PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Historic .. informatie ? eigenaren ?



V!N
20 maart 2004, 12:18
De zoekfunctie leverde niets bevredigends op, vandaar enkele vragen:

Zolang als ik speel, heb ik mezelf voorgenomen een Gibson Les Paul te kopen wanneer ik er het geld voor heb.
Aan het eind van de zomer, na een vakantie flink hard te hebben gewerkt, wil ik graag zo'n puike gitaar kopen. De gitaren waar ik tussen twijfel zijn:

Gibson Les Paul Custom (of Custom Plus, tweedehands)
Gibson Les Paul Standard Premium Plus (nieuw)
Gibson Les Paul Historic re-issue 1959 of heel misschien 1960 (???)

Over die laatste weet ik namelijk niet zoveel, behalve dat de hals dankzij long neck tenon de gitaar meer sustain geeft, plus de drie uitgaven die er te krijgen zijn:

1958 - dikke hals en plain top
1959 - dikke hals en flame top
1960 - dunne hals en flame top

Heeft hier iemand een Historic of heeft hier iemand er iets over te zeggen ? Alle informatie is welkom, enthousiaste verhalen, getallen, metingen, prijzen, afkeurende berichten, meningen onderbouwd met steekhoudende argumenten .. alles !


Mijn lievelingsgitaar is mijn Gibson Marauder. Hier ben ik al heel wat jaren enorm blij mee, ze kan alle stijlen aan en voelt heerlijk. Ik heb niet de kleinste handen en kan dus wel een aardig stukje hout als hals hebben.

Hoe zijn de halzen op de historic re-issues ?

De 60's slim taper neck vind ik eigenlijk wat te dun om lekker aan te voelen, maar zoiets kan misschien wennen. Ik heb meer gitaren met dunnere halzen die ik toch ook wel lekker vind. De 1959 heeft dankzij dit en de flame top mijn meeste interesse, maar ik heb nog nooit een 50's neck in handen gehad. Ik wil eerst alles gevoeld hebben en daarna pas een besluit nemen, ookal kan ik het wel raden.


Het gewicht kan me eigenlijk nauwelijks deren, maar toch. De Marauder weegt 5 kilo, de Sheraton II 4.9 en m'n andere gitaren zijn te licht om door te hebben dat het op je schouder hangt.
Ik hoor en lees veel over dat de Les Pauls (vooral uit het Norlin tijdperk) erg zwaar zouden zijn. Ik heb een paar bekenden hun gitaar voor me laten wegen en Les Paul Custom uit '73 laten blijkt maar 4.2 kilo te zijn. Een Custom Plus uit '96 komt op 4.648 kilo. Ik begin me dus af te vragen waarmee deze gitaren vergeleken zijn toen ze als "zwaar" werden betitelt.

De Historics hebben geen gewichtsbesparende gaten, hoe zwaar zijn deze gitaren ?

Een tip hiervoor: de digitale weegschaal hier reageert niet goed op het gewicht van de gitaar alleen. Ik heb mezelf eerst gewoon gewogen en daarna met de gitaar vast.


Tot slot de balans: Een vriend van me had een Epiphone Thunderbird Bass waar iedereen die erop probeerde te spelen gek van werd. De kop en de hals zijn zo zwaar dat je met je hals-hand het instrument voortdurend moet ondersteunen.

Hoe zit het met de balans op de Historics ?


Tot zo ver mijn vragen over de Historic. Met een beetje geluk wordt dit een draadje dat nog jaren als referentie kan dienen voor informatie over Historics.

Alvast bedankt,

V!N


PS: Ik heb voor die basvriend een RD Artist Bass geïmporteerd, zijn droom is werkelijkheid geworden.
Nu is het mijn beurt.

