PDA

View Full Version : Welke Strat elementen voor funk



stratocaster1974
18 maart 2004, 11:49
Ik speel drie jaar gitaar (Mexicaanse Fender Standard Stratocaster), dus echt ervaren ben ik natuurlijk niet. Ik ben niet meer zo tevreden over het geluid van mijn gitaar en ben op zoek naar nieuwe elementen. Voornamelijk speel ik funk ritme, maar ook regelmatig speel ik rock en blues. Ik ben al eens gaan kijken op de websites van Dimarzio en Seymour Duncan. Kan iemand mij helpen om de juiste keuze te maken voor mijn nieuwe elementen die dus vooral funky moeten klinken. Ook het zoemen bij het gebruik van distortion begint me te vervelen, kan ik ook ergens humbuckers plaatsen, naar het schijnt zijn er humbuckers die even groot zijn dan single coils? Waar plaats ik best het funky klinkend element en waar de eventuele humbucker? Maar de belangrijkste vraag voor mij: Welk vind jij een goed element voor funk (merk & type)? Elke info met betrekking tot elementen is welkom. Bedankt!

john.3001
18 maart 2004, 15:13
hey man, ik heb zelf ook een standard strat (mex) en wil ook m'n elementen gaan vervangen, maar ik heb iets anders in gedachten dan jij...

ik kan je niet zo goed adviseren welke elementen je erin moet zetten, want dat is een beetje persoonlijk, maar ik zou iig het 'funk'-element in de nekpositie plaatsen en de humbucker bij de brug... ik heb 'funk'-gitaristen trouwens wel vaker zien spelen over een actief elementen-setje, misschien is dat een idee?

Joop M
18 maart 2004, 15:44
Wat je ook kan doen ,is je humbuckers in serie laten schakelen
Als je ze in serie in fase schakelt heb je gewoon humbucker geluid
en als je ze uit fase schakelt heb je veel midhoog en weinig basweergave
ideaal voor funkslag partijen
Ik weet alleen niet of je dit zelf kan doen of moet laten doen
Maar denk er eens over na
Grz Joop

ToolRulez
18 maart 2004, 17:14
Ik heb vorig jaar een strat gekocht met een Fender Custom Shop setje (volgens mij CS '67 kan dat?) erin. Dat funkt best aardig op sommige standen en ze zijn doodstil. Ik heb trouwens wel een soort "standen-toneknop" waardoor je het geluid meer hoog kan geven bovenop je normale toneknop.

Stratman70
18 maart 2004, 17:29
Ik denk toch dat het kiezen van elementen een puur persoonlijke kwestie is, waar niemand je echt goede raad in kan geven. Helaas zijn er zo ontzettend veel goede elementen voor funk en natuurlijk andere doeleinden). Maar mocht ik in jouw schoenen staan, zou ik gaan voor een setje elementen uit een jaren 70 strat. Daarbij wel opmerkend dat je ook de klankeigenschappen van je gitaar moet kennen natuurlijk. Dus wat rosewood doet, wat maple doet etc.

maar als je overwegend funk speelt, zou ik zelf nooit voor een humbucker kiezen trouwens.

En nogmaals: een element is maar één klein schakeltje in een lange ketting van factoren die je geluid bepalen.

Misschien de meest nuttige tip die ik je kan geven: zoek een goede opname van een gitaarpartij die het geluid heeft waar jij helemaal weg van bent. Misschien zoek je het geluid van (hoe heet ie ook al weer?) Neil Rogers (heet ie zo? Die gitarist van Chique of hoe die band ook moge heten. Ik bedoel die hele funky gitarist van dat nummer Le Freak uit de jaren 70). Als je dat geluid zoekt, kijk je wat voor spul hij gebruikt en voilà.....