PDA

View Full Version : Stacks en combos



Thom TK
15 maart 2004, 22:48
test

Thom TK
15 maart 2004, 22:48
Ik weet echt heel weinig af van versterkers, en ik vroeg mij af wat het verschil is tussen een combo en een stack.
Natuurlijk zie ik ook wel het verschil hiertussen, maar een stack (zoals Hughes & Kettner) heeft vaak net zoveel watt als een combo, maar ze zijn wel veel groter.
Waarom is dit? ze leveren allebei net zoveel power, gezien het aantal watt dat ze hebben.
Het valt mij trouwens ook op dat stacks vaak goedkoper zijn dan combo's (dat vind ik ook nogal onlogisch).

Mithrandir
15 maart 2004, 22:56
Het grootste verschil is dat een combo, versterker en speakers in 1 is. Vaak 1x12 of 2x12, maar ook wel 4x10 of andere combinaties. Een stack daarentegen is een losse-head (versterker) met losse cabinets. De meest gangbare zijn een 4x12 half-stack of een 8x12 full-stack, maar ook daar is mee te varieren.

Versterker tops zijn dus ook nooit op zichzelf te gebruiken, maar dienen altijd i.c.m. speakercabinets gebruikt te worden.

b.t.w. is er nog geen versterker FAQ???

Thom TK
15 maart 2004, 23:02
Het grootste verschil is dat een combo, versterker en speakers in 1 is. Vaak 1x12 of 2x12, maar ook wel 4x10 of andere combinaties. Een stack daarentegen is een losse-head (versterker) met losse cabinets. De meest gangbare zijn een 4x12 half-stack of een 8x12 full-stack, maar ook daar is mee te varieren.

Versterker tops zijn dus ook nooit op zichzelf te gebruiken, maar dienen altijd i.c.m. speakercabinets gebruikt te worden.

b.t.w. is er nog geen versterker FAQ???

goed, maar ik zie vaak een top plus cabinet voor de prijs van een combo staan (of zelfs nog minder) en dan heb ik het over de nieuwprijs.
Ik snap dus even niet waarom die stacks dan net zoveel kunnen als een combo (qua wattage en kanalen).
Ik snap het verschil dan niet.

skabouter
15 maart 2004, 23:22
dit kan ik me niet voorstellen. een stack voor de prijs van een combo. het is zo dat de meeste heads (Dus de top van een stack) goedkoper is dan een combo, ja. dat is vaak zo. maar bij die top moet je dan wel nog de prijs van het cabinet optellen (zit er nooit gratis bij) en dan is het echt wel duurder dan een combo.

een voordeel van een stack is dat je met losse componenten werkt. je kan dus als ze ergens een cabinet hebben alleen je top meenemen. handiger dan een combo meezeulen. of je kan experimenteren tussen verschillende heads en cabs, opzoek naar DE sound :)

een stack (bijv 8x12) heeft meer speakers dan een 1x 12/2x12 combo. hij verplaatst dus meer lucht. en geluid is niets anders dan verplaatsing van lucht. een stack zal dus harder klinken, ook al heeft hij hetzelfde vermogen. ook geeft een stack meer laag, bas en spreiding dan een combo

BramVersteeg
15 maart 2004, 23:25
Je kunt bijvoorbeeld van een ENGL versterker houden maar liever een Marshall kast erbij hebben. Bij een losse top en kast kun je dus je eigen geluid nog meer samenstellen. Bovendien heb je vaak bij een top een 4 x 12 kast wat meer blaast als een 2 x 12 speaker. Top + kast is ook makkelijker uit te breiden. Veel voordelen dus. Maar natuurlijk ook nadelen. Ze zijn groter en zwaarder.
Grz. Bram

skabouter
15 maart 2004, 23:43
begin er ook alleen aan als je echt denkt het thuis nodig te hebben, of als je redelijk groot optreed, of sterk bent. anders is een combotje net zo handig :)

Mithrandir
15 maart 2004, 23:47
Thuis heb je het NOOIT nodig....

skabouter
16 maart 2004, 00:24
ik wel hoor 8-)

Thom TK
16 maart 2004, 12:00
Voor middelgrote optrdens volstaat dus een combo? (een krachtige dan)

Diedo
16 maart 2004, 14:37
het maakt ook nog een wereld van verschil of je een transistor half stack met een buizencombo vergelijkt: buizen geven een mooier geluid (imo) maar zijn dan ook veel duurder...

sash
16 maart 2004, 15:02
40W buizen gaat bv. ook veel harder dan 100W transistor en het verschil tussen 50W en 100W buizen is (bij Marshall plexi's dan) 3 decibel. Bij buizen EN transistor versterkers is het dus niet zo dat 100W per definite 2 keer zo hard gaat als 50W.

Nicci
16 maart 2004, 15:32
Voor middelgrote optredens volstaat dus een combo? (een krachtige dan)

een combo volstaat in de meeste gevallen. zeker als er een PA gebruikt wordt.
ik gebruik een Rivera R55 met daaraan een extra cab met een 12 inch speaker. dit levert meer dan voldoende geluid voor de meeste situaties. als je met een PA werkt, volstaat het voor alle situaties.

sommigen stellen dat een stack meer mogelijkheden biedt. dit is dus niet het geval. een combo geeft je alle mogelijkheden die een stack ook heeft + het gemak van klein en draagbaar.
je kan aan een combo, mocht dit nodig zijn, net zo goed een 4 maal 12 speakerkast hangen namelijk.

stacks zijn er voor de show. 8-)

Negative K3 fan
16 maart 2004, 16:08
40W buizen gaat bv. ook veel harder dan 100W transistor en het verschil tussen 50W en 100W buizen is (bij Marshall plexi's dan) 3 decibel. Bij buizen EN transistor versterkers is het dus niet zo dat 100W per definite 2 keer zo hard gaat als 50W.

klopt niet helemaal, 3 decibel is precies een verdubbeling van de geluidsintensiteit en dus van het vermogen, als het vermorgen echt het enige is dat verandert krijg je dat bij alles waar geluid uit komt.

Als je trouwens vindt dat je amp niet hard genoeg gaat moet je er wat dichter bij gaan staan, geluid werkt kwadratisch (kwadratenwet> 2(pi)r^2), twee keer zo dichtbij is 2^2=4 keer zo hard.

nog iets leuks over 100 watt en 50 watt dat in het voordeel spreekt van de mensen die zeggen dat 100 watt echt wel veel harder is dan 50 watt.

stel je speelt in een band met een drummer die hard slaat en 50 watt produceert met zn snare drum (voorbeeldje) jij gaat daar staan met je 40 watt pro reverb op vol vermogen, dan levert de drummer 100% en jij slechts 80% relatief gezien, als je dat vergelijkt met een 100 watt amp voluit dan lever je opeens 200% vanw at de drummer levert.

Nielsje
16 maart 2004, 16:08
ik heb een halfstack, puur om ruimte gebrek

dat lijkt heel dubbelzinnig, maar nu kan ik met 1 4x 12, en meerdere tops spelen. (of in iedergeval 'hebben ') want als dit beiden combo's waren, dan had ik geen plek meer, en nu is het gewoon simpel uitwisselbaar

daarbij komt dat ik de meeste tops koeler vindt dan de meeste combo's

birt
16 maart 2004, 16:56
Voor middelgrote optredens volstaat dus een combo? (een krachtige dan)

een combo volstaat in de meeste gevallen. zeker als er een PA gebruikt wordt.
ik gebruik een Rivera R55 met daaraan een extra cab met een 12 inch speaker. dit levert meer dan voldoende geluid voor de meeste situaties. als je met een PA werkt, volstaat het voor alle situaties.

