PDA

View Full Version : gibson wint rechtzaak van PRS..



PeArLjAm
13 maart 2004, 10:57
het gaat over de bodyshape van de single cut van PRS..

lees hier meer:

http://news.harmony-central.com/News/2004/Gibson-PRS-Case.html

The Mule
13 maart 2004, 11:04
Interessant, de collectorsitems van de toekomst worden dus lawsuit-modellen van de PRS Single Cut! Nu heb ik ze wel eens 1 op 1 vergeleken, maar er zit best veel verschil tussen. Nou kijken of Gibson ook Stagg, Vintage, Richwood, etc. etc. gaat aanpakken. Wedden van niet?

Deze zaak heeft natuurlijk verder niets te maken met het feit dat PRS de grootste concurrent van Gibson is... :wink:

ieme
13 maart 2004, 11:21
Interessant, de collectorsitems van de toekomst worden dus lawsuit-modellen van de PRS Single Cut! Nu heb ik ze wel eens 1 op 1 vergeleken, maar er zit best veel verschil tussen. Nou kijken of Gibson ook Stagg, Vintage, Richwood, etc. etc. gaat aanpakken. Wedden van niet?

Deze zaak heeft natuurlijk verder niets te maken met het feit dat PRS de grootste concurrent van Gibson is... :wink:
Wedden van wel, gibson pakt iedere fabrikant aan, groot of klein!

The Mule
13 maart 2004, 11:31
Interessant, de collectorsitems van de toekomst worden dus lawsuit-modellen van de PRS Single Cut! Nu heb ik ze wel eens 1 op 1 vergeleken, maar er zit best veel verschil tussen. Nou kijken of Gibson ook Stagg, Vintage, Richwood, etc. etc. gaat aanpakken. Wedden van niet?

Deze zaak heeft natuurlijk verder niets te maken met het feit dat PRS de grootste concurrent van Gibson is... :wink:
Wedden van wel, gibson pakt iedere fabrikant aan, groot of klein!

We zullen zien "the answer my friend, is blowing in the wind"
(of heb jij al berichten gehoord in die richting?)

Anavrin
13 maart 2004, 12:17
ik kies hier toch voor de kant van The Mule. Bij Prs valt voor Gibson nog wat te halen, en het is natuurlijk een directere concurrent dan die andere merkjes (die zijn hoogstens concurrent van Epiphone). Ik zou het ook wel weten moet ik eerlijk zeggen, als ik een Les Paul model zou willen, en ik kon voor een beetje meer een PRS kopen, dan ga ik niet met een Gibson liggen kloten.
Ik vind btw Gibson sowieso een lelijk kutmerk (de archtops, Thunderbird-bass en SG zijn nog wel aan te zien, maar de rest :cry: ja, daar krijg ik dus tranen van in m'n ogen), maar ja, daar zullen heel veel mensen het we weer niet mee eens zijn, maar dat zijn waarschijnlijk de mensen die ongeveer hetzelfde zullen zeggen over bijv. Fender/ Ibanez/ PRS/ ....

Blijepanda
13 maart 2004, 12:47
Ik vind het terecht dat Gibson gewonnen heeft, als je die hals wegdenkt zou je zweren dat het een Les Paul is.

Wouter J
13 maart 2004, 13:18
Ik vind het terecht dat Gibson gewonnen heeft, als je die hals wegdenkt zou je zweren dat het een Les Paul is.

Nee hoor, de body vorm verschilt genoeg, de Les Paul is veel ronder en de Singlecut is van boven breder, meer een strat vorm zonder bovenhoorn. De regelaars zitten op een andere plek en de algehele Vibe van de gitaar is anders.

The Mule
13 maart 2004, 13:22
Wat ik me eigenlijk nog meer afvraag, is waarom Fender naar mijn weten nooit kopiemerken heeft aangepakt. Als de gitaarwereld ergens bol van staat is het wel van de Strat- en Teleklonen!

En nogmaals, die Single Cut verschilt bij een 1 op 1 vergelijking echt heel veel van een Les Paul, zowel qua uiterlijk, 'karakter' van het geluid en speelcomfort. Ik blijf het een zaak met een luchtje vinden. Maar wie weet, misschien gaat Gibson alle fabrikanten 1 voor 1 af, en zijn ze alleen begonnen met de grootste concurrent.

Het mafste is nog wel dat de PRS Single Cut vooral populair aan het worden is sinds de introductie van de Single Cut Trem. En als een Gibson Les Paul ergens niet mee geleverd en geassocieerd kan worden - met uitzondering van een sporadische Bigsby dan - is het wel een tremolo.

Ik heb eens een artikel gelezen over de aanpassingen die nodig zijn geweest om de Single Cut geschikt te maken voor een tremolo, dat wil je gewoon niet weten! Ik vond het opeens erg logisch dat Gibson zelf er nooit aan begonnen is...

robzilla
13 maart 2004, 13:40
Terecht. PRS heeft ook kleine bedrijven aangepakt die de Birds inlay gebruikte hoorde ik...

MoserCustomShopDotCom
13 maart 2004, 14:28
Ik ben benieuwd wat voor aanklachten er nu richting ESP zullen gaan...

Die hebben ook LP kopieen gemaakt en kopieren ook allerlei andere gitaarmerken!!!

Ze nemen daar ook vaak vormen van kleinere bedrijven over. Dat kost die kleinere bedrijven echt een gigantisch deel van hun inkomsten vaak, waardoor ze misschien wel moeten stoppen!

Dat ze fender/gibson gitaren namaken, ok... die bedrijven kunnen het aan om een paar gitaren per jaar minder te verkopen bij wijze van spreken dus...

Maar goed... Ik had het eigenlijk niet verwacht dat ze dit gingen winnen!

Negative K3 fan
13 maart 2004, 15:08
ik meen dat ik ooit ergens had gelezen dat bodyvormen niet te copyrighten waren odmat die functioneel waren voor het gebruik van het ding, headstocks zijn wel beschermd, daarom denk ik dat fender en gibson etc. nooit alle kopien hebben kunnen uitroeien.

amon
13 maart 2004, 15:40
aan de ene kant kan ik het wel begrijpen van gibson, maar aan de andere kant; wat een gezeik eigenlijk....

ieme
13 maart 2004, 15:51
Wat ik me eigenlijk nog meer afvraag, is waarom Fender naar mijn weten nooit kopiemerken heeft aangepakt. Als de gitaarwereld ergens bol van staat is het wel van de Strat- en Teleklonen!

Dat is dus wel het geval, ze pakken het alleen goed aan!
Als merk A in korea strats gaat maken met een verkoop prijs van 100 euro, doet fender t zelfde ook daar stratjes van 100 euro bouwen
en dan komt de consument in de winkel en kan kiezen tussen onbekende A en Fender, nou das een logische keuze lijkt me!
Daarom worden er nu bijna geen strat clonen meer gemaakt, het is niet meer interessant!
Gibson die pakt iedere LP kopieerder aan met een rechtzaak, groot of klein, ze pakken ze allemaal!

ieme
13 maart 2004, 15:53
Terecht. PRS heeft ook kleine bedrijven aangepakt die de Birds inlay gebruikte hoorde ik...
Klopt, en ook de headstockvorm!
je ziet nou dat bedrijfjes V-figuurtjes in de hals doen (vintage heet t merk geloof ik)

AntY
13 maart 2004, 15:53
bijna geen strat klonen meer? wake up..... het sterft ervan!

samick, johnson, richwood etc.

ieme
13 maart 2004, 15:54
bijna geen strat klonen meer? wake up..... het sterft ervan!

samick, johnson, richwood etc.
Ja, maar minder als in t begin van de jaren 80, toen was t aantrekkelijk om immitaties te maken voor een lagere prijs!

ieme
13 maart 2004, 15:55
En nu is dat bijna onmogelijk om fender met prijzen te concureren!

The Mule
13 maart 2004, 16:22
Wat ik me eigenlijk nog meer afvraag, is waarom Fender naar mijn weten nooit kopiemerken heeft aangepakt. Als de gitaarwereld ergens bol van staat is het wel van de Strat- en Teleklonen!

Dat is dus wel het geval, ze pakken het alleen goed aan! Als merk A in korea strats gaat maken met een verkoop prijs van 100 euro, doet fender t zelfde ook daar stratjes van 100 euro bouwen en dan komt de consument in de winkel en kan kiezen tussen onbekende A en Fender, nou das een logische keuze lijkt me! Daarom worden er nu bijna geen strat clonen meer gemaakt, het is niet meer interessant!

Het spijt me, maar ik geloof werkelijk niet dat de productie van budget-Fenders in lage-lonenlanden een strategie van Fender is om copycats uit die landen aan te pakken. Strats van 100 euro ken ik trouwens zowiezo niet, zeker niet van Fender, maar ook niet van andere merken. En dat er nu geen Stratklonen meer worden gemaakt is zeker niet aan de markt te merken. Je wordt er @#$%&! nog steeds mee doodgegooid!


Gibson die pakt iedere LP kopieerder aan met een rechtzaak, groot of klein, ze pakken ze allemaal!

Ik zei al eerder: interessant, maar hoe weet je dat, is er ergens een bericht over terug te vinden? Link o.i.d.?

ieme
13 maart 2004, 16:46
Mijn verhalen over fender en Gibson heb ik donderdag van de bouwer Rose uit bolsward gehoord, die heeft ook waarschuwing van Gibson gehad omdat hij op kleine schaal LP's produceerde!
Hij vertelde mij het verhaal over fender dat ze gewoon de copy-markt bevechten met hun modellen in iedere prijsklasse te produceren!
squier, korea, mexico, highway, usa, reissues en de customshops... ze maken in elke prijsklasse iets dat even duur is als hoe de concurent ze maakt, dat is een betere en minder dure optie gebleken dan iedereen aanklagen!

AntY
13 maart 2004, 17:05
misschien dat alle copymerken gewoon rechten afdragen aan fender en gibson

ieme
13 maart 2004, 17:11
misschien dat alle copymerken gewoon rechten afdragen aan fender en gibson
nee hoor! ze krijgen gewoon een boete

The Mule
13 maart 2004, 17:27
Dat Fender in elke prijsklasse Strats, Teles, P's en J's wil aanbieden kan ik me marketingtechnisch goed voorstellen, maar daarnaast kunnen ze alsnog de copycats heel goed aanpakken. Kost je niets als je wint, en aangezien de bewijslast in de meeste gevallen een stuk makkelijker ligt dan in de zaak van Gibson en de PRS Single Cut...

Ik herinner me uit een Gitarist van misschien wel 6/7 jaar terug dat meneer Rosenau destijds al een waarschuwing van Gibson had gekregen over met name de Foxy Lady modellen. Oud verhaal, of nieuw hoofdstuk?

Als Gibson inderdaad grootschalig juridisch om zich heen gaat meppen, dan wordt dat zeer interessant om te volgen, ook voor andere fabrikanten neem ik aan. Ben benieuwd! :)

ieme
13 maart 2004, 19:46
dat gaat gibson idd doen maar das nogal een grote klus om uit te zoeken wat wel en nou net niet mag... waar leg je de grens? lijkt het er een beetje op? lijkt het er veel op?

fred dons
13 maart 2004, 20:16
fender heeft het afgelopen jaar een trademark verzoek ingediend voor de strat, tele, precision en jazzbass shape. dit verzoek wordt deze maand afgehandeld en als Fender dit wint dan zullen niet de goedkope strat kloontjes geraakt worden maar de Tom Andersons, Melancons, Suhrs van de Haars etc. omdat Fender ze zal verbieden een gitaar te maken met een soortgelijke shape.
De 'goedkope' strat klonen raken fender minder omdat in de allerlaagste segmenten niets voor hun te verdienen is en de mensen die die gitaren kopen vaak uiteindelijk dan toch een "echte" fender gaan kopen.
Fender gaat dus liever achter de boutique bouwers aan.
Gibson heeft al een trademark op de Explorer, Les Paul, firebird etc en is er in geslaagd de rechter er te van overtuigen dat de single cut eigenlijk een inbreuk op hun trademark is (en die gitaar is ook ontworpen als concurrent van de lp dus gek is dat niet) . Esp is gestopt met de letterlijke kopie van de explorer nadat gibson hun er op gewezen heeft dat zij het trademarkt bezitten

Anders Destium
13 maart 2004, 20:33
Het lijkt me interessant om te kijken wat PRS nu gaat doen: Gaan ze de singlecut verbouwen zodat hij niet meer op een les paul lijkt of van de markt halen?

Ik houd wel van de vorm van les pauls, dus ook van de PRS singlecut en bijvoorbeeld een ESP Eclipse of veel van de andere kopieen. Bij de PRS singlecut zijn er genoeg verschillen te ontdekken met het origineel, maar je kunt nooit bewijzen dat het géén kopie is (dat was ook ooit het iee van het model...) :wink:

Electrical Storm
13 maart 2004, 22:36
Ehm... Hoe kan Gibson in hemelsnaam beweren dat een 'single-cutaway' hun trademark is om er vervolgens patent op te krijgen? De Fender Telecaster (of beter gezegd Broadcaster) was er jaren eerder met de enkele uitsparing en bovendien zijn er onnoemelijk veel akoestische merken met één cutaway. Het is dus in mijn ogen niet iets wat door een bedrijfje is uitgevonden maar een gewoon een HISTORISCHE evolutie van de (elektrische) gitaar. Straks gaat Fender nog patent leggen op elektrische gitaren met 6 snaren omdat zij eerder waren...

ieme
13 maart 2004, 23:09
Tsja, maar het is zeker interessant om dit eens in de gaten te houden... Maar is bijvoorbeeld de Yamaha Pacifica nou inbreuk op t stratmodel of niet? dat soort discussies krijg je dan...
Nou maar snel mn VD haar gaan kopen! ;)

AntY
13 maart 2004, 23:49
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=118198



Guys,
I happen to work for one of the companies that will be challenging Fender on this, and I can confirm that it is a fact, and not just hearsay. This is a bad thing for a number of reasons. First, I should make it clear that at this time they're only attempting to obtain 'trade dress' on Strat and Tele body shapes. However, if they're successful in that venture it would potentially open the floodgates. Next will be Jazzes and P's, followed by pickups, bridges, original '60s colors, etc. What would become of guys like Mike Lull, Sadowsky, John Suhr (who ironically helped design the American Deluxe basses), Tom Anderson (guitars), Michael Dolan, G&L (guitars), etc? They would be left trying to redesign instruments they've been successfully building for years, or paying a royalty to Fender for every one they sell. How about Lakland's beloved Joe Osborne and Bob Glaub models? That's just scratching the surface. There are an enormous number of smaller, lesser known builders doing great stuff based on Fender designs, and the reason all of them get the business away from Fender is that they create superior instruments. Not only that, but imagine what other companies will try to get away with when they see that there is a precedent for their case. Will Gibson get trade dress and/or patents on humbuckers? Will 6 in-line tuners be next? What about 5-string basses? Fender created the first one in the '60s after all. This isn't me just babbling, either. Many of the potentialities I've mentioned came straight from the mouth of one of the leading Music Industry attorneys – a guy who knows exactly what he's talking about. Believe me when I say that many of the builders I've mentioned are as concerned as I am, many more so as they stand to lose a great deal by these proceedings.

I don't mean to sound like a know-it-all, but I also wouldn't be saying these things if they weren't true. The company I work for owns trade dress (like a trade mark, but covering appearance rather than a name) on Lipstick Pickups. We obtained it a few years back because Evets Corp. had just resurrected Danelectro and they were trying to monoplolize a product that my company and several others had produced for years. We were able to prove precedence, and no one can build or import instruments with Lipstick pickups without a license from us – something that Evet's planned to charge a royalty for, and that we offer FREE. We made that move solely to avoid a situation like the one we're seeing now with Fender.

Sorry about the lengthy post, but I thought some of you might find it interesting.

Brian

Stratman70
14 maart 2004, 09:53
ik meen dat ik ooit ergens had gelezen dat bodyvormen niet te copyrighten waren odmat die functioneel waren voor het gebruik van het ding, headstocks zijn wel beschermd, daarom denk ik dat fender en gibson etc. nooit alle kopien hebben kunnen uitroeien.

In ieder geval was dat in de jaren 80 wel het geval, wat duidelijk te zien was aan Tokai modellen, voordat ze werden aangeklaagd en nadat ze de rechtzaak hadden verloren. Alleen de headstock was veranderd.

Wat ik trouwens wel vreemd vind, is dat Gibson dan blijkbaar heeft verloren in de rechtzaak tegen Tokai, want LP modellen worden nogsteeds exact nagemaakt, dacht ik.

pre lawsuit:
http://home.wanadoo.nl/e.kosters/3tsb64-3.JPG

post lawsuit:
http://home.wanadoo.nl/e.kosters/AST622.JPG

ieme
14 maart 2004, 11:02
tokai zal ook wel aan de beurt komen

Nicci
14 maart 2004, 14:11
al dit gedoe leidt er slechts toe dat de fabrikanten precies op de rand gaan zitten. de kopie zal iets minder mogen lijken op het origineel. er worden nu en er zullen altijd kopieen gemaakt worden. exacte kopie of net geen exacte kopie.
het verbaast me enigszins dat Gibson gelijk heeft gekregen en ben benieuwd of PRS nog in hoger beroep gaat. het verschil tussen een Les Paul en de SC PRS is toch vrij groot. voor iemand die iets van gitaren weet dan.

Electrical Storm
14 maart 2004, 16:09
Haha dit dacht ik dus al (sorry voor de grootte):

http://img3.photobucket.com/albums/v32/daddysguitar/Bigsby1.jpg

jw009
14 maart 2004, 17:44
Gibson moet echt ophouden met dit soort bullshit.
De explorer van ESP (oude) worden ook al niet meer
gemaakt, omdat gibson ze had aangeklaagt en gewonnen had.
Al gaan ze nou zelf eerst betere gitaren maken dan hebben
ze zo'n rechtzaak niet eens nodig.... :razz:

Baco
14 maart 2004, 21:09
Belachelijk gewoon. Ik vond persoonlijk mijn PRS Tremonti stukken beter dan mijn Les Paul Standard. Dit heeft hier niets te maken met patenten, namaak, en zo, maar gewoon met verkoop en ik denk dat Gibson het wel serieus begint te voelen dat de verkoop van PRS'n serieus in de lift zit.

AntY
14 maart 2004, 22:49
even los van het feit dat ze beetje laat zijn: gibson heeft wel moeten investeren in het design en het risico van een flop genomen. prs niet. daar moet gibson ook wel credit voor krijgen vind ik.

Nicci
15 maart 2004, 06:55
design? Mmmm. Wie heeft de rechten van de spaanse gitaar? iemand zal dat model toch ooit verzonnen hebben. ik vind al die rechtzaken een beetje vergezocht. PRS klaagt iemand aan vanwege birdinlays. raar. het is al eeuwen de gewoonte instrumenten op wat voor manier te versieren.

Droffie
17 maart 2004, 13:25
Ik denk dat Gibson alleen die fabrikanten aanpakt die gelijkwaardige,
ofwel betere productie les pauls maakt dan Gibson. Dus
slechte kopieen zal Gibson niet interesseren omdat die sowieso niet in
hun marksegment zitten.
Mensen die een PRS Les Paul kopen zijn potentiele Gibson klanten...

Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat PRS op het succes vaart van
Gibsons topmodel LP. Logisch dat Gibson zich daaraan stoort. Het
is gewoon bescherming van hun marktaandeel. Is niets mis mee en dat
gebeurd in elke branch.

schwantz
17 maart 2004, 13:28
gibson heeft gewoon gelijk. zij hebben het les paul model ontworpen en blijkbaar is het model zooooo mooi, dat iedereen het wil kopieeren. dat geldt zelfs in nog ernsterige mate voor het stratocaster model.

het kopieren van modellen gebeurt puur om de verkoop te stimuleren, terwijl kwaliteit vaak minder is. dus kan ik best begrijpen dat gibson zegt, door al die shit namaak gaat onze goeie naam er aan. logisch toch!

Anavrin
17 maart 2004, 13:34
ik weet niet heel veel van PRS, maar is hun beste model niet de custom22, die lijkt toch helemaal niet op een Les Paul?
http://www.prsguitars.com/showcase/current/guitars/lg_cu22.jpg

schwantz
17 maart 2004, 14:15
dit inderdaad geen les paul en het is nog lelijk ook

Anders Destium
17 maart 2004, 14:52
Mooie kleur man die custom22!

Van een afstand ziet een singlecut er echt uit als een les paul:

http://elderly.com/images/new_instruments/30N/PRSPS3_body-front-2.jpg

Nielsje
17 maart 2004, 15:02
ja vind ik ook wel een beetje..

vooral die knoppen doen het hem vind ik..

de body vertoont enige gelijkenis, maar aan de bovenkant bij het kutjeweg, daar zie je toch wel een verschil..

ook de zwitz is vragen om moeilijkheden vind ik..

soup
7 april 2004, 21:37
ik zou liever zo'n paul reed smith gitaar hebben als die gibson les paul
ik vind die prs er gewoon mooier uitzien, meer stijlvoller--meer klasse :)

Mr.Bluesbreaker
7 april 2004, 22:13
Ik ook niet.

(denk dat dr meer zijn :D )

Bigfoot414
9 april 2004, 10:59
Ik ben benieuwd wat voor aanklachten er nu richting ESP zullen gaan...

Die hebben ook LP kopieen gemaakt en kopieren ook allerlei andere gitaarmerken!!!

Ze nemen daar ook vaak vormen van kleinere bedrijven over. Dat kost die kleinere bedrijven echt een gigantisch deel van hun inkomsten vaak, waardoor ze misschien wel moeten stoppen!

Dat ze fender/gibson gitaren namaken, ok... die bedrijven kunnen het aan om een paar gitaren per jaar minder te verkopen bij wijze van spreken dus...

Maar goed... Ik had het eigenlijk niet verwacht dat ze dit gingen winnen!

Zeg nou eerlijk, hoeveel rechters/jury's zullen er nou een beetje verstand van gitaren hebben?

Anders Destium
9 april 2004, 11:04
Dit was een rechter in Nashville, en waar stond de fabriek van Gibson ook alweer :wink:

Bigfoot414
9 april 2004, 11:05
ok, je hebt gelijk :oops:

Mooie kleur man die custom22!

Van een afstand ziet een singlecut er echt uit als een les paul:

http://elderly.com/images/new_instruments/30N/PRSPS3_body-front-2.jpg

nee man. die brug is heel anders, de cutaway is veel te klein en de switch is ook heel anders

fred dons
9 april 2004, 12:35
de switch is niet heel anders , het is precies dezelfde alleen het togleswitch rondje ontbreekt

punt is dat de body shape meer dan 20 procent moet afwijken en dat doet een single cut dus niet
voor een argeloze bezoeker lijkt een single cut op een lp, prs heeft het model ook gemaakt met de bedoeling een Lp achtige gitaar te maken dus moet het nu niet gaan mokken dat het het trade mark van gibson raakt

alle andere grote merken die les paul achtige gitaren maken voor de amerikaans markt hebben dat model eerst laten goed keuren door gibson voor dat zij het model op de markt brachten (bijvoorbeeld ESP)
Nu PRS heeft dit ook gedaan waarna Gibson op haar beurt aanbevelingen heeft gedaan aan PRS hoe het model zou moeten worden aangepast om niet meer binnen het trademark te vallen. 1 van die punten was de toggle switch verplaatsen.
PRS koos er voor om dat niet te doen en nu hebben ze de rechtzaak verloren :razz:

Anders Destium
9 april 2004, 12:55
Het is alleen nog steeds niet duidelijk of dit ook geldt voor de singlecut trem, de body ziet er duidelijk anders uit dan die van een LP:

http://elderly.com/images/new_instruments/30N/SCT2_front.jpg

nirvana
22 juli 2004, 21:02
zeer toepasselijk

onder het motto: sue this gibson!

http://img78.photobucket.com/albums/v302/mazibee4/mazi_bee_sig_lespaul.jpg

soup
13 september 2004, 20:32
http://www.prsguitars.com/showcase/current/singlecuttrem.html
:(


What has happened -

In 2000 PRS guitars introduced the Singlecut model at the NAMM show in Los Angeles. This instrument received numerous awards world-wide and is well accepted in the market place.
In our opinion the PRS Singlecut was, and is, a design that shows every aspect and detail of what we believe a PRS instrument to be.

One of our competitors filed a lawsuit against us contesting the design of the Singlecut based on the competitor’s registered trademark. In this still pending litigation, the trial court issued an injunction, preventing us from manufacturing, distributing, selling, promoting or offering PRS Singlecut designs in the United States of America.

What we are doing -

After receiving the above notice, we immediately ceased our production, our distribution and marketing of all Singlecut designs manufactured in the United States. We have also stopped sales and distribution of SE model Singlecuts in the US.
Immediately and until further notice we are removing all references and photographs pertaining to Singlecut type products from our website and printed material. We will not be shipping catalogs, pricelists, DVD’s and accessory brochures until revised literature is available.

Thank You -

We appreciate your patience, understanding and support as we go through this process.



klote gibson die gewoon jaloers is op prs omdat zij gewoon mooiere gitaren maken :evil: zometeen wordt de productie van de singlecuts voorgoed stop gezet en worden die singlecuts die er nu nog zijn verschrikkelijk duur of mogen die dan niet meer worden doorvergekocht?? dus niet via de winkel he

vulvasonic
14 september 2004, 01:00
Persoonlijk vind ik de PRS's doorgaans schitterende gitaren, maar de SingleCut modellen vind ik verschrikkelijk lelijke gevallen. JUIST omdat ze zoveel op de Les Paul lijken. Wel er op lijken, maar het NIET zijn is in mijn optiek al heel snel lelijk.

Maar goed. We weten nu wat er aan de hand is. En IK snap in ieder geval niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. De verschillen zijn tot in praktisch IEDER detail aan te tonen. Niet alleen de bodyvorm, de HELE GITAAR is zo ontzettend anders. Ik vind het een beetje een laffe daad van Gibson. Ik zou er begrip voor hebben als ze kopieen zouden aanpakken, zeker de duurdere kopieen....., maar PRS maakt geen kopieen. Ze maken gewoon hele mooie en kwalitatief hoogstaande instrumenten. Net als Gibson (zou ik er bijna aan toe willen voegen....)

MazeMouse
14 september 2004, 06:47
Persoonlijk vind ik de PRS's doorgaans schitterende gitaren, maar de SingleCut modellen vind ik verschrikkelijk lelijke gevallen. JUIST omdat ze zoveel op de Les Paul lijken. Wel er op lijken, maar het NIET zijn is in mijn optiek al heel snel lelijk.

Maar goed. We weten nu wat er aan de hand is. En IK snap in ieder geval niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. De verschillen zijn tot in praktisch IEDER detail aan te tonen. Niet alleen de bodyvorm, de HELE GITAAR is zo ontzettend anders. Ik vind het een beetje een laffe daad van Gibson. Ik zou er begrip voor hebben als ze kopieen zouden aanpakken, zeker de duurdere kopieen....., maar PRS maakt geen kopieen. Ze maken gewoon hele mooie en kwalitatief hoogstaande instrumenten. Net als Gibson (zou ik er bijna aan toe willen voegen....)
Alleen zijn de PRS gitaren toch net even mooier en van hogere kwaliteit.
(en omdat ze dan zelfs maar een klein beetje op de Les Paul lijken wordt gibson al bang dat ze dan zelf ook weer harder moeten gaan werken. STEL JE VOOR ZEG...)

Vexx
14 september 2004, 10:04
Persoonlijk vind ik de PRS's doorgaans schitterende gitaren, maar de SingleCut modellen vind ik verschrikkelijk lelijke gevallen. JUIST omdat ze zoveel op de Les Paul lijken. Wel er op lijken, maar het NIET zijn is in mijn optiek al heel snel lelijk.

Maar goed. We weten nu wat er aan de hand is. En IK snap in ieder geval niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. De verschillen zijn tot in praktisch IEDER detail aan te tonen. Niet alleen de bodyvorm, de HELE GITAAR is zo ontzettend anders. Ik vind het een beetje een laffe daad van Gibson. Ik zou er begrip voor hebben als ze kopieen zouden aanpakken, zeker de duurdere kopieen....., maar PRS maakt geen kopieen. Ze maken gewoon hele mooie en kwalitatief hoogstaande instrumenten. Net als Gibson (zou ik er bijna aan toe willen voegen....)
Alleen zijn de PRS gitaren toch net even mooier en van hogere kwaliteit.
(en omdat ze dan zelfs maar een klein beetje op de Les Paul lijken wordt gibson al bang dat ze dan zelf ook weer harder moeten gaan werken. STEL JE VOOR ZEG...)

+1. Ik vind de PRS Singlecut ook mooier dan de Gibson Les Paul. Ik had liever gehad dat de LP van de markt gehaald werd dan de SC. :cry:

soup
15 september 2004, 15:37
zoiets als dit mag toch niet verloren gaan :(
http://elderly.com/images/new_instruments/30N/SOPHIE_front.jpg
http://elderly.com/images/new_instruments/30N/SOPHIE_pickups.jpg
http://elderly.com/images/new_instruments/30N/SOPHIE_front-detail.jpg
http://elderly.com/images/new_instruments/30N/SOPHIE_controls.jpg
http://elderly.com/images/new_instruments/30N/SOPHIE_bridge-tailpiece.jpg
http://elderly.com/images/new_instruments/30N/SOPHIE_body-front.jpg

Anders Destium
15 september 2004, 16:31
Er zijn minstens een paar duizend van die gitaren, en er zijn nog steeds dealers in de VS die SCs hebben hangen. Dit zijn dan wel meestal dealers die de prijzen hebben omhooggeschroefd: Normaal worden gitaren voor ongeveer 70% van de listprice verkocht, maar die dealers hebben van de ene op de andere dag de prijzen met 30% verhoogd :-?

Droffie
17 september 2004, 10:45
Sorry hoor maar met zo'n gitaar zou ik nog niet dood gevonden willen worden...

Maniaaaak!!
24 juli 2005, 12:58
Sorry hoor maar met zo'n gitaar zou ik nog niet dood gevonden willen worden...

kook niet maar tis wel een staaltje vakwerk natuurlijk...

Cubensis
24 juli 2005, 13:06
Sorry hoor maar met zo'n gitaar zou ik nog niet dood gevonden willen worden...
+100
vind een 'echte' les paul wel veel mooier dan een prs single kut, maar als je naar kwaliteit gaat kijken denk ik toch dat die prs wint

Anders Destium
24 juli 2005, 13:15
Die Dragons vind ik spuuglelijk, zeker als je ziet wat je ervoor op tafel moet leggen. Prachtig gemaakt, maar verder :stop:

De Singlecut zelf is een enorm sierlijke gitaar, net als de Les Paul. De Singlecut is stukken ergonomischer, moderner qua klank en beter afgewerkt maar de LP mojo krijg je alleen uit een échte.

Ibanez RuleZ
24 juli 2005, 13:36
nee maar, zombies bestaan :roll:... in ieder geval topics die al een jaar dood zijn kunnen weer tot leven komen.

on topic, ik vind de prs mooier dan de gibson

Harrald

FruscianteFan
24 juli 2005, 13:49
de switch is niet heel anders , het is precies dezelfde alleen het togleswitch rondje ontbreekt

punt is dat de body shape meer dan 20 procent moet afwijken en dat doet een single cut dus nietBullshit. Misschien zie je het van 200 meter niet, maar van dichtbij lijken ze nauwelijks op elkaar :-?

Bovendien, wat is 20%? Wie beoordeelt dat en hoe?

almarvk
24 juli 2005, 14:00
Ik heb er letterlijk op m'n neus gestaan op die gitaren van Tremonti zelf. De body is echt anders dan de Les Paul, maar puur gebaseerd daar op.

Anders Destium
24 juli 2005, 14:20
de switch is niet heel anders , het is precies dezelfde alleen het togleswitch rondje ontbreekt

punt is dat de body shape meer dan 20 procent moet afwijken en dat doet een single cut dus nietBullshit. Misschien zie je het van 200 meter niet, maar van dichtbij lijken ze nauwelijks op elkaar :-?

Bovendien, wat is 20%? Wie beoordeelt dat en hoe?

Je legt de vormen over elkaar heen en kijkt wat de overlap is.

Orpheo
24 juli 2005, 14:27
de switch is niet heel anders , het is precies dezelfde alleen het togleswitch rondje ontbreekt

punt is dat de body shape meer dan 20 procent moet afwijken en dat doet een single cut dus nietBullshit. Misschien zie je het van 200 meter niet, maar van dichtbij lijken ze nauwelijks op elkaar :-?

Bovendien, wat is 20%? Wie beoordeelt dat en hoe?

Je legt de vormen over elkaar heen en kijkt wat de overlap is.

volgens mij verschillen de gibson LP en de PRS singlecut behoorlijk van elkaar.....meer dan 20%...maar ja, kheb geen paint op mn comp om t mee te proberen/tekenen...

Daniël_san
14 september 2005, 09:24
http://www.prsguitars.com/news/stories/091205_victory.html

Titel aanpassen AUB 8-)

Anders_Destium
14 september 2005, 10:40
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63074

gitaarman
14 september 2005, 15:16
ook fender heeft gibson ooit aangeklaagd omdat ze vonden dat de firebird teveel leek op de fenders :wink:
mede door de omgekeerde body, en gibson heeft er toen een NIET-omgekeerde body van gemaakt(die leek eigenlijk veel meer op een fender)
later is het op een 1 of andere manier weer normaal geworden.(dus wel omgekeerd)

Daniël_san
14 september 2005, 15:56
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63074

sorry ik lees ook nooit verder :oops:

vester86
15 september 2005, 00:09
godver, en ik zit me al het hele verrekte topic te ergeren aan de veerkeerde datum :-p blijkt gewoon dat dit een oud topic is :-p

Haha, lol

*grom*