PDA

View Full Version : Bartolini pickups



Anavrin
22 maart 2004, 14:58
Ik geef het maar meteen toe, ik geil ontzettend op de Ibanez K5 (vooral de bodyshape en kleur). Toen ik hier echter hoorde dat de electronica in die bas (ADX5-N neck pu
• ADX5-B bridge pu
• Vari-Mid III 3-band eq
) niet erg goed is, ben ik verder gaan kijken. Ik wil sowieso een 4 snaar (dat was ook wel een heel groot nadeel aan de K5 :D ), en mijn oog is gevallen op de Ibanez SR3000E:
SR3000E SR SERIES PRESTIGE
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eb/pict/SR3000ESOL-00-01.jpg
• 5pcs SR4 Wenge/Bubinga neck
• Mahogany body
• Medium frets
• Mono Rail bridge w/D-tuner(19mm string spacing)
• Bartolini Custom neck pu
• Bartolini Custom bridge pu
• Vari-Mid 3LC 3-band eq
• Elixir equipped
SOL:Stained Oil


• Neck Dimension
• Control
• Bartolini Custom Pickups
• D-Tuner

en op de Ibanez SR500:
SR500 SR SERIES
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eb/pict/SR500BM-1M-01.jpg
• 5pcs SR4 Wenge/Bubinga neck
• Mahogany body
• Medium frets
• Accu-Cast B20 bridge(19mm string spacing)
• Bartolini MK1 neck pu
• Bartolini MK1 bridge pu
• Bartolini MK1 3-band EQ
• Elixir equipped
BM:Brown Mahogany


• Neck Dimension
• Control
• Bartolini MK1 Pickups and EQ
• Three-Dimentional Tops

Het geluid van de K5 ken ik wel van de Korn-cd's, en da's mijns inziens wel vet (wel wat rommelig, maar ja). Mijn vraag is nu echter: Hoe klinken die Bartolini's? Ik heb al op www.bartolini.net gezocht, maar kan nergens de MK1 of de Custom vinden, en kan ook nergens soundfiles vinden.

frenske
22 maart 2004, 15:48
De Lakland 55-01 heeft ook Bartolini's MK1. Helaas kan ik je niet veel meer vertellen, want ik heb niet de Ibanez nor de Lakland (helaas niet),
maar ik heb wel een Bartolini MMC4 en ik vind hem geweldig.

Trouwens het rommelige van Korn, komt eerder door Fieldy zelf dan door de Pickup, want Bartolini's klinken als een klokje (maar dan een hele zware). :)

bassopotmus
22 maart 2004, 16:07
barts klinken echt als..barts..Ik vind ze meestal heel gebalanceerd en mooi rond, niet agressief. Maar ben geen kenner kwa barts

ToolRulez
22 maart 2004, 17:17
MK1 Bart's zijn volgens mij de koreaanse variant. Oftewel pickups die in een van de grote fabrieken daar, naar specificaties van Bill Bartolini gemaakt worden. Als ik er helemaal naast zit moet iemand me snel corrigeren :D .

Anavrin
22 maart 2004, 18:09
De Lakland 55-01 heeft ook Bartolini's MK1. Helaas kan ik je niet veel meer vertellen, want ik heb niet de Ibanez nor de Lakland (helaas niet),
maar ik heb wel een Bartolini MMC4 en ik vind hem geweldig.

Trouwens het rommelige van Korn, komt eerder door Fieldy zelf dan door de Pickup, want Bartolini's klinken als een klokje (maar dan een hele zware). :)
dat dat rommelige door Fieldy zelf komt, dacht ik ook al, en dan met name door zijn speelstijl, en de zieke lage stemming van z'n bas. In de K5 zitten trouwens geen Bartolini's, maar ADX-5 pups, en die klinken wel goed (als je ff om het rommelige heen luistert).

