PDA

View Full Version : Sweeping



moretel
12 maart 2002, 10:11
Ik ben nu bijna een jaar serieus bezig met de sweeptechniek, makkelijk vind ik het niet om snelheid te ontwikkelen. Ik start nu op 60 bpm en speel dan 4 noten per beat. Ik ga de snelheid dan stapsgewijs opvoeren maar ik struikel dan snel, met veel oefenen gaat het over een jaar ongetwijfeld beter maar als je Satriani en consorten hoort dan zinkt de moed me weer in de schoenen (heel eventjes maar).

Om een beetje vergelijk te hebben met normale gitaristen zou ik wel eens willen weten met welke snelheid jullie de sweepers kunnen spelen.
Als vb. heb ik de volgende sweeper:
-d----d-d-d-----d--d----------u-u-----u-u-u-
-------------------8-h-12-p-8---------------
----------------10-----------10-------------
----------5-h-9-----------------9-p-5-------
--------7-----------------------------7-----
------7---------------------------------5---
-5-h-8------------------------------------8-

Om het goed in beeld te krijgen kun je het beste knippen en plakken naar kladblok


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-03-12 09:12 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-03-12 09:16 ]</font>

Peter_1
12 maart 2002, 18:55
180 bpm moet wel lukken.

Sweepen is, zoals je al zei, niet iets wat je snel leert. Het heeft mij enkele jaren gekost om goed sweeps over alle snaren te kunnen maken. Het is echt een kwestie van oefenen, dan kom je er vanzelf. De manier die jij hanteert is goed, langzaam beginnen en elke keer een klein stapje in snelheid omhoog

taylor
12 maart 2002, 22:19
opzich is het goed wat je doet maar je moet je ook niet dood oefenen op snelheid dat kan heel irri worden.

het kan ook zijn dat je het toch niet hellemaal goed aanleert zelf(en dat krijg je moeilijk eruit),het beste kun je gewoon dan les nemen van iemand die je goed en precies kan uitleggen hoe je dat moet doen.

op zich is sweeping best snel te leren sneller dan bv alternate picking of doordruk techniek(met ladders ect)omdat je minimale bewegingen maakt met zowel je rechter als linker hand.(dan bedoel ik niet gelijk op 180bpm maar de techniek(goed) onder controlle hebben)

taylor
12 maart 2002, 22:27
o ja wat ik nog wou zeggen is dat je het beste kunt oefen met makkelijke vormen dus bv de maj arp of min arp.

wat 1 goeie oefening is is bv de natuurlijke opvolging van akkoorden bv 1e trap maj in arp vorm tedoen heen en terug over de hals.

dus bv in c: cmaj-dmin-emin-fmaj-gmaj-amin-bhalf verminderd

allemaal vanaf de a snaar gespeelt,heen en terug.

Kjiratsiekoedel
13 maart 2002, 00:26
Wat is sweeping precies?

moretel
13 maart 2002, 11:39
Op 2002-03-12 21:19, schreef taylor:
opzich is het goed wat je doet maar je moet je ook niet dood oefenen op snelheid dat kan heel irri worden.

Doe ik ook niet hoor, ik let altijd op dat ik ontspannen speel, ik ben hier ook niet constant mee bezig. Soms laat ik het weer een paar weken rusten om er dan weer op te oefenen.
Ik ga binnenkort samenspelen met mijn buurman, een echt conservatorium geschoolde gitarist. Hij heeft mijn buizenbak geleend en daarvoor in de plaats krijg ik wat les van hem. Kijken wat hij te zeggen heeft wat betreft tips e.d.
Vaak lukt het met stukjes van Satriani en Vai wel om de posities goed te krijgen maar alleen niet de snelheid van de heren, dat probeer ik dan ook niet maar geef er een eigen draai aan en verwerk dat vaak in mij eigen nummers. Ik vind dan vaak de melodische kant belangrijk.

moretel
13 maart 2002, 11:42
Op 2002-03-12 17:55, schreef Peter_1:
180 bpm moet wel lukken.

Sweepen is, zoals je al zei, niet iets wat je snel leert. Het heeft mij enkele jaren gekost om goed sweeps over alle snaren te kunnen maken. Het is echt een kwestie van oefenen, dan kom je er vanzelf. De manier die jij hanteert is goed, langzaam beginnen en elke keer een klein stapje in snelheid omhoog

Pfoei 180

Ik zit nu op de 80-120, afhankelijk van soort accoord.
Ik vind het nog wel lastig om die sweepers in een solo te verwerken, je gooit ze tijdens een jam niet zo snel uit je mouw. Bij instuderen van een solo gaat dat beter.

moretel
13 maart 2002, 13:47
Op 2002-03-12 23:26, schreef Kjiratsiekoedel:
Wat is sweeping precies?


