PDA

View Full Version : Silverface Bassman top gekocht - HELP !!



The Mule
20 maart 2004, 16:41
Op de beurs in Veenendaal ben ik (hoop ik) een aardige versterker tegen het lijf gelopen, namelijk een 'export' Silverface Bassman AB 165 top (50 watt) uit 1968.

Nu heb ik nog geen speakercabinet, maar ik wilde hem thuisgekomen toch even testen. Ik heb een Hartke Kickback combo (120 watt) staan, die in principe bestaat uit een versterker en speaker met een los te halen aansluiting.

Ik dacht slim te zijn en de Bassman gewoon met een gitaarsnoertje aan te sluiten op de speaker van de Hartke, maar geen geluid. Ik heb alle ingangen van de Bassman geprobeerd, zowel de normale speakerjack als de ext. speaker jack van de Bassman, maar nog steeds helemaal niets. De buisjes gloeien steeds mooi op bij het aanslaan van de snaren, maar uit de speaker van de Hartke komt slechts doodse stilte. Zou dit kunnen komen door het verschil in wattage (50 vs. 120)?

Doe ik nu zowiezo verkeerd, heb ik het niet goed begrepen en kan ik de Bassman op deze manier helemaal niet uittesten?

En wat kan ik wel doen? Ik heb trouwens het hele web afgezocht naar handleidingen, want de hoeveelheid knopjes en schakelaars op de achterkant van de Bassman is ook erg groot en ik weet niet precies of ik het ook daar allemaal wel goed begrijp. Laat ook duidelijk zijn dat ik geen enkele ervaring heb met losse top en speakercabs, dus grote kans dat ik op een zeer triest lekenniveau aan het stuntelen ben... :-(

Wie kan me een beetje op weg helpen? :)

pimmetje
20 maart 2004, 16:51
Allereerst: geen gitaarsnoer gebruiken voor speaker-aansluitingen! Gitaarsnoer is voor VEEL lagere amperages dan speakersnoer.

Ik hoop ook dat je het wisselen tussen de speaker-uitgangen hebt gedaan terwijl de bassman uit stond. Het onbelast aanzetten (dus zonder speaker eraan) betekent een gewisse dood voor je uitgangstrafo.

Als je dit laatste al wist, dan heb je 'm dus niet onbelast laten draaien en doet 't beestje 't waarschijnlijk nog gewoon.
In dat geval gewoon een goed speakersnoertje halen en je pogingen daarmee nogmaals herhalen, zou ik zeggen...

Nielsje
20 maart 2004, 17:16
inderdaad.

je top aansluiten met een gitaarsnoer of zonder snoer is een doodszonde..

foei!!

wat heb je er voor betaald eigenlijk? als we mogen vragen? enne

FOOTOOOS!

The Mule
20 maart 2004, 18:41
Allereerst: geen gitaarsnoer gebruiken voor speaker-aansluitingen! Gitaarsnoer is voor VEEL lagere amperages dan speakersnoer.

Ik hoop ook dat je het wisselen tussen de speaker-uitgangen hebt gedaan terwijl de bassman uit stond. Het onbelast aanzetten (dus zonder speaker eraan) betekent een gewisse dood voor je uitgangstrafo.

Als je dit laatste al wist, dan heb je 'm dus niet onbelast laten draaien en doet 't beestje 't waarschijnlijk nog gewoon.
In dat geval gewoon een goed speakersnoertje halen en je pogingen daarmee nogmaals herhalen, zou ik zeggen...

Gelukkig was ik me van dat laaste inderdaad al bewust, ongeveer hetzelfde geldt voor stereotorens en speakers. Ik geloof dus wel dat ik hem niet gelijk gekilld heb bij m'n eerste poging. Ik begrijp dat mijn zelfkennis (quote: "zeer triest lekenniveau") wel redelijk is...
Dat er speciale speakerkabels bestaan wist ik dus ECHT niet. :amp:


inderdaad.

je top aansluiten met een gitaarsnoer of zonder snoer is een doodszonde..

foei!!

Ik schaam me diep... :oops:



wat heb je er voor betaald eigenlijk? als we mogen vragen? enne

FOOTOOOS!

Natuurlijk mag je dat vragen. Hij is uiterlijk in goede staat, heeft alleen geen kwaliteitsbuizen (Chinees, wel nieuw) en hij stond voor 400 euro, waar ik 10% vanaf gepraat heb, dus uiteindelijke schade = 360 euro...

En allebei alvast hartstikke bedankt voor de hulp! :)

Nielsje
20 maart 2004, 19:44
gewoon ff een speakersnoer kopen maandag

en dan ff testen op een goeie speaker cab, een mooie 2 x 12, maar ik denk dat 4 x 10 heel mooi zal klinken..

misschien dat je lokale gitaarboer een cab heeft staan waarop hij mooi getest kan worden.

en ik wil nog steeds foto's :)
tis trouwens een mooi prijsje :)

ik wil ook nog zoiets....

The Mule
20 maart 2004, 20:01
gewoon ff een speakersnoer kopen maandag

en dan ff testen op een goeie speaker cab, een mooie 2 x 12, maar ik denk dat 4 x 10 heel mooi zal klinken..

misschien dat je lokale gitaarboer een cab heeft staan waarop hij mooi getest kan worden.

en ik wil nog steeds foto's :)
tis trouwens een mooi prijsje :)

ik wil ook nog zoiets....

't Is toevallig, maar ik zat inderdaad ook aan een 4x10 te denken, of misschien wel 2x10. Het is natuurlijk maar een licht beessie, dus je instellen op echt zware tonen lijkt mij niet helemaal juist. En nou maar hopen dat alles (nog) goed werkt :oops: Maar als eerste toch nog eens de Speaker van de Hartke Kickback proberen, zou praktisch en economisch gezien wel aardig uitkomen als dat 'klikt'...

http://www.ampwares.com/ffg/bassman_sf.html

Voor meer info, zie deze site (ook foto). De mijne is een 'Bassman' zonder verdere type-aanduiding en heeft een aluminium omlijsting van het 'grill cloth', wat in elk geval op een 1968/1969 geboortedatum wijst.

SteavisSmokin
20 maart 2004, 20:51
gitaarsnoer gebruiken is idd niet de bedoeling maar er zal dan *wel* geluid uit moeten komen. Volgens mij heb je iets over het hoofd gezien (standby switch?!) of misschien iets verkeerd aangesloten?

andy
21 maart 2004, 00:55
Ja lijkt me ook, want het duurt toch wel even voordat het gitaarsnoer dusdanig in de fik staat (ok heet wordt) dat het in twee stukken uit elkaar valt. :wink:

blimb
21 maart 2004, 01:49
geld dat alleen voor buizen versterkers .. dat het zonder speaker aanzetten van je versterler slecht is voor de uitgangstrafo .. of gaat die vleiger ook op voor transistior versterkers?

Franc
21 maart 2004, 10:35
Een transistorversterker heeft geen uitgangstrafo, dus ja, het gaat alleen op voor buizenversterkers. Een uitgangstrafo die nergens op aangesloten is kan zijn signaal niet kwijt en gaat het dan zelf staan 'opvreten' :D. En dat kan resulteren in vlammen als de wikkelingen samensmelten ;)

The Mule
21 maart 2004, 11:12
Nou, tot vlammen is het gelukkig niet gekomen. Ik denk dat mijn ongelofelijke gekluns :oops: nog aardig afgelopen is. Het geluk is blijkbaar toch met de dommen. Als ik het nu allemaal goed begrijp moet ik als eerste een speakersnoer-verlengstuk zien te vinden (dus met een mannetje = plug en een vrouwtje = ingang) om de speaker van m'n Hartke met de Bassman top te verbinden.

Zoiets zal toch wel te koop zijn, lijkt mij?

En misschien later nog een mooie 2x10 of 4x10 opzoeken... :-D

PeeVee
21 maart 2004, 11:41
Allereerst: geen gitaarsnoer gebruiken voor speaker-aansluitingen! Gitaarsnoer is voor VEEL lagere amperages dan speakersnoer.
Nee he... daar gaan we weer...

Moet ik weer even voorrekenen hoe dun een snoertje mag zijn als je er 100W doorheen wilt persen? Het zal je meevallen dat verzeker ik je. Je kunt aardig wat vermogen door een 1mm draadje duwen en om te TESTEN is dat PRIMA en kan verder ook geen kwaad. Gitaarkabel is enigszins capacitief dus zal beetje als hoog-af filter werken maar zoals gezegd, voor korte test geen problem


Ik hoop ook dat je het wisselen tussen de speaker-uitgangen hebt gedaan terwijl de bassman uit stond. Het onbelast aanzetten (dus zonder speaker eraan) betekent een gewisse dood voor je uitgangstrafo.
Zozo... jij hebt er verstand van!... Het is altijd aan te raden om amp even uit te zetten, maar een Fender amp kan echt wel wat hebben, die OT die geeft zeker niet bij het minste of gerinste de geest, anders als die flimsy Marshall trafootjes.


In dat geval gewoon een goed speakersnoertje halen en je pogingen daarmee nogmaals herhalen, zou ik zeggen...
Onzin! Als die gitaarkabel goed is dan moet er gewoon geluid uitkomen! Versterker is ook echt niet overleden van die gitaarkabel of van het 10 seconden onbelast draaien. Als ie het niet doet (vanaf het begin af aan), dan is er gewoon iets mis met de amp; misschien wel (door transport?!) draadje van de hoogspanning van de buizen of ofzo...

Breng die amp even naar een tech, b.v. Al(bert) de moderator van dit forum maar er zijn nog tal van andere goede adressen in Nederland. Laat 'm nakijken door een vakman, kan echt niet zoveel mee aan de hand zijn. A good Bassman is a joy forever!

PeeVee
21 maart 2004, 11:46
Een uitgangstrafo die nergens op aangesloten is kan zijn signaal niet kwijt en gaat het dan zelf staan 'opvreten' :D. En dat kan resulteren in vlammen als de wikkelingen samensmelten ;)

Wat een kletskoek! Een OT die niet aangesloten is, ziet een ONEINDIG hoge impedantie moet als gevolg dat er GEEN stroom zal gaan lopen; er is immers geen "stroomkring"; hoe kan er dan stroom lopen?!?!

De BUIZEN willen echter wel vermogen kwijt, die sta je dan op te branden! Pas ALS die uitfikken DAN kunnen ze de OT meetrekken maar oorzaak is dus de BUIS!

The Mule
21 maart 2004, 11:54
:oops: :oops: :oops: :oops: Jongens, ik schaam me echt rot, maar ik ben erachter wat ik gedaan heb:
Ik heb gewoon de speaker-out van m'n Bassman via een gitaarsnoertje rechtstreeks op de speaker-out van de Hartke aangesloten :amp:

M'n Hartke is er goed vanaf gekomen, de Bassman moet ik natuurlijk nog afwachten, maar ik heb er wel hoop op. Mijn enige probleem is, zoals ik al zei, dat ik nu een speakerkabel-verlengstuk met een mannetjes- en een vrouwtjesplug moet zien te vinden, en ik vraag me oprecht af of zoiets wel bestaat. Op internet heb ik in elk geval niets kunnen vinden wat ook maar in de buurt kwam... :-(

Robbert
21 maart 2004, 12:06
En dat zonder vuurwerk?

Je hebt je Bassman niet meer getest, of doet hij niks meer nu?

