PDA

View Full Version : Koch multitone: ook voor Jazz en Funk?



the sure thing
18 maart 2004, 22:15
... ik zit erover te denken om een Koch te kopen. Scheur haal ik uit mijn pedalen, dus is de Koch ook een beetje goed in een funky geluid (clean met een klein randje) of geschikt voor wollige Jazz?

Wilson
18 maart 2004, 22:37
ik speel in de oefenruimte vaak op een koch multitone. Hij heeft een heel erg helder clean, persoonlijk vind ik het iets TE helder. ik hou meer van een wat warmer clean, ala fender. Maar ik denk dat het zeker geschikt is voor funk. Jazz weet ik niet, alhoewel ik laatst in de gitaarzaak iemand met een variax over een koch hoorde spelen, en die had blijkbaar een jazzgitaarsim aanstaan, want het klonk lekker wollig en jazzy. Maar het is natuurlijk moeilijk te beschrijven, je moet het gewoon zelf ff testen

Negative K3 fan
19 maart 2004, 09:28
als je dan een koch koopt hoef je je scheur ook niet meer uit pedalen te halen :)

MAarja, koch schijnen nogal last te hebben van problemen en de scheur is soms iets te fuzzig om goed door de mix te komen in een band situatie.

Baker
19 maart 2004, 10:22
Ik heb zo'n Koch Multitone (50watt combo)

Het cleane kanaal is Echt clean. Hij moet al erg hard om er een randje aan te krijgen. Maarrr.. daarvoor is dan ook het 2e kanaal meer dan geschikt!. Draai de gain terug en je hebt een heerlijk Red hot chili pepper achtig clean met een randje geluid!!

Ik zou idd deze versterker niet met een pedaaltje gebruiken. Daamee doe je de versterker echt te kort, het 2e en 3e kanaal bieden daar genoeg mogelijkheden voor.

Voor wat betreft problemen, elke versterker kan kapot gaan. Met name buizenversterkers zijn nu eenmaal storingsgevoelig. Feit is dat ik mijn koch al anderhalf jaar heb (ook nog 2e hands) en hem vaak gebruik en er zeer regelmatig mee optreed, en dat ik nog geen enkel probleem heb gehad. (afgezien van 1x een voorbuisje moeten vervangen)

Wat betreft het- niet- door- de- mix- komen. Ik vind dat dat op dit forum zwaar overtrokken wordt. Ik speel in een tamelijk luide rockband, en ik heb er geen enkel probleem mee. E.e.a is ook afhankelijk van hoe je het ding afstelt. (niet alle mid en presence wegdraaien)

Maar zoals altijd: probeer het ding gewoon uit en overtuig jezelf!

Harry
19 maart 2004, 11:47
de beste niet-high-gain amp is nog altijd Bedrock. Er staat er een te koop op gitaarmarkt.


parels voor de zwijnen, aan dovemansoren gericht, ach wat kan mij het schelen, misschien koop ik 'm zelf wel als reserve

maylingjv
19 maart 2004, 13:36
zeker en vast ook geschikt voor jazz,al di meola gebruikt hem ook,ik speel er soms ook wat jazz stukjes op,gewoon heel erg goede buizenbak

Nicci
20 maart 2004, 12:03
hoe klinkt die scheur van Koch eigenlijk? valt het ergens mee te vergelijken? modern?

marc_o
20 maart 2004, 12:55
als je dan een koch koopt hoef je je scheur ook niet meer uit pedalen te halen :)

MAarja, koch schijnen nogal last te hebben van problemen en de scheur is soms iets te fuzzig om goed door de mix te komen in een band situatie.

Altijd dat verhaal van slecht door de mix komen....daar moet ik echt van nekken. Die dingen komen prima door de mix, als je maar verstand hebt van de toonknoppen. Vind jij dat de gitaar bij Blof slecht door de mix komt, bijvoorbeeld?
Dat is gewoon een mutitone...
Je kunt iedere versterker slecht uit laten komen, maakt niet uit welk merk.

Negative K3 fan
20 maart 2004, 13:05
maar die van blof speelt niet met high gain, op de eerste gitaarforum meeting stond er een multitone en een engl souvereign ofzo en waar de multitone de weg helemaal kwijt was (onhoorbaar) kwam de engl er des te goed doorheen. En er werd volgens mij wel aan de knoppen gedraaid, maarja, het is slechts 1 ervaring.

marc_o
20 maart 2004, 13:29
Speelt genoeg met high-gain, wellicht niet zo high als jij gewend bent met je 5150, maar daar koop je 'm ook niet voor, het is een multitone en geen powertone natuurlijk....oftewel een goede alrounder. Heb er al veel op gespeeld, en heb zelf al jaren een Souvereign. Grappig detail is wel dat met mijn Souvereign een flink deel van Blauwe Ruis is opgenomen.

Negative K3 fan
20 maart 2004, 13:48
ok ik geloof je op je woord, ik heb hem al een hele tijd niet meer gehoord.

syberen
20 maart 2004, 21:50
Maarten van der Grinten (jazzgitarist) en mijn leraar (ook jazzgitarist) spelen allebei over een koch, het klinkt erg mooi, dus voor jazz is hij zeker geschikt!

Casey
21 maart 2004, 00:46
maar die van blof speelt niet met high gain, op de eerste gitaarforum meeting stond er een multitone en een engl souvereign ofzo en waar de multitone de weg helemaal kwijt was (onhoorbaar) kwam de engl er des te goed doorheen. En er werd volgens mij wel aan de knoppen gedraaid, maarja, het is slechts 1 ervaring.


Hoe vers waren de buizen eigenlijk van deze Multitone ?

Lacrymosa
21 maart 2004, 13:33
Ik speel zowel jazz als metal
en de Multitone maakt zn naam driedubbelendwars waard

hij is echt verschrikkelijk Multi
en hij heeft echt veel Tone

Het leuke is dat je met minimaal klooien aan de knoppen, alle sounds die je maar wil hebben tevoorschijn tovert.

het enige dak een beetje mis een soort piek in het midden, in het scheur kanaal, zeg maar een beetje een wah half open
maar das met een EQ pedaal zo opgelost

Voor jazz is ie echt super, ik speel op een Ibanez Arstar AS120, en die super 58 elementen klinken echt super over mn koch

en al di meola heeft het ook al "The Ultimate Tone Machine" genoemd

spreekt voor zich zou ik zeggen

CheerS!!

BLOK182
21 maart 2004, 21:08
Koch moet wel een beetje je smaak zijn. Clean vind ik ze lekker, maar ik kan zelf niks met die scheur, vind ik niet echt jum.

Nicci
22 maart 2004, 13:02
hoe klinkt die scheur van Koch eigenlijk? valt het ergens mee te vergelijken? modern?

ik blijf nieuwsgierig.

Thijssie
22 maart 2004, 13:12
hoe klinkt die scheur van Koch eigenlijk? valt het ergens mee te vergelijken? modern?

ik blijf nieuwsgierig.


Ik heb alleen ervaring met een twin-tone en vond de scheur een beetje tussen marshall en mesa in zitten.

Nicci
22 maart 2004, 14:54
op zich een veelbelovende typering.
op dit moment heb ik een Rivera en daarvan vind ik de scheur wat stug. ben al een beetje met een compressor aan de slag om hem wat soepeler te krijgen, maar nog niet zo heel succesvol. heb zelfs al eens een ander buisje geprobeerd en dat wil wat zeggen 8-)

lijkt die Koch op mesa in de zin van dat zingende en dat soepele?

Toaster
22 maart 2004, 15:48
Ik heb ook een Koch en ik kan zeggen dat je erg veel verschillende scheurgeluiden eruit kan halen. Sterk afhankelijk van de gitaar en van de speakerdampings.

Kanaal 2 kan van bleusy tot echt behoorlijk ruig.

Kanaal 3 kan van behoorlijk ruig tot behoorlijk zwaar.

Voor dat bleus gedeelte vind ik het persoonlijk lekkerder om met mijn strat plus gewoon het clean kanaal op 10 te zetten.

De beste distortie haal ik eruit met mijn telecaster op het onderste element. Presence bijna vol open en de voorversterker ook bijna vol open.
Scheurt en beukt echt goed.

persoonlijk houd ik van de hoge speakerdamping omdat je geluid dan strakker blijft. de lage speakerdamping vind ik leuk bij bleus.

Maar ja waar kan je dit mee vergelijken??? Ik heb ooit de Rivera chubster vergeleken met de twintone. De scheur van de twintone was ruiger en duidelijker.

De kanalen 2 en 3 winnen het bij mij van de Marshall dsl. Gewoon omdat die koch soms wat zwaarder klonk. Brunetti bleef hierbij ook achter.

En wat betreft het niet door de mix komen??? Heb je Green Lizard wel eens horen spelen??? Sodeju of het ff wat minder door de mix mag zeg. Daar ben je echt 3 dagen doof van.

Relax wel eens gehoord??? Speelt de gitarist simultaan met de bas drums toetsen en dj. Ik hoor em nog steeds.

Beef wel eens gehoord??? Heerlijke sounds.

Let op welke gitaar er het beste doorkomt en let inderdaad op de presence en gain knoppen.

De speakerdemping kan gewoon beter op high blijven, blijft ie lekker strak van.

Nicci
23 maart 2004, 15:43
dank je toaster! 8-) kan ik wat mee.
je hebt hem vergeleken met een Rivera. even een vraagje daarover. ik heb twee 'problemen' met mijn rivera (alles is betrekkelijk; het blijft een mooie versterker): de scheur is me te stug en te nassaal. is dat beter bij de Koch?

door de mix komen . . . . . tsja. Neg K3 frutsel zegt nadrukkelijk dat het schijnt dat dat zo is . . . . hij zegt niet dat het zo is. het schijnt.

Mitch
23 maart 2004, 17:53
Hé Nicci, wat bedoel je precies met te stug ? Nasaal kan ik inkomen, al lijkt me dat met een extra 1x12 de bas respons voor het oor al wel wat lekkerder moet zijn. Maar daar had je al ervaring mee...

Baker
23 maart 2004, 19:21
De speakerdemping kan gewoon beter op high blijven, blijft ie lekker strak van.

Je bedoelt op low.

Dan worden de speakers het minst gedempt en klinkt ie dus het vetst.
Het verschil is het duidelijks te horen bij palm muting.

.......Of ben ik nou in de bonen?

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Mitch
23 maart 2004, 19:46
"Vet" is in dezen niet gelijk aan "strak".
Meer demping: strakker geluid.

Baker
23 maart 2004, 19:54
oh... Ok! :)

However... toen ik het apparaat gekocht had was ik bij thuiskomst het eerste half uur helemaal niet gelukkig met de aankoop. Ik bleef maar draaien aan de knoppen en ik had het idee dat ie toch niet zo mooi klonk als dat ik dacht dat ie zou moeten klinken... :( totdat ik de speakerdamping van high naar low zette! Dat deed et um!! :-D

Zo zie je maar weer... smaken verschillen! 8-)

Nicci
23 maart 2004, 21:05
Hé Nicci, wat bedoel je precies met te stug ? Nasaal kan ik inkomen, al lijkt me dat met een extra 1x12 de bas respons voor het oor al wel wat lekkerder moet zijn. Maar daar had je al ervaring mee...

tsja, hoe leg je dat uit . . .
ik heb een tijdje een mesa bespeeld en die was 'soepeler'. zingender. waarschijnlijk door meer compressie. dat beviel me.
begrijp me goed: de rivera klinkt geweldig. zeker het clean blijft smullen. kanaal 1 is me te beperkt. voor rock is hij buitengewoon geschikt. ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga oplossen. op dit moment zit ik wat te experimenteren met een compressor. klinkt al meer naar mijn zin. misschien probeer ik eens een fulldrive over kanaal 2. zou dat wat zijn?

Mitch
23 maart 2004, 22:29
Ik begrijp je nu. Mijn manier om hiermee om te gaan: kanaal1 inderdaad voor mijn algemene rock sound, die cleaner moet worden bij terugdraaien van volume. Dat gaat naar mijn mening op OD van de amp zelf altijd mooier dan met een pedaal.
Voor alle andere sounds gebruik ik pedalen over het cleane kanaal2.
Voor de soepele sustainende overdrive gebruik ik naar volle tevredenheid een Ibanez Tube King en het wat smerigere werk de Fuzz Master van Big Tone Music Brewery (momenteel regelmatig aanwezig op het Effectenforum alhier).
Persoonlijk vind ik die 'JCM800' approach van de Rivera erg lekker omdat -ie zo verrekte dynamisch is. Het gecomprimeerde geluid van een Mesa vind ik weer minder.
Maar om het weer een beetje on-topic te houden: vergeleken met de R55 vind ik de Twintone het 'net niet'. Minder dynamiek dan de Rivera op het overdrive kanaal, maar grofweg dezelfde klankkleur. Ik heb dan zoiets: of veel sustain en minder dynamiek of andersom, maar niet "worst of both worlds" in één amp samenbrengen :-?

Lacrymosa
24 maart 2004, 09:24
Wat veel mensen met een multitone schijnen te vergeten is dat dat ding ook een 50% switch heeft, wat ook wonderen doet voor je sound, als je op zoek ben naar een mooie jazz tone

voor metal scheur moet je et niet doen,maar een blues, classic rock en jazz sound is er goed bij gebaat

CheerS!!

Nicci
24 maart 2004, 15:08
@Seymour Paul.

Ah. Daar kan ik wat mee. Je hebt dus hetzelfde 'probleem' als ik.
Klinkt dat lekker over kanaal 2? Ik ben me een beetje aan het orienteren en heb nu een fulldrive op het oog. Ik zal die pedalen die jij noemt ook eens opzoeken.
Het is overigens precies zoals je zegt. Kanaal 1 geeft een dijk van een geluid. Zeker als je de boost intrapt ben ik elke keer weer onder de indruk. Hij is echter niet altijd geschikt.

marc_o
24 maart 2004, 15:57
@Nicci,

Welke Rivera heb jij dan?

De mijne is echt zo smooth en soepel als het maar zijn kan, ik heb de Fandango 2 keer 12" combo, die echt heeeeel anders is dan de R55 die ik nu tijdelijk ook thuis heb staan, daarvan snap ik dat ie wat rasperiger klinkt, anders kan ik het eigenlijk niet benoemen.

Mitch
24 maart 2004, 16:04
Hé Marc, leuk dat je deze naast elkaar hebt staan ! Zaten er in de Fandango nou ook EL34's ? En heb je 'm dan op pentode of triode staan ?
Bedoel je met soepelere overdrive dat -ie ook minder attack heeft in zijn dynamiek ? Dat vind ik van die R55 juist zo lekker 8)

Nicci: zeker de TK999 is een aanrader. Hier niet zo ruimschoots verkrijgbaar, maar op ebay.com en .de wel. Ik moet zeggen dat gewone TS-achtigen niet echt lekker klinken op de R55.

Nicci
24 maart 2004, 17:01
@marc
ik heb de R55. is de fandango eigenlijk wel verkrijgbaar in deze buurt?

@seymour
en die fulldrive is zeker een TS-achtige?

marc_o
24 maart 2004, 17:50
@SeymourPaul
Er zitten inderdaad el-34's in de Fandango.
Voor mijn muziek staat ie op "vintage", dat wil zeggen, half power, dan is ie voor mijn smaak op z'n mooist. Als ie op modern staat, 55 watt, is ie wat strakker en kun je er meer de zware rock-kant mee op. Overigens heeft ie een stuk meer gain dan de r-55, en veel meer bas.
Je moet ze echt eens horen naast elkaar, of misschien beter van niet, want dan wil je er ook 1, hehehe.

@ Nicci, de Fandango kun je toch gewoon kopen? Niet veel zaken zullen 'm in het assortiment hebben, aangezien het een nogal prijzig ding is, zo rond de 2700 euro.
Ik heb 'm naast een Knucklehead reverb gehad, maar ik vond de fandango mooier, maar dat is uiteraard aan smaak onderhevig.

Mitch
24 maart 2004, 19:05
@seymour
en die fulldrive is zeker een TS-achtige?
Ja. Dat pedaal vind ik zelf sowieso erg matig. Hij lijkt erg flexibel met de drie standen + de gainboost, maar de klank vind ik niet mooi. Zeker de boost geluiden zijn blèh.

Nicci
24 maart 2004, 23:22
@seymour paul
heb je naast de reeds genoemde nog tips? de vereisten zijn dat er 2 kanalen op zitten, waarvan de 2e een boost is op de 1e (zoals bij de fulldrive het geval is).
carl martin heeft zoiets. verder nog?

Thijssie
25 maart 2004, 08:39
lijkt die Koch op mesa in de zin van dat zingende en dat soepele?

Nogmaals, ik ken alleen de twintone en dat vond ik een lekker klinkend ding, zowel het cleane-, als het scheurkanaal. Het scheurkanaal neigt inderdaad een beetje naar die dikke compressede zingende toon, wat zo karakteristiek is voor Mesa's.

Gewoon gaan proberen zo'n ding, zou ik zeggen....

Mitch
25 maart 2004, 12:59
De CM is totaal anders dan de Fulltone. Bij de Fulltone krijg je de boost vóór het drive circuit, waardoor je in de standen met compressie alleen meer gain krijgt en niet extra volume.
De CM heeft de boost juist ná de drive en die kun je dus ook echt als solo boost gebruiken. Deze boost is ook los te gebruiken van de drive. Veel logischer dan bij bijv. de Fulltone, Banzai Fireball etc.
Maar het is maar net wat je wil.
Ik heb de CM HD'nB mk2 zelf gehad en vond 'm niet lekker uit de verf komen op de R55. De mk.3 schijnt beter te zijn, ik heb 'm een keer op laag volume geprobeerd (niet op de R55) en was toen niet onder de indruk van de verschillen met mk. 2, maar dat zegt lang niet alles natuurlijk.
Blader anders eens door www.musictoyz.com, krijg je vaak een hoop goede ideeën van :)

Nicci
25 maart 2004, 21:45
ik heb toch stiekem de Fulldrive besteld. Laat je nog wel weten wat ik er van vindt. Tis even een gokje, maar dan doen we wel vaker . . . .

the sure thing
27 maart 2004, 19:26
... ik heb zojuist op alle Koch versterkers gespeeld. Wat een KLOTE versterkers!!!! Behalve de classic-tone, die heeft behoorlijk wat dynamiek. De rest klinkt best wel doods. Maarrrr. gelukkig heb ik ook zojuist een nieuwe VOX AC30TB gekocht en die klinkt......... GEWELDIG!!! Wat en rijk geluid! Smooth als boter, rinkelende belletjes... echt geweldige versterker!!!!!!!!!!!! :dance:

maylingjv
27 maart 2004, 20:38
koch klote versterkers ?smaken verschillen maar dit gaat te ver,koch kan je fucking vergelijken met dure amerikaanse boutique,als matchless,bogner,vht enz.. zonder een superhoog prijskaartje voor te betalen,ze zijn mischien gewoon niet jou smaak maar als je weet hoe hard veel amerikaanse gitaristen kicken op zo'n koch en verkiezen boven hun matchless en wat weet ik nog allemaal,en wij gewoon neerdoent doen erover omdat het niet uit de usa komt en ze nog niet in de jaren stillekes bestonden,mischien is koch gewoon jou ding niet,maar daarvoor moet je deze toch niet gaan beledigen.

Nicci
27 maart 2004, 21:44
hij heeft gelijk: koch heeft geen rinkelende belletjes. dat is wel een fucking minpunt.
fucking vooral.

maylingjv
28 maart 2004, 03:07
dat is wel waar vind ik ook koch heeft inderdaad geen rinkelende belletjes of hoe je het ook wilt noemen,maar VHT heeft dat ook niet marshall en een matchless ook niet maar daarom zijn ze toch niet minder slecht,ik vind een koch eigenlijk nogal wat transparant en rechtuit klinken,het verkleurt je gitaarklank niet echt en dat is juist wat ik zoek.

marc_o
28 maart 2004, 19:44
Koch geen belltjes?????
Hoe stellen jullie ze in godsnaam af???

Koch multitone bijvoorbeeld is de makkelijkst af te stellen versterker voor een mooi belletjesgeluid, alles op 12 uur en spelen maar....ligt ook aan de gitaar, zet er een tele op en je hebt geen belletjes, maar een bubbelbad!

Nicci
28 maart 2004, 19:46
ik bedoelde meer van die echte belletjes. die heeft hij niet. 8-)
tenminste niet in de standaard uitvoering. misschien kun je ze er op laten zetten . . .

the sure thing
28 maart 2004, 20:32
.... geen verschil tussen een Koch, een Bogner, Matchless of een Vox!??!?! Eén bezoekje aan aan Juke-box in Boekel en je weet waarom veel mensen toch ook NIET voor Koch kiezen: Koch mist behoorlijk wat dynamiek. Behalve de classic-tone...

Toaster
29 maart 2004, 13:09
Prijskwaliteit hebben we het hier ook over hè! Koch is voor deze prijs gewoon top of the line/bill.

En inderdaad de gitaar maakt veel uit. Met een tele behaal ik ook hele mooie resultaten.

Mijn strat gebruik ik voor bleus klanken. En dan hoor ik belletjes hoor.

En de verkoper van Juke box vind ik heel erg goed! Maar wat mij wel opviel was dat als je een bepaalde aanname hebt of een bepaald gevoel bij een versterker hij dat gevoel wel versterkt.

Maar als jij liever 2000 euro meer uitgeeft... ga uw gang.

Vergeet niet dat je een versterker ook koopt voor het zaalgeluid. Als je door een PA wordt gejaagd en daarna de zaal in zal de gemiddelde leek niet horen of je over Matchless, Marshall, Koch, Mesa of Tophat speelt.

Wat het belangrijkste is dat je veel verschillende geluiden kunt maken die ook echt anders klinken. Dat horen de mensen wel.

Ter illustratie: als de microfoon rondzingt omdat de geluidsman kut spullen heeft of omdat ie het niet kan, denken al die mensen dat de band kut speelt.

Bigfoot414
29 maart 2004, 13:22
Das waar, de geluidsman is minstens zo belangrijk. Als hij een prutser is, kun je het wel vergeten.

marc_o
30 maart 2004, 00:01
Er komt trouwens weer een nieuwe kleine Koch uit, gebaseerd op Vox-klanken, of dat werd beweerd in het bijschrift van de foto die ik ervan zag.

Nielsje
30 maart 2004, 00:03
zeer interessant :)

Baker
30 maart 2004, 15:02
... ik heb zojuist op alle Koch versterkers gespeeld. Wat een KLOTE versterkers!!!! :

beetje erg ongenuanceerde uitspraak.
Het is maar net waar je het mee vergelijkt.......

Ik had eerst een valvestate VS265 2x12 combo.
ik wilde een echte buizenbak, dus ging ik in de winkel een Marshall TSL 2000 2x12 combo proberen. In eerste instantie was ik helemaal verkocht! Wat een verbetering ten opzichte van die Valvestate.... De keuze was eigelijk al gemaakt.

Maar... mijn nieuwsgierigheid werd gewekt door de multitone die ook in die winkel stond. Toch maar ff proberen. En wat bleek: de Multitone wint het op alle terreinen van de tsl:

Veel helderder Clean
Veel bluesier Crunch
Veel mooiere Lead.
Veel en veel veelzijdiger en dynamischer dan de TSL.
tenminste, dat vind ik... misschien dat iemand anders er weer anders over denkt. En hoe dan ook, de TSL is geen KLOTE versterker.. het is gewoon gebleken dat het niet helemaal mijn ding is. De multitone is dat wel. 8-)