PDA

View Full Version : Strat meenemen uit de USA?



harrievandenberg
22 maart 2004, 18:33
test

harrievandenberg
22 maart 2004, 18:34
Ik ga deze zomer een week naar NY city. Ik heb op het forum al vaker gelezen dat de gitaren daar zo goedkoop zijn. Ik wil namelijk een nieuwe Fender Stratocaster gaan kopen en als het goedkoper is, waarom niet?
Wie kan mij er meer over vertellen. :wink:

ieme
22 maart 2004, 18:42
omdat je hier bij de grens invoerbelasting moet betalen!
Poging 1, schroef em uit elkaar en gooi em in je koffer....
Poging 2, kansloos

harrievandenberg
22 maart 2004, 18:42
Ik ga deze zomer een week naar NY city. Ik heb op het forum al vaker gelezen dat de gitaren daar zo goedkoop zijn. Ik wil namelijk een nieuwe Fender Stratocaster gaan kopen en als het goedkoper is, waarom niet?
Wie kan mij er meer over vertellen. :wink:

Vexx
22 maart 2004, 19:06
Ik ga deze zomer een week naar NY city. Ik heb op het forum al vaker gelezen dat de gitaren daar zo goedkoop zijn. Ik wil namelijk een nieuwe Fender Stratocaster gaan kopen en als het goedkoper is, waarom niet?
Wie kan mij er meer over vertellen. :wink:

Na de belasting die je bij aankomst in Nederland moet betalen is het importeren nauwelijks rendabel meer: in Nederland zie ik nu op verschillende plaatsen de prijzen voor Fenders omlaag gaan door de lage dollarkoers. Een American Stratocaster heb je bijvoorbeeld al voor 850 euro bij de feedback.

birt
22 maart 2004, 19:34
en wat als je je eigen strat meeneemt en weer terug brengt, moet je dan ook invoerrechten betalen?

Joop M
22 maart 2004, 20:11
Ik denk dat je dat is zou moeten informeren bij de douane
Je mag dat toch gewoon vragen,stel dat je dat wel zou doen dan moet je ook weten waar je aan toe bent.
Misschien krijg je een soort bewijs van hun mee,of op de luchthaven
'k zou het gewoon vragen en als je een bewijsje op de luchthaven krijgt ruil je die oude toch gewoon in
Grz Joop

hassent
22 maart 2004, 20:13
Hé, het is nog steeds rendabel volgens mij. Ik kocht in 95 een Strat+ 2e hands in een pandjes winkel in Vancouver voor 700 gulden!! Transport is gratis (je gaat er toch al naartoe) en de invoerrechten zijn 3,7% daarna de BTW van 19% erbij en je weet wat je kwijt bent.

Als ik jou was zou ik niet voor een nieuwe gaan, maar in zo'n pandjes winkel gaan kijken voor een 2e handse. Je kan daar ontzettend goed afdingen en ongelooflijk gave gitaren kopen.
Ik zou het zo weer doen.

Succes

hassent
22 maart 2004, 20:17
en wat als je je eigen strat meeneemt en weer terug brengt, moet je dan ook invoerrechten betalen?

Als je dat doet moet je zorgen voor een bewijs dat je 'm in Nederland gekocht hebt. Bijvoorbeeld d.m.v een aankoopbon van de winkel waar je 'm gekocht hebt. Anders heb je kans dat ze alsnog invoerrechten en BTW vorderen! Ook al heb je 'm zelf meegenomen.

Probeer niet de douane voor de gek te houden door zo'n omruil actie, ze zijn niet gek... Als ze er achter komen betaal je ook nog een boete.

Vexx
22 maart 2004, 20:18
en wat als je je eigen strat meeneemt en weer terug brengt, moet je dan ook invoerrechten betalen?

Nope, maar dan moet je bij de Nederlandse douane een of ander formulier halen dat je die strat ook meeneemt naar het buitenland. En jouw Squier in de VS dumpen, en terugkomen met een USA Fender gaat ook niet lukken, die gasten bij de douane zijn niet dom ofzo... Ze hebben dagelijks te maken met mensen die denken effe makkelijk een gitaartje te kunnen importeren..

Als ze je pakken krijg je ook nog eens een boete... ik zou gewoon de belasting betalen.

Vexx
22 maart 2004, 20:19
en wat als je je eigen strat meeneemt en weer terug brengt, moet je dan ook invoerrechten betalen?

Nope, maar dan moet je bij de Nederlandse douane een of ander formulier halen dat je die strat ook meeneemt naar het buitenland. En jouw Squier in de VS dumpen, en terugkomen met een USA Fender gaat ook niet lukken, die gasten bij de douane zijn niet dom ofzo... Ze hebben dagelijks te maken met mensen die denken effe makkelijk een gitaartje te kunnen importeren..

Als ze je pakken krijg je ook nog eens een boete... ik zou gewoon de belasting betalen.

The Mule
22 maart 2004, 20:19
:roll: Bij de douane zijn ze niet gek natuurlijk. Dat de dollar zo gunstig staat voor Europeanen is geen inside information o.i.d. maar gewoon algemeen bekend. Ze kunnen het serienummer checken, je om een aankoopbon of betalingsbewijs vragen (direct of later als je alweer thuisbent) en als ze twijfelen wordt het gewoon een aanslag c.q. naheffing waarbij de bewijslast bij jou ligt. Makkelijk zat, pech gehad!

