PDA

View Full Version : Hulp nodig bij nieuwe aanwinst - 1968 SF Bassman top



The Mule
20 maart 2004, 16:44
Op de beurs in Veenendaal ben ik (hoop ik) een aardige versterker tegen het lijf gelopen, namelijk een 'export' Silverface Bassman AB 165 top (50 watt) uit 1968.

Nu heb ik nog geen speakercabinet, maar ik wilde hem thuisgekomen toch even testen. Ik heb een Hartke Kickback combo (120 watt) staan, die in principe bestaat uit een versterker en speaker met een los te halen aansluiting.

Ik dacht slim te zijn en de Bassman gewoon met een gitaarsnoertje aan te sluiten op de speaker van de Hartke, maar geen geluid. Ik heb alle ingangen van de Bassman geprobeerd, zowel de normale speakerjack als de ext. speaker jack van de Bassman, maar nog steeds helemaal niets. De buisjes gloeien steeds mooi op bij het aanslaan van de snaren, maar uit de speaker van de Hartke komt slechts doodse stilte. Zou dit kunnen komen door het verschil in wattage (50 vs. 120)?

Doe ik nu zowiezo verkeerd, heb ik het niet goed begrepen en kan ik de Bassman op deze manier helemaal niet uittesten?

En wat kan ik wel doen? Ik heb trouwens het hele web afgezocht naar handleidingen, want de hoeveelheid knopjes en schakelaars op de achterkant van de Bassman is ook erg groot en ik weet niet precies of ik het ook daar allemaal wel goed begrijp. Laat ook duidelijk zijn dat ik geen enkele ervaring heb met losse top en speakercabs, dus grote kans dat ik op een zeer triest lekenniveau aan het stuntelen ben... :-(

Wie kan me een beetje op weg helpen? :)

Chris Wolstenholme
20 maart 2004, 16:54
zowieso GEEN gitaar snoertje gebruiken maar speaker kabel!

verder heb ik geen idee maar dit is erg slecht

AntY
20 maart 2004, 17:21
inderdaad, gitaarkabel werkt niet zo goed.

bedenkt dat je door een dun kabeltje waar normaal gesproken een paar milliampere doorheengaat nu zoveel stroom gooit dat genoeg is om een hele grote speaker flink heen en weer te bewegen....


stond er nog een mooie rick op de beurs?

The Mule
20 maart 2004, 19:12
zowieso GEEN gitaar snoertje gebruiken maar speaker kabel!

verder heb ik geen idee maar dit is erg slecht


inderdaad, gitaarkabel werkt niet zo goed.

bedenkt dat je door een dun kabeltje waar normaal gesproken een paar milliampere doorheengaat nu zoveel stroom gooit dat genoeg is om een hele grote speaker flink heen en weer te bewegen....

stond er nog een mooie rick op de beurs?

Een HEEL stomme fout besef ik nu... :oops: Ook in het vintage versterker forum hebben ze me (terecht!) al flink uitgekafferd (maar op een vriendelijke en enigszins meewarige manier, zo van: ach gut). Ik hoop maar dat ik m'n Bassman niet gelijk naar de Filistijnen geholpen heb met zo'n sullige actie, maar dat merk ik natuurlijk vanzelf wel als ik me een speakersnoer heb aangeschaft...

Er stonden inderdaad een paar mooie Ricks (4001 en 4003) op de beurs, heel mooi, vooral een naturel exemplaar in op het oog perfecte staat, maar geen koopjes (1200 tot 1400 euro).

Laus
20 maart 2004, 20:23
hmm...standby?

van zoŽn gitaarstekkertje verknal je hem echt niet meteen. Ik heb het vaak genoeg gedaan met iets meer vermogen....

Ik zou toch alle knoppen en aansluitingen nogmaals minitieus nalopen. Ook een beetje wrikken enzo. Kijken of er uberhaupt contact is.

The Mule
20 maart 2004, 20:35
Wat ik me nou wel afvraag: de Hartke heeft volgens de fabriekshandleiding een speaker-OUT (= uitgang?) waarmee de verbinding tussen versterker en de in het combo gebouwde speaker tot stand gebracht wordt. Zou dat betekenen dat je via die IN-gang nooit een andere versterker op deze speaker kan gebruiken? Met andere woorden, hebben losse speakercabs nou een IN-gang of een UIT-gang waarop je de versterker aansluit, en is dat anders dan bij combo's? En om mijn onbenul op het punt van losse tops en speakerkasten nog maar eens te benadrukken: losse speakercabs hebben toch geen eigen lichtnetaansluiting nodig als de versterker al 'ingeplugd' wordt?

AntY
20 maart 2004, 21:09
zoooooooooooooooooooooooooooooo

zulke goede gear en dan zulke problemen ;)


t werkt dus zo:

je hebt een bepaalde versterker. via een instrumentkabel waar maar weinig stroom doorheen gaat sluit je die aan op je bas. in de versterker wordt het signaal versterkt en bewerkt (EQ).

het signaal wat je dan hebt bestaat dus uit stroom. door een speakerkabel gaat die naar de speakerkast. de stroom heeft een magnetische werking die de speakers heen en weer laat gaan.

de verbinding tussen versterker en speakerkast kan bij een combo binnenin direct vastgesoldeerd zijn, of de speakerkabel heeft aan een of beide kanten een plug zitten. aan de kant van de versterker werkt jou hartke dus inderdaad zo. je moet de plug die in je hartke versterkergedeelte zit dus eruit halen en inde speaker out van je bassman pluggen.

The Mule
21 maart 2004, 11:26
zoooooooooooooooooooooooooooooo

zulke goede gear en dan zulke problemen ;)

t werkt dus zo: je hebt een bepaalde versterker. via een instrumentkabel waar maar weinig stroom doorheen gaat sluit je die aan op je bas. in de versterker wordt het signaal versterkt en bewerkt (EQ).

het signaal wat je dan hebt bestaat dus uit stroom. door een speakerkabel gaat die naar de speakerkast. de stroom heeft een magnetische werking die de speakers heen en weer laat gaan.

de verbinding tussen versterker en speakerkast kan bij een combo binnenin direct vastgesoldeerd zijn, of de speakerkabel heeft aan een of beide kanten een plug zitten. aan de kant van de versterker werkt jou hartke dus inderdaad zo. je moet de plug die in je hartke versterkergedeelte zit dus eruit halen en inde speaker out van je bassman pluggen.

Hey, hartstikke bedankt, ik begin het nu echt te snappen! Werd wel tijd ook natuurlijk :oops:
Heb ik dus gewoon de speaker-out van m'n Bassman via een gitaarsnoertje rechtstreeks op de speaker-out van de Hartke aangesloten :amp:

Gelukkig bestaat er op het gitaarforum (nog) geen verkiezing van de sufste blunder allertijden, want da's nou net een lijstje waarop ik NIET bovenaan zou willen staan! Ik heb de Hartke getest, en die is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, maar die had ik ook niet aangezet tijdens het experiment. Nu hopen dat de Bassman het ook door de vingers wil zien...

Helaas is de speakerkabel die in de Hartke van de speaker (vastgesoldeerd) naar de versterker (plug) gaat veel te kort om in de speaker-out van de Bassman te pluggen, dus zal ik op zoek moeten naar een speakerkabel-verlengstuk met aan 1 kant een plug (mannetje), en aan de andere kant een ingang (vrouwtje).

Zijn zulke dingen gewoon overal te koop voor zover jullie weten?

bassopotmus
21 maart 2004, 12:56
ik MOET reageren op deze topic, maar denk niet dat ik nog wat kan toevoegen. ANTY goede uitleg, hopelijk werkt het nu!

Ik wil toch adviseren een box erbij te kopen, ik denk niet dat je hartke een positieve inbreng in je sound heeft, als je die zo aansluit op je F-top.

Hopelijk werkt het, leuke aankoop en laat ons snelw at weten

Basso

The Mule
21 maart 2004, 15:08
HIJ DOET HET !! De test is heel goed uitgevallen. Na aansluiting (ruggen tegen elkaar, is een heel kort stukje snoer) op de juiste manier en de ontdekking dat de standby-switch precies andersom werkt dan je zou verwachten bleek dat alle ingangen heel goed werken, alle knoppen eveneens en dat de speaker van m'n Hartke (12 inch) boven verwachting in staat is om zowel de bas als de gitaarkant van de Bassman te kunnen laten horen. Ik ga dus als eerste erop uit voor een ander snoer en misschien later alsnog een extra speakercabinet... :)

:dance: :dance: :dance: :dance:

AntY
21 maart 2004, 16:36
Niet te snel.

Wat is het vermogen van je kickback, wat is het vermogen van de bassman?
Wat is het uitgangsohmage van de bassman en wat is het ohmage van de speaker in je kickback?

Oftewel, kan de 50W van de bassman wel op tegen het vermogen van de speaker?

The Mule
21 maart 2004, 17:15
http://www.ampwares.com/ffg/bassman_sf.html

De Kickback staat voor 120 watt vermogen bij 8 ohm en heeft een 12 inch speaker, terwijl de Bassman 50 watt bij 4 of 8 ohm levert, althans dat maak ik op uit bovenstaande site. Als het andersom zou zijn, is het vragen om problemen, maar ik denk dat de verschillen overzichtelijk (klein) genoeg zijn om me de eerste tijd redelijk te kunnen redden. Waar vind je immers tegenwoordig nog speakercabinets van 50 tot 100 watt die ingesteld zijn op gebruik met de basgitaar? Kijk, als ik een Bassman cabinetje tegenkom voor een nette prijs, dan weet ik het ook wel natuurlijk. Maar deze eerste test geeft me veel hoop, de Bassman kon m'n DeArmond (actief) goed laten klinken via de Hartke-speaker. Maar ook een gitaartest met m'n ouwe Guild Starfire viel me reuze mee (weergave van de basspeaker). Binnenkort nog eens met de Alembic luisteren...

Clunk
21 maart 2004, 17:48
vet man :D

jij heb echt vette spullen steeds :razz:

komt er eigenlijk nog evel herrie uit zon 50 watt buizen amp?

8-)

The Mule
21 maart 2004, 18:28
vet man :D

jij heb echt vette spullen steeds :razz:

komt er eigenlijk nog evel herrie uit zon 50 watt buizen amp?

8-)

Dankje, maar spullen zegt niet alles, dat bewijst mijn gestuntel ook nog maar eens :wink:

Ik had gewoon van tevoren een duidelijk doel voor ogen, een budget van 500 euro max en ik was er vroeg. En dan is het niets anders dan geluk dat ik die Bassman voor mooi prijsje spotte, dat de verkoper zo vroeg op de beursdag mijn gepingel accepteerde, en dat het ding ook werkt (zonder uitproberen de gok genomen)

En die herrie is inderdaad behoorlijk, het is natuurlijk wel zo dat hij veel eerder gaat oversturen dan zwaardere bassamps, dus daar moet je rekening mee houden. Dat maakt de Bassman ook juist zo aantrekkelijk voor gitaar, maar daar heb ik hem in eerste instantie niet voor gekocht...

AntY
21 maart 2004, 19:11
nee je zit ernaast.

de bassman output zit op 4 ohm volgens die site. je moet dus twee 8 ohm speakerkasten parallel aansluiten of een speakerkast van 4 ohm.

zelf heb ik ook een top van 4 ohm en een speakerkast van 8 ohm die heel misschien gemod is. hoe dan ook, het kan de dood van je top betekenen op langere termijn. informeer nog even verder op talkbass.com, daar zitten de experts :)

bassopotmus
21 maart 2004, 19:46
is het niet zo dat je dan maar half vollume hebt, just een meer aan ohms is slecht?

mijn kast is ook 8 ohm en me top 350 in 4 ohm, al heb ik wel 2 uitganegn 2x8(daar zal het wel in zitten)

Anavrin
22 maart 2004, 12:34
zo'n verlengkabel is gewoon algemeen verkrijgbaar (zelfs bij niet-gitaarzaken, zoals It's, Micro-electro of Dixons).
ff algemeen:
een kabel sluit je aan van een out naar een in en van een in naar een out. Als je van een in naar een in gaat, dan werkt het niet, en als je van een out naar een out gaat ook niet. Dan heb je bij wijze van spreken namelijk hetzelfde effect als wanneer je een batterij ergens verkeerd om indoet (met de + vd batterij op de - van het apparaat, en omgedraaid).
succes ermee.