sommigen stellen dat een stack meer mogelijkheden biedt. dit is dus niet het geval. een combo geeft je alle mogelijkheden die een stack ook heeft + het gemak van klein en draagbaar.
je kan aan een combo, mocht dit nodig zijn, net zo goed een 4 maal 12 speakerkast hangen namelijk.

stacks zijn er voor de show. 8-)

ik vind mijn top veel draagbaarder om van huis naar repetitieruimte mee te nemen dan een combo hoor, mijn top weegt 20 kgen is makkelijker te dragen dan een combo (meestal 30 kg of meer)

birt
16 maart 2004, 16:58
Voor middelgrote optredens volstaat dus een combo? (een krachtige dan)

een combo volstaat in de meeste gevallen. zeker als er een PA gebruikt wordt.
ik gebruik een Rivera R55 met daaraan een extra cab met een 12 inch speaker. dit levert meer dan voldoende geluid voor de meeste situaties. als je met een PA werkt, volstaat het voor alle situaties.

sommigen stellen dat een stack meer mogelijkheden biedt. dit is dus niet het geval. een combo geeft je alle mogelijkheden die een stack ook heeft + het gemak van klein en draagbaar.
je kan aan een combo, mocht dit nodig zijn, net zo goed een 4 maal 12 speakerkast hangen namelijk.

stacks zijn er voor de show. 8-)

ik vind mijn top veel draagbaarder om van huis naar repetitieruimte mee te nemen dan een combo hoor, mijn top weegt 20 kgen is makkelijker te dragen dan een combo (meestal 30 kg of meer)

birt
16 maart 2004, 16:58
Voor middelgrote optredens volstaat dus een combo? (een krachtige dan)

een combo volstaat in de meeste gevallen. zeker als er een PA gebruikt wordt.
ik gebruik een Rivera R55 met daaraan een extra cab met een 12 inch speaker. dit levert meer dan voldoende geluid voor de meeste situaties. als je met een PA werkt, volstaat het voor alle situaties.

sommigen stellen dat een stack meer mogelijkheden biedt. dit is dus niet het geval. een combo geeft je alle mogelijkheden die een stack ook heeft + het gemak van klein en draagbaar.
je kan aan een combo, mocht dit nodig zijn, net zo goed een 4 maal 12 speakerkast hangen namelijk.

stacks zijn er voor de show. 8-)

ik vind mijn top veel draagbaarder om van huis naar repetitieruimte mee te nemen dan een combo hoor, mijn top weegt 20 kgen is makkelijker te dragen dan een combo (meestal 30 kg of meer)

birt
16 maart 2004, 16:59
Voor middelgrote optredens volstaat dus een combo? (een krachtige dan)

een combo volstaat in de meeste gevallen. zeker als er een PA gebruikt wordt.
ik gebruik een Rivera R55 met daaraan een extra cab met een 12 inch speaker. dit levert meer dan voldoende geluid voor de meeste situaties. als je met een PA werkt, volstaat het voor alle situaties.

sommigen stellen dat een stack meer mogelijkheden biedt. dit is dus niet het geval. een combo geeft je alle mogelijkheden die een stack ook heeft + het gemak van klein en draagbaar.
je kan aan een combo, mocht dit nodig zijn, net zo goed een 4 maal 12 speakerkast hangen namelijk.

stacks zijn er voor de show. 8-)

ik vind mijn top veel draagbaarder om van huis naar repetitieruimte mee te nemen dan een combo hoor, mijn top weegt 20 kgen is makkelijker te dragen dan een combo (meestal 30 kg of meer)

birt
16 maart 2004, 17:02
Voor middelgrote optredens volstaat dus een combo? (een krachtige dan)

een combo volstaat in de meeste gevallen. zeker als er een PA gebruikt wordt.
ik gebruik een Rivera R55 met daaraan een extra cab met een 12 inch speaker. dit levert meer dan voldoende geluid voor de meeste situaties. als je met een PA werkt, volstaat het voor alle situaties.

sommigen stellen dat een stack meer mogelijkheden biedt. dit is dus niet het geval. een combo geeft je alle mogelijkheden die een stack ook heeft + het gemak van klein en draagbaar.
je kan aan een combo, mocht dit nodig zijn, net zo goed een 4 maal 12 speakerkast hangen namelijk.

stacks zijn er voor de show. 8-)

ik vind mijn top veel draagbaarder om van huis naar repetitieruimte mee te nemen dan een combo hoor, mijn top weegt 20 kgen is makkelijker te dragen dan een combo (meestal 30 kg of meer)

Thom TK
16 maart 2004, 21:41
Ben ik goedkoper uit als ik ipv een top een preamp gebruik?
volgens mij volstaat alleen de preamp, maar dat weet ik niet helemaal zeker (ik ben op dit gebied echt een beginner).
En preamps zijn er alleen in 19" formaat toch?

Thom TK
16 maart 2004, 21:42
Ben ik goedkoper uit als ik ipv een top een preamp gebruik?
volgens mij volstaat alleen de preamp, maar dat weet ik niet helemaal zeker (ik ben op dit gebied echt een beginner).
En preamps zijn er alleen in 19" formaat toch?

Bins
16 maart 2004, 22:02
Als je een pre-amp hebt, dan heb je ook een poweramp nodig. Dan kom je qua kosten vaak op hetzelfde neer (of hoger).

Jim Marshall
16 maart 2004, 23:11
Voor middelgrote optredens volstaat dus een combo? (een krachtige dan)

een combo volstaat in de meeste gevallen. zeker als er een PA gebruikt wordt.
ik gebruik een Rivera R55 met daaraan een extra cab met een 12 inch speaker. dit levert meer dan voldoende geluid voor de meeste situaties. als je met een PA werkt, volstaat het voor alle situaties.

sommigen stellen dat een stack meer mogelijkheden biedt. dit is dus niet het geval. een combo geeft je alle mogelijkheden die een stack ook heeft + het gemak van klein en draagbaar.
je kan aan een combo, mocht dit nodig zijn, net zo goed een 4 maal 12 speakerkast hangen namelijk.

stacks zijn er voor de show. 8-)




Je kan niet zomaar aan elke combo een 4x12 of zelfs een 2x12 hangen.
Als hier geen aansluiting voor is moet je die toch eerst maken en je dan afvragen of de voeding het allemaal wel aankan( o.a. ohmage en amperage). Het minste wat je kan krijgen is slecht geluid. Als je wat meer pech hebt blaas je de boel op.
Zijn stacks voor de show? En gitaren dan.........?!?!?!?

BramVersteeg
16 maart 2004, 23:19
Sommige tops zijn er niet in combo.

ReinoutV
17 maart 2004, 14:42
En sommige combo's niet in top-vorm (of topvorm, maar dat heeft weer met andere dingen te maken, zoals ouderdom van de buizen).

Thijssie
17 maart 2004, 17:13
40W buizen gaat bv. ook veel harder dan 100W transistor en het verschil tussen 50W en 100W buizen is (bij Marshall plexi's dan) 3 decibel. Bij buizen EN transistor versterkers is het dus niet zo dat 100W per definite 2 keer zo hard gaat als 50W.


Voor een verdubbeling in de geluidsdruk heb je een vertienvoudiging van het wattage nodig.
Dus om 1w dubbel zo hard te ervaren heb je 10w nodig en een verdubbeling daar van is weer 100w etc etc.

Thom TK
15 april 2004, 16:53
Even een vraagje waar ik al een tijd mee zat...wat is een PA eigenlijk?
Van gitaren weet ik veel af, maar van versterking des te minder... (is hier geen site voor?)

andy
15 april 2004, 16:56
Een PA versterkt de hele backline. Die heb je nodig bij concerten in grote zalen.

Baker
15 april 2004, 17:00
40W buizen gaat bv. ook veel harder dan 100W transistor en het verschil tussen 50W en 100W buizen is (bij Marshall plexi's dan) 3 decibel. Bij buizen EN transistor versterkers is het dus niet zo dat 100W per definite 2 keer zo hard gaat als 50W.

klopt niet helemaal, 3 decibel is precies een verdubbeling van de geluidsintensiteit en dus van het vermogen, als het vermorgen echt het enige is dat verandert krijg je dat bij alles waar geluid uit komt.

Als je trouwens vindt dat je amp niet hard genoeg gaat moet je er wat dichter bij gaan staan, geluid werkt kwadratisch (kwadratenwet> 2(pi)r^2), twee keer zo dichtbij is 2^2=4 keer zo hard.

nog iets leuks over 100 watt en 50 watt dat in het voordeel spreekt van de mensen die zeggen dat 100 watt echt wel veel harder is dan 50 watt.

stel je speelt in een band met een drummer die hard slaat en 50 watt produceert met zn snare drum (voorbeeldje) jij gaat daar staan met je 40 watt pro reverb op vol vermogen, dan levert de drummer 100% en jij slechts 80% relatief gezien, als je dat vergelijkt met een 100 watt amp voluit dan lever je opeens 200% vanw at de drummer levert.

misschien heb je wetenschappelijk gezien gelijk
In de praktijk maakt het niet veel uit.

amon
15 april 2004, 20:26
en je dan afvragen of de voeding het allemaal wel aankan( o.a. ohmage en amperage). Het minste wat je kan krijgen is slecht geluid. Als je wat meer pech hebt blaas je de boel op.


hebben die cabinetten dan geen eigen voeding???



(ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit echt op gelet heb :oops: )

Mark S
16 april 2004, 00:47
Het enige echt merkbare verschil tussen 50 en 100 buizenwatts is m.i. in de 'headroom' (heb ik even geen ander woord voor) op het cleane kanaal, voor de rest gaat het allebei trommelvliesscheurend hard :o

Baker
16 april 2004, 20:07
Het enige echt merkbare verschil tussen 50 en 100 buizenwatts is m.i. in de 'headroom' (heb ik even geen ander woord voor) op het cleane kanaal, voor de rest gaat het allebei trommelvliesscheurend hard :o

En zo is't 8-)

Thom TK
18 april 2004, 16:56
maakt dus in principe niks uit of je een 50 of 100 watt head neemt (buizen dan)...toch?

Mithrandir
18 april 2004, 17:02
Jawel, dat maakt dus wel uit. Een 50 watter zal iets eerder oversturen op het cleane kanaal (dit verschilt ook wel weer per soort versterker, maar goed).

Speeddemon
18 april 2004, 17:35
Thijssie, de geluidsdruk is niet dubbel zo hard, maar het 'perceived volume', wanneer het wattage met een factor 10 wordt vergroot.

Even wat andere tips:
als je in kleine zalen of cafe's speelt, heb je aan 20-40W buizen al genoeg (bijv Fender Deluxe Reverb combo of Mesa Studio.22)
speel je in kleine/middelgrote zalen, denk dan al aan 50-60W, en bij middelgrote/grote zalen mag je er best een 100-120W stack wegzetten.

Maar da's puur voor jezelf, aangezien bij grotere zalen ook meer wordt verlangd van de PA (zaalversterking, de speakers voor t publiek), en je alsnog een 20W bakkie kan wegzetten, wat uitversterkt wordt met een microfoon ervoor.

Bij grote rock-shows zie je vaak tientallen speakercabinets (meestal Marshall, want daar geilen Amerikanen meer op dan Europeanen, aangezien ze duurder zijn=status=belangrijk voor kleingeschapen Amerikanen :wink: ), maar hiervan zijn er meestal hooguit 2 aangesloten, en de rest is vaak zelfs leeg (er zitten geen speakers in=dummy kasten).