MrUndo
22 maart 2004, 20:29
http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm
Misschien kan dat je helpen?!;) Ik weet niet... iig http://www.belastingdienst.nl/douane/ biedt veel info.

Vexx
22 maart 2004, 20:42
Hé, het is nog steeds rendabel volgens mij. Ik kocht in 95 een Strat+ 2e hands in een pandjes winkel in Vancouver voor 700 gulden!! Transport is gratis (je gaat er toch al naartoe) en de invoerrechten zijn 3,7% daarna de BTW van 19% erbij en je weet wat je kwijt bent.

Als ik jou was zou ik niet voor een nieuwe gaan, maar in zo'n pandjes winkel gaan kijken voor een 2e handse. Je kan daar ontzettend goed afdingen en ongelooflijk gave gitaren kopen.
Ik zou het zo weer doen.

Succes

Tja.. jouw voorbeeld is natuurlijk wel nogal oud... 1995 is al bijna 10 jaar geleden; zegt niet zoveel meer over de huidige situatie. Bovendien heb jij misschien gewoon mazzel gehad. 8-)

Maar de topicstarter kan natuurlijk altijd gewoon gaan kijken in de VS, en als hij wat moois ziet die gitaar kopen. Succes is alleen niet te garanderen.

hassent
22 maart 2004, 20:58
Tja.. jouw voorbeeld is natuurlijk wel nogal oud... 1995 is al bijna 10 jaar geleden; zegt niet zoveel meer over de huidige situatie. Bovendien heb jij misschien gewoon mazzel gehad. 8-)

Maar de topicstarter kan natuurlijk altijd gewoon gaan kijken in de VS, en als hij wat moois ziet die gitaar kopen. Succes is alleen niet te garanderen.

Das waar, maar je moet niet vergeten dat de prijzen hier in Nederland toen ook lager lagen, dus de verhouding blijft het zelfde. De prijzen voor een standaard strat (en alle gitaren) zijn de laatste 10 jaar belachelijk gestegen. Ik bedoel, een strat is echt niet zoveel beter geworden in kwaliteit datg ie nu het dubbele moet kosten... toch.

Kortom volgens mij is het prijsvoordeel nog steeds in verhouding, alleen was de dollarkoers nog wat gunstiger in die tijd.

ieme
22 maart 2004, 21:31
en wat als je je eigen strat meeneemt en weer terug brengt, moet je dan ook invoerrechten betalen?Ja serienummers!

amon
22 maart 2004, 21:40
ik ben in china (peking) geweest, en aangezien ik ook drum en daar de bekkens heel goedkoop zijn, heb ik daar 2 bekkensets van sabian gekocht. met lang moeilijk doen (want die chinezen praten geen engels...) hebben we (mn vader en ik) de verkoper vertelt dat die op het bonnetje maar omgerekend 150 euro moest schrijven (was omgerekend echt 350 euro). dus mochten we nog belasting moeten betalen, dan hoefde dat niet zoveel te zijn. maar dat hoefde niet, en wel omdat we in de bekkenkoffer allemaal kleren hadden gedaan en in de koffer de bekkens en de rest van de kleren, hebben ze niets over gezegd, behalve dan dat de bekkenkoffer met kleren mee moest met de goederen met aparte vorm, maja...

(later in nederland 1 set voor 300 euro verkocht :D )

amon
22 maart 2004, 21:42
en wat als je je eigen strat meeneemt en weer terug brengt, moet je dan ook invoerrechten betalen?Ja serienummers!

haal een stratje van een rommelmarkt, plak er een serienummerstickertje (bij ibanez zijn het stickertjes) van een van je andere gitaren op en laat dat inschrijven. in de usa haal je dat stickertje eraf en plak je die op je strat, die rommelmarkt gitaar geef je aan een zwerver en hoppa!

hassent
23 maart 2004, 06:40
en wat als je je eigen strat meeneemt en weer terug brengt, moet je dan ook invoerrechten betalen?Ja serienummers!

haal een stratje van een rommelmarkt, plak er een serienummerstickertje (bij ibanez zijn het stickertjes) van een van je andere gitaren op en laat dat inschrijven. in de usa haal je dat stickertje eraf en plak je die op je strat, die rommelmarkt gitaar geef je aan een zwerver en hoppa!

Vergeet het maar. Zoals ik al zei zijn ze niet achterlijk bij de douane. Ze hebben overal boeken van en weten best hoe een fender SN er suit ziet. je bent niet de enige die een strat in de USA koopt en probeert ze te omzeilen. Ik zou het risico niet nemen je voordeel is toch groot genoeg...

The Mule
23 maart 2004, 18:16
Klopt niet helemaal, bij een normale USA Strat is Amerikaanse import niet echt een aantrekkelijke optie IMHO. Zeker met de grote keuze in NL en de huidige aanbiedingen. Het wordt pas interessant als het om dure instrumenten gaat, zelfs al slaat de douane je voor de volle mep aan (!)

Voorbeeldje uit de praktijk (toen de dollar ook laag, maar toch nog iets hoger stond dan nu): een PRS Custom 22 met Artist upgrade kost hier (zuinige schatting, en als je er al eentje kan vinden) 4000 tot 4500 euro. Met enig zoekwerk vond ik er eentje op eBay (buy-it-now) voor 2300 dollar. Inclusief verzekerde 3-daagse expresse verzending (UPS) en een belastingaanslag van ruim 500 euro over de werkelijke aankoopprijs incl. verzending werd dat nog geen 2700 euro. Tel uit je winst...