The Mule
21 maart 2004, 09:44
Ik weet niet al teveel van Les Pauls af, heb zelf wel een flinke tijd van een Deluxe 30th-anniversary reissue mogen genieten voordat ik hem heb ingeruild voor mijn ware liefde: Alembic basgitaren. Ik raad je zowiezo de volgende twee websites aan...

http://www.britam.nl

http://www.lespaulforum.com

De eerste omdat ze volgens mij de enige Nederlandse dealer zijn die op redelijk grote schaal Historics importeert, en je wellicht de kans geeft om er een paar 1 op 1 te vergelijken. De tweede omdat er simpelweg nergens meer kennis over Les Pauls verzameld is dan daar. Ze zijn er over het algemeen erg aardig, deskundig en het ledenbestand varieert van serieuze dromers tot personen die meerdere echte 1958-1960 'Bursts' in bezit hebben.

Tenslotte nog wat losse opmerkingen: een Custom en een Standard / Historic verschillen echt als dag en nacht, zowel qua uiterlijk als bespeelbaarheid. Vergelijk de specs maar eens op http://www.gibson.com/nl/index.html. Er zijn volgens mij ook H8's (1958 H. reissues) met flametops, hebben niet alleen plaintops. Ook moet je rekening houden met prijsverschillen tussen Standards en Historics. De laatste zitten toch al snel tussen de 4500 en 6000 euro, als ze ingrijpend ge-aged zijn nog wel een tandje meer. De huidige 2003/2004 Standards zijn IMHO de beste koop als je een mooie flametop Les Paul zoekt met specs die zo dicht mogelijk het origineel benaderen, en met de geroemde Burstbuckers die volgens de kenners echt een goede PAF-toon afgeven.

Succes met het maken van een keuze, en als je die gemaakt hebt: FOTO'S !! :)

V!N
21 maart 2004, 14:43
Ha Mule, bedankt voor je reactie. Vooral met BritAm kan ik denk ik een stuk vooruit.

Als je Alembic fan bent, kijk je vast niet op pondje meer of minder met die prachtige houtsoorten. Maar weet je misschien nog iets van het gewicht en de balans ? En hoe vond je de hals ?

Ik ben lid van het Les Paul Forum, maar daar staan ze niet altijd zo met beide benen op de grond als hier. Een "ordinaire" Standard wordt daar al door de kenners en bezitters van de duurdere instrumenten verworpen. Net als zo'n beetje alles wat er in het Norlin-tijdperk is geproduceerd.

BritAm, daar zou ik wel eens langs willen om halzen, gewichten en balans te voelen. Het is alleen een web-winkel, dus ik zal straks een mailtje tikken te vragen of dat mogelijk is.
Van die prijzen kijk ik op, die zijn behorlijk wat hoger dan ik me had voorgesteld. Die Amerikaanse met een Custom Plus uit '96 (van precies 4,648 kilo) heeft me geadviseerd die niet van haar te kopen voor US$ 1850,- omdat ik voor maar een paar centen meer een nieuwe historic '68 Custom heb met een dikkere hals, langere tenon en mooiere flames.
Toch maar eens vragen waar zij die spulletjes vandaan haalt.


Murphy of niet, een relic/aged gitaar is aan mij niet besteed. Mijn gitaren zijn welliswaar flink gehavend, maar dan door vele jaren erop te spelen en er niet met museum-voorzichtigheid mee om te gaan. Of het nu een Gibson is of een Fernandes, het zijn maar gebruiksvoorwerpen, nietwaar ?
Ik heb liever dat mijn instrument met mij meegroeit of, in geval van tweedehands, al een stukje is gegroeid in plaats van dat meneer Murphy met staalwol, schroevendraaiers en scheermesjes heeft lopen knoeien.


Je hebt gelijk dat er een wereld van verschil zit in de gitaren op mijn verlanglijstje. Ik houd van het geluid van humbuckers het gevoel van een dikke hals en wat het uiterlijk betreft ben ik gek op flames, maar nog meer op veel bindings in inleg.
De Custom Plus en de Historic '68 Custom hebben zowel flames als veel bindings en inleg. Theoretisch gezien zou de '68 met de dikkere hals het beste op mijn wensen aansluiten, maar of ik in de praktijk dat ding ook kan vinden voor het bedrag dat ik aan het eind van de zomer heb ?
Ik kan met google en op de Gibson site niets vinden over H8 ? Of ik zoek met m'n neus.


