PDA

View Full Version : Een meer Wah like sound



Lacrymosa
15 maart 2004, 10:46
Test

Lacrymosa
15 maart 2004, 10:48
Ik heb nu met mn koch en charvel echt een super tone, maar toch zou ik wel wat meer die wah achtige middentone willen

nou kan ik een wah er tussen zetten en daar verder niet meer aankomen

maar wie heeft er iedeen voor pickups? EQ pedalen?

ik weet dat de Fred, Norton, Paf Pro en Tone Zone van dimarzio deze eigenschappen hebben, maar ik ben niet heel erg weg van de bijv de tonezone.

Iemand tips???

CheerS!!

Anders Destium
15 maart 2004, 11:01
Een Fred lijkt me een goede optie, misschien ga ik die binnenkort ook maar eens uitproberen. Als je serieus wilt wah'en moet je toch aan een pedaaltje ben ik bang :)

maar wat voor materiaal body had je ook al weer, basswood/poplar/alder?



Even iets totaal off-topic (excuses): Waar kun je in Nederland ook alweer toppers bestellen? Dit naar aanleiding van deze thread:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=27154

Mensen zouden wel willen weten waar je ze zou kunnen bestellen, al is het alleen maar voor de weet (ik heb die van mij via universaljems.com). Alvast bedankt!

gerrekat
15 maart 2004, 11:29
Ik heb nu met mn koch en charvel echt een super tone, maar toch zou ik wel wat meer die wah achtige middentone willen

nou kan ik een wah er tussen zetten en daar verder niet meer aankomen

maar wie heeft er iedeen voor pickups? EQ pedalen?

ik weet dat de Fred, Norton, Paf Pro en Tone Zone van dimarzio deze eigenschappen hebben, maar ik ben niet heel erg weg van de bijv de tonezone.

Iemand tips???

CheerS!!


Wat dacht je van de PU's out of phase aansluiten....de USA DEANs komen standaard met die feature.

Als je in feite je PU selector in het middden zet (bij 2 humbucker gitaren) krijg je een wah achtig geluid .....

Lacrymosa
15 maart 2004, 11:36
Maar dan heb je weer geen output

En een wah pedaal heb ik (gebruik et nooit) maar ik zit eigenlijk een beetje te twijfelen tussen een Fred een EQ pedaaltje oid

En mn Charvel is van Alder

en die toppers kan je bij alex van der linden bestellen dacht ik
ik weet niet of ie et nog steeds doet, maar ik heb ze toen der tijd daar besteld

moet je Jay Cal ff een mailtje sturen, want die gaat er nog wel is af en toe langs

CheerS!!

gerrekat
15 maart 2004, 11:44
Ik heb nu met mn koch en charvel echt een super tone, maar toch zou ik wel wat meer die wah achtige middentone willen

nou kan ik een wah er tussen zetten en daar verder niet meer aankomen

maar wie heeft er iedeen voor pickups? EQ pedalen?

ik weet dat de Fred, Norton, Paf Pro en Tone Zone van dimarzio deze eigenschappen hebben, maar ik ben niet heel erg weg van de bijv de tonezone.

Iemand tips???

CheerS!!


Wat dacht je van de PU's out of phase aansluiten....de USA DEANs komen standaard met die feature.

Als je in feite je PU selector in het middden zet (bij 2 humbucker gitaren) krijg je een wah achtig geluid .....

Swan
15 maart 2004, 11:56
de USA DEANS voorzien in al je behoeften!

Lacrymosa
15 maart 2004, 11:57
hahahaha


maar deze student heeft geen centen voor een USA dean (en ze maken geen super strats)

CheerS!!

gerrekat
15 maart 2004, 12:17
jawel hoor de CUSTOM 450 maar da's een KOreaan....weinig DEAN aan maar het is een superstrat!

nee maar serieus je kan dat natuurlijk bij alle gitaren doen, een dergelijk modififcatie krijg je denk ik precies het geluid dat je zoekt!

ik moet eerlijk zijn dat ik niet precies weet hoe het in zijn werk gata maar het kan nooit moeilijk zijn...gewoon een bedradingsschema zoeken ergens!

Volgens mij komt het er op neer dat je bij de middenstand van de PU selector een spoel van de nek en een spoel van de brug humbucker gebruikt die precies uit fase staan, dan krijg je daadwerkelijk een soort geluid waarbij het lijkt alsof je een wah pedaal aan hebt staan in een gefixeerde positie (je gebruikt hem min of meer alleen als filter, er zijn genoeg gitareisten die een wah gebruiken in een gefixeerde positie!)

Lacrymosa
15 maart 2004, 12:21
Over bedradings schema's hoef je me nix uit te leggen (heh Jay Cal ;) wacht maat tot je je RG weer heb)

Maar als je 2 elementen uit fase heb, dan verlies je ook verschrikkelijk veel output

en het probleem van een wah in vaste positie is dat je em niet zo makkelijk kan omschakelen als je over wil naar een clean geluid, wat wij nogal vaak doen

CheerS!!

gerrekat
15 maart 2004, 12:38
Ik heb de PU's in diverse gitaren ook zo geschakeld, en ik ervaar weinig of geen output verlies.

Tja dan zou je iets van een midi schakelbare wah moeten hebben...heb eigen;lijk geen idee of die bestaan....

maar denk dat je er best komt met het uit fase schakelen van je PU's...ik vind het best gaaf effect gebruik het nu en dan wel eens klinkt best gaaf!

maargoed als je bang bent veel output te verliezen moet je het niet doen, maar het schaadt toch nooit het eens te proberen, ik zeg al ik merk weinig outputverlies...

Shaggy
15 maart 2004, 12:53
sla een noot aan en draai je toneknop open en dicht dan heb je ook een wah-achtig effect .. met de juiste element en tonestand kun je dat effect ook misschien bereiken zonder geld uit te geven

Lacrymosa
15 maart 2004, 14:31
Het gaat niet om die filter sweep, ik zeg, ik heb een wah pedaal

maar ik doel meer op het AW geluid, wat veel paf elementen hebben, alleen dan heftiger, en meer output

Ik zat te denken aan een paf pro, maar die gheeft te weinig output, een tone zone is te muddy

dus ik dacht aan of een norton of een EQ pedaaltje, of een boost pedaaltje dat die eigenschap bezit

CheerS!!

Negative K3 fan
15 maart 2004, 15:12
duncan custom?

een eq pedaal, dat geeft natuurlijk wel het 'echte' wah geluid.

Ik zou zelf neit met schakelingen in de weer gaan, fatality op het forum heeftna inbouw van een hotrilas ook de 2e stand uit fase en dat klinkt helemaal nergens naar.

Lacrymosa
15 maart 2004, 15:24
Het gaat niet om het echte wah geluid, maar je weet wel, die AW sound, die harmonische, die satriani ook veel heeft, daar wil ik er gewoon iets meer van, een iets zingeriger geluid, das net dat kleine dingetje dak nog mis

CheerS!!

Shaggy
15 maart 2004, 17:07
ik snap wat je bedoelt !! .. toch kun je eens proberen wat ik eerder vermeld heb !

Shaggy
15 maart 2004, 17:36
ik heb een stukje gevonden .. element kost maar 89 euro's

PAF Pro DP151 & F

The PAF Pro(r) humbucker has the most transparent sound of the group of Modern Classic Humbuckers. Thats not to say there isnt plenty of aggressive chunk in the bottom-end, because there is a spike in the mid - range that gives the pickup a subtle aw vowel sound , like a wah-wah pedal stopped in the middle. It adds drive to the high note bends and grind to notes on the low E string. The transparency of its sound lets the PAF Pro(r) cut through heavy processing. Other pickups get lost in the mud of the effects chain. The PAF Pro(r) is EQ'd to enhance, not fight, all the gain and processing it's sent through.
[/b]

Rikkie
15 maart 2004, 18:36
de PafJoe moet volgens mij ook wel zo'n soort geluid maken, maar of ie kwa outpt aansluit bij je eisen denk ik niet.

Lacrymosa
15 maart 2004, 19:07
ik heb een stukje gevonden .. element kost maar 89 euro's

PAF Pro DP151 & F

The PAF Pro(r) humbucker has the most transparent sound of the group of Modern Classic Humbuckers. Thats not to say there isnt plenty of aggressive chunk in the bottom-end, because there is a spike in the mid - range that gives the pickup a subtle aw vowel sound , like a wah-wah pedal stopped in the middle. It adds drive to the high note bends and grind to notes on the low E string. The transparency of its sound lets the PAF Pro(r) cut through heavy processing. Other pickups get lost in the mud of the effects chain. The PAF Pro(r) is EQ'd to enhance, not fight, all the gain and processing it's sent through.
[/b]


Dat was ook mijn eerste gedachte, maar een paf pro heeft te weinig output, er zit nu een Evo in, en die heeft dan wel extreem veel output, maar ik wil niet al veel aan output verliezen

CheerS!!

Shaggy
15 maart 2004, 19:29
kun je dan niet de element wat dichter op je snaren afstellen voor meer output??

Voidhead
15 maart 2004, 21:30
wat bedoelen jullie nou precies met een wah-achtig geluid?
is dat zoiets als slash bijvoorbeeld heeft met zn palm-mutes in perfect crime?
want ik vind de sound met palm-muting met je wah aan wel gaaf. klinkt anders maar toch heel vet.

moet ik me er dat bij voorstellen of wat?

Lacrymosa
16 maart 2004, 08:58
wat ik bedoel met een wah achtig geluid, is die AW klank in je geluid die je krijgt als je een wah halverwege openzet
en ook open laat staan

maar dat vin ik er veel te dik boven op liggen, ik zoek wat subtielers, denk aan joe satriani

het probleem is echter dat er wel elementen zijn die dit hebben (tone zone, paf pro, fred, norton en vast ook nog wel een aantal van SD) maar die hebben vaak te weinig output in vergelijking met de EVO die er nu in zit

dus ik dacht mischien een EQ pedaaltje, of mischien zijn er nog andere mensen die op een andere manier dit effect hebben verkregen

CheerS!!

Lacrymosa
16 maart 2004, 10:21
Iemand enig idee??

CheerS!!

Nielsje
16 maart 2004, 10:28
hey, wat dacht je van een wah pedaal kopen, en in de middenstand laten staan?:P

The Thumb
16 maart 2004, 10:34
wat ik bedoel met een wah achtig geluid, is die AW klank in je geluid die je krijgt als je een wah halverwege openzet
en ook open laat staan

maar dat vin ik er veel te dik boven op liggen


hey, wat dacht je van een wah pedaal kopen, en in de middenstand laten staan?

:o

Lacrymosa
16 maart 2004, 10:34
hey, wat dacht je van een wah pedaal kopen, en in de middenstand laten staan?:P

ik heb al een wah pedaal!!!!!!!!!!!!!!
en dat vin ik veel te heftig, et moet wat subtieler

CheerS!!

piezo
16 maart 2004, 15:36
Een truc die ook goed werkt, is je humpups (issieleukofnie) splitten of parallel i.p.v. serie schakelen en dan je toonregelaar dichtdraaien (mits de pot 500k en de cap 0,02 MuF is). Wat je aan output verliest door het splitten / parallellen win je terug doordat er een flinke resonantiepiek in het laag-midden komt, die vooral in een ECHTE overdrive van je versterker geweldig uitkomt. En doorgaans veel beter klinkt dan een vastgezet wahpedaal.
(Met echte overdrive bedoel ik dus nog clean bij zachtkens aanslaan en een dikke rand bij hard aanslaan, geen hi-gain kanaal)