PDA

View Full Version : Groundloop



Johannes
12 maart 2004, 13:32
Ik heb altijd gedacht dat wanneer je al je aarde draden in een gitaar op een hoop soldeert het instrument goed geaard is. :D Maar ik hoorde dat (vooral als je gitaar geschield is) je te maken kunt krijgen met groundloops, die weer extra storing geven. :-?

Kan iemand uitleggen wat een groundloop precies is, en vooral hoe het veroorzaakt wordt. Zodat als ik mn geschielde strat weer in elkaar zet en aansluit ik geen groundloop krijg. :)

bert k
12 maart 2004, 14:37
Een groundloop is als een stuk draad, of een apparaat op 2 punten aan aarde zit. Je kan dan een klein spanningsverschil krijgen en dat geeft dus die brom. Om die reden zitten op DI boxen vaak aardlift schakelaars, om de aardlus te doorbreken.
In je gitaar is het niet moeilijk. Alles aarden in een stervorm. Je volumepot is dan het middelpunt, en alle aardingen komen ddr samen, ook je shielding. Maar nergens anders! vanaf de pot is dan ook de aarde van de output aangesloten.

Johannes
12 maart 2004, 14:44
Als ik het goed begrijp is het dus de bedoeling dat je één centraal aarde punt neemt, en dan ontstaan er geen problemen. Ik ga niet op me volumepot aarden maar ik gebruik een alternatief schema dat beter zou moeten werken tegen ruis (stratje he :razz:)

Bedankt bert k!!!