PDA

View Full Version : Waarschuwing: Gibson humbuckers passen niet in PRS.



piezo
13 maart 2004, 11:12
Ik wilde een setje Gibson zebra burstbuckers #2 en #3 in een PRS zetten, maar dat gaat niet zonder flinke aanpassingen. De inbouwdiepte van de Gibsons is namelijk te groot. De stelpootjes zijn ca. 5 mm langer, dus moet je de boel daarvoor wat uitfrezen. Op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat je dan bij het brugelement doorbreekt naar de uitfrezing van de vibratoveren en de stelpootjes wel erg dicht bij de verenklauw komen.
Bij het halselement heb je weer een ander probleem, want uitfrezen voor de stelpootjes is wel goed te doen maar onvoldoende. De 6 verstelbare poolschroefjes van de Gibson humbucker zijn namelijk zo lang dat ze op het daar doorlopende deel van de hals stuiten.

Ik heb nog even overwogen de montageplaten en de poolschroefjes van de Gibson en PRS pick-ups te verwisselen, maar dat is wel erg veel gedoe. En dat terwijl ik toch al niet wist of die andere pups een verbetering zouden zijn.

Nu zitten er HFS en Vintage Bass pups in en die zijn me wat te gladjes. Ik wil het wat piekiger en karaktervollere geluid van Gibson type humbuckers. Heeft PRS zelf zulke ook?

cas121
13 maart 2004, 13:59
ik ken wel iemand die dragon pu's van prs in zn gibs gezet heeft, andersom heb ik er verder niet zoveel ervaring mee...

NeeraDJ
13 maart 2004, 15:59
PRS heeft ook een tegengestelde magneet in hun elementen. Vooral met die PRS 5 way rotary switch kan dit aardig vervelend worden, omdat je niet alleen de magneet moet flippen maar het andere element ook nog eens uit fase moet zetten, omdat de elementen samen anders veel buzz gaan produceren.

Op zich niet relevant, maar dit is ook weer een probleem dat je met PRS mee kunt maken.

BLOK182
13 maart 2004, 16:22
Toch heb ik wel eens een PRS Custom24 te koop zien staan met Gibson Pafs erin.

piezo
13 maart 2004, 17:41
PRS heeft ook een tegengestelde magneet in hun elementen. Vooral met die PRS 5 way rotary switch kan dit aardig vervelend worden, omdat je niet alleen de magneet moet flippen maar het andere element ook nog eens uit fase moet zetten, omdat de elementen samen anders veel buzz gaan produceren.

Op zich niet relevant, maar dit is ook weer een probleem dat je met PRS mee kunt maken.

Als je de PRS 5-standen schakeling wilt toepassen, moet je zowiezo 3 aders + afscherming hebben, dus de fase omkering is dan nauwelijks een probleem meer. En magneet flippen is helemaal simpel.
Ik wilde de burstbuckers in eerste instantie toch gewoon origineel houden (alleen hot en afscherming) en met een mini- 3-standen schakelaar uitproberen, om te kijken hoe het zou klinken. Voor een Gibson type 3-standen schakelaar moet je nl eerst het gat van de 5-standen schakelaar verruimen die daarna dus niet meer zo goed past.

BLOK, ik zie dat je een CE 22 hebt. Achteraf vind ik 24 fretters ook niet zo tof, want ik mis dat jazzy soundje van het halselement.

JV
13 maart 2004, 17:48
Toch heb ik wel eens een PRS Custom24 te koop zien staan met Gibson Pafs erin.

pafs zijn veel minder diep meestal.

piezo
13 maart 2004, 18:01
Hoe bedoel je, zijn andere PAF's of andere Gibson humbuckers minder diep dan de burstbuckers?
Dan zet ik die burstbuckers in mijn Les Paul en de 498 T en 490 R daarvan in de PRS.

Maar ik ben in het forum ook wel eens een post tegengekomen waarin melding werd gemaakt van een PRS met PAF's, die wel degelijk uitgefreesd was.

NeeraDJ
13 maart 2004, 18:20
Als je de PRS 5-standen schakeling wilt toepassen, moet je zowiezo 3 aders + afscherming hebben, dus de fase omkering is dan nauwelijks een probleem meer. En magneet flippen is helemaal simpel.
Ik wilde de burstbuckers in eerste instantie toch gewoon origineel houden (alleen hot en afscherming) en met een mini- 3-standen schakelaar uitproberen, om te kijken hoe het zou klinken. Voor een Gibson type 3-standen schakelaar moet je nl eerst het gat van de 5-standen schakelaar verruimen die daarna dus niet meer zo goed past.


Probeer dit maar met een PRS en een ander element samen, Seymour Duncan ofzo. Kan aardig verwarrend zijn :)

piezo
13 maart 2004, 18:29
Zolang het maar alleen humbuckers zijn, kan alles, zelfs als de wikkelrichtingen andersom zijn. Gewoon effe puzzelen.

Anders Destium
13 maart 2004, 20:50
Vervelend man!

Ik ben persoonlijk erg te spreken over de HFS en vintage Bass, al is de HFS inderdaad erg modern en dynamisch.

Wat je kunt proberen zijn Dragon I's, die komen denk ik het dichtst in de buurt (zijn een soort van klonen van de 496 en 500t).

Misschien kun je het beste je vraag stellen op het forum van www.birdsandmoons.com , da's een groot PRS forum. Het kan best zijn dat er laatst al een topic is geweest met een soortgelijke vraag :) . Op de site van PRS staan trouwens ook de PRS-elementen beschreven!

piezo
14 maart 2004, 12:07
Bedankt voor de link, Anders D.
Overigens snap ik wel dat je tevredener bent over de HFS/VB set dan ik, jij hebt n.l. een Custom, dus mahonie/esdoorn met gelijmde mahonie hals, ik een CE 24 van vóór 1995, dus elzen/esdoorn en geschroefde esdoorn hals. Dat is nogal een verschil. Op die oudere CE's kwamen de "strat" tussenstandjes wat beter uit de verf dan op customs, maar de humbuckerstanden zijn wat te licht van klank.

Anders Destium
14 maart 2004, 13:04
Als mijn PRS gaat klinken als een strat gaat hij linea recta de deur uit :lol: Ik vind het wel prettig om wat single-coil mogelijkheden te hebben, maar een Fendergeluid is absoluut niet mijn ding :)

P
14 maart 2004, 18:26
Even een opmerkinkje van mij: pas op met 496R en 500T in een elzen body met een geschroefde hals...deze elemetnen zijn al vrij scherp van zichzelf in een LP en als je ze dan ook nog in een elzen + bolt-on gaat zetten....

piezo
14 maart 2004, 19:33
496R en 500T komen zowiezo niet in aanmerking, hebben keramische magneten en gaan veel te hard. En naar ik gelezen heb zijn ze inderdaad nogal schril.
Overigens heb ik zojuist op Harmony-central gelezen dat burstbuckers ook vaak schril worden gevonden, maar de meesten vergeten al onderscheid te maken tussen enerzijds de BB pros (AlNiCo V), die stock zijn op de nieuwe LP Standards en anderzijds de BB #1, #2 en #3 (AlNiCo II)
Die BB #1, #2 en #3 schijnen bij hoge gain instellingen nogal gemakkelijk te gaan gillen i.v.m. het ontbreken van de wax-potting, maar ik ben juist doende meer crunchy te gaan spelen en ik kan ze natuurlijk altijd nog gewoon potten.
Ik zal die BB's eens in mijn Les Paul zetten en vergelijken met de stock 490R/498T combinatie, die ik trouwens niet verkeerd vind.

srv-man
14 maart 2004, 21:10
Als mijn PRS gaat klinken als een strat gaat hij linea recta de deur uit :lol: Ik vind het wel prettig om wat single-coil mogelijkheden te hebben, maar een Fendergeluid is absoluut niet mijn ding :)

Ja, maar die CE van voor 1995 was juist bedoeld voor de stratliefhebber! Qua houtsoorten en opbouw is hij rechtstreeks te vergelijken met een strat. Ik heb er zelf ook zo een gehad en inderdaad klinkt de HFS/VB combi daarin totaal anders dan in een Custom24, lang niet zo vet, dat ging zelfs zo ver dat onze andere gitarist (die zelf een Custom24) had niet kon geloven dat het dezelfde pu´s waren!
Overigens klinken Dragon 1´s bepaald niet agressiever dan de HFS, helemaal niet zelfs, ze klinken juist zeer gebalanceerd en netjes.
Waarom stop je er niet een setje SD´s in?

Anders Destium
14 maart 2004, 21:50
Ik wist niet dat de oude CE's zo gebaseerd waren op strats! Van de SE zou ik dat een stuk sneller aannemen :wink:

>Piezo

Ik zou eerder mensen op birds and moons geloven dan op harmony central, vooral omdat de meesten op bom ervaring hebben met verschillende soorten PRSen en pups!

Swan
14 maart 2004, 22:57
gewoon beetje frezen man, niet zeuren

piezo
15 maart 2004, 08:32
Met frezen in een PRS heb ik niet zoveel moeite, maar als dan ook de burstbuckers nog ingrijpend verbouwd moeten worden en het functioneren van de vibrato gehinderd kan worden........ en dan nog niet weten of het geluidsresultaat dat allemaal rechtvaardigt........dat gaat me net even te ver.

Anders Destium
15 maart 2004, 09:37
Je kunt het dan misschien toch het beste houden bij PRS-hums, dan weet je tenminste zeker dat je niet dit soort problemen krijgt :wink:

srv-man
15 maart 2004, 23:44
Ik wist niet dat de oude CE's zo gebaseerd waren op strats! Van de SE zou ik dat een stuk sneller aannemen :wink:


:???: ....de SE heeft toch een gelijmde hals? De CE van beginjaren 90 had een elzen body en een maple neck (geschroefd), dus een stratcombi. Nog strattiger was de EG, vooral die versie met Fralin (toen nog onbekend) pu´s was een (hele goede) strat. Kon je later voor een prikkie kopen, maar mens ontdekken ze nu toch weer.

maestro_nl
16 maart 2004, 18:24
De Gibson 57 en 57+ passen zonder modificaties in mijn PRS CE22.
Zowel in de neck- als brugpositie.
Zou een alternatief kunnen zijn.

Wil je PRS-pups, dan moet je idd rekening houden met hun schakeling (in/uit fase/magnet flip etc...)
De PRS McArty pups komen dan het meest in de buurt van de Burstbuckers schat ik zo in.

BLOK182
16 maart 2004, 18:48
Cool man, dat er nog meer mensen met CE's hier zijn 8-)