Een aardig lesje gevonden

http://www.guitar9.com/columnist24.html

jeroenmoore
15 april 2002, 18:19
Ik heb heel wat geleerd van de supergitarist Vinnie Moore, om de snelheid op te voeren moet men van het begin van de hals tot het einde steeds 1 2 3 4 spelen en pak elk vakje apart. Elke snaar vanaf de Lage E tot de hoge E, en toonladders dus begin bij de F F# G G# etc etc etc elke snaar.

taylor
16 april 2002, 13:18
ja das alternate picking geen sweeping maar opzich 1 hele goeie oefening al kun je beter met groepjes van drie beginnen dat met chromatische ladders.

want bij groepjes van drie zit je met het probleem dus
e snaar: down, up ,down
a snaar: up ,down, up ect ect

doordrukken is dus
e snaar: down ,up ,down
a snaar: down ,up ,down ect ect

Andrewski
24 april 2002, 11:40
Ik zie dat hier nog meer mensen het eindstukje van crossroads uit zitten te zoeken.

Echoes
24 april 2002, 16:21
wat is sweeping precies?

moretel
24 april 2002, 22:46
Zie een paar berichtjes terug.

Kjiratsiekoedel
25 april 2002, 08:37
Weet iemand een geluidfragment met sweeping erop, dan weet ik hoe het klinkt.

Eddie van Halen
25 april 2002, 21:18
Kijk op de pagina die hierboven is aangegeven (http://www.guitar9.com/columnist24.html) ga dan naar pagina 2, daar staan 2 geluidsfragmentjes (SNEL !!!) + tabs.

Maar wie kan me vertellen hoe je dat figuurtje dat Moretel gemaakt heeft, moet spelen. Die 5h8 snap ik nog wel (wijsvinger, hammer-on met pink), maar dan vakje 7 (A snaar) en nog een keer 7 (D snaar). Moet je dan je vinger plat leggen ofzo?

moretel
25 april 2002, 22:03
Je moet het figuurtje kopieren naar kladblok.
Als je als font "courier" kiest dan staat het zoals het gespeeld moet worden.
Het lettertype moet per letter dezelfde breedte hebben. Bij courier heeft de i dezelfde breedte als de w. Bij b.v. times new roman is dat niet het geval.
Beetje ingewikkeld uitgelegd maar ik hoop dat je het snapt.

Dirk_Hendrik
27 april 2002, 16:58
Toch frapant dat men hier zo lekker over sweepen zit te leuteren en de naam van Frank Gambale nog steeds niet gevallen is. Toch is hij de man die het gestructureerd sweepen heeft gedefinieerd en er twee erg goede video's over heeft uitgebracht. (Monster licks and sweep picking)

Pas op, te veel sweepen (op het moment dat je het in de vingers hebt) is snel vermoeiend en ritmisch krijg je het nooit helemaal strak.

Eddie van Halen
27 april 2002, 17:22
Op 2002-04-25 21:03, schreef moretel:
Je moet het figuurtje kopieren naar kladblok.
Als je als font "courier" kiest dan staat het zoals het gespeeld moet worden.
Het lettertype moet per letter dezelfde breedte hebben. Bij courier heeft de i dezelfde breedte als de w. Bij b.v. times new roman is dat niet het geval.
Beetje ingewikkeld uitgelegd maar ik hoop dat je het snapt.


Nee, dat snapte ik wel :grin: maar hoe je het moet spelen niet :sad: ......
Die 5h8 is met je wijsvinger en pink. dan heb je 7 en daarna nog een keer 7. dat lukt me niet zo snel... Oefening baart kunst ????

moretel
29 april 2002, 09:41
Je speelt de A en de D snaar met de ringvinger, die rol je als het ware over de snaren. Langzaam beginnen voor de rechts links coordinatie.

AJ
8 mei 2002, 13:24
-d----d-d-d-----d--d----------u-u-----u-u-u-
-------------------8-h-12-p-8---------------
----------------10-----------10-------------
----------5-h-9-----------------9-p-5-------
--------7-----------------------------7-----
------7---------------------------------5---
-5-h-8------------------------------------8-


Van 5h9 naar 10 op de b-snaar is een lastig sprongetje. Wat denk je hiervan:

-d----d-d-d-----d--d----------u-u-u---u---u-
-------------------8-h-12-p-8---------------
----------------10-----------10-------------
-------------9------------------9-----------
--------7-10----------------------10--------
------7-------------------------------12p7--
-5-h-8-------------------------------------8