PDA

View Full Version : Zelfbouw, maar wat...



lampz
22 maart 2004, 14:49
Ik heb het plan om als profielwerkstuk een gitaar te gaan bouwen :) Nu wil ik wel iets bouwen waar ik écht nog wat aan heb...

Alleen...

Welk hout enzo moet ik hebben?

Ik zat te denken aan een echte funkgitaar, maar die ook in distortion moet klinken (geen extreme, gain op 6 zeg maar is voor mij genoeg :) )... Denk a la John Frusciante (RHCP)... En ja, ik weet dat die op een strat speelt, maar ik vind stratjes niet zo...

Als model wilde ik een telecaster nemen, maar dan wel met 24 fretten...

Welk hout raden jullie aan (nek en body)? En welke elementen?[/b]

roonald
14 april 2004, 09:54
je hebt natuurlijk alle vrijheid,
je zou een strat kunnen bouwen, maar met tele body

Kjiratsiekoedel
14 april 2004, 16:23
24 fretten lopen wel ver door, zover zelfs dat je minder ruimte hebt voor een pickup. zo zit er bij een strat een pickup op de 24ste fret. dat gaat dus niet samen.

mijn te bouwen gitaar heeft 22 frets en 2 humbuckers. daar is wel goed ruimte voor.

bij weinig ruimte zou je ook aan hotmails e.d. kunen denken

amon
14 april 2004, 16:45
dat kan een duur profielwerkstuk worden....

ik hoop niet dat je het al snel (dit schooljaar nog ofzo) moet inleveren, want hier gaat tijd in zitten

waix
14 april 2004, 17:03
inderdaad het gaat je wel een paar 100 euro kosten

tenzij je hem van multiplex maakt :-?

Kjiratsiekoedel
14 april 2004, 17:33
ik heb zoveel mogenlijk 2e hands gezocht en het hout voor nek en body had ik al (over van keuken). ebben toets wel gekocht.

ik heb nu alle hardware en inclusief boek zit ik nu op ongeveer 230 euro.

gereedschap via een timmermen (kosten: fles whiskey, nog te kopen)
komt waarschijnlijk nog wel een fretvijl en oliesteen bij (best duur)

zeg ff voor het gemak dat ik 300 euro kwijtben. daarnaast hebben ze ook niet alles op scholen is me opgevallen) en kost het echt veel meer tijd dan alle profielwerkstukken bij elkaar.

je kan natuurlijk altijd iets met gitaar doen, maar voor profielwerkstuk best riskant.

Javaca
14 april 2004, 17:57
Het is een werkstuk wat je op school moet inleveren.
Ik zou proberen of ik bij school wat geld los zou kunnen peuteren (elke cent is meegenomen. Vraag iig of je de praktijklokalen (Techniek-tekenen-handenarbeid) mag gebruiken voor het bouwen.

AART
15 april 2004, 18:19
gast bij ons op school heeft distortion-pedaal gebouwd, misschien makkelijker dan gitaar(vooral goedkoper).

Javaca
15 april 2004, 21:21
Ja maar dat zal je er niet door krijgen als pws.

Kjiratsiekoedel
15 april 2004, 22:37
ligt eraan wat je er verder aan plakt. volgens mij kan je best leuke dingen doen met een osciloscoop

lampz
13 juni 2004, 18:32
nee kijk centjes is geen probleem, mn ouders gaan me deels sponsoren (t is voor school he :)) dus ik zat er zelf aan te denken om gewoon ff naar de vox humana te gaan en me daar te laten adviseren? en mn muziekleraar gaat me helpen, die heeft ook al is samen met iemand een basgitaar gebouwd dus die heeft al wel enige ervaring... en t moet mei 2005 ofzo af zijn

ik hoef het werkstuk (de gitaar dus) niet in te leveren, hooguit een verslagje ofzo en ff laten zien.. aangezien die leraar me ook gaat begeleiden weet die toch wel dat ik het doe... en ik mag de spullen in het technieklokaal gebruiken ja..

lampz
13 juni 2004, 18:34
oja ik hoef het werkstuk (de gitaar dus) niet in te leveren, hooguit een verslagje ofzo en ff laten zien.. aangezien die leraar me ook gaat begeleiden weet die toch wel dat ik het doe... en ik mag de spullen in het technieklokaal gebruiken ja..

Laars
13 juni 2004, 18:38
Ben zelf ook een gitaar aan het bouwen... en er gaat egt heel veel tijd in zitten. Ik geloof dat je voor een profielwerkstuk minimaal 40uur hebt, meer mag ook. Maar bij een project als een gitaar bouwen gaat het je egt wel meer tijd kosten!

lampz
13 juni 2004, 18:42
dat weet ik, had ook niet anders verwacht, maar dat vind ik ook helemaal niet erg :)

Javaca
13 juni 2004, 22:40
Aan werk zit er per gitaar ongeveer 30 uur in.
Dit is exclusief research, ontwerpen, berekenen, wachten (lijm en lak drogen), kijken (dat doe je heel erg veel). Voor elk uur werk zit er zeker een uur werk in.

Mijn mini-esquire komt ongeveer 15 uur werk maar daarvoor wist ik alles wat ik moest gaan doen.

Bluesbreaker
13 juni 2004, 23:10
Voor elk uur werk zit er zeker een uur werk in.


klopt als een bus :-D

Javaca
13 juni 2004, 23:27
Shit :oops:

Beetje last van een Johan Kruyff syndroom.

