PDA

View Full Version : Hals body verhouding



Eddie van Halen
12 maart 2002, 19:57
Ik ben van plan om zelf een body uit te zagen en nou zat ik met het volgende probleem: moet de hals nog op een bepaalde lengte van de brug zitten?
Ik heb het geprobeerd met logisch nadenken (ivm jumbo en 3/4 frets) maar ik kom er niet uit.

Cya

sash
12 maart 2002, 20:26
je moet gewoon een bepaalde mensuurlengte aanhouden. Doe dit zo: Meet met een duimstok (zo'n uitklapbaar meetding) vanaf je nut tot aan het midden van de 12e fret. Dit vermenigvuldig je en je hebt je mensuurlengte. Dan moet je deze lengte tot het punt waar je snaar het zadel raakt meten en dan voor de:
E en G snaar + 3 mm
A en B snaar + 2 mm
D en hoge E snaar + 1 mm

Succes!

Luca P
12 maart 2002, 21:39
Heb ik altijd willen doen een eigen gitaar maken. Wat voor hout ga je gebruiken?
Schroef je de hals of lijmen?
Vertel eens wat meer.

Eddie van Halen
12 maart 2002, 22:44
Ik denk dat de hals geschroefd gaat worden, het wordt een beetje een kruising tussen een strat en een EvH Wolfgang (staat zo cool dat hij een beetje 'voorover' hangt) hout wordt besteld bij VoxHumana (.nl)
De elementkeuze en tremolo weet ik nog niet zo precies, maar het gaat me meer om de techniek van het bouwen, ik verwacht dan ook niet dat hij helemaal perfect zal zijn, maar ik verwacht ook niet dat hij na 1x een akkoordje aanslaan uit elkaar dondert :grin:

Oh ja, wat is 'nut' precies (sorry hé :grin: )

sash
12 maart 2002, 22:45
Ja en post een paar foto's van 'het proces' leuk voor de mensen die er ook een willen gaan maken.

ekkerman
13 maart 2002, 08:59
ik zou mij voor je bakken geld uit gaat geven aan een te bouwen gitaar toch een beetje erin verdiepen als je niet eens weet wat een "nut "is .
hiermee wordt de top kam bedoeld.
een naam die net als bij de veel met floyd rose bruggen gebruikte locking nuts toch standaard taal is , hier is een gewone kam dus bedoeld.

SteavisSmokin
13 maart 2002, 13:26
Hmm jah idd...lees er eerst eens wat boeken over!

sash
13 maart 2002, 17:04
'De Gitaar' van Ralph Denyer is een goed boek om alle info uit te halen...

Eddie van Halen
13 maart 2002, 19:21
Ik heb tot nu toe alleen nog maar een ontwerp en alle maten van de body (en schema's van electronica) alleen wist ik niet hoe dat zat met de hals...

cya

Neophyte
14 maart 2002, 16:42
houd er rekening mee dat de hals een beetje hol hoort!

tzijn van die kleine dingen die alles aan het ratelen kunnen krijgen.

Wel tof idee, pics posten als 'ie klaar is hè!