PDA

View Full Version : Is dit normaal?



Aragorn
11 maart 2002, 22:54
Hallo,

K heb al sinds een tijdje m n nieuwe gitaar (een fender western) maar heb
het volgende probleem:

Als ik de onderste snaar hard aan sla (dus de dikste snaar met het laagste
geluid) dan hoor ik eeen ratelend geluid (de snaar loopt dus tegen 1 of
meerdere fret(s) aan). Kan ik hier wat aan doen? Bijv bij de kam wat
subtiele verhogingen onder de snaar?


Aragorn

Luca P
11 maart 2002, 23:55
Hmmmm.....deze vraag is eerder geweest.
Tja, of je kam is te diep ingevijld, of je hals is te recht, of je zit er echt op te rammen.
Voor de tweede "of", kijk bij deze forum op de 2e pagina bij "Waar is de inbusbout voor?".
Ga voor de zekerheid langs iemand die er verstand van heeft. Het is een beetje gokken wat er loos is zo via het net.

Aragorn
13 maart 2002, 16:34
Op 2002-03-11 22:55, schreef Luca P:
Hmmmm.....deze vraag is eerder geweest.
Tja, of je kam is te diep ingevijld, of je hals is te recht, of je zit er echt op te rammen.


Het is in iedergeval niet de laatste of , maar wat als het de eerste is maw hoe krijg je een te diep ingeveilde kam weer wat hoger?

highspeedalienguitarbunny
13 maart 2002, 20:40
ja dat wil ik ook wel eens weten ik heb hetzelfde probleem met mijn spaanse gitaar.

Sjaak_H
13 maart 2002, 21:09
Als ik de onderste snaar hard aan sla (dus de dikste snaar met het laagste
geluid) .....



Ligt dit aan mij of klopt er hier iets niet?

Leen Kap
13 maart 2002, 22:50
Niet zelf aan gaan klooien. Gewoon effe door een vakman naar laten kijken.

Aragorn
14 maart 2002, 00:20
Op 2002-03-13 20:09, schreef Sjaak_H:



Als ik de onderste snaar hard aan sla (dus de dikste snaar met het laagste
geluid) .....



Ligt dit aan mij of klopt er hier iets niet?


Ja het ligt aan jou :wink:

matthew
14 maart 2002, 09:28
Bij mijn gitaren is de onderste snaar de dunste met het hoogste geluid. Maar enfin, ik weet niet of het een dure gitaar is maar mocht dit het gevsl zijn zou ik er zeker even door een vakman naar laten kijken.
Succes.

Tja, en dat heb je met die bulk Fenders die dagelijks aan de lopende band worden geproduceerd. No offence, maar in die stijl die jij beschrijft is Fender in mijn ogen niet eens een topmerk.
Gibson all the way.

DOLBY
14 maart 2002, 15:59
Bij mij zit ook de dikste snaar boven, maar misschien speel je ondersteboven?
Rammelt je snaar alleen in de open positie? of ook als je bij de eerste en volgende frets indrukt?
Als ie alleen in de open positie rammelt dan is inderdaad je topkam te diep ingevijld. Dat kun je vrij eenvoudig oplossen door wat seconden-lijm (de dun-vloeibare, niet de gel) in het gleufje te laten lopen. Even laten uitharden en vervolgens tot de gewenste diepte uitvijlen.
Oh ja, als je gitaar nieuw is: gewoon terug naar de winkel gaan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: DOLBY op 2002-03-14 15:01 ]</font>

Aragorn
14 maart 2002, 17:28
Hij rammelt idd alleen in op positie (tenzij ik erg hard aansla), dus dan zal het wel aan de topkam liggen.