Franc
21 maart 2004, 12:11
Een uitgangstrafo die nergens op aangesloten is kan zijn signaal niet kwijt en gaat het dan zelf staan 'opvreten' :D. En dat kan resulteren in vlammen als de wikkelingen samensmelten ;)

Wat een kletskoek! Een OT die niet aangesloten is, ziet een ONEINDIG hoge impedantie moet als gevolg dat er GEEN stroom zal gaan lopen; er is immers geen "stroomkring"; hoe kan er dan stroom lopen?!?!

De BUIZEN willen echter wel vermogen kwijt, die sta je dan op te branden! Pas ALS die uitfikken DAN kunnen ze de OT meetrekken maar oorzaak is dus de BUIS!

Hoezo GEEN stroom. Er loopt toch stroom door de primaire wikkeling of niet soms. Ik heb altijd begrepen dat dat juist de trafo sloopt omdat het dus niet de speakers in kan.

En sjongejonge, niet zo fel hoor Peevee, vreet me niet op :(
Ik dacht het in eenvoudige taal te zeggen. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik letterlijk vlammen in de OT zag omdat de aangesloten speaker kapot was. Nix aan de hand met de buizen, wel met de OT... Die heeft 'zichzelf dus opgevreten'. Dat de uiteindelijke oorzaak de buis is lijkt me logisch, die genereren tenslotte de stroom die de OT ingaat.
Leg dan op zijn minst uit hoe een 'uitgefikte' buis een OT 'mee kan trekken'.

Maar ik zeg al nix meer :( Het lijkt hier tegenwoordig wel een wedstrijd om wie het beste antwoord geeft...

Franc
21 maart 2004, 12:12
weg

Franc
21 maart 2004, 12:14
weg

Franc
21 maart 2004, 12:15
weg

Franc
21 maart 2004, 12:15
weg

Franc
21 maart 2004, 12:17
weg

Franc
21 maart 2004, 12:17
weg

Franc
21 maart 2004, 12:18
weg

Franc
21 maart 2004, 12:19
weg

Franc
21 maart 2004, 12:19
weg

Franc
21 maart 2004, 12:20
weg

Franc
21 maart 2004, 12:20
weg

SteavisSmokin
21 maart 2004, 12:22
zoals ik al zei -> volgens mij heb je gewoon iets verkeerd aangesloten. 8-)
Zo'n kabel is erg makkelijk zelf te maken als je enigszins handig betn met een soldeerbout. Anders kunnen ze dat wel voor je maken bij een electronicashop.

Waarom kan je de versterker nu niet testen trouwens? Als je die top op de grond zet zijn achterkant tegen de achterkant van dat speakercabinet dan zou je het snoer van die speakers er toch wel in kunnen krijgen of is dat snoer zo super klein (kan me niet voorstellen)? Of is het een closed back cab?

The Mule
21 maart 2004, 14:01
zoals ik al zei -> volgens mij heb je gewoon iets verkeerd aangesloten. 8-)
Zo'n kabel is erg makkelijk zelf te maken als je enigszins handig betn met een soldeerbout. Anders kunnen ze dat wel voor je maken bij een electronicashop.

Waarom kan je de versterker nu niet testen trouwens? Als je die top op de grond zet zijn achterkant tegen de achterkant van dat speakercabinet dan zou je het snoer van die speakers er toch wel in kunnen krijgen of is dat snoer zo super klein (kan me niet voorstellen)? Of is het een closed back cab?

De Hartke is inderdaad helemaal afgesloten aan de achterkant met een zeer kort stukje snoer dat 'vrij te maken' is. Heel misschien is er met wat kunst en vliegwerk en ondersteuning hier en daar toch een juiste connectie te maken, ik ga het straks gelijk proberen! Iedereen hartelijk bedankt voor alle goeie raad, en ik laat het wel weten... :)

The Mule
21 maart 2004, 15:11
HIJ DOET HET !! De test is heel goed uitgevallen. Na aansluiting (ruggen tegen elkaar, is een heel kort stukje snoer) op de juiste manier en de ontdekking dat de standby-switch precies andersom werkt dan je zou verwachten bleek dat alle ingangen heel goed werken, alle knoppen eveneens en dat de speaker van m'n Hartke (12 inch) boven verwachting in staat is om zowel de bas als de gitaarkant van de Bassman te kunnen laten horen. Ik ga dus als eerste erop uit voor een ander snoer en misschien later alsnog een extra speakercabinet... :)

:dance: :dance: :dance: :dance:

Dirtypool
21 maart 2004, 16:15
Mn maatje heeft nog een 2x12"Koch cabinetje over.
Moet je ff zoeken op DaVinci en hem evt ff mailen.
Je bent ons gister denk ik bij de stoplichten ter hoogte van de kerk met je topje voorbij gelopen.
Ik halflang zwartig haar ,laarzen met koperen punten, best lekker wijf (mijn vrouw) en Bas (DaVinci , ook laarzen :-) )Grtz Richard

The Mule
21 maart 2004, 17:01
Zou heel goed kunnen dat ik jullie inderdaad gezien heb, maar ik was niet zo oplettend moet ik eerlijk zeggen. Die Bassman is een zwaar loeder (bijna 50 kilo!) met een gladde handgreep en het begon op dat moment te regenen, dus vandaar dat ik (als het je misschien opgevallen is) ook zo sjacho en een beetje oververhit uit m'n ogen keek :D

Over die 2x12. Ik ga eerst eens kijken hoe het bevalt met de huidige setup, is toch voor thuisgebruik, maar ik hou het zeker in gedachten, hoewel mijn voorkeur toch meer zou uitgaan naar een 2x10 of 4x10 naast mijn huidige 1x12.

jpb
22 maart 2004, 00:18
............., want de hoeveelheid knopjes en schakelaars op de achterkant van de Bassman is ook erg groot en ik weet niet precies of ik het ook daar allemaal wel goed begrijp.

Wat voor knopjes dan allemaal? Zo veel kan dat toch niet zijn op een stock bassman. Is 'ie gemodificeerd? Dat gebeurt nog wel eens met Bassmannen (Bassmen; Bass'mens'; Bassm/v)

PeeVee
22 maart 2004, 00:26
M'n Hartke is er goed vanaf gekomen, de Bassman moet ik natuurlijk nog afwachten
Die doet het ook nog wel... valt me juist mee dat de eindtorren van die Hartke er niet naast liggen... Gelukkie! Fender krijg je niet zomaar klein... Zo'n verlengsnoertje kun je overal kopen (vrij normaal), vraag inderdaad wel even naar SPEAKER kabel, geen instrument kabel dus. Is ook best makkelijk zelf te (laten) maken, twee pluggen en een stukkie ongeaard 220V kabel (2 x 2,5 mm).

Fouten maken is niet erg, als je er maar van leert ;-)

PeeVee
22 maart 2004, 01:11
En sjongejonge, niet zo fel hoor Peevee, vreet me niet op. Ik dacht het in eenvoudige taal te zeggen.

Hey Frans, allereerst excuses kerel, ik projecteer blijkbaar wat opgehoopte frustratie (valt wel mee hoor) op jou, misschien zelfs ook wel namens wat andere mensen (die ik helaas steeds minder zie schrijven).

Het valt me hier iedere keer weer op dat er zoveel mensen zijn die, niet gehinderd door enige kennis van zeke, wel eventjes iemand op zijn a-technische vingers zullen tikken maar er vaak zelf nog verder naast zitten dan de originele poster en/of misschien in een ver (?) verleden een zelfde "fout" hebben gemaakt en gewoon blij zijn dat ze iemand anders hebben gevonden die ook zo "dom" is geweest. Ik vind de posting van "The Mule" eigenlijk wel prima. Getuigd van lef om eerlijk op biechten dat je domme dingen hebt gedaan, dat is de enige manier om wat te leren. Hij had ook zijn mond kunnen houden en even bij een amp tech langs kunnen gaan om vervolgens hier in het forum te kunnen rondbazuinen hoe het niet moet maar nee... Gewoon hier en plein publique... Chapeau! Daarvoor is dit forum, om elkaar te helpen en niet om elkaar uit te lachen en met wijzende vingertjes naar elkaar te zwaaien, daar heb je zo weinig aan als je amps niet werken en is dus ook niet leuk.

Iedereen papegaait elkaar maar na maar niemand denkt even na over wat is zegt of schrijft. Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar probeer er in ieder geval even over na te denken. Jouw bedoelingen zijn ongetwijfeld niet verkeerd, maar jouw "eenvoudige taal" klopt gewoon niet, sorry, ik kan er niets anders van maken.


Hoezo GEEN stroom. Er loopt toch stroom door de primaire wikkeling of niet soms.
Je zegt het zelf al... NIET dus... Denk eens aan een flinke mismatch; b.v. een 2 Ohm versterker (Fender Super Reverb) aan een 16 Ohm (Marshall) cabinet (dat gaat niet hard hoor). Denk ook nog even terug aan de lessen natuurkunde op de middelbare school: het rendement van een transformator (vrij hoog) en de wet van behoud van vermogen; wat je d'r instopt, komt d'r ook uit, in ander verband best een enge gedachte.

Enfin, dat zijn dus de ingredienten om te kunnen beredeneren dat die output trafo met 2 vingers in z'n neus fluitend die luttele 10 - 15W door zal laten die er over blijft (van de 40) door die (te) vette mismatch. Soldeer je 16 Ohm speakers in je Marshall of LC cab voor de lol eens in serie voor een 64 Ohm load en hang je vette 4 Ohm top er maar eens aan, moet jij eens kijken wat een power soak je hebt (en gratis even harmonischen!). Big fun maar niet voor lang!!

Ga uit van een trafo rendement van (bijna) 100% dan begrijp je dat er niet veel stroom aan de primaire kant van de OT loopt. De BUIZEN daarentegen staan wel die vonken, en DIE kunnen hun vermogen niet kwijt aan de trafo en ze moeten toch wat, immers die verfoeide wet van behoud van vermogen... nou goed, dan maar warmte en licht...


Ik heb altijd begrepen dat dat juist de trafo sloopt omdat het dus niet de speakers in kan.
Dat heb je dan verkeerd begrepen


Ik Sorry dude..
Geeft niets Franc, no hard feelings en ook niet bedoeld als flame. Wat ik gewoon niet snap is hoe iemand kan zeggen "ik heb altijd begrepen" en dan geen uitleg geeft. Geef me dan eens uitleg hoe er veel stroom kan gaan lopen door een trafo als de belasting oneindig hoog is aan de secundaire kant. Ik bedoel het echt niet arrogant, maar als het antwoord is "ik heb geen flauw idee" (en daar hoef je je echt niet voor te schamen, ik leer ook iedere dag weer dingen bij), dan is het misschien beter dat je je gewoon niet uitlaat over dit soort dingen, hoe goed bedoelt dan ook. Dat is het enige puntje wat ik wil maken. Zelfde geldt voor mensen die roepen dat de schrijver van originele bericht eerst maar een speaker kabel moet kopen en dan nog maar eens opnieuw testen. Reply van Steven getuigd van wijsheid en wellicht ook enige gepaste terughoudendheid; hij schrijft wat hij weet; testen met een instrumentkabel zal ZEKER wat geluid moeten geven, het is niet verstandig om zo full power te gaan giggen, maar er moet toch iets te horen zijn, dat is zeker! Ik durf overigens best een gitaarkabel van 6 meter tussen mijn 50W Bassman en een cabinet te hangen; ik beloof je dat je dan gaat rennen van de herrie en die kabel die wordt er letterlijk niet warmer of kouder van (nou vooruit... heeeeel lauwtjes dan).



Ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik letterlijk vlammen in de OT zag omdat de aangesloten speaker kapot was.
Dan heb je waarschijnlijk een oneiding LAGE impedantie gehad oftewel sluiting in de speaker! Dat wil wel stroom trekken ja.


Dat de uiteindelijke oorzaak de buis is lijkt me logisch, die genereren tenslotte de stroom die de OT ingaat.
Problemen door spelen zonder belasting zijn niet de "uiteindelijke oorzaak" (dat is volgens mij een paradox ben niet zo taalvaardig) maar de directe oorzaak, het overlijden van OT is uiteindelijke gevolg (wanneer de buis gaat).


Leg dan op zijn minst uit hoe een 'uitgefikte' buis een OT 'mee kan trekken'.
Nou daar mag je zelf nog eens over nadenken, ik wil het antwoord over een paar dagen nog wel een keer droppen als je er echt interesse in hebt. Tip: een spoel gedraagt zich voor wisselspanning relatief hoogohmig (een schijnbaar hoge weerstand) omdat hij het ontstaan van de lopende stroom wil tegen werken (inductief gedrag). Voor gelijkspanning is ie gewoon laagohmig (bijna sluiting), relatief dunne draadjes, zet daar eens 450 Volt op en kijk wat er gebeurd. Misschien ooit vroeger zo'n "snijbrandertje" gemaakt op de lagere school om piepschuim mee te snijden? Batterijtje, dun stukkie draad en dat vliegt door 't piepschuim heen. Hmmm... nu heb ik het al verklapt... geloof ik...


Het lijkt hier tegenwoordig wel een wedstrijd om wie het beste antwoord geeft...
Ben ik met je eens maar wil dan wel een nuance aanbrengen. Het lijkt hier tegenwoordig wel een wedstrijd om wie het beste de schijn op weet te houden dat ie het beste antwoord geeft. En dan nog mopperen en misten als er iemand is die het waagt om z'n antwoord te onderbouwen, dat lijkt hier eigenlijk niet geoorloofd.

Ik steek hier weer mijn nek uit, kan best dat ik er volkomen naast zit, maar ik heb er in ieder geval even over nagedacht. Ik ben geen echte technieker ofzo, maar probeer het me wel eigen te maken door (kritisch) te leren, lezen, nadenken en niet zomaar iedereen na te papegaaien... Dat was eigenlijk het enige puntje dat ik wilde maken.

Vragen om uitleg (hierboven) terwijl je zelf geen uitleg geeft over je statements vind ik trouwens ook wat ongepast maargoed. Misschien beter om rustig te wachten op uitleg voordat je zelf dingen gaat roepen. Maargoed, zoals gezegd no hard feelings, ik moest het gewoon even kwijt en denk dat ik het hier voorlopig ook maar bij laat, ga lekker solderen...

Dirtypool
22 maart 2004, 03:51
in ander verband best een enge gedachte

Zeker! :-D :-D :-D

Franc
22 maart 2004, 07:42
Peevee, bij deze mijn excuses.
Mijn reactie was ook wat feller dan bedoeld en mijn initele antwoord ook verre van nauwkeurig.
Ik wilde eigenlijk alleen antwoord geven op de vraag of een torrenbak ook niet onbelast gebruikt mag worden en begaf me vervolgens op een terrein waar ik (nog) niet genoeg van weet.
En iemand op de vingers tikken deed ik absoluut niet, ik zou niet durven.

Toch blijf ik erbij dat het de algemene opvatting is dat als je je OT onbelast laat deze kapot gaat. Dat hoor je van iedere amptech.

Aan de andere kant heb ik het zelf meerdere malen (onbedoeld) gedaan tijdens het testen en toch leeft mijn OT nog.

Je ziet ik spreek mezelf ook nog wel eens tegen....

Nielsje
22 maart 2004, 09:49
ach franc, zolang je het zelf inziet, is het nog wel goed met je hoor :)

Franc
22 maart 2004, 12:30
Tsja, toch kan ik er dan niet tegen.
Niet zozeer dat iemand mij op een fout wijst, daar kan ik best tegen, maar dat ik dacht het te weten en dan iemand je even vertelt dat het helemaal niet klopt :)

Nou beb ik even op zoek gegaan waar ik mijn wijsheid over OTs vandaan had en ik vond het nog ook. Ik citeer:

"De energie die normaal weg kan via de speakers kan dan ineens niet weg en veroorzaakt grote spannings pieken, die weer overslaan op elke willekeurige plaats in de trafo, en veroorzaken brandplekken in de windingen, wat weer kortsluitingen te weeg brengt en zo zal een trafo langzaam sterven!"

Van de site van Gerrit Peet: http://home.zonnet.nl/pgpeet/gitaar/faq/buisfaq.html#transformatoren

Ook een buizenfreak, heeft die man het dan HELEMAAL mis??

Robbert
22 maart 2004, 14:14
Quote van Lord Valve, op alt.guitar.amps een van de grote namen, wat betreft kennis van buizen en versterkers. Daar zeg ik absoluut niet(!) mee dat hier geen kenners zitten, maar het verhaal maakte het mij wel duidelijk.



