PDA

View Full Version : digitaal of analoog



BramVersteeg
17 maart 2004, 16:53
test

BramVersteeg
17 maart 2004, 16:53
Hoihoi,
ik ben van plan om mijn FX wat uit te breiden. Ik heb nu enkel een morley wah, een boss ps-2(voor delay) en EH holy grail reverb.
Omdat ik me nog nooit echt in FX heb verdiept vroeg ik me af wat beter was, analoog of digitaal. Natuurlijk zijn dit meningen maar misschien zijn er toch wel effecten die gewoon beter klinken analoog/digitaal.
Ik wil een andere delay (met tap control) waar ik verschillende pre-sets uit kan halen (zal wel 19"worden dan). Ook wil ik een chorus/flanger/trem. Zijn er goede muliti effecten waar dit alles in zit?
De ene heeft pedalen van goede kwaliteit (Fulltone bijvoorbeeld) en de andere 19". Wat zijn de verschillen of wat is 'beter'.
Grz. Bram

bigtonemusicbrewery
17 maart 2004, 19:50
For certain things analog is definitely going to sound better. A digital fuzz will never sound as warm as analog. A digital delay will not sound as clear as analog (although they are getting pretty close now). Digital chorus will not sound as rich as analog.

But digital effects are not without their advantages. For one you can usually get a lot more parameter with digital effects that you can't get with analog. Also, you can pack a lot more effects into a digital unit than an analog. Multi-effects units are an example. But effects like delay, flange, and chorus...they are all basically the same effect. It just depends on how you manipulate the BBD. There are some digital units that can give you all of these in one package for less than the cost of one analog unit.

Basically it boils down to how much of a tone snob are you and how much money do you have. If you have a very discerning ear and lots of money to spend, then go analog. If you are on a limited budget and want a "sample platter" of effects, then go with digital.

Mitch
17 maart 2004, 19:58
Zeker als je optreedt en verschillende delays wil kan de Line6 DL-4 een oplossing zijn. Klinkt redelijk tot goed en is veelzijdig.
Voor modulatie zou ik weer niet kiezen voor digitaal, dat klinkt al gauw een stuk slechter. Dan is er op analoog gebied ook nog wel wat kaf tussen het koren, maar voor een redelijk bedrag kun je op de tweedehands markt prima modulatie-effecten scoren. Zeker als je die tweedehands markt uitbreidt tot ebay.com en lekker in The States gaat shoppen 8-)

BramVersteeg
17 maart 2004, 21:57
Dus eigenlijk is analoog voor alles wel het beste? Ik wil wat effecten aan een looper gooien dus zou digitaal wel handiger zijn. Ik ben niet zo'n tone-snob maar wil wel goede kwaliteit. Ik zou bijvoorbeeld geen vintage super pedaal laten importeren ofzo. Weet iemand of je losse pedalen aan een looper kunt hangen zonder ze midi te maken??
Wat zijn standaard goede pedalen/effectunits??
Kan ik een beetje rondsnuffelen en prijzen vergelijken zodat ik weet wat ik wil uitproberen. Grz. Bram

Hey SP, heb jij niet 2 Godin gitaren of vergis ik me nou?

Mitch
17 maart 2004, 22:26
Goed geheugen, meneertje ! LGX en LG SP90, maar daar komt binnenkort verandering in (zie bij "Elektrische Gitaren" de topic "de Gier Custom, coming up..." :) )

Bedoel je trouwens dat je een paar pedalen in een loop wil gooien of is een looper iets anders ?
Echte aanraders wat betreft goede prijs/kwaliteits verhouding op analoog (en qua delay soms digitaal) gebied zijn de oudere Ibanez pedalen na de 9-serie. Minder verzamelwaarde dus normaler geprijsd, maar van vrij behoorlijke kwaliteit.
Dat zijn dan de Master serie of de 10-serie. Voor een uitgebreid overzicht:
http://www.pusherman.homestead.com/MasterSeries.html

Zijn vaak te vinden op ebay.com

Antal
17 maart 2004, 23:24
Bedoel je met een looper dat je alle pedalen in 1 keer uit je signaal kan halen of omgekeerd? Dan zou je zoiets kunnen proberen:

http://www.bossarea.com/images/LS2.jpg

Als dat is wat je bedoelt kan dat heel goed met losse analoge pedalen.

BramVersteeg
17 maart 2004, 23:25
Thanks. Ik vroeg naar die Godin omdat me dat erg functionele gitaren liken. Ik houd van rare geluiden dus ik wil wel eens kijken naar dat Synth element. Bovendien accoustisch geluid en Seymour Duncan elementen. Klinkt goed. Maar een looper is een apparaat waar je effecten op aansluit en deze via een midi-footcontroller aanstuurd. Lordriffenstein en morris gebruiken deze ook. Ik weet alleen niet of dit alleen midi-gestuurd is of adt er ook normale pedalen op aangesloten kunnen worden.
Grz. Bram

Nicci
18 maart 2004, 20:38
ik weet niet of je kan stellen dat digitaal beter is of andersom. wat ik wel weet is dat je over het algemeen betaalt voor wat je krijgt. verwacht niet te veel van pedaaltjes van een paar tientjes, dus. niet dat er geen goede tussen zitten.

ik gebruik niet veel pedalen, maar de pedalen die ik wel gebruik zijn analoog. electric harmonix maakt hele mooie moduleer pedalen (modulatie?).

BramVersteeg
19 maart 2004, 00:29
Ik heb zelf de Holy Grail van EH en ben er idd uiterst tevreden mee. 3 prachtige en bruikbare reverbs. Het pedaal begint wel volume te vreten als ie verder dan 12 uur staat. Enigste naadeel. Zou dit ook bij andere EH pedalen zijn? :???:

Dirk_Hendrik
19 maart 2004, 09:04
Ik vind de digitaal/analoog vraag een beetje samenhangen met de toepassing. Persoonlijk ben ik van mening dat een digitale distortion niet kan klinken maar al die line6 apparatuur bewijst me het tegendeel.
In mijn setup gebruik ik vaak twee chorus pedalen waarvan één digitaal. Voofr solowerk vind ik een analoge chorus te gek maar voor slaggitaarpartijen vervormt hij me vaak net te veel. Daar is de digitale ideaal.

BramVersteeg
19 maart 2004, 11:56
Ik denk dat ik een goede fx bak koop voor de meeste geluiden (line6 rackspul bijvoorbeeld) en er evt. nog wat pedaaltjes bijkoop. Maar weet er iemand of je losse pedalen ook op een looper kan gooien zonder dat ze midi zijn?

urezna
19 maart 2004, 12:21
ik denk dat het toch ook een kwestie van smaak blijft, gecombineerd met: wat wil je, en wat wil je uitgeven...
en soms ook je toepassingsgebied....

zou je niet gewoon wat uitproberen in de winkel, zonder jezelf de vraag te stellen of iets nou analoog of digitaal is? het gaat er om of het klinkt, zal je toch een biet zijn hoe het verder van binnen werkt?????

BramVersteeg
19 maart 2004, 17:36
Ben ik helemaal met je eens. Ik wil ook zeker puur en alleen op m'n gehoor af gaan maar het is altijd handig om te weten waar je naar op zoek moet gaan. Bovendien moet het wel aan een looper te sluiten zijn.
Grz. Bram

Nicci
19 maart 2004, 19:22
Zou dit ook bij andere EH pedalen zijn? :???:

wel bij de flanger die ik van ze heb. op zich niet storend, maar wel aanwezig.