PDA

View Full Version : Commerciële zetten



nickelwound
18 maart 2002, 19:09
Hoi iedereen. De meeste onder ons spelen wel ergens in een band denk ik. Nu vroeg ik mij even het volgende af. iedere band probeert wel ergens te geraken. Dus misschien kunnen we elkaar enkele goede tips geven naar het produceren en dergelijke dingen toe?
Iemand een ideetje?

Kitaarhiero
18 maart 2002, 20:26
Er zijn best wel web-sites die een band kunnen helpen met het verspreiden van demo's,

http://www.vitaminic.nl stelt je in staat je demo's on-line te verkopen en leden van de site krijgen e-mails met informatie over de nieuwe bands... zo wordt dat dus mooi verspreid. ook staat de site in contact met Labels, waar je dus je promomateriaal heen kan sturen.

sleep_to_saturate
19 maart 2002, 11:30
Internet is eigenlijk commercieel helemaal niet zo interessant voor bands.
Ik weet niet waar je woont maar in Zuid Holland heb je De Popunie enzo. Regelt supertrio's in de wat grotere cafe's.
Je moet gewoon veel rondbellen als je optredens zoekt en erachteraan blijven gaan. Zo bouw je vanzelf allemaal connecties op met cafe's en komen er meestal weer andere optredens.
Een goeie demo helpt je alweer een stuk verder. Je kan het in 1 keer in een studio doen. Ben je wel een paar ribben armer en het is meestal niet helemaal zoals je het wilde laten klinken. Maar het is in ieder geval af.
Als je het zoals ik zelf doe kost het in ieder geval heeel veeel tijd. En moet je je aardig verdiepen in de geluids/opnametechniek enzo.
Voor festivalletjes enzo heb je altijd een bio, demo en foto's nodig. Dus sla een flink voorraadje op met bio's en foto's, maar niet te groot aangezien je bio elk jaar wel herschreven moet worden.
Tja voor de rest hangt het er maar net vanaf of je muziek toegankelijk is en aanslaat wil je een zakcentje verdienen.

nickelwound
19 maart 2002, 13:39
Heb net onze demo opgenomen. Dat was inderdaad werken! Uren heb ik zitten mixen om één liedje goed uit te lijnen. Zouden jullie auteursrechten betalen op je songs via Stemra of niet?

Kitaarhiero
19 maart 2002, 14:07
Dat hangt er vanaf, het is natuurlijk wel handig/veilig en kán ook geld opleveren.

dirkw83
19 maart 2002, 14:12
haha, anders gaan anderen er mee aan de haal. Zie we dalijk fred durst met jouw muziek :grin:

sleep_to_saturate
19 maart 2002, 14:28
Nee is nog helemaal niet handig.
In nederland heb je al automatisch het copyright op jouw werk. Stemra heeft daar weinig mee te maken. Het enige wat Stemra doet is de administratie enzo regelen als jouw werk gebruikt wordt door tv of radio ofzo.
Het is dus pas handig als je enigzins wat bekender bent. En je songs op de nationale tv of radio uitgezonden worden. Of bij een platenmaatschappij zit.
Het werkt ook met terugwerkende kracht trouwens. Als jouw liedje morgen op de radio is kan jij je bij Stemra inschrijven en nog de vergoeding voor de rechten terugvorderen.

Tenminste dat is wat ik heb begrepen van hun site.

dirkw83
19 maart 2002, 14:30
heb je wel de kleine lettertjes gelezen dan, op die site?

moretel
19 maart 2002, 16:22
Onze eigen nummers heeft de bassist gezorgd voor registratie.
Hij heeft het uitgezocht en zegt dat het volgende voldoende is:
Stuur een envelop met de blad muziek, evt. een geluidsdrager met demo in een verzegelde gedateerde envelop naar jezelf toe (er komt dan ook een gedateerd poststempel op. Open het niet meer, alleen in geval van problemen. Volgens de Buma was dit goed genoeg voor amateurbands en geldig om je recht op het betreffende nummer of nummers te claimen.

sleep_to_saturate
19 maart 2002, 16:41
Ja die methode is een oudje, ja. Was ik ook van plan idd. Maar heb zo m'n twijfels bij de geldigheid. Je kan hem toch net zo goed openen en weer dicht zegelen. ??
Maar ja het werkt goed voor de gemoedsrust. Het is zeker niet noodzakelijk.
Auteursrecht heb je al bij voorbaat zodra een idee zintuiglijk waarneembaar is en origineel is.
Ik zou me er geen zorgen over maken. Behalve als je professioneel gaat beginnen dus. :smile:

sleep_to_saturate
19 maart 2002, 16:43
O ja heb nog een leuke tip voor als je je bandnaam wilt registreren of wilt checken of die naam al geregistreerd is.
http://www.bandreg.com

Duurt wel even voor ze het verwerkt hebben, maar is altijd handig, mocht je met een andere band in de clinch komen over je bandnaam.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sleep_to_saturate op 2002-03-19 15:44 ]</font>

Kitaarhiero
19 maart 2002, 22:21
en als je een punkband bent...

een van de nederlandse Labels op Punk.pagina.nl is zeer relaxed schijnt het.

dirkw83
20 maart 2002, 13:06
trouwens altijd wel lachen, die bandlists. Sommige namen doen me met weemoed terug denken aan de jaren zestig waarin iedereen gewoon zijn eigen naam hield.

geertenno
13 juli 2002, 17:16
ha jaren zestig, doet me aan de Beatles denken, die hadden ook opeens een commerciële zet.

in 66 hadden de Beatles niet echt succes in Frankrijk, dus wat doen ze?
antwoord: COMMERCIEËL
voorbeeld:
ze hadden een liedje nu half in 't Frans gezongen.
en wat gebeurde er?
succes in Frankrijk
jaaaa, wat is dat toch makkelijk, commercieël
:grin: