PDA

View Full Version : Blackface keuring



PeeVee
18 maart 2004, 13:06
Ik krijg regelmatig vragen van mensen die van plan zijn een blackface Fender amp te gaan kopen waar ze op moeten letten. Ik heb die persoon daar vrij uitgebreid antwoord gegeven en dacht dat het misschien ook wel interessante info zou zijn voor anderen vandaar deze posting.

[rest van tekst & foto's verplaatst]

Nielsje
18 maart 2004, 13:19
goeie info!

Ik ben helemaal geen fender kenner, dus dit is wel ff allemaal informatie voor mij.

kan hier geen aparte FAQ voor komen? hoe herken ik oude versterkers enzo? dan op dit topic een slot gooien en mijn post natuurlijk verwijderen.

Als er nou ook zoiets komt voor marshalls, hiwatt's enzo..

+1 voor peevee :)

Chris Winsemius
18 maart 2004, 14:06
Hoi PV

Zeeer goed beschreven en mooie fotootjes van een mooi exemplaar !
Hoe nieuwer de Fender hoe slordiger de bedrading :D , de silverface netheid ( ha ha ) gaat zelfs door bij Vibrokings .....
Qua elko's voor de voeding heb ik zeer goede ervaringen met de 20u en 70u "audio-caps" van TAD ( voorheen Ruby ) . Oude onderdelen in een zakje is inderdaad een goede oplossing .
In de praktijk maak ik grotere verschillen ( tov het schema ) mee in Marshalls , zelfs JCM800s willen weleens behoorlijk verschillen .....

mRg ,

Chris

Robbert
18 maart 2004, 15:51
Dit is inderdaad een zeer leuk stukje voor een faq! Dank je wel!

sash
18 maart 2004, 19:57
Als er nou ook zoiets komt voor marshalls, hiwatt's enzo..



Vooral Marshalls :D

nicoverduin
18 maart 2004, 20:39
Ik vind het een mooi stukje dat ik zeker er nog eens bij ga houden.

Bedankt.

Nico

birt
18 maart 2004, 20:56
hetzelfde voor marshall, hiwatt... !!!

Mr.Jay
18 maart 2004, 21:33
[quote="PeeVee"]
Het serienummer van de trafo's begint voor blackfaces (en silverfaces) ALTIJD met "606", dat is de fabrikant (Schumacher). Daarna volgt voor blackfaces (vanaf '63) een enkele digit voor het jaartal b.v. "7" voor 1967, bij silverfaces is dat vanaf mid 70's vaak incl. decennium om verwarring met de 60's jaartallen te voorkomen; b.v. "74" voor 1974. Na het jaartal volgt een week nummer dat volgens mij altijd 2 digits heeft.
Een trafo uit '67 van een blackface Bandmaster zou dus serienummer 606712 kunnen hebben. Overigens worden de digits vaak gescheiden door spatie of dash (horizontaal streepje). Hieronder zie je de choke (kleine trafo) en output trafo van een pre-CBS Bandmaster.

Letop, silverfaces kregen na een tijdje (begin 70's?) nieuwe type codes allemaal beginnend met 022. Dit is een typisch herkenningspunt voor silverface trafo's. Een (vroege) silverface kan nog de "oude" codes hebben (beginnend met 125) maar een blackface zal volgens mij NOOIT de "nieuwe" type codes hebben (beginnend met 022). In een blackface dus vrij gemakkelijk te herkennen wanneer een trafo is vervangen.

UITZONDERING HIERO :wink: :

in mijn 1965-SuperReverb zit een '65PT 125..
maar >>> een OT 022... uit 1964 en een choke 022... uit 1962 !

Daarbij komt dat in DAVE FUNK's buizen FENDERboek staat :
dat de 125 codes in 1960 ( ! ) ook de 022-nrs. kunnen hebben. OOK in 1990 wéér > maar dan kunnen ze iets afwijken.
Lekker duidelijk hè.

JaY

Dosmanos
18 maart 2004, 22:40
Bedankt PeeVee,

Hier hebben we wat aan. Eens effe mijn '65 Super en '67 Deluxe checken...

Dosmanos

Al
19 maart 2004, 01:16
Pleun, mooi stuk

Dat van die trafonummers hoeft niet helemaal te kloppen. Ik heb ook gelezen over ander trafo's dan van Schumacher. Ik zal kijken of ik dat nog kan vinden.

Al

Rutger
19 maart 2004, 01:31
Hoi Peevee,

zoals je weet heb ik mijn BF Bandmaster ook opengehad, waarbij ik me met name gericht heb op het checken van de caps. naar de weerstanden heb ik niet gedetailleerd gekeken, maar ik meen me te herrinneren dat niet alle weerstandjes donkerbruin waren en er enkele (twee of drie) waren die lichtbruin/beige van kleur zijn. iets in je verhaal is me hierover even onduidelijk:


Dit horen allemaal Carbon Composite (CC) weerstanden te zijn, makkelijk te herkennen aan hun bruine kleur. Moderne weerstandjes hebben vaak een lichtere (beige) of andere (donkerrood / groen) kleur. kan zijn dat er weloverwegen wat weerstanden (m.n. 100K plate load) zijn vervangen door metaalfilm weerstanden,

betekent dit nu dat de beige gekleurde weerstanden ook CC weerstanden zijn en er geen wezenlijk verschil met de originelen is (afgezien van dat ze niet origineel zijn)? of zijn dit nu de metaalfilm weerstanden?

Mr.Jay
19 maart 2004, 10:56
Hoi Peevee,
>betekent dit nu dat de beige gekleurde weerstanden ook CC weerstanden zijn en er geen wezenlijk verschil met de originelen is (afgezien van dat ze niet origineel zijn)? of zijn dit nu de metaalfilm weerstanden?

Zijn geen door Fender gebruikte.
Dus iemand zal ze al ooit vervangen hebben.

JaY

Frits van Mourik
20 maart 2004, 01:22
Hoi PeeVee1

Geweldig interessant verhaal! Welgemeend applaus& zo.
Waar ik benieuwd naar ben: wat maakt die blauwe Mallory koppel-c'tjes nou zo bizonder?

PeeVee
21 maart 2004, 11:27
UITZONDERING HIERO :wink: :
in mijn 1965-SuperReverb zit een '65PT 125..
maar >>> een OT 022... uit 1964 en een choke 022... uit 1962 !

Weet je dat echt ZEKER Jay? Ik lees overal info die dat tegenspreekt. Choke uit '62 (brownface era) zou natuurlijk kunnen, die 125C1A zat ook in de Super Amp, maar die "2" kan natuurlijk ook 1972 zijn, early 70's gebruikte men (tot '72 ofzo?) gebruikte men 1 digit voor het jaar toch?

In mijn '61 Pro lagen ook de choke en de OT d'ruit en heb dat al vaker gezien en gehoord. Ik wens het niet mee te maken, maar dat lijkt toch precies te zijn wat er uitklapt als een buis uitfikt.

Als die '64 slechts 1 digit heeft voor het jaar dan lijkt het me tamelijk onmogelijk dat het een '74 is. Even voor mijn archief: wat staat er dan PRECIES op die trafo's?


Daarbij komt dat in DAVE FUNK's buizen FENDERboek staat: dat de 125 codes in 1960 ( ! ) ook de 022-nrs. kunnen hebben.
Ik geloof dat het boek van meneer Funk in dit Forum al meerdere malen verg(r)uisd is dus dat zegt me verder weinig maar het zou kunnen natuurlijk. Misschien waren de 022 nummers een soort van "algemene" codes (van Schumacher) en de 125 nummers juist Fender specifieke codes ofzo?!?! Zoiets zal het wel zijn, lijkt me dan ook wel logisch.

Rgrds, PV

PeeVee
21 maart 2004, 11:35
Dit horen allemaal Carbon Composite (CC) weerstanden te zijn, makkelijk te herkennen aan hun bruine kleur. Moderne weerstandjes hebben vaak een lichtere (beige) of andere (donkerrood / groen) kleur. kan zijn dat er weloverwegen wat weerstanden (m.n. 100K plate load) zijn vervangen door metaalfilm weerstanden,

betekent dit nu dat de beige gekleurde weerstanden ook CC weerstanden zijn en er geen wezenlijk verschil met de originelen is (afgezien van dat ze niet origineel zijn)? of zijn dit nu de metaalfilm weerstanden?

Ik zou niet weten hoe ik het anders op zou moeten schrijven maar beige weerstanden zijn dus GEEN Carbon Composite, die ken ik alleen maar in zo'n donkerbruine uitvoering (misschien bestaan er ook andere uitvoeringen hoor). Die beige, pastel groene en wijnrode zijn volgens mij altijd ceramische weerstandjes.

Als weerstanden teveel afwijken moeten ze gewoon vervangen worden, dat is dus PRIMA. Er is absoluut niets mis met een paar ceramische of metaalfilm weerstanden hier en daar. Er zijn wat verhalen over de "magische eigenschappen" van CC weerstanden op internet te vinden, moet je zelf maar eens zoeken, het verhaal wordt door een aantal respectabele techs onderschreven maarrrr.... het gaat (zoals altijd) om (zeer!) subtiele verschillen.

Ik vind CC er mooier uitzien (lekker belangrijk he?), geen hond die het ziet behalve de eigenenaar. Zie het maar een beetje als vrouwen en lingerie (i.p.v. badstof bloemetjes Unterhosen) ;-)

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je metaalfilm en ceramisch goed kunt onderscheiden. M.n. de plekken waar veel spanning over valt gebruik ik graag CC (dat is waar de "magische" werking het meest aanwezig zou moeten zijn volgens de geleerden). Nadeel van CC is overigens hoge ruisfactor (cool!)

Al
24 maart 2004, 01:03
Ik geloof dat het boek van meneer Funk in dit Forum al meerdere malen verg(r)uisd is dus dat zegt me verder weinig maar het zou kunnen natuurlijk. Misschien waren de 022 nummers een soort van "algemene" codes (van Schumacher) en de 125 nummers juist Fender specifieke codes ofzo?!?! Zoiets zal het wel zijn, lijkt me dan ook wel logisch.Rgrds, PV

Dat boek van Funk is vergeleken met het Groove tubes boek erg goed maar dat is niet zo moeilijk. Het is soms wel wat onduidelijk qua schrijfstijl en de afbeeldingen ( met name de schema's) Funk is dan ook vaag over die trafo codes("60/90" schrijft hij)

Die 022 komen zeker bij blackface amps, ik heb ze zelf gezien. Zo te zien (heb nog even gezocht) voor het eerst in 66.

Jay --> jammer dat je net jarig bent geweest.

Al

Al
24 maart 2004, 01:05
Ik geloof dat het boek van meneer Funk in dit Forum al meerdere malen verg(r)uisd is dus dat zegt me verder weinig maar het zou kunnen natuurlijk. Misschien waren de 022 nummers een soort van "algemene" codes (van Schumacher) en de 125 nummers juist Fender specifieke codes ofzo?!?! Zoiets zal het wel zijn, lijkt me dan ook wel logisch.Rgrds, PV

Dat boek van Funk is vergeleken met het Groove tubes boek erg goed maar dat is niet zo moeilijk. Het is soms wel wat onduidelijk qua schrijfstijl en de afbeeldingen ( met name de schema's) Funk is dan ook vaag over die trafo codes("60/90" schrijft hij)

Die 022 komen zeker bij blackface amps, ik heb ze zelf gezien. Zo te zien (heb nog even gezocht) voor het eerst in 66.

Jay --> jammer dat je net jarig bent geweest.

Al

keef
25 maart 2004, 14:38
Ik kan de fotos niet vinden...kun je de site opgeven waar ze staan?

Thanks

Al
25 maart 2004, 22:56
M.n. de plekken waar veel spanning over valt gebruik ik graag CC (dat is waar de "magische" werking het meest aanwezig zou moeten zijn volgens de geleerden). Nadeel van CC is overigens hoge ruisfactor (cool!)

(Blijft harken met het forum. Ik zie dat sommige berichten niet doorkomen)

Dus nogmaals --> die 022 nummers komen voor bij blackface maar zoals ik nu zie pas vanaf 66 en niet eerder.

Jay --> je hebt wat tegoed

Waren die CC weerstanden juist niet goed venwege vervorming (2de harmonische) op het moment dat er enig vermogen passeerde? Heb ik ergens gelezen.

Al

Al
25 maart 2004, 22:57
M.n. de plekken waar veel spanning over valt gebruik ik graag CC (dat is waar de "magische" werking het meest aanwezig zou moeten zijn volgens de geleerden). Nadeel van CC is overigens hoge ruisfactor (cool!)

(Blijft harken met het forum. Ik zie dat sommige berichten niet doorkomen)

Dus nogmaals --> die 022 nummers komen voor bij blackface maar zoals ik nu zie pas vanaf 66 en niet eerder.

Jay --> je hebt wat tegoed

Waren die CC weerstanden juist niet goed venwege vervorming (2de harmonische) op het moment dat er enig vermogen passeerde? Heb ik ergens gelezen.

Al

Al
25 maart 2004, 22:58
M.n. de plekken waar veel spanning over valt gebruik ik graag CC (dat is waar de "magische" werking het meest aanwezig zou moeten zijn volgens de geleerden). Nadeel van CC is overigens hoge ruisfactor (cool!)

(Blijft harken met het forum. Ik zie dat sommige berichten niet doorkomen)

Dus nogmaals --> die 022 nummers komen voor bij blackface maar zoals ik nu zie pas vanaf 66 en niet eerder.

Jay --> je hebt wat tegoed

Waren die CC weerstanden juist niet goed venwege vervorming (2de harmonische) op het moment dat er enig vermogen passeerde? Heb ik ergens gelezen.

Al

Al
25 maart 2004, 23:00
M.n. de plekken waar veel spanning over valt gebruik ik graag CC (dat is waar de "magische" werking het meest aanwezig zou moeten zijn volgens de geleerden). Nadeel van CC is overigens hoge ruisfactor (cool!)

(Blijft harken met het forum. Ik zie dat sommige berichten niet doorkomen)

Dus nogmaals --> die 022 nummers komen voor bij blackface maar zoals ik nu zie pas vanaf 66 en niet eerder.

Jay --> je hebt wat tegoed

Waren die CC weerstanden juist niet goed venwege vervorming (2de harmonische) op het moment dat er enig vermogen passeerde? Heb ik ergens gelezen.

Al

Rutger
26 maart 2004, 18:04
oke, ik ben weer gerustgesteld. :)

k heb intussen mjin speakercab helemaal vol steenwol gestopt, die was eerst leeg. het bijzonder mooie is dat het hele geluidspectrum is opgeschoven: minder bas en laagmid, meer mid en hoog. het spectrum is nu stabiel, echt geweldig! en dat met een beetje steenwol van de gamma.

k heb toch die G12H100's voor een zeer klein prijsje overgenomen onder het mom van: alles beter dan Utah's. toen ik die Utah's eruit haalde leek het erop dat een van de speakers eruit is geweest. dat doet mij vermoeden dat die Utah's niet origineel zijn zoals de vorige eigenaar beweerde. ook omdat ze oorspronkelijk met Oxfords of Jensen zijn uitgerust. misschien zijn de originele jensen speakers eruit zijn geroofd?

de G12H100's klinken overigens een stuk beter dan de Utah's. :)

Rutger
26 maart 2004, 18:05
oke, ik ben weer gerustgesteld. :)

k heb intussen mjin speakercab helemaal vol steenwol gestopt, die was eerst leeg. het bijzonder mooie is dat het hele geluidspectrum is opgeschoven: minder bas en laagmid, meer mid en hoog. het spectrum is nu stabiel, echt geweldig! en dat met een beetje steenwol van de gamma.

k heb toch die G12H100's voor een zeer klein prijsje overgenomen onder het mom van: alles beter dan Utah's. toen ik die Utah's eruit haalde leek het erop dat een van de speakers eruit is geweest. dat doet mij vermoeden dat die Utah's niet origineel zijn zoals de vorige eigenaar beweerde. ook omdat ze oorspronkelijk met Oxfords of Jensen zijn uitgerust. misschien zijn de originele jensen speakers eruit zijn geroofd?

de G12H100's klinken overigens een stuk beter dan de Utah's. :)

Rutger
29 maart 2004, 12:50
okay, ik ben al gerustgesteld. :)

k heb twee weken terug de cab volgestopt met steenwol. die was nl leeg toen ik m kocht. het resultaat was wonderlijk! het hele geluidspectrum schoof op vanuit het laag/laagmid naar meer mid/hoog. het spectrum is nu stabiel.

k heb toch voor een prikkie die Celestion C12H100's overgenomen, alles beter dan Utah's. :) de Celestions klinken echt goed! enige puntje is dat de cab nu niet te tillen is. :-?

na deze aanpassingen ben ik dik tevreden met de Bandmaster. mooi vol en helder, genoeg punch, prachtig uitgebalanceeerde tone.

trouwens, toen ik de speakers verving zag ik dat een van de speakers er eens uitgeweest is, een Utah was met 8 schroeven vastgezet. dat doet mij vermoeden dat de Utah's niet origineel hoeven te zijn en dat de oude speakers (Jensens?) eruit gerooft kunnen zijn. ik vond het nl al vreemd dat er Utah's inzaten, ze werden toch alleen met Oxfords of Jensens geleverd.

Rutger
29 maart 2004, 12:51
okay, ik ben al gerustgesteld. :)

k heb twee weken terug de cab volgestopt met steenwol. die was nl leeg toen ik m kocht. het resultaat was wonderlijk! het hele geluidspectrum schoof op vanuit het laag/laagmid naar meer mid/hoog. het spectrum is nu stabiel.

k heb toch voor een prikkie die Celestion C12H100's overgenomen, alles beter dan Utah's. :) de Celestions klinken echt goed! enige puntje is dat de cab nu niet te tillen is. :-?

na deze aanpassingen ben ik dik tevreden met de Bandmaster. mooi vol en helder, genoeg punch, prachtig uitgebalanceeerde tone.

trouwens, toen ik de speakers verving zag ik dat een van de speakers er eens uitgeweest is, een Utah was met 8 schroeven vastgezet. dat doet mij vermoeden dat de Utah's niet origineel hoeven te zijn en dat de oude speakers (Jensens?) eruit gerooft kunnen zijn. ik vond het nl al vreemd dat er Utah's inzaten, ze werden toch alleen met Oxfords of Jensens geleverd.

Rutger
29 maart 2004, 13:03
okay, ik ben al gerustgesteld. :)

k heb twee weken terug de cab volgestopt met steenwol. die was nl leeg toen ik m kocht. het resultaat was wonderlijk! het hele geluidspectrum schoof op vanuit het laag/laagmid naar meer mid/hoog. het spectrum is nu stabiel.

k heb toch voor een prikkie die Celestion C12H100's overgenomen, alles beter dan Utah's. :) de Celestions klinken echt goed! enige puntje is dat de cab nu niet te tillen is. :-?

na deze aanpassingen ben ik dik tevreden met de Bandmaster. mooi vol en helder, genoeg punch, prachtig uitgebalanceeerde tone.

trouwens, toen ik de speakers verving zag ik dat een van de speakers er eens uitgeweest is, een Utah was met 8 schroeven vastgezet. dat doet mij vermoeden dat de Utah's niet origineel hoeven te zijn en dat de oude speakers (Jensens?) eruit gerooft kunnen zijn. ik vond het nl al vreemd dat er Utah's inzaten, ze werden toch alleen met Oxfords of Jensens geleverd.

Rutger
29 maart 2004, 13:10
okay, ik ben al gerustgesteld. :)

k heb twee weken terug de cab volgestopt met steenwol. die was nl leeg toen ik m kocht. het resultaat was wonderlijk! het hele geluidspectrum schoof op vanuit het laag/laagmid naar meer mid/hoog. het spectrum is nu stabiel.

k heb toch voor een prikkie die Celestion C12H100's overgenomen, alles beter dan Utah's. :) de Celestions klinken echt goed! enige puntje is dat de cab nu niet te tillen is. :-?

na deze aanpassingen ben ik dik tevreden met de Bandmaster. mooi vol en helder, genoeg punch, prachtig uitgebalanceeerde tone.

trouwens, toen ik de speakers verving zag ik dat een van de speakers er eens uitgeweest is, een Utah was met 8 schroeven vastgezet. dat doet mij vermoeden dat de Utah's niet origineel hoeven te zijn en dat de oude speakers (Jensens?) eruit gerooft kunnen zijn. ik vond het nl al vreemd dat er Utah's inzaten, ze werden toch alleen met Oxfords of Jensens geleverd.

jsvdleest
31 maart 2004, 20:16
Hallo even reageeren op het blackface verhaal.
Wat betreft het aan wezig zijn van de orgineelle condensators.
Betrefende mallory ik heb zelf twee blackface bandmasters uit 1966.
De een is nog orgineel de ander is gemodificeert door cmw amps.
Sound is altijd smaak onderheven ik moet zeggen dat de gemodificeerde,
Veel beter klinkt ,deze is voor zien van audiocaps.
Hij klinkt veel voller en warmer ik speel op een fender strat en vond de meeste fender versterkers altijd wat ,dun, klinken nu klikt hij lekker vol.
En dat is naar mijn smaak beter.
Hij is dan misschien niet meer orgineel maar wel twee keer zo goed.
En cmw is een aan te bevolen adres ,dit is de tube amp goeroe.
.
vr gr js