Ik blijf me oriënteren tot ik geen werk meer heb, dan gaat alles op aan een droom

Reken maar dat hier foto's en teksten komen over de speurtocht, de ervaringen onderweg en niet te vergeten het uiteindelijke resultaat. :)

The Mule
21 maart 2004, 15:26
Het is inderdaad geen H8 maar R8 (vergissing, sorry) en volgens mij is dat een afkorting die vooral in 'het wereldje' (bv. het Les Paul Forum) en niet door Gibson zelf wordt gehanteerd. Je moet je overigens niet vergissen in het prijsverschil tussen CUSTOM Historics en STANDARD Historics. De prijs voor een niet-Historic Custom t.o.v. een Historic Custom die jij gehoord hebt kan dus best goed kloppen, maar de prijzen voor de verschillende typen Standards liggen helaas wel zo ver uit elkaar. De meestal in dekkende kleuren gespoten Custom is kennelijk toch veel minder geliefd en gezocht, en de 1958-1960 LP Standard in sunburst is toch de holy grail waar veel mensen hun leven van blijven dromen. Over de halsprofielen kan ik kort zijn, ondanks m'n kleine handen heb ik elke Les Paul met een 'dikke nek' (50's profiel) als een genot om te bespelen ervaren.

P.S. Britam adverteert ook op Gitaarnet met voornamelijk Les Pauls, staan er nu zo'n 15 op, kun je ook de prijzen een beetje vergelijken...

Succes!

cas121
21 maart 2004, 15:53
nog iets over de halzen,

de 59 zit qua dikte halverwege tussen de 50's en 60's neck, schijnt daardoor wel errug lekker te spelen.

keef
21 maart 2004, 20:40
Gibson Les Paul Custom (of Custom Plus, tweedehands)
Gibson Les Paul Standard Premium Plus (nieuw)
Gibson Les Paul Historic re-issue 1959 of heel misschien 1960 (???)

1958 - dikke hals en plain top
1959 - dikke hals en flame top
1960 - dunne hals en flame top

1959 heeft dankzij dit en de flame top mijn meeste interesse, maar ik heb nog nooit een 50's neck in handen gehad. Ik wil eerst alles gevoeld hebben en daarna pas een besluit nemen, ookal kan ik het wel raden.

De Historics hebben geen gewichtsbesparende gaten, hoe zwaar zijn deze gitaren ? Hoe zit het met de balans op de Historics ?


Waarom denk je niet aan een 58 (R8) van 2002 of vroeger (nieuw nog te krijgen in de US als NOS (New Old Stock), of gebruikt)? Hebben een flametop en zijn heel erg veel goedkoper dan de 59. Koop bij een aanbevolen dealer van het Les Paul Forum (echt alles wat je wil weten kun je op dit forum vinden...) dan kan je je bijna geen buil vallen, en je bent bijna twee keer zoveel kwijt voor hetzelfde in Nederland - als je het al kunt vinden. Zorg wel dat je de dealer precies uitlegt welke sound je zoekt en dat hij meer gitaren van het door je gezochte type in huis heeft, want smaken verschillen. Importeren uit de US is behoorlijk simpel - laat wel bevestigen dat de gitaar goed verzekerd is.

De historics zijn echt merkbaar beter dan het meeste dat Gibson voor de mid negentiger jaren maakte. Maar er zijn evengoed uitstekende standards (vooral de nieuwste) voor veel minder. Met die dikke neck valt het overigens wel mee - de 57 is echt flink, de 58 is minder dik en de 59 nog een fractie minder. Maar ook zijn er verschillen per gitaar. De meesten die niet eerder op een dikke hals als op de R7 hebben gespeeld zijn na een tijdje wennen echt enthousiast...balans is prima, gewicht varieert van 8.3 tot 9.5 US pounds op deze modellen (454 gram, you do the math). De Customs zijn meestal iets zwaarder - tot 10 pounds, voor de R9s wordt het lichtste mahonie gebruikt. Succes...

V!N
22 maart 2004, 20:21
Wauw, wat is er nog veel te leren over Les Pauls, bedankt iedereen ! Het wordt zo al een mooie verzameling informatie bijeen.

Ik dacht dat er een 50's neck was en een 60's slim Taper en dat daar de wereld ophield.

He keef, bedankt voor die gewichten, daar zat ik nog meer over in dan over de hals.
De zwaarste Les Paul is dus nog lichter dan wat ik als een normaal gewicht ervaar .. Laat ze maar komen dan ! :)


Halzen en BritAm

Over halzen ben ik nog niet veel wijzer wat ik wil, maar BritAm hoopt over een maandje een winkel te kunnen openen waar ik dan naar hartelust aan halzen mag voelen om te bepalen waar ik voor ga sparen. :)
"Baseball bat necks" zal ik niet bij hun aantreffen (zijn dit de '57 necks ?). Dit is niet goed voor het geluid en gevoel en het is slecht voor de pols, aldus BritAm.
Kan zijn, maareh .. als de klant nu een knoepert van een hals in zijn klauwen wil ? Ik heb de brede palmen van mijn vader en de lange vingers van mijn moeder. Ik vind het wel fijn om een flinke bos hout voor de deur te hebben. :)
Verder vriendelijke en behulpzame communicatie, alleen net niet overal antwoord op en toch dat beetje arrogantie jegens de "fabrieks" Les Pauls.

Met een Les Paul verwezen ik in de eerste plaats een droom. Een oude Norlin Standard zou voor mij al voldoen als bijzonder fijn speel-instrument. Een nieuwe Standard Premium Plus is ook al een droom, maar de hemelse droom-instrumenten komen toch wel uit de Historic Collection. :)


Prijzen

De prijsopgaves die ik van een winkel heb gekregen, hebben ze liever niet verspreid over het net. Ik respecteer dat en daarom hier geen exacte prijzen. Alles geldt voor gitaren uit productiejaar 2004.
De '68 Custom is de goedkoopste Historic, een paar tientjes goedkoper dan de '58 Standard. Beide hebben dan flames en een cherry sunburst (heritage op de Custom, washed op de Standard).
De '59 en '60 Standard zijn in washed cherry sunburst meer dan US$ 1.200,- duurder dan de '68 Custom !
Dat was wel even een verrassing .. Ik had verwacht dat '58-'60 modellen in halsdikte van elkaar zouden verschillen en niet zoveel in prijs. Ook had ik gedacht dat de Custom door het vele extra werk de duurste uit dit rijtje zou zijn, net als toen dit spul ooit nieuw was.
Het zal hem zitten in wat jij zegt Mule, het idee dat ze de "Holy Grail" te pakken hebben, ookal is het een zeer nauwkeurige heruitgave.


Feiten en meningen over Historic Standards en de Custom

Ik lees veel op het Les Paul Forum dat de Historics ontzettend dicht in de buurt komen van de originele 58-60 Standards, sommigen durven zelfs te zeggen dat het verschil nauwelijks hoorbaar is.
Wordt een Historic met een fabrieks Paul in vergelijking gezet, verliest de fabriek het en wordt helaas soms finaal afgebrand. Ik kan me voorstellen dat een Historic op vele punten beter is, maar daarom is wat er uit de fabriek komt toch niet automatisch brandhout ?

De Custom heeft een groot nadeel volgens de heren op het Les Paul Forum, de hoek waaronder de kop staat is kleiner dan op de Historic Standards, dit heeft als gevolg dat er minder druk op de kam komt, je minder halsresonantie hebt en daardoor uiteindelijk minder sustain.
Sustain is voor mij een van de belangrijkste eigenschappen in een gitaar, dat is dan even jammer. Gelukkig heeft de Custom dan een long neck tenon om die (te ?) kleine hoek te compenseren. :) Het is een met zeer veel zorg bereid instrument, dus ik denk niet dat ik me zorgen hoef te maken over dit "gebrek" in sustain.
In dezelfde thread vertelde een eigenaar dat ook het afdekplaatje voor de halspen erg veel uitmaakt. Hij heeft oude en nieuwe geprobeerd, maar niets klonk zo goed als het origineel. Zulke berichten gaan ver, waarschijnlijk heeft dit te maken met alleen voor de eigenaar hoorbare dosis vibe en mojo. :)

Mr.Jay
22 maart 2004, 23:31
[quote="V!N"]Wauw, wat is er nog veel te leren over Les Pauls, bedankt iedereen ! Het wordt zo al een mooie verzameling informatie bijeen.

Ik dacht dat er een 50's neck was en een 60's slim Taper en dat daar de wereld ophield.

ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een '95 Hist.Coll. LP'56 Goldtop, ook met longtenon.
Heb tot voor 2 j. geleden een 12j, een LPSTand. uit 1990 gehad > qua gewicht ongeveer hetzelfde hoor, de Goldtopos niet lichter of zwaarde, althans voelbaar.
De hals van de Goldtop is lekker dik , prima grip vind ik> TOON hoor je hier in ! Nadeel blijft bij LP's de plakkerige lak > meestal schuur ik de hals dan ook MAT.

Verder perfecte gitaar, prachtige P90's niets dan lof voor deze serie.
Vergeleken bij een kennis die 4 ( ! ) stuks LP's uit deze serie heeft > incl. de mijne allemaal stuk voor stuk pracht exemplaren LP's, prima afgewerkt, fijn bespeelbaar en goeie toon.

JaY

cas121
23 maart 2004, 09:24
Nadeel blijft bij LP's de plakkerige lak > meestal schuur ik de hals dan ook MAT.


Maar dat is heel verschillend per individu, ik heb altijd heel droge handen en ervaar de lak op zowel mn LP + SG als superglad

ieme
23 maart 2004, 10:39
nog iets over de halzen,

de 59 zit qua dikte halverwege tussen de 50's en 60's neck, schijnt daardoor wel errug lekker te spelen.
Ik heb een tijdje een 59 er reissue te leen gehad (kan ook een 58er zijn) en die had een neck als een boomstam!

@ topic starter: Hoe zit het met de balans op de Historics ?
Die is gewoon goed, geen problemen mee

keef
24 maart 2004, 10:11
"Baseball bat necks" zal ik niet bij hun aantreffen (zijn dit de '57 necks ?). Dit is niet goed voor het geluid en gevoel en het is slecht voor de pols, aldus BritAm.


Wat een lariekoek is dit... geloof er aub helemaal niets van. Klopt dit, dan kunnen veel vintage gitaren zo de prullenbak in.... zoals veel juniors, de '58 sunburst etc (stuur die waardeloze gitaren maar aan mij beste Britam :D ). Smalle halzen (zoals de 80s 'speed necks') veroorzaken juist eerder carpal tunnel/tendonitis dan dikkere halzen... vraag het maar aan de slachtoffers.

Laat je ook niets wijsmaken over die inferieure 'fabrieks' LPs, dat is alleen een verkooppraatje. Een betere stelregel is dat de gemiddelde kwaliteit en sound van de historics boven de standaardmodellen ligt, maar een goede LP standard kan beter zijn dan een matige historic - want die zijn er ook...het blijft hout.

Orienteer je ook in de US op prijzengebied. De koers is nog steeds gunstig en je kan goed dealen met veel winkels (die doen bv een price match als je er om vraagt). De prijsverschillen US-NL voor een nieuwe historic zijn vaak enorm...

V!N
24 maart 2004, 21:25
Het gewicht lager dan wat ik gewend ben, de balans goed en zoals Jay en vrijwel alle andere eigenaren zeggen: niets dan lof .. ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen. :)

Ieme, kun je misschien nog achterhalen wat voor re-issue het was ?
En in vergelijking met welke gitaar noem je die hals een boomstam ?

M'n Ibanez is de enige gitaar met een ongelakte hals en daar speel ik net zo lief op als op de spiegelgladde Sheraton.
Er is geen verkoper die mij vertelt wat voor hals ik goed vind voelen. Zo'n instelling valt mij ook een beetje vreemd in de "klant is koning"-wereld van vintage en andere dure gitaren.

Ik heb wel eens gehoord van "RSI bij gitaristen", maar niet waar dit aan kon liggen. Gelukkig dan maar dat ik van dikke halzen houd, m'n handen zijn me alles.
Is het trouwens waar dat onze geliefde Adriaan van den Berg ook met deze aandoeningen te kampen heeft gehad ?

Ik neem aan dat de selectie voor het hout en de bewerking hiervan voor de Historics wat zorgvuldiger gaat dan voor de gitaren uit de fabriek en er hierdoor minder rotte appels van zijn. Desondanks voldoen fabrieksgitaren van Gibson echt prima voor mij, ook de alom afgezeken gitaren uit het Norlin-tijdperk.

Mijn gitaarman hier in Meppel heeft de Standard Premium Plus voor 90 euro meer dan het me kost als ik het importeer, met alle invoerrechten, BTW en verzending vandien. Die zou ik liever via hem kopen zodat ik eventueel zelf nog exact kan zien en voelen en uitzoeken.
Ik heb nog geen prijzen van hem van de Historics, maar verwacht niet dat het mogelijk is om bij hem uit een enorme voorraad de juiste gitaar met de mooiste flames en fijntse hals te kunnen kiezen.
Dan liever uit de States en vanwege de bedragen die met de Historics zijn gemoeid, zijn de winkels vast wel bereid een paar fotootjes te sturen naar een potentiële klant. :)

Ik had vandaag een digitale camera tot m'n beschikking en wat tijd op m'n handen, dus ben met een nauwkeurige schuifmaat aan het meten geslagen op de halzen hier. Alles gemeten op de positiestip vóór de zevende fret, van hout tot hout (geen snaren of fretten).

De dikste zit op een Otwin doubleneck, maar daar speel ik niet op. Op de speelgitaren blijkt op de Marauder de dikste te hebben (geen verrassing) en de dunste zit op een Ibanez (ook niet echt een verrassing).

De flames op de hals van de Marauder komen niet tot hun recht op deze foto, maar daar gaat het niet om.

http://members.home.nl/vincenteisen/halzen.jpg

Een eerlijke vergelijking is het niet, ik heb het idee dat de Ibanez ook wat breder en minder rond is, een plint-hals zullen we maar zeggen.

De meest Gibson-achtige hals zit verder op de Sheraton II, die is met 21.91 mm de gulden middenweg, en als ik me het goed herinner, zijn de 60's Slim Taper halzen op de Standard en de 1960 dunner.

Het mag van mij nog wel een tikkie dikker ..

Mr.Jay
24 maart 2004, 23:22
[quote="V!N"]Het gewicht lager dan wat ik gewend ben, de balans goed en zoals Jay en vrijwel alle andere eigenaren zeg
en: niets dan lof .. ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen. :)

Ik heb de mijne blindelings gekocht, occ. dan. Wist meteen toen ik wat specs. gelezen had dat dit een goeie gitaar zou zijn. Ben wel wat eerdere LP's gewend wat dat betreft.

>Ieme, kun je misschien nog achterhalen wat voor re-issue het was ?
En in vergelijking met welke gitaar noem je die hals een boomstam ?

Min '56Goldtop behoioirt dus tot de dikke boomstammen > maar is lekker hoor, no probs. Ik heb ook een ES135, is ook dik, maar tikkie minder > mijn LP standard 1990 was '59 shaped neck > maar was dunner dan de Hiost.Goldtop.

>M'n Ibanez is de enige gitaar met een ongelakte hals en daar speel ik net zo lief op als op de spiegelgladde Sheraton.

Heb ook een SheratonII, nw. serie 2003 > héél anders dan de ouwere'90jaten serie. Maar dikke hals ?...middelmaatje zou ik zeggen, aangenaam.
Maar ook hier schuur ik de achterkant van de hals beetje MATTER, speelt gewoon net als ongelakte hals, lekker. Zelf heb ik ook niet snel zweethanden tijdens spelen, maar tóch "pakt" het matte lekkerdere en sneller ook. Smaakkwestie natuurlijk.

>Ik heb wel eens gehoord van "RSI bij gitaristen", maar niet waar dit aan kon liggen. Gelukkig dan maar dat ik van dikke halzen houd, m'n handen zijn me alles.

Ik heb er ook flink last van gehad, laatste jaren wat minder > sinds ik niet meer veel op de STRAT speel :lol:
Met de ES135 merkte ik al vroeg dat dit beter en langer vol te houden was dan de Strat. Mijn handhouding was goed, maar speeltstijl te verkrampt , je kent het wel, de "Texas" SRV stijl op Strat.
Overschakel op de Gibson resulteerde in ander , soepeler stijltje, waardoior ik minder last van de klachten had.
Ik zou dus zeggen, EN de dikte van hals zal van invloed zijn, maar i.c.m. je stijltje c.q. houding.
Ik zie vaak genoeg om me heen dat er nog steeds TE weinig aandacht aan wordt gegeven, ook met lesgeven.


>Ik neem aan dat de selectie voor het hout en de bewerking hiervan voor de Historics wat zorgvuldiger gaat dan voor de gitaren uit de fabriek en er hierdoor minder rotte appels van zijn.

Ik denk het ook.

>Ik heb nog geen prijzen van hem van de Historics, maar verwacht niet dat het mogelijk is om bij hem uit een enorme voorraad de juiste gitaar met de mooiste flames en fijntse hals te kunnen kiezen.

Stond laatst een LP uit die serie nog op NET, van dezelfde verzamelaar waar ik mijn Goldtop van gekocht heb. PRIMA deal was het.
Occ. prijs voor een nw./ongebruikte gitaar die 9 jaar aan de muur had gehangen voor de sier.

JaY

V!N
27 maart 2004, 15:05
Ik ben veel zaken in de USA aan het mailen over prijzen en veel daarvan heeft al foto's van de gitaren in de winkel op de site, in plaats van de foto's van de Gibson site.
Dus hoef ik me nu ook al geen zorgen meer te maken of de flames wel bevallen als het pakketje aankomt. :)


Ik heb de mijne blindelings gekocht, occ. dan. Wist meteen toen ik wat specs. gelezen had dat dit een goeie gitaar zou zijn. Ben wel wat eerdere LP's gewend wat dat betreft.

Op de specs afgaande kan ik ook alleen maar zeggen dat het fantastische instrumenten instrumenten zijn. Maar ik heb liever toch eerst alle historics in handen gehad om de hals met het - voor mijn gevoel - fijnste profiel uit te kiezen.


Heb ook een SheratonII, nw. serie 2003 > héél anders dan de ouwere'90jaten serie. Maar dikke hals ?...middelmaatje zou ik zeggen, aangenaam.

Dan zal die van mij nog wel heel anders zijn. Een serienummer of jaartal is nergens te ontdekken, maar er staat nog "Epiphone by Gibson" helemaal in de headstock ingelegd in plaats van gezeefdrukt op de halspenafdekplaat. Volgens de uitgebreide foldercollectie van m'n gitaarman is dat na '86 niet meer gedaan.
Fijn bluesbeestje he ? 8-)

Gibson heeft een artikel over tenons op de site staan dat hier misschien wel mooi in het onderwerp past:
http://www.gibson.com/products/custom/csu/summer9.html

Maar zie ik hier nu een laag esdoorn in de hals van "massief" mahonie in de fabrieks Paul (bovenste) ? :o :-? :???:
http://www.gibson.com/products/custom/csu/images/summer/tenonhalf.jpg

Mr.Jay
28 maart 2004, 10:51
[quote="V!N"]
Op de specs afgaande kan ik ook alleen maar zeggen dat het fantastische instrumenten instrumenten zijn. Maar ik heb liever toch eerst alle historics in handen gehad om de hals met het - voor mijn gevoel - fijnste profiel uit te kiezen.

Snap ik, maar waar vind je ze allemaal, dá's hetprobleem natuurlijk.
Ik had gelukkig een kennis die er een stuk wat heeft.


[quote="Mr.Jay"]Heb ook een SheratonII, nw. serie 2003
>Dan zal die van mij nog wel heel anders zijn. Een serienummer of jaartal is nergens te ontdekken, maar er staat nog "Epiphone by Gibson" helemaal in de headstock ingelegd in plaats van gezeefdrukt op de halspenafdekplaat. Volgens de uitgebreide foldercollectie van m'n gitaarman is dat na '86 niet meer gedaan.

Klopt, zijn late 80's. Japanners misschien ook nog ? of toch Koreaans ?

>Fijn bluesbeestje he ? 8-)
Hele mooie gitaar, wat helderder ( maple ) dan zijn ES335 Gibsonbroertje.
Ik heb zo'n DOT R.I. geha,d nieuw , 7 mnd. weg ermee, wat een fretwerk, niet op te spelen gewoon.
Deze speelt uit de doos al bijna perfect, voor dat belachelijk lage bedrag.

>Maar zie ik hier nu een laag esdoorn in de hals van "massief" mahonie in de fabrieks Paul (bovenste) ? :o :-? :???:

mhh.. moeilijk te zeggen > watis het precies ook ?
Ik zou ook nooit 70's LP's hoeven, heb er div. in handen gehad, mij ( smaak dan hè ) teveel pieces of maple. Minder typische LP sound.

JaY

heavy-metal-thunder
1 april 2004, 18:43
Hoi Vin,
Ik heb niet zo veel ervaring, maar heb onlangs een LP Standard van +/- 1994 vastgehad. Deze gitaar had een behoorlijk gewicht maar voelde niet zo zwaar aan. Ik zou gezworen hebben dat mijn eigenste Ibanez even zwaar was. De gedachte "Meten is weten" indachtig even de weegschaal ter hand genomen : de LP woog 4.7 kg en mijn Ibanez slechts 4 kg.
Dat het verschil in gewicht nauwelijks merkbaar was, had m.i. te maken met het feit dat de LP zéééér goed uitgebalanceerd was.
Greetz
Raf

heavy-metal-thunder
1 april 2004, 18:43
Hoi Vin,
Ik heb niet zo veel ervaring, maar heb onlangs een LP Standard van +/- 1994 vastgehad. Deze gitaar had een behoorlijk gewicht maar voelde niet zo zwaar aan. Ik zou gezworen hebben dat mijn eigenste Ibanez even zwaar was. De gedachte "Meten is weten" indachtig even de weegschaal ter hand genomen : de LP woog 4.7 kg en mijn Ibanez slechts 4 kg.
Dat het verschil in gewicht nauwelijks merkbaar was, had m.i. te maken met het feit dat de LP zéééér goed uitgebalanceerd was.
Greetz
Raf

heavy-metal-thunder
1 april 2004, 18:56
"Baseball bat necks" zal ik niet bij hun aantreffen (zijn dit de '57 necks ?). Dit is niet goed voor het geluid en gevoel en het is slecht voor de pols, aldus BritAm.


Wat een lariekoek is dit... geloof er aub helemaal niets van. Klopt dit, dan kunnen veel vintage gitaren zo de prullenbak in.... zoals veel juniors, de '58 sunburst etc (stuur die waardeloze gitaren maar aan mij beste Britam :D ). Smalle halzen (zoals de 80s 'speed necks') veroorzaken juist eerder carpal tunnel/tendonitis dan dikkere halzen... vraag het maar aan de slachtoffers.

...

Idd. een dikkere hals heeft zeker geen nadelig gevolgen voor tendinitis... toen ik vroeger klassieke gitaar speelde (op een gigantische boomstam) had ik veel minder last in handen en voorarm dan nu op mijn superdunne Ibanezje.