PDA

View Full Version : Adapter voor Boss Pedaal



InVein
15 maart 2002, 15:25
Ik heb een Boss MT-2, ik gebruik nu nog batterijen maar ik wil overstappen op het gebruik van een adapter maar ik gemerkt dat de accu's van Boss erg duur zijn. Nu heb ik zelf nog een aantal adapters liggen maar niet met een output van 200 mA (wat op het pedaal staat), de adapters van mij zijn 300 mA, zou ik deze ook kunnen gebruiken met het pedaal zonder kortsluiting te krijgen oid.??

Robbert
15 maart 2002, 17:28
Het aantal mA maakt niet uit, het is zelfs zo dat hoe meer mA het adaptertje kan leveren, des te meer pedalen je kan aansluiten.

Waar je wel heel goed op moet letten is het voltage (9 volt) en de + en - polariteit. Dus de binnenkant van de aansluiting moet of negatief of positief zijn, dit staat op je pedaal en op de adapter. Als je deze verkeerd aansluit: poef.

Ik heb zelf ook zo'n el-cheapo variabele adapter gebruikt, gaat wel goed.

Robbert

Grooveyard21
20 maart 2002, 09:36
Niet onbelanrijk is dat je adapter gestabiliseerd moet zijn, anders hoor je een vervelende brom.

Robbert
21 maart 2002, 21:57
Inderdaad, ik wist dat ik iets vergeten was.

Mijn excuses :smile:

robbert

InVein
22 april 2002, 12:01
oOk ik heb dus nog steeds geen adapter, was van plan 'm bij Conrad te bestellen maar ik kan nergens iets dat erop lijkt vinden op hun website. Heeft een van jullie een 'El Cheapo' bij Conrad vandaan en kan die mij het bestel nummer geven? Ik denk namelijk dat die telefoonmedewerkers vast niet weten als ik om een 'adapter voor effectpedaal' vraag....

Slowhand41
22 april 2002, 17:23
Hoi,

Zo'n universele (GESTABILISEERDE) adapter kun je ook bij een radio/t.v. zaak kopen!

Greetz, Hans.

maarten
3 mei 2002, 20:36
jah en koop gelijk een die voor meerdere voltages geschikt is (met schuifknopje ofzo)
das altijd handig en let erop dat de polariteit van de plug klop en dat ie past (plus moet buiten dacht ik bij de MT2)

Sj03rd
4 mei 2002, 00:55
Voor 5 euro heb je al zo'n ding joh!

InVein
4 mei 2002, 11:52
ja ok, bedankt mensen. Ik heb vorige week al een variabele adapter gekocht; werkt perfekt!!

Fenisi
25 september 2002, 15:12
voor 5 euro al?? relaxend.. :smile: evenduur als goede batterij man..

AllodoX
25 september 2002, 20:46
Ik heb zo'n Godlyke step-down adapter.. die heeft geen transformator, en dus ook geen brom.. die maakt gebruik van een digitale techniek om van 220 naar 9v te gaan, geen idee hoe.. maar hij kan met gemak 20 boss pendaaltjes aan ( getest ) :smile:

Kitaarhiero
25 september 2002, 21:33
cool, zijn er ook "splittertjes" voor om zo'n ding aan meerdere pedalen tegelijk aan te sluiten?
of moet je dan toch zo'n speciale boss-adapter van €25,- kopen?

Swan
25 september 2002, 22:07
ik heb er een van ibanez voor mn MT2...werkt perfect en de helft vd prijs van zon idioot duur boss ding

MADdie86
26 september 2002, 07:32
Op 2002-09-25 21:33, schreef Kitaarhiero:
cool, zijn er ook "splittertjes" voor om zo'n ding aan meerdere pedalen tegelijk aan te sluiten?
of moet je dan toch zo'n speciale boss-adapter van €25,- kopen?
Nou eigenlijk kan je "splittertjes" niet kopen, tenzij je een 230v~ naar x aantal 9v sockets koopt.
Wat ik heb gedaan was een adapter van 230v~ naar 12v= gekocht. En daar 1:1 trafotjes achter gehangen (met een 78l09 er achter :S)
Zo kan je eindeloos door schakelen voor x aantal effekten. Ik moest er alleen opletten dat je maar max aant mA van de hoofd trafo moct gebruiken.

Bij conrad heb je veel universele adapters, ik kik wel in de catalogus voor je, ik moet zelf ook een bestelling doen dus als je wilt kan ik hem zo mee bestellen. (scheelt dan gouw 3 euro aan verzend kosten e.d.)

Alles wat onder het max. mA van de adapter licht kan je gewoon er op aansluiten. PAs als het er aan grenst of hoger wordt dan moet je opletten.

Gestabiliseerde "voedingen" moet je eigenlijk altijd gebruiken. Bij van die trafo's met schuifknop zijn NIET gestabaliseerd. Leg ze maar eens aan een scoop, ze zijn zo onsecuur as hell.

Mzlls Stefan de Tech Nurd

sash
26 september 2002, 17:41
Als er 9v op staat vind ik het best. Ik heb zelf Ibanez adapters, zijn geloof ik 15 euro.

sickpunk
28 september 2002, 19:39
Op 2002-09-26 17:41, schreef sash:
Als er 9v op staat vind ik het best. Ik heb zelf Ibanez adapters, zijn geloof ik 15 euro.

ik hbe ook ibanez... werkt perfect

MADdie86
30 september 2002, 19:14
Jawel, maar in de effekten zelf hebben ze 98 van de 100 keer geen stabiliteits onderdeel er in. Dus je kan je effekten mooi verkloten als er geen zuivere voltage in komt.

the sure thing
7 oktober 2002, 21:08
Ik gee Maddie 86 volkomen gelijk: een stabiele voeding verbetert het geluid van je pedaaltje duidelijk. Echte techno's zweren ook bij een batterij: stabiele voeding zonder storing van buitenaf. Alleen slecht voor het milieu!Probeer het maar eens uit! Vooral bij optredens wil er bij een onstabiele voeding nog wel eens ruis/brom bijkomen (vooral als in de zaal de electra van de lampen niet goed geregeld is).

Guinness
12 oktober 2002, 14:02
Ik heb zelf de ervaring dat die adapters van boss beter zijn als die goedkope prut. Dat ze zo duur zijn is niet voor niets natuurlijk. Je hebt geen last van brom of doorgebrand spul tijdens een optreden. Dus doe jezelf een plezier en speel op safe, het is de investering waard.

Bouke
12 oktober 2002, 19:40
Hey,

ik heb een goedkope Alecto met schakelbaar voltage en polariteit enzo en gestabiliseerd. Weinig euro's kost zo'n ding en ik heb nergens problemen/brom of whatever. Bij musicproduktiv heb ik een splittercord gekocht met 5 van die 9v aansluitingen en een 'vrouwtjes aansluiting'. Van m'n adapter heb ik alle universele stekkers/aansluitingen afgeknipt en van het splittercord het 'vrouwtje'. Verder alles weer vakkundig aan elkaar gebakken (let op polariteit + en -) en nu heb ik een goekope dedicated pedaaltjes adapter waar een Boss OD1, een TS9, een CryBaby Wah en een Boss chorus aanhangen.

Werkt prima!

Groetsels,

Bouke

Fenisi
16 oktober 2002, 01:50
had ik net toch bijna mijn pedaaltje stuk gemaakt door verkeerder adapter moet dus andersom.. die + en - gelukkig las ik dit net nog.. even

gekkegokker
17 oktober 2002, 08:37
Boss heeft 2 soorten adapters, een gestabilliseerde en een niet gestabilliseerde.

Als je weten welk soort voeding geschikt is voor welk soort pedaal kan je altijd een
kijkje nemen op http://www.zzsounds.com, daar staan ze beiden op en staat ook beschreven voor welke pedalen ze geschikt zijn.

Uiteraard kan je de gestabilliseerde voeding gebruiken i.p.v. de niet-gestabilliseerde, maar NIET andersom.

Als je zelf een (goedkopere) voeding wil gebruiken moet je er enkel op letten dat deze
voldoende stroom kan leveren ( => 200 mA) en voorzien is van de juiste voltage (9V).
Natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat de polariteit juist is (+ en -).
Bovendien zou ik altijd voor een gestabilliseerde voeding kiezen.

Zelf heb ik voor een gestabilliseerde (niet-Boss) voeding 10 € betaald en deze werkt prima. (geen ruis of brom of ....)