Ik bedoel dat je voor elk uur bouwen aan een gitaar minimaal een uur voorbereidend/studerend/wachtend werk hebt zitten.

Kjiratsiekoedel
14 juni 2004, 00:52
D4S V66R E32 44R WER2 Z5T ER 05NSTENS TWEE 44R WER2 5N

nu zonder numlock&capslock aan:

dus voor elk uur werk zit er minstens twee uur werk in

Javaca
14 juni 2004, 09:55
Ja

dejohan
17 juni 2004, 23:47
Frusciante speelt toch meestal op een Fender Jaguar?

Jeroenvanhulsteijn
18 juni 2004, 00:24
alleen om op te warmen (in te spelen)

lampz
20 juni 2004, 20:59
z'n main gitaar is een strat... alhoewel het tegenwoordig steeds meer de tele wordt..

dejohan
20 juni 2004, 21:51
alleen om op te warmen (in te spelen)

Oei, en ik maar denken dat Frusciante een typische Jaguar sound had :-? .

lampz
21 juni 2004, 15:58
alleen om op te warmen (in te spelen)

Oei, en ik maar denken dat Frusciante een typische Jaguar sound had :-? .

tsk tsk tsk :lol:

Philippe
13 september 2005, 16:24
*Bump*

Ik maak mn PWS explorer gewoon van multiplex, alleen maar om het af te krijgen. Als alles goed gaat en het is redelijk gelukt enzo, kan ik nog altijd een 1 of andere fancy houtsoort scoren; explorer uitzagen, en alle onderdelen overzetten hahaha.

Lexvandoef
13 september 2005, 16:59
Haha nog eentje die een gitaar bouwt voor zijn PWS.
Daar ben ik nu ook mee bezig. Het wordt een Lapsteel omdat die iets eenvoudiger zijn, geen hals-body verbinding nodig enzo.

En ook omdat wij maar €50,- ter beschikking krijgen van school :cry:
En mijn ouders sponsoren niet omdat ze vermoeden dat ik er gewoon nog een gitaar bij wil hebben (wat ook zo is :razz: ) en dat dus zo mooi kan doen.

Maar goed, ik gebruik zelf allemaal rest hout en ik maak zelf een hele simpele brug van aluminium L-profielen. En de rest haal ik uit een oude Behringer Strat kloon. Zo houd ik die €50,- over voor reservesnaren en de proefopstelling.

Vind het eigenlijk wel relaxed zo.

Succes he, groetjes

Lex

Dirk W
13 september 2005, 21:44
gitaar bouwen voor je profiel werkstuk? lijkt me rete vet, maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Ik doe 6vwo natuur en techniek en ze verwachten bij ons dat je echt onderzoek gaat doen naar dingen, ik zat dus eerder te denken of ik kon proberen zelf een midi element te maken. Maar dat is ook al moeilijk voor elkaar te krijgen (zegmaar of de leraar het goed vindt). Ik zou het graag willen doen hoor, ik heb er eentje af. Het zou mooi zijn om hem in te leveren. Scheelt me een berg moeite. Want voor zo'n pws staan 80 studieuren.
DIrk

Lexvandoef
13 september 2005, 23:42
Nou ik moet hem op school dus voor kertsvakantie af hebben omdat ik dan onder toezicht van de leraar er proeven mee uit moet voeren. Ik moet dus ook onderzoekoen doen naar geluid en trillinen enzo met een oscilloscoop 8-)

En ik mag een fotoverslag van de bouw van die gitaar inleveren als extra, met daarbij nog veel natuurkundige theorie over de werking van de gitaar, pickups, snaarlengte, hoe je de fretafstand kan berekenen, en veel resonantie en trillingen.

Ik denk eigenlijk dat het best wel een ingewikkeld plan wordt zo :oops: .

Ik doe dus ook 6 VWO NT en mijn leraar was ook redelijk wantrouwig :razz:
Er was op school namelijk al eerder iets geprobeerd in die richting en dat liep volgens mijn natuurkunde leraar ontzetten fout.

Maar mijn leraar wist ook dat ik nie om te praten ben :razz:.
Ohja die 80 uur daar kom je alleen met de bouw makkelijk aan. Ik heb nu alleen nog maar de body en dan zonder hem gelakt te hebben ofzo of ook maar iets anders gedaan te hebben, en ik zit al op de 7.5 uur

Groetjes Lex 8-)

Philippe
14 september 2005, 14:57
Mijn natuurkundeleraar is heel cool.
Ik zeg tegen hem: meneer is het goed als ik voor mijn pws een elektrische gitaar bouw.
Hij: de bouw van een elektrische gitaar is zeker natuurkundig..is goed. Oh en dan word ik trouwens wel je begeleider.
Ik: maar wat als ik hem niet af krijg.
Hij: geen probleem, als je hem niet afkrijgt verander je je doel, en dan kun je alsnog een uitstekend halen zonder veel extra werk.
Ik: beter 8-)

dejohan
14 september 2005, 15:19
D4S V66R E32 44R WER2 Z5T ER 05NSTENS TWEE 44R WER2 5N

nu zonder numlock&capslock aan:

dus voor elk uur werk zit er minstens twee uur werk in

Of: in elke twee uur werk zit één uur werk. :D