PDA

View Full Version : ervaring met in-ear gitaar monitoring?



harrie-beton
15 maart 2004, 10:54
Onze zanger en drummer hebben sinds kort in-ear (Sennheiser dopjes)
Wat zijn de ervaringen heren gitaristen en bassisten?

En welke mixer gebruik je? Ik bedoel, kan elke muzikant zijn eigen mix bepalen?

hb

Chiel
15 maart 2004, 13:51
Ik ben zelf een gebruiker van in-ears. Op zich oké als je zeer bewegelijk op het podium bent en m.n. lekkere funky en cleane partijen speelt. Wij hebben een mixer met 8 monitorgroepen waarbij je uit iedere groep zelf de volumes kan kiezen van de aangesloten mics. Dus zelfs de Hi-Hatt kun je harder en zachter krijgen als je dat persé wilt.

Maar goed. Ik werk er nu een goed jaartje mee en voor mij mag dat hele zooitje weer de deur uit. De bassist en ik gaan weer lekker met een stage-monitor en side-fill spelen. Voor ons werkt het gewoon niet lekker. Je hebt een heel voorzichtig en ingetogen sound en wil je meer, dan wordt je meteen doof! Overigens zijn de drummer, toetsenist en vocalisten wel zeer te spreken over het in-ear gebeuren. Ik denk dat het heel persoonlijk is.

harrie-beton
15 maart 2004, 20:25
Op zich oké als je zeer bewegelijk op het podium bent en m.n. lekkere funky en cleane partijen speelt.

Zijn er schredders met in-ear ?

De naam h BETON komt ergens vandaan

Rectifier
16 maart 2004, 08:52
Ik ken alleen jantje beton maar dat is geen shredder :lol:

Weinig jongens dus hier met in-ear.

GuitarCroock
12 mei 2004, 01:21
Hey,

Het is zeker aan te raden om te proberen. Als gitarist heb ik het nog nooit gebruikt. Maar in mijn gewone werk ben ik geluidstechnicus, en doe ook redelijk wat monitor werk.

Het voordeel van het werken met in-ear is dat het totale geluid in de zaal beter wordt. Je kan namelijk je versterker zachter zetten op de buhne. Waardoor een geluidsman veel meer dynamiek in het totaalgeluid kan aanbrengen omdat het geluid niet meer het podiumgeluid hoeft te overstemmen. De versterkers kunnen zachter, en je hebt geen lawaaiige floors meer.

Als gitarist is het ook makkelijk. Als je op kleine podia speelt mag je allang blij zijn dat je je amp fatsoenlijk neer kan zetten. Laat staan je FX/pedalen enz. Als er geen floors meer liggen, heb je meer ruimte.

vdgraaf
12 mei 2004, 11:07
Hey,

Het is zeker aan te raden om te proberen. Als gitarist heb ik het nog nooit gebruikt. Maar in mijn gewone werk ben ik geluidstechnicus, en doe ook redelijk wat monitor werk.

Het voordeel van het werken met in-ear is dat het totale geluid in de zaal beter wordt. Je kan namelijk je versterker zachter zetten op de buhne. Waardoor een geluidsman veel meer dynamiek in het totaalgeluid kan aanbrengen omdat het geluid niet meer het podiumgeluid hoeft te overstemmen. De versterkers kunnen zachter, en je hebt geen lawaaiige floors meer.

Als gitarist is het ook makkelijk. Als je op kleine podia speelt mag je allang blij zijn dat je je amp fatsoenlijk neer kan zetten. Laat staan je FX/pedalen enz. Als er geen floors meer liggen, heb je meer ruimte.

Helemaal mee eens!

Ik gebruik nu een tijdje in-ear en het bevalt me goed. Ik kan alles wat ik wil goed horen, wij gebruiken een aparte monitor mix tafel dus dat is gewoon een kwestie van de monitor man vragen voor een onsje meer van dit en een schepje minder van dat, nog een toefje snare erbij en klaar is kees!

De belangrijkste reden voor mij om het aan te schaffen is echter niet het geluid maar de gehoorbescherming. Ik had al van die op maat gemaakte dopjes van Hans Anders, die doen meer dan alleen brillen (Oorzaak heet die afdeling), en daar heb ik de filtertjes uitgeboord en de drivertjes (oortelefoon) van mijn in-ear in gebouwd. Je kunt ook op maat gemaakte dopjes laten maken voor verschillende types drivers maar die zijn iets duurder, ronde de 100 euro, die van Hans kosten ongerveer 60. Het is echt een genot om van het toneel te komen en niet half doof te zijn. Dat scheelt een stuk in vermoeidheid.

Onderaan de streep dus een aanrader! Je hoort, en zingt, beter, je hebt beter podiumgeluid en je hebt geen piep in je oren! Het enige vervelende aan die dingen is de prijs... Als gitaarspelert en knopjesfreak het heel moeilijk om bijna 800 euri uit te geven aan iets waar je gitaar(geluid) niets aan heeft.... Maar ja, het baasje wil ook wat.

grtn, Jan Anton

Raffel
12 mei 2004, 11:17
toch zijn er genoeg mensen die liever een monitor voor zich hebben staan, hoe komt dat dan?

LordRiffenstein
12 mei 2004, 11:30
toch zijn er genoeg mensen die liever een monitor voor zich hebben staan, hoe komt dat dan?

Omdat de toon in die in-ears VER verwijderd is van je eche toon.

vdgraaf
12 mei 2004, 12:24
toch zijn er genoeg mensen die liever een monitor voor zich hebben staan, hoe komt dat dan?

Omdat de toon in die in-ears VER verwijderd is van je eche toon.

Vind ik heel erg mee vallen!

Ik hoor daar vaker klachten over, ik heb een vriend die heeft een aparte effecten processor in zijn rack om het geluid van zijn in-ear wat op te vijzelen. Maar van mij hoeft dat niet, misschien ligt het aan het merk (Sennheiser) of aan het feit dat wij een aparte monitormix-tafel hebben. Hebben anderen daar ervaring mee?

BramVersteeg
12 mei 2004, 18:24
Ik heb geen ervaring met in-ear systemen. Wel gebruik ik op maat gemaakte oordoppen. Ik heb nog nooit een rekening gezien dus das geluk hebben :lol: , maargoed. Het geluid veranderd zeker behoorlijk. Het speelt veel lekkerder zonder maar ik heb ook geen zin om na een paar jaar half doof te zijn. Bovendien zing en speel je wel wat beter. Maar als het even kan speel ik toch liever zonder.

vinni
12 mei 2004, 20:02
Tja ahum spam??? :-D :-D :-D

Heb namelijk een splinternieuw setje Garwood M-pack liggen.
Een goed bod en het is voor jou!
Wel de draaduitvoering.....nieuw >Eur500 ....tja Garwood hé!

Vinni

Mark S
12 mei 2004, 23:08
1 keer mee gespeeld en het was een vreemde ervaring, beetje moeilijk om uit te leggen maar het is net alsof iemand anders staat te spelen. Waarschijnlijk moet je er aan wennen maar het is niks voor mij, ik hou wel van een beetje herrie 8-)

Rectifier
13 mei 2004, 00:01
Wel leuk In-Ear maar WAT??? Als je speelt met een gehuurde PA of whatever....je bent immers altijd een tafel nodig met een flink aantal subgroepen of een seperate monitormixer.

Right?

Chiel
14 mei 2004, 00:39
idd, maar ik heb de luxe om met een dikke monitortafel te kunnen spelen :D . Maar goed, als je alleen maar 'Countryroads' en 'Walk of live' speelt, dan zullen Inears best lekker klinken. Maar wanneer je een keertje lekker je gitaar wilt laten feedbacken op 'Jump' dan heb je een probleem met Inears. Ik heb een tijdje met speakersims gewerkt, modeling, mics voor de cabs etc. Nooit een echt goede sound gehad, terwijl ik nu mijn cabs gemiced heb en het geluid via een normale floor monitor terug hoor en een geweldige monitorsound heb!

Ik had zelf altijd een setje Shure's van 300 euro maar heb ook Ethimotics van 500 euro geprobeerd en Sennheisers van 100 euro. We hebben met Yamaha en Allan & Heath tafels gewerkt en we gebruikte Sennheiser UHF zenders.

Kortom na een jaar lang veel experimenteren is mijn bescheiden mening: Inears met gitaar = bagger :evil: .

harrie-beton
20 mei 2004, 13:27
ik heb het een en ander geprobeerd en inderdaad mist in-ear ballen voor een gitarist zoals ik.
Een beetje scheuren met vet laag klinkt niet op een in-ear...

Jasper5150Lok
10 september 2004, 19:31
Onze zanger en drummer hebben er ook een gekocht, een tijdgeleden al weer, en ze proberen me over te halen, maar ik ben blij dat ik dit nu heb gelezen... geen in ear voor mij dus.

Dat het geluid anders is dan dat je 'OORspronkelijk' denkt te hebben kan ook aan de grote van de zaal liggen, en de microfoon die er voor staat, en hoe die er voor staat. Ik bedoel, niet alleen je oortje verandert enigszins het geluid maar op je slaapkamertje heb je een heel ander geluid dan op een podium of in de open lucht (in je slaap kamer klinkt het sneller vet en warmer en dikker...). Dus ga er niet van uit dat met dezelfde instellingen je versterker in de zaal het zelfde klinken als op je kamer als je meespeelt met de cd/mp3/whatever.

Misschien hoor je door je in-ear wel enigszins een ander geluid, maar misschien is je geluid op zich ook niet goed?

harrie-beton
10 september 2004, 22:58
Onze zanger en drummer hebben ook in-ear en vinden het geweldig. De drummer mist wel de druk van zijn bass-drum en dat lost hij op door alsnog een flinke PA naast zich (450 watt) daar zit zijn BOEM BOEM over.
Lage frequenties is een probleem voor de kleine oordopjes. Op de DVD van U2 speelt bassist Adam ZONDER in-ear.
Ik blijf met een versterker spelen en de bassist ook.

harrie-beton
12 september 2004, 10:05
nog even een plaatje wat onze drummer naast zich heeft, alleen BOEM BOEM gaat daarover!
Mengtafel is voor in-ear van zanger en drummer (pre fader)
De boxen die hangen zijn voor bassist en gitarist. Om te horen wat hij zingt..

http://home.planet.nl/~stee0036/gitaarnet/oefenruimte/drumstel-in-ear.jpg

Pimmie
12 september 2004, 14:14
Vreeeeeselijk dat in ear, je kan de zang duidelijker horen. Das een pluspunt....maar je mist de ballen van het spelen. De gitaar wordt redelijk schel. Het klinkt alsof je met een cd meespeelt. Als je 3x in de week speelt is het wel fijn omdat je dan de druk niet hebt op je oren.

Overigens verkoopt mijn bandje het in ear systeem met ontvangers in een case. Zonder de dopjes.

Wormaap
12 september 2004, 16:14
Mijn ervaring is dat vooral een scheurgitaar nogal snel ondefinieerbaar wordt op doppies. Toen ik het ooit met m'n leraar erover dat ik't eens wilde proberen was't eerste dat'ie riep iets in de richting van 'SCHEURGITAAR OVER'N INEAR, BEN JE GEK OFZO?' :p

wanna1
21 september 2004, 22:41
Ik ben zelf een gebruiker van in-ears. Op zich oké als je zeer bewegelijk op het podium bent en m.n. lekkere funky en cleane partijen speelt. Wij hebben een mixer met 8 monitorgroepen waarbij je uit iedere groep zelf de volumes kan kiezen van de aangesloten mics. Dus zelfs de Hi-Hatt kun je harder en zachter krijgen als je dat persé wilt.

Maar goed. Ik werk er nu een goed jaartje mee en voor mij mag dat hele zooitje weer de deur uit.

+ me

we gebruiken het nu ook al weer een jaartje (senheiser), de zanger en de zangeres zijn er een stuk zuiverder door geworden.
Gitaar is simpelweg niet voor in-ear bedoelt.
Ik heb nu 1 oortje in en 1 uit om toch de versteker te horen brullen.

verder heb ik de speakerkast omgedraait om de versterker toch luider te kunnen zetten en de geluidsman te vriend te houden.

Er schijn in amerika (anti amerika) een systeem te zijn dat speciaal voor gitaar is ontworpen. heeft iemand hier dan ervaring mee??