PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Historic .. informatie ? eigenaren ?



V!N
20 maart 2004, 12:17
De zoekfunctie leverde niets bevredigends op, vandaar enkele vragen:

Zolang als ik speel, heb ik mezelf voorgenomen een Gibson Les Paul te kopen wanneer ik er het geld voor heb.
Aan het eind van de zomer, na een vakantie flink hard te hebben gewerkt, wil ik graag zo'n puike gitaar kopen. De gitaren waar ik tussen twijfel zijn:

Gibson Les Paul Custom (of Custom Plus, tweedehands)
Gibson Les Paul Standard Premium Plus (nieuw)
Gibson Les Paul Historic re-issue 1959 of heel misschien 1960 (???)

Over die laatste weet ik namelijk niet zoveel, behalve dat de hals dankzij long neck tenon de gitaar meer sustain geeft, plus de drie uitgaven die er te krijgen zijn:

1958 - dikke hals en plain top
1959 - dikke hals en flame top
1960 - dunne hals en flame top

Heeft hier iemand een Historic of heeft hier iemand er iets over te zeggen ? Alle informatie is welkom, enthousiaste verhalen, getallen, metingen, prijzen, afkeurende berichten, meningen onderbouwd met steekhoudende argumenten .. alles !


Mijn lievelingsgitaar is mijn Gibson Marauder. Hier ben ik al heel wat jaren enorm blij mee, ze kan alle stijlen aan en voelt heerlijk. Ik heb niet de kleinste handen en kan dus wel een aardig stukje hout als hals hebben.

Hoe zijn de halzen op de historic re-issues ?

De 60's slim taper neck vind ik eigenlijk wat te dun om lekker aan te voelen, maar zoiets kan misschien wennen. Ik heb meer gitaren met dunnere halzen die ik toch ook wel lekker vind. De 1959 heeft dankzij dit en de flame top mijn meeste interesse, maar ik heb nog nooit een 50's neck in handen gehad. Ik wil eerst alles gevoeld hebben en daarna pas een besluit nemen, ookal kan ik het wel raden.


Het gewicht kan me eigenlijk nauwelijks deren, maar toch. De Marauder weegt 5 kilo, de Sheraton II 4.9 en m'n andere gitaren zijn te licht om door te hebben dat het op je schouder hangt.
Ik hoor en lees veel over dat de Les Pauls (vooral uit het Norlin tijdperk) erg zwaar zouden zijn. Ik heb een paar bekenden hun gitaar voor me laten wegen en Les Paul Custom uit '73 laten blijkt maar 4.2 kilo te zijn. Een Custom Plus uit '96 komt op 4.648 kilo. Ik begin me dus af te vragen waarmee deze gitaren vergeleken zijn toen ze als "zwaar" werden betitelt.

De Historics hebben geen gewichtsbesparende gaten, hoe zwaar zijn deze gitaren ?

Een tip hiervoor: de digitale weegschaal hier reageert niet goed op het gewicht van de gitaar alleen. Ik heb mezelf eerst gewoon gewogen en daarna met de gitaar vast.


Tot slot de balans: Een vriend van me had een Epiphone Thunderbird Bass waar iedereen die erop probeerde te spelen gek van werd. De kop en de hals zijn zo zwaar dat je met je hals-hand het instrument voortdurend moet ondersteunen.

Hoe zit het met de balans op de Historics ?


Tot zo ver mijn vragen over de Historic. Met een beetje geluk wordt dit een draadje dat nog jaren als referentie kan dienen voor informatie over Historics.

Alvast bedankt,

V!N


PS: Ik heb voor die basvriend een RD Artist Bass geïmporteerd, zijn droom is werkelijkheid geworden.
Nu is het mijn beurt.