Nonsense. There are several very good reasons *not* to run a vacuum tube amplifier into a mismatched load, especially an upward mismatch. First, loading the secondary too lightly can lead to flyback, which fries
power tube sockets and the tubes in them. It also takes out the hum-balance resistors, if the filament winding is a non-CT type. If not corrected, flyback will continue to occur, eventually taking out the
output tranny. Second, power transfer is not optimal when driving a mismatch; a transformer-coupled output stage can only deliver full power to the load when driving the correct impedance. Third, dynamic range
is limited by the mismatch, leading to a flabby low end and generally "unresponsive" performance. The post quoted above is bad advice, newbies be warned. So sayeth the Lord.


ter aanvulling



In the case of a tube amp, loading an 8-ohm output transformer with 16 ohms may cause the tube sockets to fry from flyback effect (arcing from plate to filament). A 16 ohm load isn't as bad as an open circuit would be in this respect, but the possibility of flyback still exists. When you load the 8-ohm output with 4 ohms, there is no danger of flyback, but the transformer will run slightly hotter, and the output tube life will be decreased. If the amp is a Fender, probably nothing at all will happen to it. Anything else, who knows.

Mr.Jay
22 maart 2004, 15:40
When you load the 8-ohm output with 4 ohms, there is no danger of flyback, but the transformer will run slightly hotter, and the output tube life will be decreased. If the amp is a Fender, probably nothing at all will happen to it. Anything else, who knows.
[/quote]

Dat zei ik nou ook al een hele tijd met gebruik van een Twin op slechts 2 eindbuizen.

JaY

Mr.Jay
22 maart 2004, 16:18
[quote="Franc"]

Aan de andere kant heb ik het zelf meerdere malen (onbedoeld) gedaan tijdens het testen en toch leeft mijn OT nog.


heb je de amp wel BELAST tijdens testen ? Wat bedoel jij met testen ?
als je em niet belast, maakt het niks uit als er geen speaker aanhangt.

Als je geen speaker op een Fender aansluit, is de uitgang ook niet OPEN maar KORTGESLOTEN via de schakel-speakerjack.
Als je een te heet geworden/verbrande speaker krijgt tijdens spelen, en die sluit dus kort > heb je dus wél een OPEN uitgang met alle gevolgen vandien.
Dat zal jij wel gehad hebben dan.

JaY

Franc
22 maart 2004, 18:40
Met testen bedoel ik aanzetten na afbouwen van amp en vervangen van wat weerstanden.

Ik zette hem onbelast aan, standby en kathodeweerstanden knalden eruit.
Af en toe afgewisseld met de screen-weerstanden (het heeft me wat weerstandjes gekost :()
Hoewel dus onbelast ging er toch eea fout. Toen belast en bleven de weerstanden heel.
Dit is dus allemaal met de preamp uit en dus geen signaal op de ingang...

The Mule
22 maart 2004, 18:48
Bij Talkbass.com zijn ze er ook nog niet helemaal uit, m'n vraag of de 50 watt/4 ohm van de Bassman op termijn geen vervelende effecten gaat ondervinden van de 120 watt/8 ohm speaker van de Hartke... :-(


The Bassman should have a 4 ohm load, for best results. For the long story, consider a couple of things:

1) There is a general opinion "out there" that mismatching a Fender tube amp by one "step" in either direction (2 ohm or 8 ohm, in this case) is something the output transformer is robust enough to handle, and therefore ok.

BUT...

2) Whereas a s.s. amp will generate maximum power at the lowest recommended impedance, but function fine with a higher load impedance (albeit with a lower power output), tube amps are intended to be operated with the indicated impedance, period.

ALTHOUGH...

3) The extension speaker jack on your Bassman is wired in parallel with the regular speaker output, and is only active when both are in use. Otherwise, the ext. jack is shorted to ground. As there is no switch to accomodate other impedances, and as Fenders cab options for the Bassman were limited to 4 ohm models, I can only guess that they would have expected you to use two 4 ohm models together, if employing a second cab... for a total load of 2 ohms.

ON THE OTHER HAND...

4) I have on more than one occasion blown tubes and burned screen resistors in my Fender Bassman 100 (also 4 ohms, playing a bass) into an 8 ohm cabinet at moderate levels, for what turned out to be short rehearsal periods. This amp functions without a problem during regular use with a 4 ohm cabinet.

HOWEVER...

5) I have used my Fender Bassman (50 watt, 4 ohm, playing guitar) with an 8 ohm cab on occasion to no ill effect.

Both of the aforementioned amps are/were in good working order, as I probably spend too much time tending to their every need. An argument could be made that this over-attentive parenting is setting them up for failure in the "real world", but that's a discussion for another thread, and possibly another forum. In any case, there is more tech info available on mismatching upward (4 --> 8 ohm), and the problems to expect, such as transformer flyback energy, etc. In my case, there was notably less volume, and the amp seemed to be running hotter. Oversaturating the OT? I dunno.

So, all that to say, use a 4 ohm cab. Or don't. But don't be suprised if you have a problem with the wrong speaker load. Then again, don't be suprised if you don't. How's that for a clear answer? :wink:

Mr.Jay
22 maart 2004, 23:19
[quote="The Mule"]Bij Talkbass.com zijn ze er ook nog niet helemaal uit, m'n vraag of de 50 watt/4 ohm van de Bassman op termijn geen vervelende effecten gaat ondervinden van de 120 watt/8 ohm speaker van de Hartke... :-(

Ik zou hetook niet doen bij een 50Watter > je houdt te weinig vermogen over.
Bij een Twin is dat wellicht wel welkom, maar hier niet denk ik.

JaY

PeeVee
22 maart 2004, 23:33
Peevee, bij deze mijn excuses.
Accepted, no hard feelings... Zoals ik al eerder schreef, fouten maken is niet erg, als je er maar van leert. Zeg ik niet met opgeheven vingertje naar jou toe, maar komt mij een paar regels verderop ook wel goed van pas (ahum) :wink:


Toch blijf ik erbij dat het de algemene opvatting is dat als je je OT onbelast laat deze kapot gaat. Dat hoor je van iedere amptech
Ik heb het hier nog niet gehoord. Overigens geeft Jay wel weer een hele leuke draai aan de thread. Ondanks dat volgens mij niemand nog onderstaande heeft geopperd doe ik het zelf maar weer even; beetje tegengas op mijn eigen verhaal.

