PDA

View Full Version : ontfretten ?



emielow
16 maart 2004, 23:20
test

emielow
16 maart 2004, 23:22
jowjow

ik kreeg vandaag ineens het idee dat het misschien wel koel zou zijn om mijn eerste bas (waarvan de frets inmiddels versleten zijn) te ontfretten.

dit kan heb ik gehoord? hoe gaat dit in zn werk? en wat moet het kosten?

ik heb hem ooit gekocht voor 300 guldens, maar voor dat bedrag is het nog wel een redelijk tof ding, met een redelijk goed geluid. ik doe er nu niets mee en het is misshcien wel gaaf om een fretless "erbij" te hebben. al was het alleen maar om een beetje te kutten. iemand info hierover?

Venomer
17 maart 2004, 09:55
1: Met een dun tangetje de fretten eruit trekken.
2: De gleufjes opvullen met vloeibaar hout.
3: Schuren.
4: Lakken.
5: Herhaal 3 en 4 tot je tevreden bent.

emielow
17 maart 2004, 10:53
als je de fretten eruit gaat trekken, waar moet je ze dan vastpakken met de tang? kun je die fretten er zo uittrekken dan? (zal wel weer een lompe bedoeling zijn :-? )

Anavrin
17 maart 2004, 11:30
zijn er trouwens ook meer kleuren vloeibaar hout? ik heb er nl ook wel eens over nagedacht, voor in m'n witte P-bas kopie. deze heeft een maple hals en maple toets, en bij de zwarte positiestippen lijken zwarte fretlines me dan echt supervet (ik weet dat de maple toets waarschijnlijk met superharde lak moet worden behandeld, maar dat ga ik dan nog wel bij Stegers vragen (is een gitaarbouwer hier in de buurt)).

Venomer
17 maart 2004, 11:56
zijn er trouwens ook meer kleuren vloeibaar hout?

http://www.alabastine.nl/producten/Kneedbaar_Hout.pdf

Venomer
17 maart 2004, 12:00
Hier het verslag van iemand die het zelf gedaan heeft:

http://www.writers-block.nl/index.php/action/436

emielow
17 maart 2004, 12:46
hej koel, daar heb ik wel wat aan!

maar vloeibaar hout? / kneedbaar hout? waar kun je dat krijgen? en ik snap het deel niet echt, van de frets verwarmen

Anavrin
17 maart 2004, 13:06
als je de frets verwarmd, dan wordt de lijm waarmee ze vastzitten weer vloeibaar, en kun je ze er dus makkelijker uittrekken. Hier is iemand bezig de toets los te maken, maar het principe is het zelfde:
http://www.geocities.com/stegers_gs/UVlamp.jpg

dit wordt hier gedaan met zo'n anti-rugpijn-lamp

Venomer
17 maart 2004, 14:17
maar vloeibaar hout? / kneedbaar hout? waar kun je dat krijgen?

Bij de doe-het-zelf of bouwmarkt, lijkt mij. (Gamma, Praxis, Hubo)

bassopotmus
17 maart 2004, 14:57
oei voorzichtig, let op de soort frets, zijn ze ervan de yop ingedaan of van de zijkant ingeschoven. Maakr de toets om de fret van en verwarm de fret6 met een soldeerbout met genoeg watt. Dan zet het hout wat ui en kan je veiliger je frets verweideren.

sniekie
17 maart 2004, 16:16
hey,
ik heb mij oude bas ook ontfret, moet nog steeds een keer foto's posten maar is me nog nie gelukt. maar ik heb op de fret gewoon een soldeerbout gezet, de toets een beetje nat gemaakt, en danmaar wachten. dan wordt het beejte warm en begint het te borrelen. dan met een mesje ene beetje onder de fretten vrikken(niet op een manier dat je ammal deuken makt in de toets maar gewoon het hele snijvlak onder de zeikand dus haaks op de toets onder de fret proberen te krijgen.) en dan met een tangetje eruit paken. uiteindelijk opvullen met kneedbaarhout. heb je in veel verschillende kleuren, ik heb vor net iets lichtere gekozen dan mijn toets is zodat ik toch de lijntjes goed kan zien. en het is niet zo wenig verschil at je denkt van hij kon net de goede kleur niet vinden. al met al bij mij is het goe dgelukt. je bent trouwens wel erg lang aant schuren voordat je toets weer goed vlak is. ik heb hem na het schuren in de boenwas gezet en daarna met speciale was voor je toets. succes ermee.
groetjes

sniekie
17 maart 2004, 16:16
hey,
ik heb mij oude bas ook ontfret, moet nog steeds een keer foto's posten maar is me nog nie gelukt. maar ik heb op de fret gewoon een soldeerbout gezet, de toets een beetje nat gemaakt, en danmaar wachten. dan wordt het beejte warm en begint het te borrelen. dan met een mesje ene beetje onder de fretten vrikken(niet op een manier dat je ammal deuken makt in de toets maar gewoon het hele snijvlak onder de zeikand dus haaks op de toets onder de fret proberen te krijgen.) en dan met een tangetje eruit paken. uiteindelijk opvullen met kneedbaarhout. heb je in veel verschillende kleuren, ik heb vor net iets lichtere gekozen dan mijn toets is zodat ik toch de lijntjes goed kan zien. en het is niet zo wenig verschil at je denkt van hij kon net de goede kleur niet vinden. al met al bij mij is het goe dgelukt. je bent trouwens wel erg lang aant schuren voordat je toets weer goed vlak is. ik heb hem na het schuren in de boenwas gezet en daarna met speciale was voor je toets. succes ermee.
groetjes

emielow
17 maart 2004, 16:59
ej bedankt !

kzal dr over gaan denken

Primitive
17 maart 2004, 17:26
je kunt ook naar een meubel maker gaan:) heef tmijn leraar gedaan...
ziet er pikobello uit:)
en die hebben er meestal ook nog wel beetje verstand van zulk soort dingen en vooral het opvullen er van:) en waarmee je het het beste kunt doen enzo":D

Venomer
18 maart 2004, 09:23
Waarom zou je dan niet naar een gitaarbouwer gaan? Die heeft er vast nog meer verstand van dan een meubelmaker.

frenske
18 maart 2004, 11:46
Omdat een meubelmaker (timmerman) om de hoek woont en een gitaarbouwer 200 km verderop.

Trouwens een LBO-er lijkt mij wat goedkoper dan iemand die gestudeerd heeft aan de SCHOOL OF ROCK. :)

Emeth
18 maart 2004, 20:46
Maar volgens mij word je sound ook flink beïnvloed door wat voor gitaar
je hebt, bijvoorbeeld een jazz en een P.
Of heb ik dit mis?

sniekie
18 maart 2004, 20:56
mijn ontfrette bas is een squier p-bas. heb er ook ene jazz elementje bijgezet. ik hoopte eigenlijk dat ie een beejte ging knorren maa rheb denk ik iets te veel op he telementje bespaart. echt een gaaf geluid zit er dus niet in. maarja hij hangt toch alleen maar een beetje aan de muur weg te rotten

Anavrin
22 maart 2004, 12:59
hey sniekie, heb je daar ook foto's van, want dat heb ik ook gedaan (goedkoop J-element in een P) en Basso noemt die gitaar vleiend de fuckup (zo noem ik 'm tegenwoordig ook, want ik vond het wel een goede naam). :-D