Maar ik heb gisteren op een western van m n vriend gespeeld en daar had ik het idee dat zijn dikke E snaar niet zoveel uitweikte (de amplitude)als mijn E snaar. Kan dit zo zijn? Maw zou het een goed plan zijn om er andere betere snaren op te zetten want die er nu op zitten zijn volgens mij erg goedkoop maar daar heb ik niet zoveel verstand van. (Er zitten nu Fender bullet end 80/20 bronze snaren op 10/48, wat het is weet ik ook niet maarja)

Sjaak_H
14 maart 2002, 20:46
Jullie maken me echt nieuwsgierig: Zijn er echt mensen die spelen op een gitaar met de dikke e-snaar onder? Of is dit een voorschot op 1 april??

Aragorn
14 maart 2002, 20:49
Op 2002-03-14 19:46, schreef Sjaak_H:
Jullie maken me echt nieuwsgierig: Zijn er echt mensen die spelen op een gitaar met de dikke e-snaar onder? Of is dit een voorschot op 1 april??


Ofcource not! :wink:

Luca P
14 maart 2002, 21:10
De oplossing voor te diepe kam gleuven(hhmmmm....) is gewoon vervangen lijkt mij. Kost dat?? Geen idee, maar zelf durf ik er niet aan te klooien.

JV
14 maart 2002, 21:31
de dikke e is inderdaad de onderste. zo is het mij tenminste aangeleerd. je moet het zien vanuit het perspectief van de bladmuziek, bij tabs staat de hoge e bovenaan en de lage onderaan

Aragorn
14 maart 2002, 23:41
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aragorn op 2002-03-15 19:26 ]</font>

fakruis
20 maart 2002, 12:47
Over de afstelling van de gitaar hals is heel wat te leren op volgende site
http://www.cumpiano.com/Home/Newsletters/archive.html

fakruis
20 maart 2002, 12:47
Over de afstelling van de gitaar hals is heel wat te leren op volgende site
http://www.cumpiano.com/Home/Newsletters/archive.html

Bartyboy
19 april 2002, 00:39
Op 2002-03-14 19:46, schreef Sjaak_H:
Jullie maken me echt nieuwsgierig: Zijn er echt mensen die spelen op een gitaar met de dikke e-snaar onder? Of is dit een voorschot op 1 april??


De eerste snaar (snaar 1) is de hoge E snaar, de laatste snaar (snaar 6) is de lage E. Je zou de lage e snaar dus de onderste/laatste kunnen noemen.

freddynl
19 april 2002, 01:10
10/48 (0,1mm - 0,48mm)is doorgaans veel te licht voor acoustische guitaren.

Probeer maar 12/54 !

Let wel even op de afstelling van de hals, het kan zijn dat deze gericht moet worden met een dikker type snaren!

DOLBY
22 april 2002, 16:03
10-48 betekent 0,010 - 0,048 inch (dus 0,254 - 1,2192 mm) anders zouden het wel heeeeele dunne snaren zijn

Dirk_Hendrik
23 april 2002, 10:22
Een tipje wat ik jaren terug tegenkwam voor dit euvel (een te diep uitgesneden topkam dus) is om een klein stukje G-snaar in het gleuje van de E-snaar te leggen. Deze komt hiemee dus iets minder diep in het gleufje te liggen. Als dat het probleem oplost kun je het stukje snaar met een drupje secondelijm vastplakken.

Wbremer
30 mei 2002, 21:26
Mensen....... een topkam kost geen niks (2 Euro is de duurste) Vervangen is meestal een fluitje van een cent. (Dun zakmes ertussen en tikje met hamer. Wel van boven naar beneden; dus niet naar frets toe slaan!) Kijk voor een goede handleiding op http://www.Frets.com Kijk voor de zekerheid ook eerst of de hals ietsie krom (naar je toe) loopt. Kijken vanaf de brugzijde. Dit moet namelijk! Indien nodig afstellen (Daar is die inbusbout IN de kast voor. De draait hiermee de pushrod, ook we trushrod genoemd) Je kunt met een lineaal heel makkleijk controleren of alle frets even hoog staan. Tenslotte kun je de brug verhogen. Oude stukje been of plastik eruit halen (zit los als 'r goed is) en even een nieuwe, hogere kopen. 1 Euro. Afstellen (eventueel wat wegslijpen) en gereed is ie weer.