PDA

View Full Version : verrassend effect



nicoverduin
16 maart 2004, 21:33
Net weer eens op mijn zelfbouw champ zitten 'jengelen' (tot genoegen van de buren!). Lijkt ie veel harder te klinken dan normaal. Het geluid kwam niet uit dee cham maar was meer ruimtelijk.

Nader onderzoek leverde het volgende op:

Blijkt dat de speaker gericht was op de 2 luidsprekers van mijn 'Twin'. Die zorgde waarschijnlijk voor de weerkaatsing, maar be-invloeden het totale geluid volgens mij ook.
Iemand anders met deze ervaring. Ik vond het in ieder geval te gek klinken!!

Lijkt me weer eens een leuke test met de microfoon.
:-D :-D :-D :-D
Nico

Han Solo
16 maart 2004, 22:40
Mmmm, zal het eens proberen. Fender Bandmaster versus Marshall halfstack....... :-D

nicoverduin
16 maart 2004, 22:47
Ik vond het gewoon een verrassend effect. Een klein k.... versterker en dan via reflectie zoveel meer geluid. Alleen maar door het meetrillen van die 12"ers. En het klonk veel mooier.
Nico

hadv
17 maart 2004, 00:01
in principe gaat alles in de buurt meetrillen, dus ook de speakers van je twin. aangezien speakers + kast een resonantiefrequentie hebben (laag) kan het best zomaar zijn dat je lage tonen hierdoor worden versterkt. dus meer en ruimtelijker, want het geluid komt nu ook terug (dus je twin versterkt zonder dattie aanstaat, scheelt ook weer stroom :razz: )

Mr.Bluesbreaker
17 maart 2004, 15:12
Dus vandaar al die bonkige leernichten uit de jaren 80 met 387 4*12 kasten op het podium waarvan er 2 staan aangesloten. :-D

sash
17 maart 2004, 18:25
Nou dat zou ik nu nog wel willen. Groot podium en een rij plexi dummy's achter me waarvan 1 echte.

GEIL :D

Mr.Bluesbreaker
17 maart 2004, 21:56
Ga jij maar je plexi's stapelen Sash, ik vermaak me liever met groupies backstage :wink:

nicoverduin
17 maart 2004, 22:30
Ga jij maar je plexi's stapelen Sash, ik vermaak me liever met groupies backstage :wink:

Ik geloof niet dat mijn vrouwjte dat goed vindt, maar het idee spreekt wel aan.
Nico :-D :-D :-D

V!N
23 maart 2004, 21:50
Ik vond het gewoon een verrassend effect. Een klein k.... versterker en dan via reflectie zoveel meer geluid. Alleen maar door het meetrillen van die 12"ers. En het klonk veel mooier.
Nico

Kijk, dat geeft een nieuwe dimensie aan het begrip "akoestische" versterker. ;)

basje25
26 maart 2006, 22:04
met mun roland cube 60 heb ik precies hetzelfde... als ik um zachtjes zet worden mun buren nog steeds ramgek :rockon:

jacky
26 maart 2006, 22:19
Je hebt in de audio wereld toch ook zoiets

Heb je twee woofers (in een kast)waarvan er maar een aangesloten is de andere heeft alleen maar een conus.

En klinkt als twee

Wel gesloten kast natuurlijk

Dude
26 maart 2006, 22:34
met mun roland cube 60 heb ik precies hetzelfde... als ik um zachtjes zet worden mun buren nog steeds ramgek :rockon:



:dontgeti:







:sssh: wil niet zeuren... maar het is 1 een heel oud topic, 2 "wat" heb je ook precies ?? weerkaatsing in andere speakers ? of boze buren...

johantipker
1 april 2006, 19:07
Zet 'm es in je badkamer!

Deur open laten, zelf buiten gaan staan....

matto
2 april 2006, 10:49
met mun roland cube 60 heb ik precies hetzelfde... als ik um zachtjes zet worden mun buren nog steeds ramgek :rockon:



Ok that's the way! super:p

Al
3 april 2006, 12:42
Je hebt in de audio wereld toch ook zoiets

Heb je twee woofers (in een kast)waarvan er maar een aangesloten is de andere heeft alleen maar een conus.

En klinkt als twee

Wel gesloten kast natuurlijk

Mij is ooit verteld dat een (bv) niet aangesloten speaker in dezelfde kast een functionerende beïnvloedt door hem tegen te werken. Zelf heb ik het mooit geprobeerd.

Ik kan me voorstellen dat je een ander accent in je sound kan leggen door die truc met verschillende soorten speakers uit te voeren. Goed voer om eens te testen.

Al

matto
3 april 2006, 14:15
Mij is ooit verteld dat een (bv) niet aangesloten speaker in dezelfde kast een functionerende beïnvloedt door hem tegen te werken. Zelf heb ik het mooit geprobeerd.

Ik kan me voorstellen dat je een ander accent in je sound kan leggen door die truc met verschillende soorten speakers uit te voeren. Goed voer om eens te testen.

Al

In de hifi wereld heeft KEF jarenlang een speaker in b.v de Calinda luidsperkerbox gehad waarin onderaan een luidsprekerconus zonder spoel zit gemonteerd deze "conus" wordt aangedreven door de verplaatste lucht in de kast.
Klonken eigenlijk altijd wel goed.

PeeVee
3 april 2006, 18:15
Ik heb een set ouwe zeer grote Philips HiFi boxen (25 jaar?) met 3-weg systeem (staat achterop) met 3 echte speakers en één "dummy" van zelfde grootte als de basspeaker. De dele samen een "druk kamer", als je de conus van de speaker induwt komt de conus van de dummy naar buiten en vice versa.

Ik heb het altijd een vreemd concept gevonden want je zou verwachten dat de dummy uit fase mee gaat wiebelen en juist geluid van de echte speaker opheft (of zoals Al zegt; tegenwerkt). De praktijk leert dat dit heel erg goed klinkt (zelfs naar huidige normen). Boxen zijn maar 30W geloof ik, maar het geluid is fantastisch. Ik gebruikte ze tot voor kort op studeerkamertje aan mijn 2 x 10W (licht gepimpte) Bocama buizenampje en daar kan echt geen gemiddeld audio setje tegenop (maja... geen AB dus geen optie voor in de huiskamer voor een luie gitarist hihi). Het zou ook kunnen dat de dummy juist beetje "tegendruk" geeft aan de speaker en/maar ook weer beetje meehelpt bij het "terugveren". Geen idee...

Audiofielen willen volgens mij geen resonantie van kast (want is niet te "controleren") maar puur de speaker horen. Dit lijkt mij toch ook een vorm van resonantie maar wellicht op een manier die wat beter onder controle te krijgen is?! Jay als ex audiofiel zou hier wel iets over moeten kunnen zeggen.

Mr.Jay
3 april 2006, 18:45
In de hifi wereld heeft KEF jarenlang een speaker in b.v de Calinda luidsperkerbox gehad waarin onderaan een luidsprekerconus zonder spoel zit gemonteerd deze "conus" wordt aangedreven door de verplaatste lucht in de kast.
Klonken eigenlijk altijd wel goed.

Ik heb al 28 jaar een set B&W hifiboxen (DM7) die hebben ook dit zelfde principe. Passieve woofer, ofwel 2-1/2weg systeem wordt het ook wel es genoemd.

JaY

PeeVee
3 april 2006, 22:56
Ik heb ook B&W maar dan DM220i, die hebben ook twee woofers per box maar is eentje voor het laag en eentje voor het mid volgens mij (exact dezelfde), of zou dat ook zelfde systeem zijn?

bert k
4 april 2006, 21:42
Nee, is hetzelfde idee, met een passieve conus. Ik had die vroeger ook. Zit ook geen magneet aan vast. Beetje fraar principe wegens die tegenfase, maar ik heb er toch jaren met plezier naar geluisterd.

Frits van Mourik
4 april 2006, 23:23
Niet zó raar, als je bedenkt, dat het hier eigenlijk een gedempte basreflex-poort betreft...

PeeVee
4 april 2006, 23:58
Nee, is hetzelfde idee, met een passieve conus. Ik had die vroeger ook. Zit ook geen magneet aan vast.
Even gezocht maar DM220i heeft wel degelijk 2 "woofers" per box maar eentje voor het laag en eentje voor het midden. Is wel echt drieweg systeem dus. Zit ook filter in met drie uitgangen.