PDA

View Full Version : Welke bouwer voor deze zeikerd?



sash
15 maart 2004, 22:28
test

sash
15 maart 2004, 22:28
Okay de kogel is door de kerk: de Pro Reverb gaat de deur uit tezamen met m'n witte backupstratje en er komt een custom Strat.

Het wordt een vrij simpel stratje. 3 tone sunburst, 1 pc alder body birdseye maple hals, rosewood toets, gotoh tuners, van zandt pickups, callaham brug, cts pots etc.

Veel custom is er dus niet aan, maar deze keer niet iets van Fender, maar van een van Neerlands bouwers.

Maar de vraag is nu welke bouwer?

M'n grote voorkeur gaat momenteel uit naar Sjak Zwier. Ik heb hem meermalen aan de telefoon gehad en hij lijkt mij iemand die z'n zaakjes goed afhandeld naar alle tevredenheid van z'n klanten.

Erik v/d Haar is ook een optie, maar z'n nonchalance bevalt me niet echt. Altijd als ik met hem mail of bel krijg ik het gevoel alsof ik em stoor midden in de neukpartij van z'n leven.

Ik wil niet 4 maanden ofzo moeten wachten en een prijs tot ongeveer 1400 Euro.

Weet iemand die bouwers die zo'n zeikerd als ik aankunnen of heeft er iemand opmerkingen of ervaringen met v/d Haar en/of Zwier?

Mitch
15 maart 2004, 23:29
Erik v/d Haar is ook een optie, maar z'n nonchalance bevalt me niet echt. Altijd als ik met hem mail of bel krijg ik het gevoel alsof ik em stoor midden in de neukpartij van z'n leven.


De keer dat ik er was was hij er zelf niet (was iets mis gegaan met de mail) en ik moet zeggen: hij heeft een leuke vrouw :D

Maar sash: altijd als een mening wordt gevraagd over bouwers raad je Zwier aan, dus vanwaar deze vraag :wink:
Serieus: als je bij hem een goed gevoel hebt, gewoon doen.

Ik begrijp alleen niet helemaal of je volledig handgemaakte body en hals wil of dat het ook een bouwpakket-idee mag zijn ?

ijzerbroot1
15 maart 2004, 23:42
Peer Dellen niks voor je? Bouwt strats om van te kwijlen.....

ShereKahn
16 maart 2004, 01:15
Ik was zaterdag bij iemand om mijn TS9 op te halen en die heeft een linkshandige Peer Dellen Telecaster, een pracht apparaat. Hij vertelde mij dat Peer Dellen er mee was gestopt. Zou dit niet waar zijn? :???:

sash
16 maart 2004, 11:05
Erik v/d Haar is ook een optie, maar z'n nonchalance bevalt me niet echt. Altijd als ik met hem mail of bel krijg ik het gevoel alsof ik em stoor midden in de neukpartij van z'n leven.


De keer dat ik er was was hij er zelf niet (was iets mis gegaan met de mail) en ik moet zeggen: hij heeft een leuke vrouw :D

Maar sash: altijd als een mening wordt gevraagd over bouwers raad je Zwier aan, dus vanwaar deze vraag :wink:
Serieus: als je bij hem een goed gevoel hebt, gewoon doen.

Ik begrijp alleen niet helemaal of je volledig handgemaakte body en hals wil of dat het ook een bouwpakket-idee mag zijn ?

Nee ik wil juist geen bouwpakket idee. Ik wil de stukken hout zelf uitkiezen.

Hmm mooie vrouw? Ik ga naar v/d haar hehehe :D Nee maar serieus, waarom heb jij bv. voor Sander de Gier gekozen?

Peer Dellen is niets voor mij. Dat is geen bouwer, maar een schroever, iedereen die een beetje kan solderen en passen en meten kan dat ook.

Lacrymosa
16 maart 2004, 11:14
En peer kan dat niet eens

ik heb de elektronica van Jay Cals Gigernez gezien (je weet wel, die met die airbrush)

echt om te huilen

en hij besteld gewoon alles bij warmoth, en zet et in mekaar, nix mis mee verder, maar noem je zelf geen bouwer

CheerS!!

renier
16 maart 2004, 11:26
ik zou voor de pickups overigens eens bij www. crcoils.com kijken, voor een SR set. de reviews op harmony central zijn helemaal laaiend enthousiast. zelfs voor de echte tone fanaten, die nog wat te zeuren hebben over van zandts, armstrongs, fralins, antiquities en dergelijke boutique pups, schijnt dit helemaal je van het te zijn.. een paar commentaren:



These p'ups are brilliant! In the past I've used Fralin(vintage hots and blues specials), Rio Grande Vintage Tallboys,Kinman Blues,Bill Lawrence 280s, Duncan Vintage Flats, and many others. These are the best single coils p'ups I've played. They are soooo clear and "shimmery". The #2 and #4 positions are the best I've heard. They sound great clean or overdriven. They are similar to the Fralin Vintage Hots, but clearer and smoother. The notes literally jump off the fretboard when I play my strat with these p'ups. Jim Wagner is a cool guy and his customer service is second to none. I emailed him(about 10 times)and each time he responds within hours. I had my p'ups about 4 days after I ordered them. Best $140 I've spent on gear.




i've mainly been playing through my new smf "15 watter", class a/ EL84 (duet). bloody gorgeous sounding amp! also, through a penn "pennalizer 50" (6L6, duet) & a bedrock "1600" (EL34, duet). i had picked up the fralin's around new year's, and liked the chime factor (though it coulda been better), & 2 weeks later, demo'd a strat that had a set of voodoo stl-60's, and was impressed with the woodiness, though it seemed to be at the expense of the chime factor. enter jim wagner! after talking to jim for well over an hour on the phone, at $140, i decided to take the plunge and purchase a set of "SR"s. OH MY GOD!!! there was the wood AND the chime, in spades! these puppies nail "jimi" and "stevie"; there was the full bodied wood AND that '60's chime that i live for! the neck position has plenty of glass with the body, and the 2 & 4 positions are the most usable i've ever heard. the bridge has more than enough body to fill out distortion/overdrive, yet still does that XTC jangle. i am in heaven! jim goes the extra mile to completely balance the set. plus, he's managed to sheid the p'ups without losing ANY top end, and they are so-o-o quiet!


als ik ooit een strat koop, dan komen die erin!

sash
16 maart 2004, 11:47
Klinkt leuk, maar ze kosten wel 250 dollar op die site.
Dan geef ik toch liever 180 dollar uit aan Van Zandts, waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn.

The Thumb
16 maart 2004, 11:49
Nee ik wil juist geen bouwpakket idee. Ik wil de stukken hout zelf uitkiezen.

volgens mij ga je er dan met 1400 eurokes niet komen...

sash
16 maart 2004, 11:54
Ik zie het wel, als dat niet lukt dan laat ik de bouwer mooie stukken hout uitzoeken. Zolang het maar niets prefab is.

Shaggy
16 maart 2004, 13:16
waarom bouw je niet gewoon zelf een gitaar? bespaart je wat geld en als je ergens niet uit komt helpen forummers je wel :wink: .. ik heb er zelf alleen niet veel verstand van maar ik zou het wel proberen als ik een budget had van 1400

fuk sjak en erik bouw lekker zelf .. :cool:

sash
16 maart 2004, 13:37
Hmm daar heb je op zich wel een punt, maar dan kom ik toch weer uit bij prefab onderdelen als bv. van Warmoth, maar het is zeker te overwegen.

Erik valt af, want das 4 maanden wachten. Net geprobeerd Sjak Zwier te bellen, maar dat nummer is volgens mij afgesloten...

iam
16 maart 2004, 13:41
en euh... shamray? :lol: (heb je met 1400 wel meer dan genoeg)

bert k
16 maart 2004, 14:16
Waarom komt Sander de Gier in dit verhaal niet voor? Prima bouwer hoor. Als je zin hebt wil ik wel eens met je naar Schiedam rijden.

The Thumb
16 maart 2004, 14:18
Waarom komt Sander de Gier in dit verhaal niet voor? Prima bouwer hoor. Als je zin hebt wil ik wel eens met je naar Schiedam rijden.

ik denk vanwege het budget...

sash
16 maart 2004, 14:23
Nee maar serieus, waarom heb jij bv. voor Sander de Gier gekozen?


Komt er wel in voor :)

Edit: Kheb em net gebeld en het is een hele aardige kerel. Hij zou me morgenavond mailen over de prijzen. Vooral de afstand is wel pretting. Vlissingen is zo'n teringend weg.

GuitarMaster
16 maart 2004, 17:37
Misschien Patrick Koopman nog???

sash
16 maart 2004, 18:28
Hmm nee. Kan best zijn dat ie goeie gitaren bouwt, maar het feit dat julian sas op koopman gitaren speelt is voor mij een reden om daar geen gitaar te laten bouwen.

Diedo
16 maart 2004, 18:59
heeft ie dan geen TTOOOOON??? ik vind die julian sas wel oke

Mitch
16 maart 2004, 19:03
Julian sas..... :o Gelijk heb je sash !

Maar over Sander: twee goede redenen.
De eerste en belangrijkste is dat ik 'm al wat langer ken van reparaties, modificaties en afstelwerk. Daarna heb ik weer wat afstelwerk voor hem gedaan (ik=fysio, weet je nog :) ) en ik kwam tot de prettige conclusie dat -ie, in de goede zin des woords, net zo'n vakidioot/vakman is als ik.
Ondanks dat we heel verschillende beroepen hebben bemerkte ik hetzelfde enthousiasme en vooral de combinatie van kunnen luisteren naar wat de klant wil en daar zijn advies over geven, i.p.v. andersom.
Over smaak oordeelt -ie niet, over wat technisch gezien de beste keuze is wel. Dat trok mij over de streep.
Tweede reden: hij woont twee keer struikelen bij mij vandaan :D

Op zich denk ik vooral dat het een must is dat je goed kan communiceren met de bouwer en dat je 'm ook vertrouwt. Of de één 1800 rekent en de ander 2000 is niet het belangrijkste.....misschien op de korte termijn, maar denk vooral aan de lange termijn.

Hoe kom je trouwens aan je keuzes voor het hout ?

Antoon
16 maart 2004, 19:22
Ik denk dat het helemaal niet gek is om de hals en body bij Warmoth uit te zoeken. Ze hebben enorm veel keus en je kunt ze ook bellen als je iets speciaals zoekt. Gewaterd essen, mooie donkere rio-palissander toets, speciaal laag gewicht of halsvorm, kan allemaal. Qua kwaliteit horen Warmoth onderdelen bij de beste. Alleen misschien mensen als Scott Lentz uit de VS of Dommenget uit Duitsland zie ik het misschien beter doen.

Het duurste onderdeel van een electrische gitaar is de lak, mits die volledig nitrocellulose is. Peer Dellen is de enige die dat goed kan (en wil..). Een body uitfrezen kan iedereen als je een sjabloon hebt. Ik heb Uitstekende Les Pauls gezien die Peer helemaal zelf gemaakt heeft, dat is het echt niet.

Wat voor tremolo of elementen je er vervolgens opschroeft kun je nog altijd later kiezen, wat op dat moment de smaak van de maand is.

sash
16 maart 2004, 19:22
Ok ik heb even heel goed na zitten denken of een strat nou wel zo nodig was nadat ik met Sander gebeld had en tot de conclusie geworden dat het een Tele wordt.

In ieder geval een Ash body en AAA birdseye maple hals, fifties style dus. Van Zandt Vintage Plus pickups.
De kleur ben ik nog niet helemaal uit. Of Vintage Blonde (dat gelige) met witte slagplaat of Butterscotch Blonde met zwarte slagplaat.
De hals wordt in ieder geval van Nocaster dikte (boomstam style) met jumbo frets.
Ik krijg morgenavond te horen wat de prijs ongeveer zal zijn.

Wat betreft houtkeuzes: Ash vind ik beter klinken voor een Tele met maple toets. Maple toets is toch al iets twangier dan rosewood, dus vandaar m'n keuze voor Ash. Heeft ook wat mooiere nerf met transparante lak.

V/d Haar valt af, nu kiezen tussen Sander of Sjak. Sander heeft momenteel de voorkeur vanwege de afstand.

Swan
16 maart 2004, 19:36
fend0r

Mitch
16 maart 2004, 19:49
8-)

Verstandig om voor iets anders dan een Strat te kiezen.
De keuze maple hals + toests i.c.m. met ash body zou niet mijn voorkeur hebben, maar dat kun je beter nog even bespreken met de bouwer in kwestie.

Mijn advies met deze info:
Butterscotch met zwarte plaat. De enige juiste kleur voor een Tele.

Enneh.....Sander heeft nog een paar leuke stukjes Swamp Ash liggen :D

NeeraDJ
16 maart 2004, 20:01
En peer kan dat niet eens

ik heb de elektronica van Jay Cals Gigernez gezien (je weet wel, die met die airbrush)

echt om te huilen

en hij besteld gewoon alles bij warmoth, en zet et in mekaar, nix mis mee verder, maar noem je zelf geen bouwer

CheerS!!

Dude ik weet niet wat je verder van Peer hebt begrepen, maar dit is echt ziekelijk valse info. Peer maakt gewoon gitaren enz, ja natuurlijk voor een harde prijs maar die vent heeft wel de nodige ervaring. Mijn bezoekjes aan Peer hebben me veel goeds gedaan, hij heeft me veel uit kunnen leggen. Volgens mij doet hij de electronica verder nog netter dan geen ander. Het enige nadeel zijn die stikharde prijzen van Peer, maar mijn ervaringen met hem waren als een goeie gitaarBOUWER :)

Mitch
16 maart 2004, 20:06
Het duurste onderdeel van een electrische gitaar is de lak, mits die volledig nitrocellulose is. Peer Dellen is de enige die dat goed kan (en wil..).

:???: Ja ja.
Uniek in Nederland of zo ?






:lol:

Negative K3 fan
16 maart 2004, 20:27
leuk dat het een tele wordt! maar wou je eerst ook niet al een tele kopen en ben je met een strat weggegaan?

komt er trouwens ook zon verschrikkelijk uitziende en intoneerbare 3 zadel brug op?

sash
16 maart 2004, 20:48
Op beide vragen: ja :D

Toen ik naar Keulen ging was het in eerste instantie voor een '52 Ri Tele in Butterscotch en kwam terug met een '57 Strat :)

En er komt hoogstwaarschijnlijk een Callaham brug op. Die zadels zijn staggered zodat ze beter te intoneren zijn.

marc_o
16 maart 2004, 21:14
Sash!!! Ga naar Sjak, en als je snel gaat, bekijk dan even zijn nieuwe tele, tering wat een plaatje. Korina body met figured maple topje, birds-eye maple halsje en 2-tone burst.
Ga daar maar eens kwijlen, en kom nog eens op de koffie.

Tgg, dat je er zelfs maar aan denkt om naar een ander te gaan... :x

sash
16 maart 2004, 21:59
Ik heb geprobeerd om Sjak vandaag te bellen, maar dat nummer was afgesloten :???: Zal het morgen weer proberen.

Is een biertje ook goed trouwens? ;)

sash
16 maart 2004, 21:59
Ik heb geprobeerd om Sjak vandaag te bellen, maar dat nummer was afgesloten :???: Zal het morgen weer proberen.

Is een biertje ook goed trouwens? ;)

gjlp
16 maart 2004, 22:14
Schroef die van zandts gewoon in de mex strat, en koop er desnoods een AAA maple hals van warmoth op. Ben je net zo ver en scheelt je euro's

Javaca
16 maart 2004, 22:16
:roll:
Als je even doorleest zie je dat het een Tele is geworden.

De gitaren die ik van Sander de Gier heb gezien zijn trouwens supergeil.

marc_o
16 maart 2004, 22:17
Ik heb geprobeerd om Sjak vandaag te bellen, maar dat nummer was afgesloten :???: Zal het morgen weer proberen.

Is een biertje ook goed trouwens? ;)

Klopt, was vanmiddag bij hem en precies op dat moment werd het weer aangesloten. Dus, nu kun je weer....

sash
16 maart 2004, 22:41
Ah heb ik weer hoor... :-?

Nou zal nu maar niet bellen, zal ie niet waarderen denk ik.
Hoe laat staat ie op? :D

gjlp
16 maart 2004, 23:07
:roll:
Als je even doorleest zie je dat het een Tele is geworden.

Nou ja, koop dan mijn tele en plak er van zandts in :wink:

gjlp
16 maart 2004, 23:08
:roll:
Als je even doorleest zie je dat het een Tele is geworden.

Nou ja, koop dan mijn tele en plak er van zandts in :wink:
Anyway, ik heb alleen ervaring met peer dellen, maar dat wil je niet. Succes ermee..

gjlp
16 maart 2004, 23:08
:roll:
Als je even doorleest zie je dat het een Tele is geworden.

Nou ja, koop dan mijn tele en plak er van zandts in :wink:
Anyway, ik heb alleen ervaring met peer dellen, maar dat wil je niet. Succes ermee..

marc_o
17 maart 2004, 09:50
Ah heb ik weer hoor... :-?

Nou zal nu maar niet bellen, zal ie niet waarderen denk ik.
Hoe laat staat ie op? :D


Aangezien hij een tweeling heeft van amper 1 jaar oud, staat ie vroeger op dan wij, hehehe

The Thumb
17 maart 2004, 10:14
Ok ik heb even heel goed na zitten denken of een strat nou wel zo nodig was nadat ik met Sander gebeld had en tot de conclusie geworden dat het een Tele wordt.

Als je zo snel omslaat van alder strat/RW toets naar ash tele/Maple toets, is het dan wel verstandig om een gitaar te laten bouwen? Volgens mij is de 1ste vereiste in een dergelijk proces dat je zeker weet wat je wilt...

stewartfan
17 maart 2004, 10:58
he sash cool dat je een strat gaat bouwen ik gaat binnenkort ook voor een zelfbouw actie ondernemen maar dat blijf nog een beetje geheim hier op t forum hahahah

even over de bouwers waar uit jij wil gaan kiezen

sjak zwier goede bouwer kijk eens op zijn site www.zwiergitaarbouw.nl
maar het enigste min puntje vind ik is dat ie zijn spuit werk uit besteed aan een ander bedrijf hoeft niet slechtte zijn maar wat ik wel even zal doen is vragen of hij meschien een strat heeft van die speks die jij wil
en dat je even de lak beordeelt en de konstruktie nartuurlijk

v/d haar vind ik persoonlijk ook erg goed een van mijn vrienden heeft een v/d haar strat er mooi instrument wat daarvan de lak die vind ik van wat ik gezien heb bij v/d haar echt mega mooi
maar het is eigelijk smaak en uitproberen als ze wat hebben staan wat jouw wel intereseert

_______________________

sash
17 maart 2004, 10:58
Als je zo snel omslaat van alder strat/RW toets naar ash tele/Maple toets, is het dan wel verstandig om een gitaar te laten bouwen? Volgens mij is de 1ste vereiste in een dergelijk proces dat je zeker weet wat je wilt...

Stond ik daar niet bekend om?

stewartfan
17 maart 2004, 10:59
he sash cool dat je een strat gaat bouwen ik gaat binnenkort ook voor een zelfbouw actie ondernemen maar dat blijf nog een beetje geheim hier op t forum hahahah

even over de bouwers waar uit jij wil gaan kiezen

sjak zwier goede bouwer kijk eens op zijn site www.zwiergitaarbouw.nl
maar het enigste min puntje vind ik is dat ie zijn spuit werk uit besteed aan een ander bedrijf hoeft niet slechtte zijn maar wat ik wel even zal doen is vragen of hij meschien een strat heeft van die speks die jij wil
en dat je even de lak beordeelt en de konstruktie nartuurlijk

v/d haar vind ik persoonlijk ook erg goed een van mijn vrienden heeft een v/d haar strat er mooi instrument wat daarvan de lak die vind ik van wat ik gezien heb bij v/d haar echt mega mooi
maar het is eigelijk smaak en uitproberen als ze wat hebben staan wat jouw wel intereseert

_______________________

stewartfan
17 maart 2004, 11:00
he sash cool dat je een strat gaat bouwen ik gaat binnenkort ook voor een zelfbouw actie ondernemen maar dat blijf nog een beetje geheim hier op t forum hahahah

even over de bouwers waar uit jij wil gaan kiezen

sjak zwier goede bouwer kijk eens op zijn site www.zwiergitaarbouw.nl
maar het enigste min puntje vind ik is dat ie zijn spuit werk uit besteed aan een ander bedrijf hoeft niet slechtte zijn maar wat ik wel even zal doen is vragen of hij meschien een strat heeft van die speks die jij wil
en dat je even de lak beordeelt en de konstruktie nartuurlijk

v/d haar vind ik persoonlijk ook erg goed een van mijn vrienden heeft een v/d haar strat er mooi instrument wat daarvan de lak die vind ik van wat ik gezien heb bij v/d haar echt mega mooi
maar het is eigelijk smaak en uitproberen als ze wat hebben staan wat jouw wel intereseert

_______________________

stewartfan
17 maart 2004, 11:01
he sash cool dat je een strat gaat bouwen ik gaat binnenkort ook voor een zelfbouw actie ondernemen maar dat blijf nog een beetje geheim hier op t forum hahahah

even over de bouwers waar uit jij wil gaan kiezen

sjak zwier goede bouwer kijk eens op zijn site www.zwiergitaarbouw.nl
maar het enigste min puntje vind ik is dat ie zijn spuit werk uit besteed aan een ander bedrijf hoeft niet slechtte zijn maar wat ik wel even zal doen is vragen of hij meschien een strat heeft van die speks die jij wil
en dat je even de lak beordeelt en de konstruktie nartuurlijk

v/d haar vind ik persoonlijk ook erg goed een van mijn vrienden heeft een v/d haar strat er mooi instrument wat daarvan de lak die vind ik van wat ik gezien heb bij v/d haar echt mega mooi
maar het is eigelijk smaak en uitproberen als ze wat hebben staan wat jouw wel intereseert

_______________________

stewartfan
17 maart 2004, 11:02
he sash cool dat je een strat gaat bouwen ik gaat binnenkort ook voor een zelfbouw actie ondernemen maar dat blijf nog een beetje geheim hier op t forum hahahah

even over de bouwers waar uit jij wil gaan kiezen

sjak zwier goede bouwer kijk eens op zijn site www.zwiergitaarbouw.nl
maar het enigste min puntje vind ik is dat ie zijn spuit werk uit besteed aan een ander bedrijf hoeft niet slechtte zijn maar wat ik wel even zal doen is vragen of hij meschien een strat heeft van die speks die jij wil
en dat je even de lak beordeelt en de konstruktie nartuurlijk

v/d haar vind ik persoonlijk ook erg goed een van mijn vrienden heeft een v/d haar strat er mooi instrument wat daarvan de lak die vind ik van wat ik gezien heb bij v/d haar echt mega mooi
maar het is eigelijk smaak en uitproberen als ze wat hebben staan wat jouw wel intereseert

LordRiffenstein
17 maart 2004, 11:24
In ieder geval een Ash body en AAA birdseye maple hals

GOED PLAN!!!

http://riffenstein.kingsmeade.net/images/Basel/NG202.jpg

:razz:

The Thumb
17 maart 2004, 11:46
Als je zo snel omslaat van alder strat/RW toets naar ash tele/Maple toets, is het dan wel verstandig om een gitaar te laten bouwen? Volgens mij is de 1ste vereiste in een dergelijk proces dat je zeker weet wat je wilt...

Stond ik daar niet bekend om?

We zien over een paar maandjes wel weer een custom made Zwier/De Gier strat of tele op de marktplaats verschijnen... :-D

@ Stewartfan: je komt luid en duidelijk door!!! :evil:

Mitch
17 maart 2004, 13:01
Ik ga met Thumb mee: denk goed na voor je er aan begint. In tegenstelling tot pedalen verkoop je een handgebouwde gitaar niet voor bijna hetzelfde bedrag door !

sash
17 maart 2004, 13:28
@ the thumb: hehehehhe :D

Vergeet niet dat ik in eerste instantie een Tele wilde en toen terug kwam met die '57 Ri Strat.

Ik wilde in ieder geval nog een fifties style tele en een sixties style strat. Een Strat heb ik al, dus leek het me de juiste volgorde om eerst een tele te laten bouwen en pas over 2 jaar ofzo een 2e strat.

En ik heb een 52 Ri Tele over m'n Marshall gehoord en das niet mis :)

X-Pensive Wino
17 maart 2004, 14:27
en hij stond nog wel in open G ook he Sas :wink:

sash
17 maart 2004, 14:40
Tsss... mietjesstemming :D :razz:

Anders Destium
17 maart 2004, 18:14
Ik heb zo het vermoeden dat na een gesprek of 2 met de bouwer er weer een andere gitaar gebouwd gaat worden :razz:

Erg cool dat je een gitaar laat bouwen naar je wensen, ben je al flink aan het kisekae-en geslagen om een gave kleurencombi te bedenken of gaat het echt 1 van de 2 worden. Ik zou hem zelf transparant blauw laten doen waarschijnlijk (de kans is klein dat het een tele zou zijn alleen) :)

Nog even vrijblijvend advies (wat andere mensen ook al zeiden): Laat alleen een dure gitaar bouwen als je 150% weet wat je precies wil, voordat je na 2 maanden weer zoiets krijgt van: dit is het toch weer net niet :wink:

Mitch
17 maart 2004, 19:33
Ja, neem je tijd. Om mezelf als voorbeeld te nemen: naast de ervaring met verschillende gitaren door de jaren heen heeft het zeker een maand of drie geduurd voordat ik de globale setup in mijn hoofd had en nog zeker een maand of twee voordat ik over de meeste details al wel had nagedacht.
Om er bij de eerste korte voorbesprekingen met Sander achter te komen dat er nog allerlei details niet waren overdacht :D
Daarnaast kan een goede bouwer altijd nog met ideeën komen waar je zelf niet op gekomen was. Net dat beetje extra met je méédenken...fijne vent is 't 8-)

sash
17 maart 2004, 19:48
Ja, neem je tijd. Om mezelf als voorbeeld te nemen: naast de ervaring met verschillende gitaren door de jaren heen heeft het zeker een maand of drie geduurd voordat ik de globale setup in mijn hoofd had en nog zeker een maand of twee voordat ik over de meeste details al wel had nagedacht.


Ja maar goed, nu heb je het wel over een volledig custom design. Voor mij is het een simpele Tele met standaard specs.

Mitch
17 maart 2004, 19:59
Da's waar. Maar desalniettemin kan de bouwer je misschien aan andere ideeën helpen.

sash
17 maart 2004, 20:02
Ja dat zeker. Kzal zeker een keer met Sander rond te tafel moeten gaan zitten om alle details te bespreken en hij zal ongetwijfeld nog wel wat tips hebben.

Mr.Jay
19 maart 2004, 15:50
Ben nog steeds aan het twijfelen of ik van dit hele LULverhaal op de grond val van het lachuuu, of dat ik boven de WCpot moet gaan hangen :razz:

JaY

SteavisSmokin
19 maart 2004, 16:30
Het duurste onderdeel van een electrische gitaar is de lak, mits die volledig nitrocellulose is. Peer Dellen is de enige die dat goed kan (en wil..)

Ik heb bij Erik v/d Haar een strat body laten lakken in een mega-dunne nitrocellulose laklaag en dit is echt uitstekend gedaan. Dus dat peer dellen de enige is die dat goed kan is bullshit.

Sash: wat ik mij afvraag is of je het niet ontzettend sonde vind van het geld zoals je b.v. met die classic strat doet? Dat ding heb je 2 maanden geleden nieuw gekocht en moet nu al weer weg, zoals dat met wel meer dingen gaat bij jou. Je moet het echt zelf weten maar ik vind dat echt sonde van het geld. Probeer TOON en tevredenheid eens uit je spel te halen ipv gear & G.A.S.
Ik las ook dat je 4 maanden lang vind, neem maar van me aan dat er geen bouwer is die sneller dan dat een gitaar in elkaar fikst.

Anyways, succes met de Tele, hoop dat het een TOONBEEST wordt over je marshall, ik hoop alleen dat ie niet weer binnen een jaar te koop staat want dan kom ik je persoonlijk schoppen. 8-)

sash
19 maart 2004, 17:47
--

sash
19 maart 2004, 17:48
Ben nog steeds aan het twijfelen of ik van dit hele LULverhaal op de grond val van het lachuuu, of dat ik boven de WCpot moet gaan hangen :razz:

JaY

Die kutopmerkingen van jou ben ik onderhand wel een beetje zat. Je denkt dat alles op jouw manier de juiste manier is, maar je bent niets meer dan een arrogante teringvent.

Zo, is dat ook weer duidelijk... :roll:

De rest bedankt voor al de adviezen en tips! :)

V!N
20 maart 2004, 15:34
De houtsoorten met de beste tonale eigenschappen en die er ook nog eens fantastisch uitzien.
Hardware waarvan de vorm en de legering ook nog eens meedraagt aan de toon.
De vormen speciaal op jouw handen aangepast.
Elementen die tot de beste ter wereld behoren.


.. en dan een geschroefde hals ?

Quink
20 maart 2004, 15:47
.. en dan een geschroefde hals ?


Waarom niet? :???: :???:

Mr.Jay
20 maart 2004, 16:06
[quote="sash"]

Die kutopmerkingen van jou ben ik onderhand wel een beetje zat. Je denkt dat alles op jouw manier de juiste manier is, maar je bent niets meer dan een arrogante teringvent.
Zo, is dat ook weer duidelijk... :roll:

Heel graag gedaan hoor !
Kijk es bij jezelf op welke manier je over Haar schrijft 8-)

JaY

sash
20 maart 2004, 16:49
Mjah... :roll:

@ V!N: Tele met gelijmde hals? Come on! ;)

Negative K3 fan
20 maart 2004, 17:59
geschroefd is zo passé...

V!N
20 maart 2004, 18:11
@ V!N: Tele met gelijmde hals? Come on! ;)

Een Tele waar geen Fender USA op staat ? Come on ! :P

Het wordt toch geen Fender, dus het is niet erg dat je op het basisontwerp een paar verbeteringen doorvoert die voor de fabriek te duur zijn.

Ik zou je een neck-through adviseren voor een betere sustain, of op z'n minst een set neck met een zo lang mogelijke tenon (is daar een Nederlands woord voor ?).
Wat jij nu wilt is in feite een kloon van een Fender, als een bouwpakket dat iemand anders voor je in elkaar zet uit losse stukjes die hij ook zelf moet maken. Kan je dan niet beter VZ elementen in een Fender Telecaster plaatsen ? Die hebben vast ook wel lekker dikke halzen met vogeloogjes in het assortiment.

Waar ik je ook voor wil waarschuwen, is dat er voor dit soort boutique-gitaren helaas erg weinig belangstelling is als je er ooit op uitgekeken raakt en je hem wilt verkopen voor wat anders.
Er zijn gitaristen die soms wel om de zoveel tijd van mening veranderen, ik weet niet of jij zo bent (KUCH), maar houd dit in gedachten voor het geval dat.

Ik loop al een paar maanden met het idee in mijn hoofd om Shamray voor mij een Super Les Paul te laten maken. Hierbij wil ik voor toon en sierlijkheid nergens met minder genoegen nemen dan wat ik precies wil, anders weet ik zeker dat ik er spijt van ga krijgen:

"kloten, had ik nu toch maar voor een paar tientjes meer een toets van ebben, dan was hij mooier en klonk hij helderder."
"kloten, had ik nu toch maar voor een paar tientjes meer wat meer bindings, dan was hij mooier."
"kloten, had ik nu toch maar voor een paar tientjes meer toch maar een neck-through body gedaan, dan had ik nu een enorme sustain."

etc.

Ik weet dat ik hem alleen maar kwijt kan voor minder dan ik ervoor heb betaald, dus wil ik een instrument waar ik de rest van mijn leven gelukkig mee ben.

Adviezen van een mede-boutique-overweger. Ik hoop dat je er iets mee kan. Denk er in ieder geval even over na.
Voor mij was het eerst ook raar te bevatten toen ze bij Shamray me vertelden dat een neck-through nog beter is voor de sustain. Ik dacht bij mezelf toen van: "Maar .. dat heeft Gibson niet ?". Gibson niet nee, maar ik laat dan ook een boutique een gitaar bouwen die beter op mijn wensen aansluit dan een productiemodel van Gibson !

Ik zou het jammer vinden dat al die goede onderdelen op je Tele minder tot hun recht zullen komen vanwege een opgeschroefde hals.

Naast Shamray overweeg ik ook de Historics Standards van Gibson, een Standard Premium Plus en een tweedehands Custom .. Of misschien wel de Historic Custom ! Die komen erg dicht in de buurt van wat ik precies wil.
Misschien kun je nog eens kijken of Fender toch niet iets heeft waar je met een paar kleine aanpassingen mee uit de voeten kunt ?

Zo, mijn 600e post en hij mag er zijn. :) Denk er maar eens over na, dan ga ik nu wat eten en opfrissen voor een Golden Earring concert. :-D

Mitch
20 maart 2004, 19:33
Tja.......wat een heerlijke meningen over geschroefde halzen zeg.
Alsof dat en dat alleen de toon en sustain bepalen. :roll:
Lamaarlulle sash, praat met een bouwer. Punt.

marc_o
20 maart 2004, 20:27
Geschroefd is prima hoor, het ligt aan de componenten en de kwaliteit van de bouw. Bij mijn 2 Zwiergitaren met geschroefde hals kan ik nou niet zeggen dat ik minder sustain heb dan bijvoorbeeld de Eggle die ik heb met gelijmde hals.

Mitch
20 maart 2004, 20:53
Nee, dat kan echt niet hoor marc, dat lijkt maar zo :D

bert k
20 maart 2004, 22:51
Tja, bij een Tele denk ik ook aan een geschroefde hals natuurlijk, en als je een mooie kloon wilt bouwen kan je ook eigenlijk niet anders. Maar als je puur voor tone gaat mag alles natuurlijk... :)
Nou heb ik geen echte ervaring in Tele's met gelijmde halzen. Zijn die wel eens gemaakt? En klinkt dat anders?
Nog een optie: gewoon een bolt-on bouwen, maar dan de neck-joint ook nog eens verlijmen. Ziet er origineel uit, en klinkt als een set neck.

Of praat ik nou onzin...

Anders Destium
20 maart 2004, 23:04
Ja, een gelijmde bolt-on constructie is een beetje een poldermodel Bert :wink:

Als ik zelf een gitaar zou laten bouwen zou hij zeker een neckthru hebben, vanwege:
- de verbeterde reach op hogere fretten (voor Sash is dat minder een punt)
- het idee dat je meer sustain en een warmere klank zou moeten hebben...
- de esthetica

Wat ik me wel afvraag Sash: Ga je een Fishman piezo-brug erop zetten? Een piezo is een must als ik ooit een gitaar ga/laat bouwen :)

Mitch
21 maart 2004, 10:49
Nou, ik gebruik dit topic dan maar voor de felicitatie.

GEFELICITEERD SASH !

Enneh.......butterscotch natuurlijk. Wit is laf.

En voor iedereen met een mening en geen ervaring:
mag het gezeur over die hals nou afgelopen zijn ?!

V!N
21 maart 2004, 12:45
Tja.......wat een heerlijke meningen over geschroefde halzen zeg.
Alsof dat en dat alleen de toon en sustain bepalen. :roll:
Lamaarlulle sash, praat met een bouwer. Punt.

Ik praat al maanden lang met verschillende bouwers en spelers die iets hebben laten bouwen en heb onder andere dit opgestoken. Hier werden meningen en adviezen uitgewisseld en dacht dat er dan ook mensen daadwerkelijk open zouden staan voor meningen en adviezen.
Ik kan vreemd genoeg nergens terug vinden dat ik heb gezegd dat "dat en dat alleen de toon en sustain bepaalt".
Volgens mij heb ik in een van mijn vorige post in deze thread opgesomd wat er zoal aan top-spul in dit ontwerp zit met de vraag of er dan wel of geen geschroefde hals op komt en heb ik daarna het een ander uitgelegd daarover ..

Maar ik bouw niet zelf dus wat heb ik er dan over te zeggen, luister vooral niet mij. :roll: :roll: :roll:


Geschroefd is prima hoor, het ligt aan de componenten en de kwaliteit van de bouw. Bij mijn 2 Zwiergitaren met geschroefde hals kan ik nou niet zeggen dat ik minder sustain heb dan bijvoorbeeld de Eggle die ik heb met gelijmde hals.

Ik geloof best dat een geschroefde boutique gitaar evenveel sustian als, of zelfs meer sustain dan een gelijmd productie-model. Het is niet voor niets boutique-kwaliteit. Dat heb ik zelfs aan den lijve al ondervonden. Maar hoe zou het dan zitten met gitaren van boutique-kwaliteit waar de hals gelijmd is of waar neck-through constructie is toegepast ? Die heb ik ook mogen proberen en kan niet anders zeggen dat er een duidelijk merkbaar verschil in sustain was.
Als alle hout en hardware van absolute top-kwaliteit zijn, dan lijkt het mij erg jammer dat je de potentie daarvan afremt door een geschroefde hals te nemen, hoe goed en nauw sluitend deze ook gefreesd en geplaatst mag zijn.


En hoe komt iedereen hier toch in vredesnaam aan die "Alleen een geschroefde hals is origineel"-instelling ? Of dat plan om op een gelijmde hals toch een plaatje te schroeven zodat het er "origineel" uitziet ?
Origineel is een Fender die je in de winkel koopt, van de rommelmarkt, van je buurvrouw of weet ik waar.
Als je naar een boutique gaat voor een gitaar kun je in feite alles wat je maar wilt hebben laten bouwen en is het mogelijk om het ontwerp van een origineel productiemodel te verberen naar jouw eigen smaak, stijl en wensen.

Mitch
21 maart 2004, 13:33
@Vin, ik zal hier kort op een aantal zaken ingaan.
1. Gelijmde hals en neck through kunnen een betere sustain geven.
2. Een geschroefde hals kan iets meer punch geven aan je attack. Het is maar net wat je belangrijker vindt. Voor een Tele en met Sash' speelstijl en amp, heeft hij dan iets meer sustain nodig dan hij al heeft ? Waarschijnlijk niet.
3. Een mooie toon, veel sustain en een lekkere attack zijn zaken die onder vele andere door de halsbevestiging worden bepaald. Je legde hier erg de nadruk op, maar dat bedoelde je blijkbaar niet zo.

Ik ben met je eens dat het onzin is om niet af te willen wijken van de gebruikelijke bouwwijze van een gitaar als het niet beter zou kunnen. Dat maakt een custom gitaar juist zo leuk !

Wat betreft de relevantie voor sash: die vroeg niet om meningen over de bouw van de gitaar, alleen naar meningen over bouwers zelf. En je goede bedoelingen ten spijt: hij zal het dan toch met de bouwer zelf moeten uitzoeken. Daarbij heeft sash ook al een budget aangegeven, waar een geschroefde hals veel eerder in zal passen.

LordRiffenstein
21 maart 2004, 16:07
Ik geloof best dat een geschroefde boutique gitaar evenveel sustian als, of zelfs meer sustain dan een gelijmd productie-model. Het is niet voor niets boutique-kwaliteit. Dat heb ik zelfs aan den lijve al ondervonden. Maar hoe zou het dan zitten met gitaren van boutique-kwaliteit waar de hals gelijmd is of waar neck-through constructie is toegepast ? Die heb ik ook mogen proberen en kan niet anders zeggen dat er een duidelijk merkbaar verschil in sustain was.

Jij hebt een zelfde gitaar met geschroefde en gelijmde hals vergeleken? Of ging het om een Fender-achtige en een PRS-achtige?? Hoeveel impact heeft ander hout of sustain?? Ik ken helaas geen of weinig bouwers die een maple neck lijmen op een ash body, ik vraag me af waarom!!!


Als alle hout en hardware van absolute top-kwaliteit zijn, dan lijkt het mij erg jammer dat je de potentie daarvan afremt door een geschroefde hals te nemen, hoe goed en nauw sluitend deze ook gefreesd en geplaatst mag zijn.

Dus jij vindt dat je bij een boutique-gitaar sowieso voor een gelijmde hals moet gaan? Anders rem je blijkbaar je gitaar af.

Het feit is gewoon zo, ofwel laten mensen een Fender-kloon bouwen inclusief geschroevde hals ofwel een Gibson/PRS-kloon met gelijmde hals en elk heeft ook zijn specifieke houtsoorten. Je ziet HEEL weinig experimenten en ik vermoed dat er meer achterzit dan dat gitaristen een vakjes mentaliteit hebben. Misschien klinkt een ash-tele met een maple gelijmde hals gewoon voor geen meter. Er zijn erg weinig mensen die een gitaar laten bouwen en ZWAAR experimenteren en zij die het toch doen hebben waarschijnlijk zelf al wat geprobeerd of al enkele handgebouwde gitaren gehad.

sash
22 maart 2004, 17:52
Bedankt voor alle reacties!

Begint een erg interessante discussie te worden nu en Vin staat wel heel erg achter z'n standpunt :D

Voor degenen die het nog niet wisten: Sander de Gier gaat em bouwen en wel mét geschroefde hals ;)

Dus als iemand nu die Pro van me koopt :D

ieme
22 maart 2004, 18:39
ff alles op een rijtje, strat of tele?
de ene zegt hier strat en de ander tele... :S
Kleur? hardware? hals? hout? details!

Negative K3 fan
22 maart 2004, 18:48
ik zou voor gelijmd gaan, maar dat is natuurlijk ook wel duurder.

ik ben het op dat gebied wel eens met vin, neem je een dure handgebouwde gitaar, neem je een geschroefde hals die uiteindelijk zo is gekomen omdat het dan goedkoper te serie/massa produceren was.

Mitch
22 maart 2004, 19:01
Ja, waarschijnlijk gaat Sander nu een zo goedkoop mogelijke halsbevestiging maken op Sash' Tele. :-?
Of zouden er misschien verschillende manieren zijn om halzen te schroeven ? En hé: misschien heeft 't ook nog wel andere voordelen, i.p.v. alleen maar economische, zo'n geschroefde hals.

bert k
22 maart 2004, 19:21
Nee, als je objectief kijkt is de Tele de meest lompe gitaar die ooit is ontworpen. Leo Fender wilde gewoon veel voor weinig. Maar toen had niemand hem dus nog gehoord :D

sash
22 maart 2004, 20:37
ff alles op een rijtje, strat of tele?
de ene zegt hier strat en de ander tele... :S
Kleur? hardware? hals? hout? details!

Tele dus :)

Ash body
1 piece maple neck
Van Zandt Vintage Plus pickups
Gotoh tuners (klusons sloop ik)
vintage stijl brug met 3 compensated brass saddles
CTS pots

Kleur wordt hoogstwaarschijnlijk ge-aged Butterscotch. Iets lichter dan het 'gewone' Butterscotch.
Zie deze ad voor kleur: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3711971400&category=38083

Brug zou in eerste instantie Callaham worden, maar dat is alleen aantrekkelijk met Strat vanwege het staalblok.

@Bert: De Tele is indeed de meest lompe gitaar waar ik ooit op gespeeld heb. Speelt kut, heel moeilijk bereikbare hoge frets, slecht intoneerbaar, I FUCKING LOVE IT!!! :D
Zoals anderen al zeiden, tis een echte mannen gitaar, je moet er dan ook echt op werken.

Mitch
22 maart 2004, 21:33
En dan lekker Springsteen knallen i.p.v. SRV en Hendrix hè :D

Lekker hoor ! Ik zal 'm in de gaten houden !

sash
22 maart 2004, 21:40
Yeah! www.nubluz.com/newsite/tumbleweed.mp3

Ik ga er ook een 2e slagplaat bijkopen zonder gat erin, zodat ik er ook nog een Esquire van kan maken over een tijdje. Erg cool :)

srv-man
22 maart 2004, 23:16
Het feit is gewoon zo, ofwel laten mensen een Fender-kloon bouwen inclusief geschroevde hals ofwel een Gibson/PRS-kloon met gelijmde hals en elk heeft ook zijn specifieke houtsoorten. Je ziet HEEL weinig experimenten en ik vermoed dat er meer achterzit dan dat gitaristen een vakjes mentaliteit hebben. Misschien klinkt een ash-tele met een maple gelijmde hals gewoon voor geen meter. Er zijn erg weinig mensen die een gitaar laten bouwen en ZWAAR experimenteren en zij die het toch doen hebben waarschijnlijk zelf al wat geprobeerd of al enkele handgebouwde gitaren gehad.

Het feit dat je weinig experimenten ziet ligt er toch vooral aan dat men vaak op zoek is naar een specifiek bekend geluid. Kijk maar naar Sash, die gaat gewoon voor een geweldig klinkende vintage Tele......felicitaties daarmee overigens, wordt vast een geweldig ding.

Het valt me trouwens op dat alle deskundigen in meer of mindere mate gelijk hebben, maar met geen wordt reppen over schaallengte! Shame on you, want dat maakt ook nogal wat uit. Dat volvette geluid van een LP wordt echt niet alleen door het hout en pu´s bepaald. Een PRS Custom zit qua schaal niet voor niets tussen een LP en strat in.
En dan nog wat: het verschil tussen een vaste brug en een trem heeft net zoveel invloed als een geschroefde of gelijmde nek.....en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

PeeVee
23 maart 2004, 00:33
Die kutopmerkingen van jou ben ik onderhand wel een beetje zat. Je denkt dat alles op jouw manier de juiste manier is, maar je bent niets meer dan een arrogante teringvent.

Heeeee Sas... even dimmen gozar...

Jay maakte maar een geintje en gezien jouw grillige koopgedrag niet geheel onterecht lijkt me. Er zijn meerdere mensen (V!N) die de zaken subtiel op z'n plek weet te zetten (KUCH!) maar daar reageer je niet zo op. Je laat je wel erg kennen vind ik, ik neig te zeggen dat meer zegt over jezelf dan over Jay...

Ik ben niet zo'n stratman, maar toch ook bezig met een custom gitaartje... Houd ik nog even als verrassing, wordt als het goed is wel iets bijzonders... Is niet speciaal voor mij gemaakt maar is al enige tijd "alleenstaand" en zoekt een nieuwe vent... De naam op de headstock (komt niet van mij van maar van de bouwer, nee, niet Fransie) doet het ergste vermoeden, er is nog geen kerel geweest die het langer met haar uithield dan een jaar. Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken dat zeg ik je. Wordt (hopenlijk) vervolgd...

P.S. Nee, mijn '79 USA stratje doe ik niet weg ;-)

PeeVee
23 maart 2004, 00:39
Yeah! www.nubluz.com/newsite/tumbleweed.mp3
Wat is dat nou voor 80's bikers / truckers rock bandje?!.. :-D

(geintje, ik vind het eerlijk gezegd ERRUG verfrissend, er zijn maar weinig trio's die mij voor langere tijd kunnen boeien dus ik de nieuwe Mellotones een verademing, ook tof met backin' vocals en lekker rocken met dubbel gitaar, heeeeel goed!)

P.S. De nieuwe Mellotones site is dus ook http://www.nubluz.com/newsite/index.htm?! Waarom hebben ze dat (nog) niet onder www.mellotones.com gehangen?

LordRiffenstein
23 maart 2004, 07:51
Het valt me trouwens op dat alle deskundigen in meer of mindere mate gelijk hebben, maar met geen wordt reppen over schaallengte! Shame on you, want dat maakt ook nogal wat uit. Dat volvette geluid van een LP wordt echt niet alleen door het hout en pu´s bepaald. Een PRS Custom zit qua schaal niet voor niets tussen een LP en strat in.
En dan nog wat: het verschil tussen een vaste brug en een trem heeft net zoveel invloed als een geschroefde of gelijmde nek.....en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Dat bedoelde ik dus, gaan roepen dat een gitaar met gelijmde hals meer sustain heeft dan een geschroefde is bullshit want er zijn TIG factoren die meespelen!

sash
23 maart 2004, 17:02
Heeeee Sas... even dimmen gozar...

Jay maakte maar een geintje en gezien jouw grillige koopgedrag niet geheel onterecht lijkt me. Er zijn meerdere mensen (V!N) die de zaken subtiel op z'n plek weet te zetten (KUCH!) maar daar reageer je niet zo op. Je laat je wel erg kennen vind ik, ik neig te zeggen dat meer zegt over jezelf dan over Jay...



Jay, maakt er wel erg veel geintjes over en hij heeft alleen maar wat te ouwehoeren. Alle anderen die er geintjes overmaken doen dat echt voor een lolletje, maar Jay schijnt zich er echt aan te storen.
Daarbij nog het feit dat het een arrogante lul is, maakt het voor mij nog es extra aantrekkelijk om er pissig over te worden.
Maar laten we dit gedeelte maar afsluiten en back ontopic gaan.

Ik ga trouwens helemaal mee met LordRiff's laatste reactie. Er zijn zoveel factoren die doorslaggevend zijn voor het geluid van een gitaar. Een sustaintekort heb ik ook niet met mijn setup, dus ik zie geen reden om die tele te voorzien van een gelijmde hals.
En als het echt zo'n invloed op het geluid heeft als dat hier beweerd wordt, zou ik er ook niet aan beginnen, want ik mag aannemen dat er dan ook een deel van het karakter van een Tele verloren gaat.

sash
23 maart 2004, 17:05
Yeah! www.nubluz.com/newsite/tumbleweed.mp3
Wat is dat nou voor 80's bikers / truckers rock bandje?!.. :-D

(geintje, ik vind het eerlijk gezegd ERRUG verfrissend, er zijn maar weinig trio's die mij voor langere tijd kunnen boeien dus ik de nieuwe Mellotones een verademing, ook tof met backin' vocals en lekker rocken met dubbel gitaar, heeeeel goed!)

P.S. De nieuwe Mellotones site is dus ook http://www.nubluz.com/newsite/index.htm?! Waarom hebben ze dat (nog) niet onder www.mellotones.com gehangen?

De nieuwe site is eigenlijk nog helemaal niet online. Onder beide links staat nog gewoon de oude site. Ik denk dat als de CD officieel gepresenteerd is, dat de nieuwe site erop komt.

Dat zou dus a.s. zaterdag zijn.

Mitch
23 maart 2004, 17:46
Juistem. Ondanks het erg lange verhaal van Vin ging het maar over één factor, terwijl inderdaad talloze factoren een rol spelen en nog belangrijker voor dit topic: het stond voor JOU en JOUW GITAAR niet ter discussie. En meer sustain had je ook niet nodig.
Open dan zelf een topic over halsbevestiging denk ik dan.... maar goed.
Friends 4ev-r :harmony:

ieme
23 maart 2004, 21:44
Ja maar goed, nu heb je het wel over een volledig custom design. Voor mij is het een simpele Tele met standaard specs.

Waarom neem je als t een simpele tele moet worden dan geen Fender tele 52 reissue?

sash
23 maart 2004, 21:53
Ja maar goed, nu heb je het wel over een volledig custom design. Voor mij is het een simpele Tele met standaard specs.

Waarom neem je als t een simpele tele moet worden dan geen Fender tele 52 reissue?

Omdat ik dan sowieso gelijk de elementen moet vervangen (te veel hoog) en de stemmechanieken (klusons breek ik af binnen no time).
Daarbij wil ik nog een dikkere hals en jumbo frets.

sash
23 maart 2004, 21:54
Ja maar goed, nu heb je het wel over een volledig custom design. Voor mij is het een simpele Tele met standaard specs.

Waarom neem je als t een simpele tele moet worden dan geen Fender tele 52 reissue?

Omdat ik dan sowieso gelijk de elementen moet vervangen (te veel hoog) en de stemmechanieken (klusons breek ik af binnen no time).
Daarbij wil ik nog een dikkere hals en jumbo frets.

ieme
24 maart 2004, 18:55
ben benieuwd, wie gaat em nu maken? wanneer is ie klaar?

bert k
24 maart 2004, 19:21
[@Bert: De Tele is indeed de meest lompe gitaar waar ik ooit op gespeeld heb. Speelt kut, heel moeilijk bereikbare hoge frets, slecht intoneerbaar, I FUCKING LOVE IT!!! :D
Zoals anderen al zeiden, tis een echte mannen gitaar, je moet er dan ook echt op werken.

Haha, zo is het! :D Het is echt de moeite waard om wat harder te werken, Teles zijn gewoon niet so comfy als een LP of een modern Japans ding. Maar waarom Jumbo fretten? zou je ze niet liever wat hoger en smaller hebben? Ik kan het niet hardmaken, maar ik zou zweren dat dit invloed heeft op de klank (geen smiley)

sash
24 maart 2004, 20:11
[@Bert: De Tele is indeed de meest lompe gitaar waar ik ooit op gespeeld heb. Speelt kut, heel moeilijk bereikbare hoge frets, slecht intoneerbaar, I FUCKING LOVE IT!!! :D
Zoals anderen al zeiden, tis een echte mannen gitaar, je moet er dan ook echt op werken.

Haha, zo is het! :D Het is echt de moeite waard om wat harder te werken, Teles zijn gewoon niet so comfy als een LP of een modern Japans ding. Maar waarom Jumbo fretten? zou je ze niet liever wat hoger en smaller hebben? Ik kan het niet hardmaken, maar ik zou zweren dat dit invloed heeft op de klank (geen smiley)

Dat is toch Jumbo? Ik wil in ieder geval smal en hoog. Bends tot aan de horizon :D

@Ieme: Sander de Gier. Hij gaat bouwen zodra ik m'n zooi verkocht heb.

Javaca
24 maart 2004, 20:48
Jumbofrets zijn toch van die brede, lage frets?

Verder heel veel mooie telecasters:
http://tele.chookindustries.com/

SteavisSmokin
24 maart 2004, 20:51
Jumbo frets zijn EN hoog EN dik, dikke vette TOON fretten dus.

bert k
24 maart 2004, 21:07
Psies. Jumbo's zijn volgens mij brede Gibson-achtige frets. Van die platte dingen. Die horen dus niet op een Tele.

SteavisSmokin
24 maart 2004, 21:10
ja mar die gibson dingen zijn gewoon grote frets maar geen jumbos, jumbos zijn nog hoger (en ronder?). Check anders even de site van dunlop of warmoth...die moeten dat vast wel ergens hebben staan.

The Thumb
24 maart 2004, 21:12
Psies. Jumbo's zijn volgens mij brede Gibson-achtige frets. Van die platte dingen. Die horen dus niet op een Tele.

Jumbo´s zijn hoog en breed, nog wel wat hoger dan de standaard gibson frets. Of ze op een tele horen? Tsja, dat hangt van de gebruiker af...

bert k
24 maart 2004, 21:14
Aha. Ik dacht dat het die platte dingen waren. Maar Sash zal wel voor een origineel Teledinges gaan.

sash
24 maart 2004, 22:35
Nee juist niet, ik wil hoge frets. 'Officieel' zitten er van die kleine dingen op.

JV
24 maart 2004, 23:05
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi?page=fretdraad.html.db&cart_id=9541671_36304

PeeVee
28 maart 2004, 13:35
[@Bert: De Tele is indeed de meest lompe gitaar waar ik ooit op gespeeld heb. Speelt kut, heel moeilijk bereikbare hoge frets, slecht intoneerbaar, I FUCKING LOVE IT!!! :D
Zoals anderen al zeiden, tis een echte mannen gitaar, je moet er dan ook echt op werken.

Haha, zo is het! :D Het is echt de moeite waard om wat harder te werken, Teles zijn gewoon niet so comfy als een LP of een modern Japans ding.

Ik snap niet hoe jullie daar nou bij komen. Telecaster speelt als boter vermits fatsoenlijk afgesteld. Mijn vriendinnetje speelt al tijden een lollig Tele-tje (was even zoeken maar dat terzijde); dat ding heeft echt zo'n dikke vette V-hals en dat houdt me toch lekker vast man! Vage nitro cellulose lak en (vintage!) DeArmond pickup in zijn neck... echte player... Zit setje 0.52 - 0.11 op maar voelt als 0.42-0.09, fantastische gitaar, zeer comfy, klinkt een beetje petserig maar daar is het ook een Tele voor.

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/teles.jpg

PeeVee
28 maart 2004, 13:39
Oh... eeh... BTW, mijn onbetwiste nummer 1 gitaar luthier is sinds enige tijd Tom Kuenen van Itankala (www.itankala.nl).

Echte vakman, repareert mijn Gretsches met liefde en geduld, bouwt solidbodies maar ook akoestische (!!) resonators, archtop hollowbodies etc.

Da's een ander kunstje dan een plank hout op maat zagen en er een hals opschroeven ;-)

Tom is nu bezig met restauratie van mijn '63 Gretsch 6120 en mijn custom "Big Fat Mama" hardtail strat met "omgekeerde" kop en andere vetmakende ingredienten ;-)

ieme
28 maart 2004, 13:49
Oh... eeh... BTW, mijn onbetwiste nummer 1 gitaar luthier is sinds enige tijd Tom Kuenen van Itankala (www.itankala.nl).

PEEVEE webdisign ;) vast toeval! leuke gitaren bouwt die gast, jammer dat er geen meer foto's staan op zn site

Dirtypool
28 maart 2004, 13:59
We want more , we want more Peevee :-)
Leuke site trouwens.
Laat ff weten wanneer er een foto-update komt met alle details van de Big Fat Mama.

Hoe zijn zijn resonators trouwens en in welke prijscategorie praten we dan?

Grtz Richard.