Met "onbelast" bedoel(de) ik "geen speaker". Geen speaker kun je zien als "oneindige hoge impedantie". Er gaat dan heel weinig stroom lopen secundair, dus kan er primair ook niet veel lopen. Je zit nog een beetje in de ontkenningsfase maar daar zul je toch aan moeten geloven. De buizen staan echter wel vermogen te maken en die moeten dat kwijt (warmte / licht), vandaar de buizenslijtage. Anyway...

Als je er er wat langer over nadenkt zou je "onbelast" ook kunnen opvatten als "geen last" oftewel "geen weerstand" oftewel, oneindig lage weerstand. Als je dat bedoelt (ik denk eerlijk gezegd van niet), dan heb je wel gelijk. Een oneindig lage weerstand (also known as kortsluiting) zal zeer veel stroom trekken en da's 't einde van je OT.

Wat grappig is is dat Jay stelt dat Fender de speakerjack kortsluit als er geen plug in zit. Nou kan ik me niet voorstellen waar dat voor zou moeten dienen (lijkt me juist errug tricky), maar als dat zo is... Dan is dat inderdaad funest voor het trafo. Niet zozeer omdat er geen speaker aanhangt (dat zou ik "onbelast" noemen), maar omdat dat lullige uitgangsplugje sluiting maakt. Heel vreemd, ik snap het niet...

Anyway, ik beredeneer nog even door, zal er wel weer helemaal naast zitten:

Een veeeeel te hoge impedantie (lees: geen speaker aangesloten) op een "normale" jackplug (die niet kortsluit) is in eerste instantie slecht voor je BUIZEN en niet voor je trafo. ALS een buis overlijdt, dan grote kanst dat je de primaire kant van je OT uitfikt.

Eeen veeeeel te lage impedantie (lees: sluiting aan secundaire kant van OT) is direct slecht voor OT; er gaat (te) veel stroom lopen en uiteindelijk brandt ie door.

Jay's opmerking is correct; als de versterker gewoon "aan" staat en er verder niets te versterken valt (geen input signaaltje) dan is er uiteraard weinig (niets) aan de hand.
[/u][/i]

PeeVee
22 maart 2004, 23:55
dat ik dacht het te weten en dan iemand je even vertelt dat het helemaal niet klopt
Life's tough... :evil:


Nou beb ik even op zoek gegaan waar ik mijn wijsheid over OTs vandaan had en ik vond het nog ook. Ik citeer:

"De energie die normaal weg kan via de speakers kan dan ineens niet weg en veroorzaakt grote spannings pieken, die weer overslaan op elke willekeurige plaats in de trafo, en veroorzaken brandplekken in de windingen, wat weer kortsluitingen te weeg brengt en zo zal een trafo langzaam sterven!"
Ook een buizenfreak, heeft die man het dan HELEMAAL mis??

Die conclusie laat ik helemaal aan jezelf over. Lees nog eens rustig door wat er in deze thread staat en denk er nog eens goed over na. Dat iemand buizenfreak is wil in ieder geval nog niet zeggen dat hij ook verstand van zake heeft. Ook een bekend verschijnsel met voetbal en biljart.

Overigens had ik in deze thread de kreet "papegaaien" al eens genoemd, het aanhalen van websites met "wijsheid" vind ik daar een mooi voorbeeld van. Waarom anderen aanhalen en klakkeloos napraten? Wat die goede man allemaal op zijn site zet moet ie zelf weten en is mij overigens ook om het even. Probeer een beetje kritisch te zijn (blijven). Vroeger (oei, nu wordt ik echt een ouwe lul) zei men wel eens "je moet niet alles geloven wat je op TV ziet", maar als het op internet staat (denk ook aan de vele hoaxes die de ronde doen) dan lijkt iedereen het opeens voor zoete koek te slikken zonder even na te denken en/of te checken, ik snap dat werkelijk niet.

In het stukje van Robbert wordt gesproken over het gevaar van een te hoge (echte speaker!!!) load. Het inductieve gedrag van de speaker-spoel wekt een een relatief hoge inductie spanning op (die zijn ontstaan tegengaat), dat zal primair voor een (absurd?) hoge spanningspiek zorgen, da's niet gezond. Ik heb dat grapje een keer geprobeerd; het klinkt aannemelijk, maar ik heb het niet kunnen meten. Feitenlijk zou je het effect moeten kunnen opwekken door b.v. een 16 Ohm speaker aan een 4 Ohm sec. tap (b.v. Bassman OT) te hangen en aan de primaire kant de spanning te meten. De spanningen die ik kon waarnemen waren niet hoog. Ik ben er desondanks vanuit gegaan dat mijn metingen niet kloppen, pieken te kort om te meten op multimeter of mijn getrommel op de speaker conus was geen goede simulatie van een (veel snellere?!) geluidstrilling. Er was overigens best een leuke spanning te zien, met analoge meter was het effect mooier te zien. Piek van 200VAC max...