The Mule
24 maart 2004, 19:52
Nou, op Talkbass wisten ze het dus ook niet helemaal, de meningen zijn er minimaal nogal verdeeld over. Ook mijn tweede lijntje dat ik had uitgeworpen in het Vintage versterker-forum hierzo http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=27785 heeft wel veel reacties en nuttige info, maar niet DE uitkomst/oplossing opgeleverd.

Ik heb de knoop dus maar doorgehakt en ben eens gaan informeren bij de plaatselijke muziekwinkel tevens Hartke-dealer. Ik ben namelijk nog steeds erg gecharmeerd van het cleane Hartke-geluid (vooral met m'n Alembic) en wil toch ook graag het geluid van de Bassman goed tot z'n recht laten komen met m'n oude P-bas. Ik kreeg gelukkig een goede inruildeal voor m'n Kickback 12 bij aankoop van een

http://www.samsontech.com/products/relatedDocs/HA1400.jpg

en

http://www.samsontech.com/products/relatedDocs/2100.jpg

Ik kan binnenkort dus de Bassman en de Hartke HA 1400 top afwisselend met de 2100 Pro gebruiken, alleen een plug wisselen en klaar is Klara. Als het goed is komt vrijdag de cab al, kan ik de Bassman voor het eerst eens fatsoenlijk uitproberen!

:dance:

AntY
25 maart 2004, 17:02
dat zou moeten werken inderdaad.

nice! 8-)

The Mule
25 maart 2004, 17:37
Thanx AntY :)

Nu weet ik dat op het forum niet iedereen even positief over het typisch ultra-cleane / ongekleurde Hartke-geluid is, maar ik begreep dat ze de prijzen recent FLINK naar beneden hebben bijgesteld. En dan praat je soms echt over 40/50% :o

Zomaar een tip, doe ermee wat je wilt, ikzelf ben al om... :wink:

Anavrin
25 maart 2004, 18:28
ik zou dan toch een dikkere amp nemen, want met die Ohm-kwestie waar het eerder al over ging, heb je als output slechts 80 Watt. Die speakerbox kan makkelijk een HA2000 aan, een HA3000 of een HA3500 (wel wat moeilijker). Of het moet zijn dat je 'm alleen thuis als oefenamp wil gebruiken. Ik heb ooit een 80 Watt transistor-combo gehad, en die moest ik toch behoorlijk open draaien om er een beetje een lekkere sound uit te krijgen. Het voordeel van de HA2000 en de HA3500 is ook dat je een buizenvoorversterker hebt, en de HA1400 en de HA3000 hebben dat beide niet. Of je buizen wil of niet is natuurlijk subjectief, maar je kan in ieder geval kiezen, dus dan kun je nog beslissen om het niet te gebruiken.
Ik heb trouwens de volgende prijzen gevonden op internet (http://www.muziekhandeljoosten.nl/):
HA1400:330
HA2000:445
HA3000:411
HA3500:477
2100 PRO:498
ik weet niet of je daar iets aan hebt, maar toch (geldt trouwens alleen als je via internet bestelt)
Succes ermee.

The Mule
25 maart 2004, 18:43
ik zou dan toch een dikkere amp nemen, want met die Ohm-kwestie waar het eerder al over ging, heb je als output slechts 80 Watt. Die speakerbox kan makkelijk een HA2000 aan, een HA3000 of een HA3500 (wel wat moeilijker). Of het moet zijn dat je 'm alleen thuis als oefenamp wil gebruiken. Ik heb ooit een 80 Watt transistor-combo gehad, en die moest ik toch behoorlijk open draaien om er een beetje een lekkere sound uit te krijgen. Het voordeel van de HA2000 en de HA3500 is ook dat je een buizenvoorversterker hebt, en de HA1400 en de HA3000 hebben dat beide niet. Of je buizen wil of niet is natuurlijk subjectief, maar je kan in ieder geval kiezen, dus dan kun je nog beslissen om het niet te gebruiken.
Ik heb trouwens de volgende prijzen gevonden op internet (http://www.muziekhandeljoosten.nl/):
HA1400:330
HA2000:445
HA3000:411
HA3500:477
2100 PRO:498
ik weet niet of je daar iets aan hebt, maar toch (geldt trouwens alleen als je via internet bestelt)
Succes ermee.

Hey bedankt, maar ik heb inderdaad bewust voor een transistortop gekozen, niet toevallig omdat de Bassman zijn buizen mag gaan inzetten. De Kickback, waar ik qua geluid helemaal blij mee was, had in feite bijna dezelfde versterker (alleen 1200) maar leverde zijn 120 watt bij 8 ohm. De ohm-kwestie in de nieuwe situatie ligt toch nog iets anders dan jij zegt, want de HA 1400 levert 140 watt bij 4 ohm en 80 watt bij 8 ohm, en de 2100 Pro heeft een impedantie van 4 ohm, waarmee mijn Bassman eveneens heel erg goed kan (blijven!) leven...

Anavrin
25 maart 2004, 18:56
OK, die 4 ohm van de pro had ik ff gemist (is vaak/ meestal 8 namelijk), maar alsnog succes ermee.

AntY
25 maart 2004, 19:19
wat moet ik met een hartke mule... ik heb een trace :) wel beetje zwaar maarja


enige waar ik me wat zorgen over maak: de bassman is 50W, de 2100 werkt met 200W. beetje groot verschil. je bassman moet dna wel hard werken en ik weet niet of hij dat aan kan. vraag even op talkbass.

bassopotmus
25 maart 2004, 20:25
fuck..Wat zegt dit je over de kostprijs van een hartke, juist erg laag!

The Mule
26 maart 2004, 00:01
OK, die 4 ohm van de pro had ik ff gemist (is vaak/ meestal 8 namelijk

Viel mij ook op toen ik de verschillende speakercabinets, ook van andere merken, eens langsging.
De 8x10 XL van Hartke is bv. ook 4 ohm, terwijl de 4x10 en 1x15 8 ohm zijn :???:


enige waar ik me wat zorgen over maak: de bassman is 50W, de 2100 werkt met 200W. beetje groot verschil. je bassman moet dna wel hard werken en ik weet niet of hij dat aan kan. vraag even op talkbass.

Jawel hoor, dat moet wel lukken. De 2100 Pro kan maximaal 200 watt bij 4 ohm aan, maar het is niet zo dat 'ie qua wattage mindere versterkers gaat tegenwerken o.i.d. Ik heb begrepen dat de impedantie juist de factor is die daadwerkelijk bepaalt of er (te) hard gewerkt moet worden door de versterker en die je (is i.i.g. de algemene gedachte, ook op Talkbass) daarom goed moet laten matchen.

Daarbij komt dat de 2100 een 2x10 (met hoorn) speakercab is, dus het is niet zo dat de Bassman een loeier van een 18" in beweging moet brengen. Ik verwacht eigenlijk zelfs een goed gitaargeluid uit de combi Bassman en 2100 Pro te kunnen halen. Tenslotte heb ik ook op Talkbass al gehoord dat de ouwe Fenders in principe zo solide als een tank zijn...


fuck..Wat zegt dit je over de kostprijs van een hartke, juist erg laag!

Ja, veel waar voor je geld lijkt nu dus nog meer op te gaan. Nu hoorde ik dat Hartke qua productie met een overstap bezig is (geweest) naar lage(re) lonen landen, maar dat verhaal moet ik nog even checken.