PDA

View Full Version : Fretboard olieën



InVein
16 maart 2002, 16:12
Ik las ergens dat het beter is als je ieder half jaar je fretboard oliet. Degene had eenzelfde gitaar als mij (Ibanez GSA60), rosewood hals, en deed dit met limoen-olie. Weet iemand hoe dit in z'n werk gaat? Ik wil het namelijk ook wel eens wil proberen.

sash
16 maart 2002, 19:37
Bij je lokale gitaarboer hebben ze vast wel fretboardolie. Maakt erg goed schoon en alles ziet er weer mooi uit.

Casey
16 maart 2002, 21:17
Ik maak een rosewood fretboard altijd eerst goed schoon met watjes en wasbenzine om het zweet (zout) en vuil er uit te halen .
Daarna gebruik ik Lemon oil om hem in condite te houden .
Doe je dit niet en maak je hem ook nooit schoon dan heb je kans op problemen als er ooit nieuwe frets in moeten , het hout brokkelt dan gewoon af .
Deze info heb ik van een gitaar bouwer.

jaccoos
16 maart 2002, 22:14
hm, zuurvrije blokfluitolie heb ik een keer op een ouwe gitaar geprobeert, hij was wel mooi en schoon daarna maar is dit echt verstandig om op al mijn gitaren te doen?

pimmetje
16 maart 2002, 23:30
Zuurvrije blokfluitolie is prima en waarschijnlijk dezefde substantie als de frettenbord-olie.
Als je hiermee poetst, haal je ook alle troep van je frettenbord af. Ik gebruik hier geen bijtende schoonmaakmiddelen voor. Het lukt ook met flink wrijven en alleen die olie.

Reindah
17 maart 2002, 10:40
Wat is lemon olie?? Waar kan ik dat kopen? Kan je ook olijf olie nemen of is dat te vet ofzow?

pimmetje
17 maart 2002, 13:13
De meeste olijfoliën zitten vol met zuren... niet doen.

sash
17 maart 2002, 13:47
Waar koop ie die lemon oil dan?

InVein
17 maart 2002, 13:59
Maar citroenen zijn toch ook hardstikke zuur? Of is dat op een andere manier?

sash
17 maart 2002, 14:00
Dat is geen bijtend zuur denk ik...

pimmetje
17 maart 2002, 16:43
Ik ken dat lemon oil niet, maar ik vermoed dat de naam vooral met de geur te maken heeft. Ik kan me niet voorstellen dat er olie uit citroenen geperst wordt.

Je kan kunstmatig natuurlijk allerlei geuren aan bijna alle middelen toevoegen. Nogmaals, ik weet dit niet zeker, maar denk dat het zoiets zal zijn.

Casey
17 maart 2002, 17:40
Dr. Stringfellow Lem Oil verkopen ze bij de meeste gitaarzaken volgens mij .
Ik heb het bij een gitaarbouwer gekocht .
Er zijn ook veel gitaristen die Teak olie gebruiken voor het fretboard.

Ic3gl0vE
17 maart 2002, 19:39
Op 2002-03-17 14:00, schreef sash:
Dat is geen bijtend zuur denk ik...


als je veel citroensap drinkt krijg je wel een gat in je maag... lijkt me best aggressief spul dan

Peter_1
18 maart 2002, 10:04
De meeste professionele gitaarbouwers en herstellers gebruiken alleen lemon-oil. CF Martin stelt dit ook voor bij hun gitaren, je kunt aannemen wanneer CF Martin iets aanraadt voor hun topklasse (lees onbetaalbare) gitaren het goed moet zijn voor elke gitaar.

Ja, lemon-oil wordt geperst uit citroenen, maar echter NIET uit het zure vruchtvlees maar uit de schil. Het is pH neutraal, dus geen zuren die je gitaar kunnen aantasten.

Peter_1
18 maart 2002, 10:11
als je veel citroensap drinkt krijg je wel een gat in je maag... lijkt me best aggressief spul dan


LOL! Ik zal dan maar snel stoppen met het drinken van thee met citroensap.

Het lijkt mij een beetje sterk, maagzuur is zoutzuur met een pH van 1. Citroenzuur heeft een pH van rond de 2,5. Wanneer het zoutzuur dus niet in staat is om een gat in je maag te branden zal het citroenzuur hier zeker niet toe in staat zijn.

InVein
18 maart 2002, 13:51
Maar ik kan dus ook gewoon TEAK-OLIE gebruiken om mijn rosewood fretboard te olieën?? (ik heb dit namelijk nog staan)

pimmetje
18 maart 2002, 15:22
Ik las net ergens in ditzelfde onderwerp dat sommige gitaristen het doen. Het zal dus wel kunnen.

Woon je overigens ZO ver van een muziekwinkel ?? Voor de prijs hoef je 't niet te laten; zo'n flesje blokfluitolie heb je voor 3 euro of zo. De andere oliën weet ik niet, maar die zullen niet veel duurder zijn. Da's je hals toch wel waard?

InVein
18 maart 2002, 17:52
Ja ik woon op Texel en gezien het feit dat we hier dus geen muziekwinkel hebben zou ik daarvoor dus naar Den Helder moeten (bootkaartje kost 5 euro); vindt ik een beetje zonde. Maar ik heb het fretboard nu al behandeld met Teak olie en het ging perfect. Een mooie glans en een glad board !!

jaccoos
18 maart 2002, 18:56
blokfluit olie is hartstikke goedkoop. vorig jaar heb ik voor een flesje Fl 3,95 betaald.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaccoos op 2002-03-18 18:57 ]</font>

Markie
19 maart 2002, 08:38
Halen jullie de snaren er af voordat je gaat schoonmaken en olien?

pimmetje
19 maart 2002, 12:32
Ik wel. Je hoeft tenslotte ook maar 1x in het half jaar of zo te oliën.

Normaal verwissel ik de snaren 1 voor 1, maar als ik ga poetsen gaan ze er allemaal af. Dat poetst nu eenmaal fijner.

Je kan dan ook meteen wat grafiet op je brug, kam en in je stem-mechanieken smeren. Dan glijden de snaren en de mechanieken weer een tijdje wat beter.

smel
19 maart 2002, 13:46
En een maple neck? Niets aan doen?

Reindah
19 maart 2002, 15:52
Citroen olie wordt gehaald uit de "uitstulpsels" van de schil, dat zijn die kleine bultjes. Wat doet het eigenlijk met het fretboard? Reinigen, smeren.....?

Peter_1
19 maart 2002, 16:48
Olie voorkomt dat de toets uitdroogt en in het beroerste geval gaat scheuren. Verder zul je opmerken dat een adequaat geoliede toets veel beter speelt dan een droge.

DOLBY
22 maart 2002, 13:49
Ik ben al te laat met mijn waarschuwing, maar dan toch voor anderen.
Ik heb mijn rosewood fretboard een keer ge-olied met teak-olie en dat was een ramp (vond ik). De fretboard bleef vettig met als gevolg dat je vette vingers kreeg en snaren opdrukken bijna niet meer ging. Ik ben daarna dus flink met wasbenzine bezig geweest om alles weer vet-vrij te krijgen.

Triple-Dan
22 maart 2002, 15:19
Ik olie mijn fretboard nooit.
Ik maak hem allen goed schoon als ik er steeds nieuwe snaren opleg....meer hoeft voor mij niet.........ik gebruik gewoon een goed middeltje om alle vuiligheid van de toets af te krijgen...is mij voldoende :wink:

Casey
22 maart 2002, 15:29
Ik heb nooit geen problemen met Teak olie gehad .
Na het schoonmaken met wasbenzine wreef ik er met een watje Teak op en na enkele uren was het net als nu de Lem oil in het fretboard getrokken .
Eventueel te veel kan je altijd weer met een doekje verwijderen en de volgende dag is het echt helemaal ingetrokken .

blimb
31 mei 2002, 17:13
ja hmm als ik dit allemaal lees dan begrijp ik wel dat je met verschillende soorten olie je fretboard kan olien ... ik zit alleen een beetje met het schoon maken... ik heb hier een 10/15 jr oude fender met een fretboard waar een godse hoeveelheid troep op zit... die moet ik toch eerst op de een of andere manier weg halen vordat ik aan de gangt ga met olie ... hoe doe ik dat ?... met schuurpapier ? t lijkt me een beetje grof maar ik kan zo evenniet iets anders verzinnen

Braindead
31 mei 2002, 18:13
Nee Blimb in gods naam niet met schuurpapier op je fretboard! Ik zelf doe het schoonmaken v.h. fretboard gewoon met een zachte doek en de Kyser Dr.Stringfellow Lem-oil. Het is overigens helemaal niet zo'n heel vet spul,maar je moet wel erg oppassen dat je niet teveel lem oil gebruikt, anders wordt het wel wat vettig. Als de hals heel erg smerig is moet je gewoon telkens een ander (schoon) deel van je zachte doek pakken en met wat lem oil erover gaan totdat ie voor het zicht schoon is. Dan nog ff een schoon deel van je doek en nog eens een klein beetje op de gehele toes wrijven. Eventueel enkele minuten in laten trekken en dan met een schoon gedeelte van je doek goed in wrijven en dan droog wrijven. Mocht het er nadien nog iets vettig of glanzig uitzien dan trekt dat er meestal nog wel in.
Zelf gebruik ik het ook voor een maple fretboard. (vroeg hier ook iemand).

Trouwens hoef je niet alle snaren van je gitaar te halen. Je kunt ook bijv 2 of 3 snaren los draaien en dan opzij schuiven en dan de toets schoonmaken. Maar dat moet ieder zelf weten wat ie het fijnste vindt.
Vooral met een floyd rose vind ik het zelf niet zo handig om allen snaren van mij gitaar te halen, vandaar dus deze alternatieve methode van snaren schuiven.
:smile:

stomas
3 juni 2002, 17:02
Maar is die lemon-oil niet slecht voor je inlays(epiphone les paul standard)? Is wasbenzine trouwens niet iets te agressief voor je toets om mee schoon te maken?

sith
3 juni 2002, 21:16
Een fretboard olieën heeft weinig te maken met schoonmaken. Olie trekt vuil aan. Het is meer om het werken van het hout van de hals te remmen. Normaal wordt een bewerkt stuk hout helemaal met olie, was en/of lak afgewerkt. Dit dient om het hout niet teveel open te stellen aan invloeden van buiten. Hout staat vocht af en krimpt. Omdat de meeste fretboards niet gelakt zijn, drogen die sneller uit. Daardoor krimpt het hout aan die kant en trekt je hals krom. Regelmatig olieën voorkomt dit.

Rubenios
3 juni 2002, 21:25
Okee, hier komt dus de oplossing, gegeven door iemand met weinig verstand ervan :wink:

Probeer het eens met lijnolie, dat haal je bij iedere doe het zelf (maar) zaak op de hoek, geen gedonder dat het vet blijft etc. GEEN TEAKOLIE GEBRUIKEN, teakolie gebruik je voor op je mooie tuinbankje en niet op een gitaar!!!
greetz
Rubenios

blimb
3 juni 2002, 21:46
maar nu wordt het er allemaal niet duidelijker op ... schoonmaken met olie of nu juist niet ?
Als het schoon is vervolgens behandelen met olie daar zijn we het wel over eens geloof ik alleen het schoonmaken zelf is mij in iig nog niet helemaal duidelijk.
Ik heb dit ook nog gevonden ... op http://www.guitarsite.com en daar staat t een en ander in dat ik nog niemand heb horen zeggen ... (ik durf er niet zo goed aan .. ben als de dood dat ik mijn fretboard naar de K*&amp;%^e help .. )


CLEANING THE FRETBOARD
The great thing about guitars is making music with them. But, quite often, the bad bit is having to spend time doing a little maintenance work when you'd rather be playing.

Look at the health of your guitar a little like your own personal health. Actually, that could be a bad suggestion. I don't advise pouring a couple of gallons of beer inside your guitar every week or waiting until your neck is seriously damaged before you consider getting it looked at.

Still, you should know what I mean. Looking after a guitar will not only help you sound good and make playing a bit easier, but also maintain the value of your instrument. Plus there's a bit of vanity to take account of. A beautiful guitar is something to behold.

What we're interested in today is the fretboard. For those of you that are going 'what?', a fretboard is the part of the guitar where you form the chords.

Fretboards need to cleaned regularly. Think about it like this, you have a lot of dirty stuff on your hands and fingers when you play. There's sweat, your own body oil, dust, possibly blood and perhaps the odd booger. No! It happens. Honest.

Cleaning the fretboard is a pretty simple process that doesn't require a lot of effort. Take the strings off the fretboard first.

Grab a clean, dry cloth or rag and wipe down the fretboard. You'll find that the bulk of the dirt will come off without much trouble. There will likely still be build-ups of 'gunk' here and there. Each to their own when it comes to getting the gunk off - some people swear by using certain tools such as steel wool - but here are a few techniques that get used.

Steel wool: Use the finest wool available. Be really attentive to this or you will end up scratching the frteboard needlessly. Polish the fretboard in a motion parallel to the frets, not across them. This should get rid of a lot of residue while improving your action at the same time! If you end up with some markings on the fretboard, courtesy of the wool, try using another piece of wool and polish along the grain lines. Make sure to remove any steel wool residue as it will only end up getting attracted to the magnets of your pick-ups.

Knives, steel rulers and credit cards: Yes, these can be used, although I wouldn't recommend it. In this case, be careful with both your own personal safety as well as the fretboard. You're more likely to be taking this path if your fretboard has really tough build-up on it or if you've got nothing else at your disposal. Be gentle as you work, espcially if you decide to be flash, are in a doom-metal band and use a bayonet.

Plastic scrubbing pads: These are less likely to scratch the fretboard but they still have the staying power to get at the gunk.

OK, if all goes well, you should find that you'll have a clean fretboard. The final thing you should do is apply a bit of oil to your board. The oil will help preserve the board. Some people recommend furniture oil while others go for lemon oil. You can debate which oil is best in the discussion forum I've set up. Simply use a soft cloth with a small amount of oil and apply it to the fretboard a couple of times a year. Too much oil could give you soggy wood!

Dionyios
3 juni 2002, 21:52
Stel dat je nou een hele dure gitaar hebt (of een iets minder dure natuurlijk) en je bent er heel erg aan gehecht, en je wilt er zeker van zijn dat alles tip-top in orde blijft maar je bent bang dat er iets fout gaat met het olieën. Zou het dan stom staan om zoiets door de mensen van een gitaarwinkel te laten doen? Ik bedoel; dan weet je wel dat het goed gebeurd en met het goede spul...

Meningen?

Nou zou je deze post autobiografisch (jaja ik ken moeilijke woorden :razz: ) kunnen beschouwen. Ik ben een beetje angstig voor het idee dat ik me fretten verkloot. Maar aan de andere kant was ik dat altijd ook met polish voor de body, maar dat ben ik nou ook opeens gaan gebruiken, en het resultaat mag er best wezen hoor! Glimt als een spiegel :grin:

Smutface
4 juni 2002, 09:28
Gewoon effe naar de lokale Gitaarboer gaan en er Lemonolie op laten doen. Niet zelf kutten met olijfolie of dergelijke.

Verder kan je het zien of ie aan olie toe is, wordt het rosewood wat lichter, dan gebruik je olie. Dit hoeft niet heel vaak.

Fretten en afbrokkelend halsen van het "zoute zweet" dan moet je gitaar minstens 300 jaar oud zijn Gehehehehe....

Braindead
5 juni 2002, 22:37
Zlef blijf ik ervoor gewoon om het zoals ik al eerder heb beschreven met een zachte doek met Dr. Stringfellow lem oil te doen.

However als je een maple/esdoorn toets hebt is het wel zaak er op tijd mee te beginnen want als je het vuil er echt lang op hebt zitten kan het zijn dat je vies uitziende plekken op je hals krijgt en dat kun je dus voorkomen door regelmatig met lem oil schoon te maken. Zoals een beste meneer hierboven zegt dat het niet zoveel met schoonmaken te maken heeft, ik weet het niet, het heeft toch wel een soort van ligt ontvettende werking tenminste dat idee had ik. Ik heb het als eerste op mijn oude spanjaard geprobeerd en daar zat van 8 jaar vuil op gekoekt en dat ging er best makkelijk af.

Daarna ook op elektrische en het resultaat mag er zijn, wel ff na die lem oil beurt goed nawrijven met je doek.

Je moet er ook weer niet zo'n big deal van maken! Die Lem oil is ervoor om je toets te onderhouden dus kan het echt geen kwaad!

Poets ze!

pimmetje
5 juni 2002, 23:00
In dat verhaal staat ook wat over fijn staalwol om 't fretbord schoon te maken. Mijn gitaarleraar had 't daar ook over. Zijn tip was toen om 'm gewoon een paar keer per jaar schoon te maken met blokfluit-olie en een enkele keer van die poetsbeurten voorzichtig met hele fijne staalwol te werken. Een soortgelijk verhaal als hierboven dus. Ik heb 't staalwol verhaal zelf nooit aangedurfd.

sebass
6 juni 2002, 00:22
Fretten en afbrokkelend halsen van het "zoute zweet" dan moet je gitaar minstens 300 jaar oud zijn Gehehehehe....


Of twee jaar.

Nee er zat ineens een deukje in geen flauw idee hoe die erin komt waarschijnlijk ergens tegenaan gekomen. Ook de rand zaten ineens drie diepe strepen in (dat was weer een andere keer. En ik weet echt zeker dat hij niet is gevallen of ergens tegenaan is gestoten. Het was er ineens de volgende dag. Ik denk dat toch iemand eraan heeft gezeten.
Lekker is dat.

sebass
6 juni 2002, 00:23
Oh ja ik smeer gewoon mijn gitaarhals in met fretboard conditioner van Gibson. Eerst met een doekje schoonmaken en dan de cleaner erop smeren dan weer snaren erop zetten.
Werkt prima.