PDA

View Full Version : voeding zelfbouwen ..



blimb
12 maart 2004, 16:00
Hey hey

ik heb laatst een synthesyzer gekregen .. en bedacht me dat dat wel leuk speelgoed kan zijn .. het probleem is dat ik de voeding kwijt ben .. nu wil ik er zelf eentje maken maar ik weet niet zo goed hoe ..

Kan iemand mij helpen .. (beetje solderen en dergelijke kan ik wel .. schematjes lezen ook .... maar zelf maken en weten welke onderdelen ik moet gebruiken is echt abracadabra :?? )

Dit zijn de gegevens :

input 220 V
outp[ut 1-2:17VAC No load
16.5 VAC Loaded 0.5 Amp

En dan met een 5 polig dinn stekertje .. waarvan er twee een fase hebben en 1 een nul draad is en de andere twee geen functie hebben ..

Hoe maak ik dit?

Luigi
13 maart 2004, 08:39
Ik zou eerst eens in de rommelbak van je plaatselijke muziekhandel kijken.

blimb
13 maart 2004, 09:47
ja daar ben ik al geweest .. en ook al bij de plaatselijke electronica boer .. maar geen van beide kan me iets leveren wat in de buurt komt ... dus .. toen bedacht ik me ik ga dr zelf een maken .. ik weet alleen niet welke onderdelen in zo een ding zitten .. en hoe sterk / slap die moeten zijn ..

dus mensen schroom niet help mij uit de brand :-D

aad
13 maart 2004, 23:59
Hey hey

ik heb laatst een synthesyzer gekregen .. en bedacht me dat dat wel leuk speelgoed kan zijn .. het probleem is dat ik de voeding kwijt ben .. nu wil ik er zelf eentje maken maar ik weet niet zo goed hoe ..

Kan iemand mij helpen .. (beetje solderen en dergelijke kan ik wel .. schematjes lezen ook .... maar zelf maken en weten welke onderdelen ik moet gebruiken is echt abracadabra :?? )

Dit zijn de gegevens :

input 220 V
outp[ut 1-2:17VAC No load
16.5 VAC Loaded 0.5 Amp

En dan met een 5 polig dinn stekertje .. waarvan er twee een fase hebben en 1 een nul draad is en de andere twee geen functie hebben ..

Hoe maak ik dit?

Eigenlijk simpel, afgezien van de exacte spanning.

Neem een 2x15vac trafo, sluit de twee middelste secundaire pinnen aan elkaar, dat is je nul. De twee uiteinden zijn dan de twee fasen.

Wel even een zekering erin en een kastje eromheen.
Neem een trafo van ongeveer 2x1 ampere. Dat zal er een van 0,8amp worden want een trafo van 24Va lijkt me geschikt en redelijk verkrijgbaar.

Aangezien de output ook AC is hoef je verder niets te doen aan gelijkrichting. Succes

aad
14 maart 2004, 00:02
Oh ja nog iets. Er zijn trafo's is de handel waarvan de secundaire anders is aangesloten. Spitznagel bijv. heeft een aantal van die dingen. Ze komen dacht ik niet vaak voor in de losse handel maar je weet maar nooit. Even navragen (en/of meten) kan geen kwaad.