Ik denk overigens dat dat het verschijnsel is dat die meneer Peet bedoelt maar zijn uitleg over "energie die normaal weg kan via de speakers" vind ik weinig overtuigend en klopt ook niet. Als er echt geen speaker is (en ook niet zo'n lullige kortsluit plug van Leo Fender), dan heb je een oneindig hoge impedantie (zonder dat lullige inductieve gedrag van de speaker spoel) en zal er door de trafo gewoon weinig stroom lopen, de buizen zullen echter gloeien als kooltjes en nuken als een magnetron! 8)

PeeVee
23 maart 2004, 00:00
Als je geen speaker op een Fender aansluit, is de uitgang ook niet OPEN maar KORTGESLOTEN
Welke gek heeft dat bedacht dan?!?! ;-)


via de schakel-speakerjack. Als je een te heet geworden/verbrande speaker krijgt tijdens spelen, en die sluit dus kort > heb je dus wél een OPEN uitgang met alle gevolgen vandien.
Volgens mij juist niet. Ik begin nu zwaar aan mezelf te twijfelen maar een "open uitgang" (NIETS aan sec. kant van OT) is volgens mij een oneindig hoge impedantie en is in principe niet direct schadelijk voor OT (maar des te schadelijker voor de eindpitten). Een kortgesloten uitgang (heeeeeeeeeeeeeeeeele lage impedantie) is een true current sucker en direct schadelijk voor OT... toch?!... HELP :o

Ik moet hier echt mee stoppen... :cry:

Mr.Jay
23 maart 2004, 09:10
[quote=Mr.Jay]Als je geen speaker op een Fender aansluit, is de uitgang ook niet OPEN maar KORTGESLOTEN
Welke gek heeft dat bedacht dan?!?! ;-)

Misschien gaan zo éérst de goedkope ( in die tijd ) buizen kapot > spaart de dure OT ?
Er zijn vast intelligente figuren op dit forum die hier expert in zijn.
( Sash .......doe es een gok )

JaY

PeeVee
23 maart 2004, 13:38
Als je geen speaker op een Fender aansluit, is de uitgang ook niet OPEN maar KORTGESLOTEN
Welke gek heeft dat bedacht dan?!?! ;-)
Misschien gaan zo éérst de goedkope ( in die tijd ) buizen kapot > spaart de dure OT ?

Nee, volgens mij dus precies andersom: OT kortgesloten is volgens mij juist direct schadelijk voor OT, open OT is direct schadelijk voor buizen (en wanneer buis gaat, kan ie OT meetrekken indien VDC op primaire kant).

Overigens lijkt het me wel in de goede richting; een OT gaat niet "zomaar" kapot, is feitenlijk een heeeele trage zekering. Buizen lijken me eerder te klappen, dat zou de bewust "kortsluiting" verklaren.

Al
24 maart 2004, 00:39
Moet ik weer even voorrekenen hoe dun een snoertje mag zijn als je er 100W doorheen wilt persen? Het zal je meevallen dat verzeker ik je. Je kunt aardig wat vermogen door een 1mm draadje duwen en om te TESTEN is dat PRIMA en kan verder ook geen kwaad. Gitaarkabel is enigszins capacitief dus zal beetje als hoog-af filter werken maar zoals gezegd, voor korte test geen problem

Eventjes testen thuis doe ik ook vaak met een gitaarkabeltje. Wel altijd beperkte vermogens. Een gitaarkabel is vergeleken met een snoer voor een lamp (wat prima werkt) inderdaad capacitief (shielding) en kan bij hoge vermogens (te) heet worden.

Misschien een nuttige tip --> gebruik geen massief draad voor de speakers want dat is vatbaarder voor metaalmoeheid wat tot breuken kan leiden.

Al

Al
24 maart 2004, 00:54
Nee, volgens mij dus precies andersom: OT kortgesloten is volgens mij juist direct schadelijk voor OT, open OT is direct schadelijk voor buizen (en wanneer buis gaat, kan ie OT meetrekken indien VDC op primaire kant).

Overigens lijkt het me wel in de goede richting; een OT gaat niet "zomaar" kapot, is feitenlijk een heeeele trage zekering. Buizen lijken me eerder te klappen, dat zou de bewust "kortsluiting" verklaren.

OT secundair kortgesloten is een beveiliging. Het voorkomt de spanningspieken die verooraakt worden door een te hoge secundiare weerstand. Diezelfde pieken kunnen overslag op de buisvoeten veroorzaken en daarmee de buizen ruïneren.

"Hele trage zekering" --> dat ben ik niet met je eens. Één enkele spanningspiek (een harde ram op je gitaar met een open output) kan doorslag betekenen en een permanent beschadigde OT opleveren.

Al

Jeroenvanhulsteijn
24 maart 2004, 01:27
En doet je bassmann het alweer ?

The Mule
24 maart 2004, 19:06
En doet je bassmann het alweer ?

Hij doet het zelfs nog steeds. Hij is goed uit m'n domme actie gekomen. Ik heb trouwens de knoop maar doorgehakt en een 2x10 speakercabinet (Hartke 2100 Pro) en nieuwe Hartke top (HA 1400) gekocht ter vervanging van m'n Kickback 12 (goeie inruildeal). Op die manier heb ik een in alle opzichten goede 'match' met de Bassman, de mogelijkheid om ook dat prachtig cleane Hartke geluid te hebben met het simpel wisselen van 1 speakerkabeltje en allemaal met vrijwel hetzelfde ruimtebeslag. Als het goed is komt vrijdag de speakercab al, kan ik de Bassman pas echt goed laten draaien en beoordelen, en over een weekje de top...

:dance:

PeeVee
26 maart 2004, 09:07
Op die manier heb ik een in alle opzichten goede 'match' met de Bassman, de mogelijkheid om ook dat prachtig cleane Hartke geluid te hebben met het simpel wisselen van 1 speakerkabeltje en allemaal met vrijwel hetzelfde ruimtebeslag

Heuh?!?! Je gaat er toch gaan BAS op spelen duh?! :o

Daar zijn ze niet voor gemaakt :wink:

The Mule
26 maart 2004, 13:43
Heuh?!?! Je gaat er toch gaan BAS op spelen duh?! :o

Daar zijn ze niet voor gemaakt :wink:

Jazeker wel, basgitaar ongetwijfeld meer dan gitaar :-D

Maar ik heb zo het idee dat m'n ouwe Guild Starfire ook wel erg naar de eerste testjes uitkijkt! :wink: