PDA

View Full Version : Zelfbouw: Andere buizen, 2 van de 4 roodgloeiende anodes



Franc
15 maart 2004, 20:19
Zojuist om te testen mijn JJs vervangen door 4 Chinezen (EL34).

Nu viel me op dat de 2 laatsten flink veel roder opgloeiden dan de andere 2. Volgens mij zie ik de anodes rood opgloeien.

Nou bias ik mijn amp normaal gesproken (met de JJs) op 45mA en er staat op deze buizen 41, dus ik neem aan dat ze gematched zijn op 41mA.
Daarom ook de boel op 41mA gebiased. Het gloeien is wat minder maar het is nog steeds opvallend meer dan de eerste twee.
Ze gloeien ook harder op de maat van de 'muziek' mee. Het lijken wel van die discolampen.

Ik ga zo proberen om de laatste 2 in de eerste posities te zetten om te zien of het de buizen zijn of de amp zelf, maar momenteel zijn ze nog te heet om vast te pakken.

Iemand intussen een idee?

Franc
15 maart 2004, 20:48
Ok, het is dus de amp zelf, want ook met andere buizen blijft t positie 3 & 4 te hard gloeien...

Een helft van push/pull dus... Iets speciaals waar ik naar op zoek kan wat er fout zit?

nicoverduin
15 maart 2004, 21:13
De stroom is dus duidelijk ongelijk op beide helften. Ik zou de stroom meten wanneer het gloeien ophoudt. (overigens die buizen kunnen er slecht tegen als ze rood gaan gloeien).

Het kan zijn dat ze toch niet helemaal gematched zijn. Het kan ook zijn dat de negatieve bias spanning (om wat voor reden ook) niet gelijk is bij de ingangen. Mogelijk lekt er een van de koppel kondensatoren ervoor. Hierdoor krijg je positieve spanning op de ingangen die zich mengen met de negatieve.

Je zou de koppelkondensatoren kunnen losmaken. Als het gloeien dan ophoudt, dan krijg je DC via de koppelkondesatoren.

Zo niet, dan kan het zijn dat er problemen zijn met de OT. Enne hoe met jij de stroom eigenlijk?

Nico

nicoverduin
15 maart 2004, 21:14
Enne wat zijn de spanningen op G2? zijn die weerstanden nog heel?

Nico

Franc
15 maart 2004, 21:16
Ik heb kathodeweerstanden van 10ohm dus ik meet 0,41V daaroverheen.

Die spanning ga ik meten...

nicoverduin
15 maart 2004, 21:18
Hoe liep dat wisselen van de buizen af?

Nico

Franc
15 maart 2004, 21:28
Ok, net de boel weer even opgestookt. Afgeregeld op 41mA en spanningen op G2 gemeten. Overal 439V.

In rust gloeien de buizen ook gewoon netjes. Het is als ik ga spelen dat de laatste 2 harder gloeien.

Is het trouwens logisch om ze op 41mA af te regelen als er 41 op de buizen staat? Het ontwerp is eigenlijk bedoeld voor op 45mA ruststroom.

Het wisselen van de buizen had dus geen effect. Het bleven positie 3 en 4.

Negatieve roosterspanning is overal -39V

nicoverduin
15 maart 2004, 21:56
Heb je een scope, dan zuo je eens kunnen kijken wat de spanningen zijn uit de phase shifter. Je zou bijna zeggen dat je een (veel) grotere spanning hebt uit de kant die rood gloeit.

Misschien dat Mark nog ideen heeft?

Nico

Franc
15 maart 2004, 22:44
Ik heb alleen een ouwe Philips scope uit 1961, op buizen!!
Maar daar kan ik geen betrouwbare meting mee doen ben ik bang....

Ik ga studeren op het schema en zien of er iets fout kan zitten qua componenten die misschien van waarde zijn verschoven oid....

Wel even schrikken: ik zag dat een elko uit de voeding zwart was geworden rond de aanlsuitpen van de - ... Dat kan geen goed teken zijn.

Hij bromt ook weer meer dan toen ik mijn enthousiaste bericht postte...
Die elko's zijn natuurlijk ook al zo'n 12 jaar oud, zouden die vervangen moeten worden??

Naja, morgen verder.

Bedankt zover Nico!

mathe
16 maart 2004, 17:20
Franc,

Elco's welke een lange tijd niet onder spanning hebben gestaan moet je eigenlijk eerst formeren voordat je ze gaat gebruiken. Anders kunnen ze snel overlijden.

Ik zou je schermroosterweerstanden eens goed nameten.

Meet eens de DC spanning op de stuurroosters van de EL34's als je de eindtrap niet uitstuurt en als je hem half uitstuurt. Als de spanning erg inzakt kan dit een probleem veroorzaken.

Heb je geen scope kun je met een voltmeter in de AC stand meten of de fasedraaier gelijke signalen geeft: hang de meter na de koppelcondensatoren tussen de ene en de andere uitgang en kijk of op hogere volumes het spanningsverschil 0 Volt (of in de buurt van de 0 Volt) blijft. Voor het gemak sluit je wel een toongenerator (500Hz) en een dummyload aan, anders wordt je zo doof en stuitert je porcelein door de kast :D

Laatste advies is om toch maar ergens een scope vandaan te halen omdat je met zo'n ding veel meer ziet (HF oscillatie bijvoorbeeld).

Is die kapotte elco toevallig C17?

Succes,
Marc

Franc
16 maart 2004, 20:23
Schermroosterweerstanden zijn (weer) ok. Die in positie 3 (R23) knetterde vandaag door tijdens testen met inputsignaal...

Wat bedoelen jullie met de koppelcondensatoren? Zijn dat die aan de anode vd PI zitten (C3 & C6)??

En nee het is C19...en of ie echt kapot is..? Het ziet wat zwart. Ik zet zo een foto van de schade op http://www.soscastoa.com/amps

In rusttoestand is er iig niets aan de hand. Spanningen zijn goed en alles blijft heel. Ik ga nu meten.

Ik was al op zoek naar n skoop, maar had nog nix gevonden voor het geld dat ik er voor over heb ;)
Bovendien moet ik dan weer gaan graven in mijn geheugen 'hoe bedien ik een skoop' :d

Franc
16 maart 2004, 20:38
Weer iets engs. Ik hoor de gitaargeluiden direct uit de OT komen :(

Is dit einde oefening?

Franc
16 maart 2004, 21:00
"Meet eens de DC spanning op de stuurroosters van de EL34's als je de eindtrap niet uitstuurt en als je hem half uitstuurt. Als de spanning erg inzakt kan dit een probleem veroorzaken. "

OK.
Zonder uitsturing staat daar dus -39V op
Met volume half open en bij gelijk ingangssignaal (toongenerator van mijn laptoppie gemaakt :D) gaat die spanning bij de 2 gloeiende buizen naar -60, maar bij de 1e 2 buizen naar -75 tot -80V? En ik heb het een paar keer getest.

Het spanningsverschil tussen C3 & C6 loopt gemakkelijk op tot 15V en dat is met volume op een kwart...
Maar...zijn de signalen daar niet in tegenfase? Dat kan toch geen 0 opleveren?

mathe
16 maart 2004, 21:56
Schermroosterweerstanden zijn (weer) ok. Die in positie 3 (R23) knetterde vandaag door tijdens testen met inputsignaal...

Beetje vreemd... volgens mij is dat niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, toch?


Wat bedoelen jullie met de koppelcondensatoren? Zijn dat die aan de anode vd PI zitten (C3 & C6)??

Ja, die de fasedraaier met de eindtrap verbinden.


Weer iets engs. Ik hoor de gitaargeluiden direct uit de OT komen
Is dit einde oefening?

Nee hoor, is normaal.


Het spanningsverschil tussen C3 & C6 loopt gemakkelijk op tot 15V en dat is met volume op een kwart...
Maar...zijn de signalen daar niet in tegenfase? Dat kan toch geen 0 opleveren?

Als je signalen die in tegenfase met elkaar staan optelt moet het resultaat 0 zijn (teken ze maar eens uit - waar bij het in-fase signaal een top van een sinus (+ X) zit is bij het tegenfase signaal een dal (- X) aanwezig. +X + -X = 0).
Je hebt nu echt een oscilloscoop nodig om de fasedraaier te controleren.

Wat voor spanningswaarde heeft C19?
Een foto kon ik even niet vinden op je website.

Marc

Franc
16 maart 2004, 22:37
Je was misschien net ff te snel voor die foto. Hij staat onder de foto van m'n JTM board.

Die elko is 450V.

Je hebt natuurlijk gelijk, dat als je ze optelt het 0 is, maar als ik met mijn multimeter meet, meet ik het *verschil* tussen punt1 en punt2.
Als punt1 nu de positieve top van een sinus is (+1 x top) en punt2 op hetzelfde moment de negatieve top is (-1 x top) dan is het *verschil*
(punt 1 - punt2) = ((+1 x top) - (-1 x top)) = (+1 x top) + (+1 x top) = +2 x top
Wiskundig klopt dit toch of niet? (Ik weet het, ik ben ERG eigenwijs, sorry) Waar ga ik nou fout?

aad
16 maart 2004, 23:29
Je was misschien net ff te snel voor die foto. Hij staat onder de foto van m'n JTM board.

Die elko is 450V.

Je hebt natuurlijk gelijk, dat als je ze optelt het 0 is, maar als ik met mijn multimeter meet, meet ik het *verschil* tussen punt1 en punt2.
Als punt1 nu de positieve top van een sinus is (+1 x top) en punt2 op hetzelfde moment de negatieve top is (-1 x top) dan is het *verschil*
(punt 1 - punt2) = ((+1 x top) - (-1 x top)) = (+1 x top) + (+1 x top) = +2 x top
Wiskundig klopt dit toch of niet? (Ik weet het, ik ben ERG eigenwijs, sorry) Waar ga ik nou fout?

Volgens mij interpreteer je de zaak gewoon een beetje verkeerd.
De versterking van je eindtrap begeeft zich ten opzichte van de bias alleen maar tussen de biasspanning en de maximale positieve spanning.
De eindbuizen worden namelijk "aan" en weer "uit" gestuurd doordat die aangeboden signaalspanning zich (noodgedwongen) rondom die bias begeeft. Hier ligt dus de taak van de z.g. fasedraaier die idd de fasen draait zodat de eindtrafo continue met de wisseling van de signalen meegestuurd wordt. Die bias moet er tevens voor zorgen dat er een ruststroom bestaat die de overgang tussen de fasen mooi moet laten verlopen. Omdat de middenaftakking v.d. trafo aan de plus zit en de buizen beurtelings versterken wordt in de secundaire van je OT - dus waar je speaker aan komt - het signaal keurig compleet afgegeven.

aad
17 maart 2004, 17:28
Je was misschien net ff te snel voor die foto. Hij staat onder de foto van m'n JTM board.

Die elko is 450V.

Je hebt natuurlijk gelijk, dat als je ze optelt het 0 is, maar als ik met mijn multimeter meet, meet ik het *verschil* tussen punt1 en punt2.
Als punt1 nu de positieve top van een sinus is (+1 x top) en punt2 op hetzelfde moment de negatieve top is (-1 x top) dan is het *verschil*
(punt 1 - punt2) = ((+1 x top) - (-1 x top)) = (+1 x top) + (+1 x top) = +2 x top
Wiskundig klopt dit toch of niet? (Ik weet het, ik ben ERG eigenwijs, sorry) Waar ga ik nou fout?

De fout is dat er geen min is. De spanning van je anode begeeft zich tussen de maximale voeding en de GND. De hoogte van die spanning is afhankelijk van je ingangs signaal uit de fasedraaier (en de bias natuurlijk).

Ik weet niet wat voor multimeter je gebruikt maar dat maakt eigenlijk niet veel uit. Een digitale meter neemt maar om de zoveel tijd een monster van de aangeboden spanning (4x per sec?) en middelt dit uit, tenzij je een "peak-hold" functie op je meter hebt (waar je in dit geval ook niet veel aan hebt) en een analoge meter heeft een dermate vertraging dat je eigenlijk ook in DC zit te meten.

Je zou een verschrikkelijk langzame sinus moeten hebben om te kunnen volgen wat er gebeurt. Beter zou idd zijn een osciloscope.

aad
17 maart 2004, 17:28
Je was misschien net ff te snel voor die foto. Hij staat onder de foto van m'n JTM board.

Die elko is 450V.

Je hebt natuurlijk gelijk, dat als je ze optelt het 0 is, maar als ik met mijn multimeter meet, meet ik het *verschil* tussen punt1 en punt2.
Als punt1 nu de positieve top van een sinus is (+1 x top) en punt2 op hetzelfde moment de negatieve top is (-1 x top) dan is het *verschil*
(punt 1 - punt2) = ((+1 x top) - (-1 x top)) = (+1 x top) + (+1 x top) = +2 x top
Wiskundig klopt dit toch of niet? (Ik weet het, ik ben ERG eigenwijs, sorry) Waar ga ik nou fout?

De fout is dat er geen min is. De spanning van je anode begeeft zich tussen de maximale voeding en de GND. De hoogte van die spanning is afhankelijk van je ingangs signaal uit de fasedraaier (en de bias natuurlijk).

Ik weet niet wat voor multimeter je gebruikt maar dat maakt eigenlijk niet veel uit. Een digitale meter neemt maar om de zoveel tijd een monster van de aangeboden spanning (4x per sec?) en middelt dit uit, tenzij je een "peak-hold" functie op je meter hebt (waar je in dit geval ook niet veel aan hebt) en een analoge meter heeft een dermate vertraging dat je eigenlijk ook in DC zit te meten.

Je zou een verschrikkelijk langzame sinus moeten hebben om te kunnen volgen wat er gebeurt. Beter zou idd zijn een osciloscope.

aad
17 maart 2004, 19:24
Je was misschien net ff te snel voor die foto. Hij staat onder de foto van m'n JTM board.

Die elko is 450V.

Je hebt natuurlijk gelijk, dat als je ze optelt het 0 is, maar als ik met mijn multimeter meet, meet ik het *verschil* tussen punt1 en punt2.
Als punt1 nu de positieve top van een sinus is (+1 x top) en punt2 op hetzelfde moment de negatieve top is (-1 x top) dan is het *verschil*
(punt 1 - punt2) = ((+1 x top) - (-1 x top)) = (+1 x top) + (+1 x top) = +2 x top
Wiskundig klopt dit toch of niet? (Ik weet het, ik ben ERG eigenwijs, sorry) Waar ga ik nou fout?

De fout is dat er geen min is. De spanning van je anode begeeft zich tussen de maximale voeding en de GND. De hoogte van die spanning is afhankelijk van je ingangs signaal uit de fasedraaier (en de bias natuurlijk).

Ik weet niet wat voor multimeter je gebruikt maar dat maakt eigenlijk niet veel uit. Een digitale meter neemt maar om de zoveel tijd een monster van de aangeboden spanning (4x per sec?) en middelt dit uit, tenzij je een "peak-hold" functie op je meter hebt (waar je in dit geval ook niet veel aan hebt) en een analoge meter heeft een dermate vertraging dat je eigenlijk ook in DC zit te meten.

Je zou een verschrikkelijk langzame sinus moeten hebben om te kunnen volgen wat er gebeurt. Beter zou idd zijn een osciloscope.

aad
17 maart 2004, 19:26
Het lijkt niet mogelijk om gequote te reageren? Dus dan maar zonder quote.

De fout is dat er geen min is. De spanning van je anode begeeft zich tussen de maximale voeding en de GND. De hoogte van die spanning is afhankelijk van je ingangs signaal uit de fasedraaier (en de bias natuurlijk).

Ik weet niet wat voor multimeter je gebruikt maar dat maakt eigenlijk niet veel uit. Een digitale meter neemt maar om de zoveel tijd een monster van de aangeboden spanning (4x per sec?) en middelt dit uit, tenzij je een "peak-hold" functie op je meter hebt (waar je in dit geval ook niet veel aan hebt) en een analoge meter heeft een dermate vertraging dat je eigenlijk ook in DC zit te meten.

Je zou een verschrikkelijk langzame sinus moeten hebben om te kunnen volgen wat er gebeurt. Beter zou idd zijn een osciloscope.

aad
17 maart 2004, 19:28
De fout is dat er geen min is. De spanning van je anode begeeft zich tussen de maximale voeding en de GND. De hoogte van die spanning is afhankelijk van je ingangs signaal uit de fasedraaier (en de bias natuurlijk).

Ik weet niet wat voor multimeter je gebruikt maar dat maakt eigenlijk niet veel uit. Een digitale meter neemt maar om de zoveel tijd een monster van de aangeboden spanning (4x per sec?) en middelt dit uit, tenzij je een "peak-hold" functie op je meter hebt (waar je in dit geval ook niet veel aan hebt) en een analoge meter heeft een dermate vertraging dat je eigenlijk ook in DC zit te meten.

Je zou een verschrikkelijk langzame sinus moeten hebben om te kunnen volgen wat er gebeurt. Beter zou idd zijn een osciloscope.

aad
17 maart 2004, 19:29
De fout is dat er geen min is. De spanning van je anode begeeft zich tussen de maximale voeding en de GND. De hoogte van die spanning is afhankelijk van je ingangs signaal uit de fasedraaier (en de bias natuurlijk).

Ik weet niet wat voor multimeter je gebruikt maar dat maakt eigenlijk niet veel uit. Een digitale meter neemt maar om de zoveel tijd een monster van de aangeboden spanning (4x per sec?) en middelt dit uit, tenzij je een "peak-hold" functie op je meter hebt (waar je in dit geval ook niet veel aan hebt) en een analoge meter heeft een dermate vertraging dat je eigenlijk ook in DC zit te meten.

Je zou een verschrikkelijk langzame sinus moeten hebben om te kunnen volgen wat er gebeurt. Beter zou idd zijn een osciloscope.

aad
17 maart 2004, 22:09
Je was misschien net ff te snel voor die foto. Hij staat onder de foto van m'n JTM board.

Die elko is 450V.

Je hebt natuurlijk gelijk, dat als je ze optelt het 0 is, maar als ik met mijn multimeter meet, meet ik het *verschil* tussen punt1 en punt2.
Als punt1 nu de positieve top van een sinus is (+1 x top) en punt2 op hetzelfde moment de negatieve top is (-1 x top) dan is het *verschil*
(punt 1 - punt2) = ((+1 x top) - (-1 x top)) = (+1 x top) + (+1 x top) = +2 x top
Wiskundig klopt dit toch of niet? (Ik weet het, ik ben ERG eigenwijs, sorry) Waar ga ik nou fout?

Paar misvattinkjes?
1 er zit geen min in je amp. De anodes van je buizen varieren in spanning tussen de nul en de 400? volt.
2 Met een universeelmeter meet je in principe alleen een soort DC spanning. Jij probeert de AC (wisselspanning van je signaal) te meten. Dat kun je alleen echt goed doen met een osciloscope.

Deze post probeer ik nu voor de vierde keer te plaatsen dus ik heb er over nagedacht :-D zeg maar.

Franc
21 maart 2004, 21:22
Scoop is in huis, het wachten is nog even op een 1:100 probe.

Marc, wat vond je van mijn theorie over optellen en aftrekken van die waardes?

Gaat lekker he Aad? Ik heb het ook iedere keer. Het begint op mijn zenuwen te werken. Eerst moet je je post tig keer herhalen en staat er niets, dan staat het er opeens en dan ook gelijk weer tig keer.

Ben blij dat het niet aan mij ligt.

Aad <- bedankt voor deze uitleg, ik zie nu waar ik fout ging!

Franc
21 maart 2004, 21:54
En toch... even afgezien van multimeters, dit is puur theoretisch.
Er kan dan wel geen absolute negatieve spanning zijn, tov die bias spanning zijn die er wel, alleen opgetild. Dus als die bias mijn wisselspanning (tussen -X en +X) dan met a optilt, blijft mijn rekensommetje gelijk, alleen is het dan niet +X - -X, maar +X+a - -X+a = 2X of, als die wisselspanning met +5V en -5V rond biasspanning 30V cirkelt, is het 35V-25V=10V(=2X)

Ik weet nog niet of ik overtuigd ben (en ik zei het al, ERG EIGENWIJS).

PeeVee
22 maart 2004, 01:28
Nu viel me op dat de 2 laatsten flink veel roder opgloeiden dan de andere 2. Volgens mij zie ik de anodes rood opgloeien.

Ik denk de scherm- of vangroosters!


Nou bias ik mijn amp normaal gesproken (met de JJs) op 45mA en er staat op deze buizen 41, dus ik neem aan dat ze gematched zijn op 41mA.
Bij een bepaalde B+ en bij een bepaalde negatieve voorspanning. Dat is dus een hele relatieve meting en heeft in principe NIETS met het absolute getal "41" te maken. Je B+ kun je toch niet regelen dus who carez. Bij een andere B+ zullen ze misschien niet helemaal matchen... krijg je mooie even harmonischen, lekker toch? ;-)


Iemand intussen een idee?
Of buizen zijn categorie "Chinees vuurwerk"... Waarom reageer buisjes met chinees schroot als je JJ's in huis hebt?! :-?

PeeVee
22 maart 2004, 01:33
Weer iets engs. Ik hoor de gitaargeluiden direct uit de OT komen :( Is dit einde oefening?
Nee, eerder het begin zou ik zeggen ;-)

Beetje "meezingen" doen ze altijd als je er lekker vermogen instopt (en uithaalt)... Zie het als een heeeeeeeeeeeeeeeeeele stugge speaker ;-)

Franc
22 maart 2004, 11:33
Ik denk de scherm- of vangroosters!

Wat bedoel je nu precies? Zie ik die roosters door de anode heen gloeien?
(anode is bij mijn weten de plaat die je om het geheel heen ziet zitten bij een EL34?)



Of buizen zijn categorie "Chinees vuurwerk"...

Lijkt dat logisch als het er maar 2 van de vier zijn in dezelfde posities ongeacht welke buizen daarin zitten?



Waarom reageer buisjes met chinees schroot als je JJ's in huis hebt?! :-?
Ach ja, ik wilde wat experimenteren en zelf ontdekken of Chinese buizen echt zo slecht zijn als men altijd beweert. Kan ik in het vervolg een gefundeerde mening geven.
Trouwens, bij mijn JJs gebeurt het ook. Ik zie ze dan wel niet harder gloeien, maar de spanningen in de amp zijn nog steeds ongelijk...

En PeeVee wat vind je van mijn rekensommetjes? Ik ben nog steeds van mening dat als ik op 2 punten meet aan 2 signalen die in tegenfase zijn ik geen 0 zie, maar juist het dubbele.
Want als ik juist meet aan de signalen die in fase zouden moeten zijn, krijg ik 0 (want het verschil tussen die signalen is 0)

Of laat ik het anders zeggen: ik ben nog niet overtuigd :)

PeeVee
23 maart 2004, 00:10
En PeeVee wat vind je van mijn rekensommetjes?
Zeer creatief! Ook van meneer Peet geleerd?! ;-)


Ik ben nog steeds van mening dat als ik op 2 punten meet aan 2 signalen die in tegenfase zijn ik geen 0 zie, maar juist het dubbele.
Een mening doet hier weinig ter zake vrees ik :roll:



Of laat ik het anders zeggen: ik ben nog niet overtuigd :)
En ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik jou ook niet op andere gedachtes ga brengen :wink:

Franc
23 maart 2004, 08:09
Tuurlijk ben ik wel te overtuigen, maar ik heb nog niemand gezien die het probeert.
Ik kan het nog wel verder vereenvoudigen:

Ik heb twee sinussen die in tegenfase zijn. Als ik op ieder willekeurig punt in de tijd het verschil tussen de twee sinussen bekijk is dat nooit nul, tenzij ik precies op de punten meet waar de sinussen elkaar kruisen...

Hier is geen speld tussen te krijgen, dus laat iemand me maar vertellen dat het in de output van mij PI anders is.

En nee hoor, dit komt niet van Peet, ik fantaseer er zelf ook nogal eens op los hoor :)

PeeVee
23 maart 2004, 14:23
Ik heb twee sinussen die in tegenfase zijn. Als ik op ieder willekeurig punt in de tijd het verschil tussen de twee sinussen bekijk is dat nooit nul, tenzij ik precies op de punten meet waar de sinussen elkaar kruisen...

bij een sinus met 5V berg en 5V dal zal de afstand t.o.v. van de pieken inderdaad 10 zijn. Het potentiaal verschil gedurende één golf (een berg en een dal) tussen -10 en 10 V.

Denk aan de piekwaardes van de eerste helft van de twee golven in tegenfase:
Berg(5) - Dal(-5) = 10

Denk dan aan de piekwaardes van de tweede helft van de twee golven in tegenfase:
Dal(-5) - Berg (5) = -10

Bedenkt ook dat zo'n golf maar 1/1000 seconde duurt en jouw metertje (ook op AC stand) een soort gemiddelde over een bepaalde tijdsperiode laat zien... Need I say more?

Praten over "zwevende spanningen" (zonder referentie naar aarde) is niet zowieso niet echt practisch hoewel ik moet toegeven dat ik hier ook nog steeds veel moeite mee heb (maar langzaam begint het kwartje wel te vallen).

De SOM van de signalen uit een fasedraaier is echt 0, dat is een feit. De twee sinusen zijn precies tegenovergesteld, ze "doven elkaar uit". Van dit weetje kun je dankbaar gebruik maken als je een post PI / "echte pre PA" mastervolume wilt maken; gewoon een (250K) potje tussen de twee coupling caps zetten vlak voor ze de stuurroosters van de de eindbuizen ingaan. Eventueel nog een capje in serie om evt. DC tegen te houden.

Happy soldering!

PeeVee
23 maart 2004, 14:25
bij een sinus met 5V berg en 5V dal zal de afstand t.o.v. van de pieken inderdaad 10 zijn. Het potentiaal verschil gedurende één golf (een berg en een dal) tussen -10 en 10 V.

Denk aan de piekwaardes van de eerste helft van de twee golven in tegenfase:
Berg(5) - Dal(-5) = 10

Denk dan aan de piekwaardes van de tweede helft van de twee golven in tegenfase:
Dal(-5) - Berg (5) = -10

Bedenkt ook dat zo'n golf maar 1/1000 seconde duurt en jouw metertje (ook op AC stand) een soort gemiddelde over een bepaalde tijdsperiode laat zien... Need I say more?

Praten over "zwevende spanningen" (zonder referentie naar aarde) is niet zowieso niet echt practisch hoewel ik moet toegeven dat ik hier ook nog steeds veel moeite mee heb (maar langzaam begint het kwartje wel te vallen).

De SOM van de signalen uit een fasedraaier is echt 0, dat is een feit. De twee sinusen zijn precies tegenovergesteld, ze "doven elkaar uit". Van dit weetje kun je dankbaar gebruik maken als je een post PI / "echte pre PA" mastervolume wilt maken; gewoon een (250K) potje tussen de twee coupling caps zetten vlak voor ze de stuurroosters van de de eindbuizen ingaan. Eventueel nog een capje in serie om evt. DC tegen te houden.

Happy soldering!

PeeVee
23 maart 2004, 14:26
Franc schreef:
Ik heb twee sinussen die in tegenfase zijn. Als ik op ieder willekeurig punt in de tijd het verschil tussen de twee sinussen bekijk is dat nooit nul, tenzij ik precies op de punten meet waar de sinussen elkaar kruisen...


bij een sinus met 5V berg en 5V dal zal de afstand t.o.v. van de pieken inderdaad 10 zijn. Het potentiaal verschil gedurende één golf (een berg en een dal) tussen -10 en 10 V.

Denk aan de piekwaardes van de eerste helft van de twee golven in tegenfase:
Berg(5) - Dal(-5) = 10

Denk dan aan de piekwaardes van de tweede helft van de twee golven in tegenfase:
Dal(-5) - Berg (5) = -10

Bedenkt ook dat zo'n golf maar 1/1000 seconde duurt en jouw metertje (ook op AC stand) een soort gemiddelde over een bepaalde tijdsperiode laat zien... Need I say more?

Praten over "zwevende spanningen" (zonder referentie naar aarde) is niet zowieso niet echt practisch hoewel ik moet toegeven dat ik hier ook nog steeds veel moeite mee heb (maar langzaam begint het kwartje wel te vallen).

De SOM van de signalen uit een fasedraaier is echt 0, dat is een feit. De twee sinusen zijn precies tegenovergesteld, ze "doven elkaar uit". Van dit weetje kun je dankbaar gebruik maken als je een post PI / "echte pre PA" mastervolume wilt maken; gewoon een (250K) potje tussen de twee coupling caps zetten vlak voor ze de stuurroosters van de de eindbuizen ingaan. Eventueel nog een capje in serie om evt. DC tegen te houden.

Happy soldering!

Franc
24 maart 2004, 07:05
Nou, als dan niemand het antwoord weet :D geef ik het zelf maar.

Mijn multimeter meet in de stand AC een top-top waarde en laat dit zien. Zo is een sinus die tussen +5V en -5V slingert 10V (of misschien is het wel de RMS waarde eigenlijk, daar wil ik vanaf wezen). Altijd een absolute waarde, niet meer afh van de tijd.
Fase doet niet ter zake.
Vandaar mijn verwarring.

Ik heb de scoop op de uitgangen van de PI gezet en zie met toenemend volume idd dat de outputs niet in balans zijn.

http://www.soscastoa.com/franc/volumeeenachtste.jpg

en hoe hoger het volume:

http://www.soscastoa.com/franc/volumeeenvierde.jpg

Stof tot verder nameten...

Misschien nog even toelichten: de PI maakt deel uit van mijn poweramp.
Voor de PI zit nog een versterkerbuis en hiervoor weer de preamp. De master volume maakt deel uit van de preamp.

Franc
24 maart 2004, 07:13
En pas NADAT ik bovenstaande gepost had en flink wat heb zitten stunten in de adresbalk van mn browser kwam PeeVees antwoord in beeld, daarvoor telde het topic maar 2 pagina's... wat is er toch aan de hand met het forum...
Ik zie ook dat PeeVee een paar keer heeft gepost...

Verwarrend.