PDA

View Full Version : Soleren op een akkoestische gitaar



Br@mbo
20 maart 2004, 10:09
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden Metal Lead guitar van Troy Stetina gekocht en tot de conclusie gekomen dat lead guitar me niet zo ligt... ik ben meer iemand voor akkoestisch denkik

daarom wil ik nu naast de akkoorden en de fingerpicking ook soleren op een akkoestische gitaar...

Hoe begin ik daar aan

Stel :
Ik heb een riedeltje met de volgende akkoorden ( dus vaste fingerpicking begeleiding ): Am - E - Am- E...
En daar wil ik dan gaan over soleren

hoe doe ik dat ?

Br@mbo
20 maart 2004, 11:08
test...
o oke hij staat er . sorry

Kjiratsiekoedel
20 maart 2004, 11:31
uhm, gewoon net als bij electrisch gitaar. als je vraag is in welke ladder je moet spelen, daar weet ik geen antwoord op

bij de muziekwinkel zullen ze wel boekjes hebben met soleerscales

schaap
20 maart 2004, 16:24
Ik zelf vind het vaak handig om gewoon dan dat bepaalde riedeltje op te nemen en af te spelen, en dan zelf eerst kijken welke noten er mooi in passen, en dan met die noten dus een solo proberen, en dat dan steeds opnieuw maar dan met andere noten ertussen, of bepaalde loopjes enz.

sambora
20 maart 2004, 20:55
Als je over Am - E - Am - E wil soleren en A mineur is de toonsoort, dan kan je de harmonische mineur toonladder gebruiken. Althans, bij A mineur zou ik de normale mineurtoonladder gebruiken en bij het E akkoord zou ik de G# benadrukken (grote terts van E & de 7e toon van de harmonische A mineur toonladder).
Maar het is natuurlijk beter om iets goed te laten klinken dan je strict aan de toonladder(s) te houden.

Voor het geval je de bovenstaande ladders niet kent:
A mineur:
A B C D E F G A

A harmonisch:
A B C D E F G# A

Hier moet ik wel bij zeggen dat de 'leer der toonladders' voor mij al een tijdje geleden is... So correct me if I'm wrong...

Br@mbo
20 maart 2004, 20:58
ja , de toonladders ken ik nog uit mn notenleer verleden , maar de toonsoort , leid ik die dan af uit de laatste noot , of hoe zat dat ook alweer ?

thanks for the help so far

Iced Dragon
20 maart 2004, 21:36
ja vint, :wink:

welk verschil je kunt maken ts akoestisch soleren en op een elektrische gitaar is dat 'ik' hier meer double stops, triads enzo zou insteken, dus stukjes akkoorden (comping heet dit dacht ik?), om zo je klank wat voller te laten klinken en zo :roll:

en allerhande toonladders bezigen om spanning te creëren..

als je nog veel moet leren zou ik zeggen schrijf eens alle toonladders op waar bv hier het Am akkoord (ACE) in voorkomt
vb
CDEFGAB
GABCDEF#
FGABbCDE

en alter eens noten (zolang je de ACE maar zo laat (alhoewel... :wink: )
om zo een beetje de nuances te leren kennen

ABCDEFG# dus harmonisch mineur (hier zit ook direct het E(7) akkoord in zodat je met 1 toonladder over beide akkoorden kunt soleren

of melodisch mineur: ABCDEF#G#
enz...
speel ook eens een vermindere toonladder over E7

Br@mbo
20 maart 2004, 21:55
ja vint, :wink:

welk verschil je kunt maken ts akoestisch soleren en op een elektrische gitaar is dat 'ik' hier meer double stops, triads enzo zou insteken, dus stukjes akkoorden (comping heet dit dacht ik?), om zo je klank wat voller te laten klinken en zo :roll:

en allerhande toonladders bezigen om spanning te creëren..

als je nog veel moet leren zou ik zeggen schrijf eens alle toonladders op waar bv hier het Am akkoord (ACE) in voorkomt
vb
CDEFGAB
GABCDEF#
FGABbCDE

en alter eens noten (zolang je de ACE maar zo laat (alhoewel... :wink: )
om zo een beetje de nuances te leren kennen

ABCDEFG# dus harmonisch mineur (hier zit ook direct het E(7) akkoord in zodat je met 1 toonladder over beide akkoorden kunt soleren

of melodisch mineur: ABCDEF#G#
enz...
speel ook eens een vermindere toonladder over E7

ja moat, nen izegemnoare , bčre !!

dus in theorie zal een Amineur harm of mel. goed klinken ? schitterend :D

nu alleen nog leren er gevoel in te steken , bij mij klinkt het een beetje als de toonladder droog op en neer gaan :(

Iced Dragon
21 maart 2004, 08:21
ja da komt wel
belangrijk da ge eerst zeker zijt van de posities van uw noten.
Wat ge kunt doen is gewoon 1 octaaf nemen vb open
[tab:f9fd4739c5]E -----------------
B -----------------
G ------------0 2-
D ------0 2 3-----
A 0 2 3-----------
E -----------------

en dit eens op en af te lopen, dan beginnen de noten door elkaar te halen (patroontjes of sequenties er in steken)

maar begin traag met het eerste en probeer da als ge begint met Am ge begint met een A (of C of E) en eindigt op een van deze noten, dan benadruk je de toonsoort, speel je over het E akkoord dan verander je de G in een G#. Je kan nog meer noten veranderen zodat je meer en meer noten van de Emajeur toonladder speelt. vb. F#, C# (speel deze zeker niet over Am!), D# (speel dit niet over E7, want dit akkoord bestaat uit E G# B D), je kan ze wel gebruiken als passing-note, in vb. een blues maar blijf er niet op staan of speel ze niet op een eerste tel...). Nu ja, naarmate je gehoor ontwikkeld kun je met deze regels doen wat je wilt natuurlijk.
Je ziet natuurlijk dat Am en E de 'E' gemeenschappelijk hebben, dus kun je tijdens de overgang van akkoorden hier gebruik van maken door er op te blijven staan.
En om wat spanning te creëren kun je vb als laatste noot op Am een C of D(#) of F(#) spelen die dan oplost naar respectievelijk B, E en E.
Dit is in feite waar harmonieleer over gaat, spanning en oplossing.
Speel eens Am, Em, Am,... en vergelijk met Am, E7, Am...je merkt dat
E-> Am een soort 'rust' geeft, een goed gevoel. Dit is oplossen.
Dit komt omdat de noten van E7 : E, G#, B en D zijn, noten die (op de E na) net onder (of boven) de noten van het Am akkoord liggen (bij A ligt de D een halve toon boven de C#).
enz...
probeer als je wat gevorderd bent eens de diatonische drieklanken van de C majeur toonladder te zoeken en speel ze ook over deze progressie (opgepast voor de G#!!)
Allez, kzal ze u geven... :roll: C(CEG), Dm(DFA), Em(EGB), F(FAC), G(GBD), Am(ACE) en B° (BDF)
ontwikkel je eigen smaak en wordt zoveel mogelijk bekend met alle klankkleuren en fuck de critici :wink: experimenteer (ook met je gitaar :razz: )...wel...je ziet maar.
heb wel mijn goeie daad gedaan voor vandaag, er moet nog geblokt worden ook!!!

amuseerdjoe

Bjorn[/tab:f9fd4739c5]

Iced Dragon
21 maart 2004, 08:25
WTF, der skilt eentwuk an minne layout :(
da wa neu wok were nie de bedoelinge :-?