Anavrin
22 maart 2004, 18:35
http://www.angelfire.com/ct/mynameiskid/images/sam1.jpg

http://www.angelfire.com/ct/mynameiskid/images/sam3.jpg

als ik het goed heb gezien is dit de 5 snarige versie van de SR3000E (= dus de SR3005E), alleen dan met gouden hardware. Zie ik dit goed, of mis ik iets? (dit is btw de bassit van Limp Bizkit, sorry dat je dat moet zien)

erik j.
22 maart 2004, 19:36
bartolini's hebben een warm en dik geluid:
lekker laag, goed laag-mid, goede punch, en het hoog is helder maar niet krasserig.

ze klinken niet echt agressief, dus voor een geluid a la korn of limp biscuit of andere (nu-)metalmuziek moet je deze niet hebben....! (of je moet de preamp flink gaan opengooien....)

verder hebben barts een vrij lage output tov andere elementen, maar met een actieve preamp kan absoluut dit geen kwaad.

in ieder geval in mijn lakland 55-02 komen ze heel goed tot hun recht (en in mijn fender marcus miller had ik ook barts, en deze klonken veel beter dan de originele elementen: warmer en minder "storingen")

voor mij persoonlijk zijn de barts een van de betere elementen op de markt (fralin's en seymour duncan vind ik ook tot de top behoren, maar klinken iets agressiever en rauwer), maar zoals met alle bassgear: iedereen heeft een andere smaak, dus laat je oren deze elementen beoordelen!

erik j.
22 maart 2004, 19:37
bartolini's hebben een warm en dik geluid:
lekker laag, goed laag-mid, goede punch, en het hoog is helder maar niet krasserig.

ze klinken niet echt agressief, dus voor een geluid a la korn of limp biscuit of andere (nu-)metalmuziek moet je deze niet hebben....! (of je moet de preamp flink gaan opengooien....)

verder hebben barts een vrij lage output tov andere elementen, maar met een actieve preamp kan absoluut dit geen kwaad.

in ieder geval in mijn lakland 55-02 komen ze heel goed tot hun recht (en in mijn fender marcus miller had ik ook barts, en deze klonken veel beter dan de originele elementen: warmer en minder "storingen")

voor mij persoonlijk zijn de barts een van de betere elementen op de markt (fralin's en seymour duncan vind ik ook tot de top behoren, maar klinken iets agressiever en rauwer), maar zoals met alle bassgear: iedereen heeft een andere smaak, dus laat je oren deze elementen beoordelen!

koen_V
22 maart 2004, 20:07
Ik heb laatst op een ibanez srx700 gespeelt. Howliemowlie klonk die bas ff zeg, mijn vooroordelen waren meteen van de baan.
Klonk echt als een dijk en speelde echt super.
Ik weet wel niet wat voor pups erin zaten, maar ik denk dat je met die duurdere series van ibanez nooit mis zit.

heskez
23 maart 2004, 10:00
Ik heb niet echt veel ervaring met Bartolini Mk1 Maar toen ik een SR 500 in mijn handen kreeg was ik wel gelijk verkocht. Sjezus, wat een sound!
En een leuk basje bovendien, aaridge looks ook.

Maar ja , aan de andere kant ben ik ook niet veel gewend :roll:

Anavrin
23 maart 2004, 11:33
OK, ik had dus zelf ff verkeerd geredeneerd bij die bas van die Limp Bizkit gast (Sam Rivers). Zijn bas is nl een SR5005, en die samengevoegd met de SR1205 is de SR3005 geworden. De SR3005 is dus een samenstelsel van de 5005 en de 1205. Ik heb nog niet gevonden welke pups er in de 5005 zitten (of beter zaten), maar als dat toevallig de Bartolini MK1 pups zijn, dan weet ik genoeg (dan is het dus simpelweg een Limp Bizkit basgeluid)

Chris Wolstenholme
23 maart 2004, 13:33
ik ben ook op zoek naar mooi setje barts, P/J waar kan je die zo cheap mogelijk halen, vox humana vind k beetje prijzig :(

frenske
23 maart 2004, 13:47
Jah, Sie konnen auch Barts erstellen bei Musik produktive. Ich weis nicht oder MP P/J Barts has.

Oh god, wat is m'n Duits toch diep weggezakt.

Chris Wolstenholme
23 maart 2004, 15:04
hahaha daar heb ik gekeken jah, maar er staan veel vage code omschrijvingen van de namen van elementen die niet overeen komen met de bartolini site :( word k slecht wijs uit, dat zou al maile/bellen worden.

frenske
23 maart 2004, 17:18
In feite you're screwed. Er worden geen PJ setjes gemaakt dus moet je waarschijnlijk two losse Barts kopen:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3755016&sid=!06082002&quelle=volltext P element.

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3755016&sid=!06082002&quelle=volltext Jazz-element bij de brug

Da's dan 210 euro exclusief transport, wilt u er een papiertje om!

soulbrother
23 maart 2004, 20:54
Test... want het zal niet de eerste keer zijn dat ik een heftig lang bericht plaats en dat de plaatsing mislukt....

soulbrother
23 maart 2004, 20:57
test..

soulbrother
23 maart 2004, 21:03
Het vervelende aan Bartolini pick-ups vind ik dat er 5.000.000 verschillende elementen bestaan in EENZELFDE behuizing. Ik heb echt geen idee hoe al die variaties klinken, hoe moet je dan in hemelsnaam een keuze maken? Barts klinken overigens altijd wel naar Barts; 8 van de 10 keer haal je die "signature sound" er wel uit. Ik houd er wel van!

bassopotmus
23 maart 2004, 22:05
feitelijk is bartolini ook een custom bedrijf dat eerst echt handwerk en opdrachten maakte (meen ik, geen brondata). Ik denk dat daar dat massive assortiment uitkomt. Ik hou er ook wel van, maar ben meer van die vintage sound, Fralins zou wel vet in me '64 zijn! Maar in een '70 zou ik wel weer barts willen.

Trouwens op de bassen van Sam River kan je geen peil trekken, vaak zijn die dingen super custom en ook onderdelen van andere bassen (warwick meets Ibanez)

Surferboy
24 maart 2004, 07:30
MK1 Bart's zijn volgens mij de koreaanse variant. Oftewel pickups die in een van de grote fabrieken daar, naar specificaties van Bill Bartolini gemaakt worden. Als ik er helemaal naast zit moet iemand me snel corrigeren :D .

You are right! MK staat voor Made in Korea en zijn dus het goedkope broertje van de 'echte' Barts.........net als de EMG selects en HZ's.........

Joghy
24 maart 2004, 08:47
hahaha daar heb ik gekeken jah, maar er staan veel vage code omschrijvingen van de namen van elementen die niet overeen komen met de bartolini site :( word k slecht wijs uit, dat zou al maile/bellen worden.
Op de www.bartolini.net heb je 2 verschillende pagina's om de specs van de pickups te bekijken. De 'gewone' pagina levert idd andere typenummers dan Musikproduktiv, de andere pagina levert wel de goeie typenummers. Klik vanop de homepage van Bartoloni op 'product description' (en NIET op bass pickups oid) en dan op de categorie die je wenst. Normaal moet je hier uitkomen:
http://www.bartolini.net/information/bass/5st_bass_pu_s.htm voor 5-string pu's
http://www.bartolini.net/information/bass/4st_bass_pu_s.htm voor 4-string pu's

Anavrin
24 maart 2004, 11:08
Trouwens op de bassen van Sam River kan je geen peil trekken, vaak zijn die dingen super custom en ook onderdelen van andere bassen (warwick meets Ibanez)
die kans zou inderdaad groot kunnen zijn, ware het niet dat hij gesponsord wordt door Ibanez (tering, werd ik dat ook maar), en die zullen toch niet Warwick pups in hun bassen gaan zetten speciaal voor Mr. Limp Bizkit :???:

Anavrin
24 maart 2004, 11:18
hahaha daar heb ik gekeken jah, maar er staan veel vage code omschrijvingen van de namen van elementen die niet overeen komen met de bartolini site :( word k slecht wijs uit, dat zou al maile/bellen worden.
Op de www.bartolini.net heb je 2 verschillende pagina's om de specs van de pickups te bekijken. De 'gewone' pagina levert idd andere typenummers dan Musikproduktiv, de andere pagina levert wel de goeie typenummers. Klik vanop de homepage van Bartoloni op 'product description' (en NIET op bass pickups oid) en dan op de categorie die je wenst. Normaal moet je hier uitkomen:
http://www.bartolini.net/information/bass/5st_bass_pu_s.htm voor 5-string pu's
http://www.bartolini.net/information/bass/4st_bass_pu_s.htm voor 4-string pu's
hier kwam ik al wat verder mee, maar de MK1 en de Custom staan er beide niet bij. Tering mensen, hoe moeilijk is het nou om een fatsoenlijke website te maken? (de site van m'n band ziet er nog 10 keer beter en overzichtelijker uit, en die wordt maar bijgehouden door de gitarist)

Semafoor
24 maart 2004, 11:45
Trouwens op de bassen van Sam River kan je geen peil trekken, vaak zijn die dingen super custom en ook onderdelen van andere bassen (warwick meets Ibanez)
die kans zou inderdaad groot kunnen zijn, ware het niet dat hij gesponsord wordt door Ibanez (tering, werd ik dat ook maar), en die zullen toch niet Warwick pups in hun bassen gaan zetten speciaal voor Mr. Limp Bizkit :???:

Ik weet niet of ze dat in dit geval doen. Grote kans dat ze het wel voor hun artiesten doen hoor. Zolang er maar ibanez op de headstock staat zijn ze tevreden. Fender zet er voor hun artiesten ook gerust andere pick-ups in, of een brug van een ander merk etc.

frenske
24 maart 2004, 11:59
Maar dat zijn meestal elementen of bruggen, snaren van andere niet-gitaar merken.
Je vind nooit 'n Fender met een Ibanez pickup, maar wel Bartolini of EMG en dergelijke.

Chris Wolstenholme
24 maart 2004, 17:36
k kom voor een 8S en een 9S ( dus P en J )

op 125 en 63, wat voor jazz element ging jij vanuit dan frenske?

Clunk
24 maart 2004, 17:51
Trouwens op de bassen van Sam River kan je geen peil trekken, vaak zijn die dingen super custom en ook onderdelen van andere bassen (warwick meets Ibanez)
die kans zou inderdaad groot kunnen zijn, ware het niet dat hij gesponsord wordt door Ibanez (tering, werd ik dat ook maar), en die zullen toch niet Warwick pups in hun bassen gaan zetten speciaal voor Mr. Limp Bizkit :???:

Ik weet niet of ze dat in dit geval doen. Grote kans dat ze het wel voor hun artiesten doen hoor. Zolang er maar ibanez op de headstock staat zijn ze tevreden. Fender zet er voor hun artiesten ook gerust andere pick-ups in, of een brug van een ander merk etc.

hij heeft ook een warwick met een mono-rail ibanez brug gespeeld enzo
alles door elkaar gegooid :razz:

frenske
24 maart 2004, 18:04
k kom voor een 8S en een 9S ( dus P en J )

op 125 en 63, wat voor jazz element ging jij vanuit dan frenske?


Tja, blijkbaar van een duurdere volgens mij de 94J. Geen idee of het een jazz element is, want hij staat ook niet in het lijstje van Bartolini (gek word je er van :-? ).

Ik kan je trouwens de aktieve electronica van Barts van harte aanbevelen! :D

Chris Wolstenholme
24 maart 2004, 18:38
94J is een hum blocking single coil volgens mij, die zag k wel staan.

atieve elementen, hmmz k heb al een actieve bas>>SD stingray plus jazz in de neck idee, wil deze bas graag passief houden :)

Surferboy
25 maart 2004, 07:59
Maar dat zijn meestal elementen of bruggen, snaren van andere niet-gitaar merken.
Je vind nooit 'n Fender met een Ibanez pickup, maar wel Bartolini of EMG en dergelijke.

Net zo dat er in een Ibanez dus MEC elementen kunnen......die zijn niet speciaal voor Warwick hoor........