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gekkegokker op 2002-10-17 08:52 ]</font>

axkman
18 november 2002, 16:21
Even een vergissinkje de wereld uithelpen. Het maakt niet uit of je gestabiliseerd of ongestabiliseerd gebruikt ten bate van de brom. Als de adapter/voeding goed afgevlakt/gebufferd is, dan zal er nooit een brom optreden. Het is wel zo dat gestabiliseerde adapters ALTIJD redelijk gebufferd zijn. Als jouw ongestabiliseerde adapter een brom veroorzaakt, hangt je gewoon wat condensators aan de uitgang. Je kan bijv. een elko van 2200uF/25v aan de adapter hangen (wel letten op polariteit!!)
Het eigenlijke verschil tussen gestabiliseerd en niet-gestab.. is dat de spanning afhankelijk van de belasting is. Dus hoe meer pedaaltjes eraan, des te lager de spanning. Sommige adapters leveren in de 12v stand wel 17volt! Je pedaaltje vind dit vast niet leuk. Moraal van het verhaal, neem een gestabiliseerde adapter/voeding, en bij brom sluit je gewoon wat condensators aan.

Phyrexian
17 december 2002, 13:38
Ok vraagje

ik heb ook nood aan een tweede voedingadapter

m'n eerste is er eentje van boss,

die'k thuis gevonden heb zorgt ook voor 9V
maar die tweede is 700mA en die boss maar 200mA... kan dit voor problemen zorgen?

Jeee
17 december 2002, 14:06
Op 2002-03-15 17:28, schreef Robbert:
Waar je wel heel goed op moet letten is het voltage (9 volt) en de + en - polariteit. Dus de binnenkant van de aansluiting moet of negatief of positief zijn, dit staat op je pedaal en op de adapter. Als je deze verkeerd aansluit: poef.

Ik heb de polariteit al een paar keer verkeerd aangesloten.
Per ongeluk, welteverstaan ...
Niks Poef, je pedaal werkt dan gewoon niet.

Jeee
17 december 2002, 14:09
Op 2002-09-26 07:32, schreef MADdie86:
Gestabiliseerde "voedingen" moet je eigenlijk altijd gebruiken. Bij van die trafo's met schuifknop zijn NIET gestabaliseerd. Leg ze maar eens aan een scoop, ze zijn zo onsecuur as hell.
Ik heb er één met een schuifknop. Nochtans staat op de verpakking dat het een gestabiliseerde adapter is, kan dit niet dan?

Rutger
18 december 2002, 09:54
Op 2002-12-17 13:38, schreef Phyrexian:
Ok vraagje

ik heb ook nood aan een tweede voedingadapter

m'n eerste is er eentje van boss,

die'k thuis gevonden heb zorgt ook voor 9V
maar die tweede is 700mA en die boss maar 200mA... kan dit voor problemen zorgen?



Nee, dat geeft geen problemen. 700 mA is de max die de adapter kan leveren.

Maddie86, hoezo: splitters zijn niet te koop?? Ik gebruik een splitkabeltje waarmee ik met een voeding van 500mA vier pedaaltjes voed en dat gaat uitstekend. Kun je bij een electrozaak of de muziekhandel krijgen. Dat werkt idd alleen bij 230~ naar 9V adapters, maar ja, die schaf je toch altijd voor je pedalen aan.





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-18 10:03 ]</font>

Braindead
16 augustus 2003, 16:45
Philips 314002830051 adapter.
Zo, nu kan de zoekmachine dit berichtje tenminste vinden. :D
Deze adapter heb ik dus net geprobeerd maar die doet het niet op mijn pedaaltje. Op de flanger bijv, doet ie helemaal niks en op mijn equalizer
brand het lichtje slechts heel zwak.
Eerst staat er :Entree input 220-230v~50hz 30 mA
en daaronder Sortie output
9v~400mA
Zou het toch eigenlijk moeten doen, niet?
of zit de + - nu verkeerd om?

Robbert
16 augustus 2003, 19:17
~ betekend wisselstroom; AC en niet = gelijkstroom (DC).

Ik denk dat sommige pedalen doen het wel doen omdat er een diodebruggetje in zit, waardoor er in het pedaal de wisselstroom naar gelijkstroom wordt omgezet.
Bij deze transformatie gaat er voltage verloren. Kijk maar eens met je multimeter...

Je moet een andere adapter hebben.

Braindead
18 augustus 2003, 21:18
~ betekend wisselstroom; AC en niet = gelijkstroom (DC).

Ik denk dat sommige pedalen doen het wel doen omdat er een diodebruggetje in zit, waardoor er in het pedaal de wisselstroom naar gelijkstroom wordt omgezet.
Bij deze transformatie gaat er voltage verloren. Kijk maar eens met je multimeter...

Je moet een andere adapter hebben.

Nou ja, bedankt i.i.g.
dat er stroom verloren gaat bij het omzetten zou wel kunnen dan omdat ie het bij de ene dus wel een beetje doet.
:cool: