PDA

View Full Version : Vraagje



Elina
11 maart 2002, 15:53
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ben beginnend gitaarspelend en dat lukt wel, het zingen lukt ook, ik heb alleen een groot probleem met deze dingen tegenlijk doen. En dat lijkt me nu juist zo leuk.
Op een een of andere manier schijnen mijn hersenhelften die link nogal moeilijk te maken om die 2 dingen tegelijk te doen. Kent iemand misschien oefeningen die je kan doen om dit jezelf te leren?
Ik ben blij met alle tips.
Bedankt.
Elina.

Kitaarhiero
11 maart 2002, 16:13
ik zing en speel gitaar tegelijk... en er zijn een paar dingen die belangrijk zijn:

1 speel routine, in je slaap moet je de gitaar partij kunnen spelen.

2. begin met nummers waarbij de zang gelijk loopt met de akkoorden, en die ritmisch qua akkoorden en zang een beetje gelijk is.

3. oefenen en oefenen... de nummers van Nirvana unplugged en de Ramones (en flink wat andere punkbands) lenen zich uitstekend voor het oefenen van zingen en spelen tegelijk... Penny Royal tea, About a girl en where did you sleep last night zijn zeer snel al best goed te doen.

ik kon trouwens ook pas heel laat zingen en spelen tegelijk, dat heeft zo'n beetje een maand of 4 geduurd.

sleep_to_saturate
11 maart 2002, 16:25
Ik kon het eigenlijk gelijk al. Het is net zoals drummen. Sommige kunnen wel al meteen met de voet en hand verschillende ritmes doen en sommige niet.
Maar het is zeker aan te leren, gewoon veel spelen en oefenen.

Peter_1
11 maart 2002, 16:58
Je kunt het ook gewoon opgeven, ik probeer het al 15 jaar en kan het nog steeds niet.
Misschien kan ik gewoon niet zingen, snik :sad:

Ik speel reeds zo'n 20 jaar, kan dus alles redelijk op routine spelen, maar wanneer ik probeer om tijdens het gitaar spelen te zingen raak ik hopeloos het ritme kwijt, mateloos irritant. Ik heb het dus maar opgegeven en mij er bij neergelegd dat een carriere als zanger-gitarist niet voor mij is weggelegd :wink:

pimmetje
11 maart 2002, 18:08
Gewoon hard oefenen is hierbij volgens mij geen garantie voor succes.

Ik heb jarenlang geoefend om in nummers een beetje backing vocals er doorheen te gooien. Nooit echt gelukt en ik had 't al een beetje vergeten.

Plots lukte het wel tijdens een optreden. Het kwam misschien omdat ik plotseling alle breaks, eindes e.d. aan moest geven. Daardoor ging ik al meer spelen terwijl ik actief op andere dingen moest letten.

Mijn gitaarleraar heeft me ooit de tip gegeven om tijdens het thuis oefenen naar buiten te kijken en de nummerborden van langskomende auto's actief bij te houden in het hoofd. Ik heb DAT eigenlijk nooit serieus geprobeerd.

Luca P
11 maart 2002, 18:18
Doe als BB King. Die zingt en speelt volgens mij zelden gelijktijdig.

sash
11 maart 2002, 18:27
Op 2002-03-11 18:18, schreef Luca P:
Doe als BB King. Die zingt en speelt volgens mij zelden gelijktijdig.


Dat kopt, maar het ligt eraan wat voor muziek je wilt spelen en waarvan je houdt. Als ik slow-blues speel dan speel ik nooit als ik zing en vice versa, maar als ik een wat snellere blues speel, zing en speel ik vaak wel tegelijk (meestal bij nummers van SRV (Voodoo Chile, Pride 'n Joy)). Nummers van Eric Clapton zijn ook erg goed om akkoorden te kunnen spelen terwijl je zingt (Denk aan nummers van het album Journeyman). Als je meer van rock/metal houdt, zijn nummers van Nirvana goed om mee te beginnen. Als je wat verder bent kun je nummers van Metallica doen (bv. Master of Puppets of Of Wolf And Man). Laat ff weten hoe het vordert.

Succes!

episua
11 maart 2002, 19:17
Ik vind dat je het gewoon in je moet hebben.
Ik zelf speel en zing al vanaf m'n... 8ste, hoewel het toen bij oude rock 'n roll platen van m'n pa bleef, ben ik, al zeg ik het zelf veel beter geworden.
Onze bassist speelt nu anderhalf jaar en kan eigenlijk enkel refreintje's meezingen.
Tip: kijk niet naar de gitaarhals/vinger settingen, als je eerst de akkoorden en melodie precies weet dan lukt het vanzelf.

gangsta
11 maart 2002, 20:23
Op 2002-03-11 16:25, schreef sleep_to_saturate:
Sommige kunnen wel al meteen met de voet en hand verschillende ritmes doen en sommige niet.

ja, dat is wel goed opgemerkt, de 1 kan er echt helemaal nix van en de ander doet het zo..
en als advies: iemand anders zei het al, het gitaarstuk moet je neit bij hoeven nadenken gewoon automatisch spelen en dan erbij zingen. veel suc6

Luca P
11 maart 2002, 20:58
Paul MacCartney is een goed voorbeeld van zingen en spelen tegelijk.
En ook mijn hero, Brian Setzer.
En dan niet zingen en djinge djinge... maar licks, (jazz)akkoorden schema's en zo.
Toen ik dat merkte had ik zoiets van, shit dat moet ik ook kunnen.

sash
11 maart 2002, 23:08
Op 2002-03-11 20:58, schreef Luca P:
Toen ik dat merkte had ik zoiets van, shit dat moet ik ook kunnen.


Ja dat hebben wel meer mensen :smile:

Elina
12 maart 2002, 08:39
Hai mensen,
Dat wordt dus oefenen, oefenen, oefenen. Ik hoop dat ik niet zo'n hopeloos geval blijk die het nooit leert. Maar waar een wil is is een weg, zullen we maar denken.
Bedankt voor de reacties.
Groetjes, Elina.

dirkw83
12 maart 2002, 10:03
Bij de makkelijke nummers lukt het me wel (Runaway Train - soul asylum) en de nirvana unplugged toestand. Bij moeilijkere dingen wordt het een andere zaak. Ik denk dat je gewoon de juiste nummers moet proberen.

moretel
12 maart 2002, 10:53
Neil Young was vroeger ideaal om te starten.
Maar zodra de slaggitaar overgaat naar tokkelen en arpeggio's e.d. wordt het een stuk lastiger. Ik ben nu al een week bezig met de eerste zinnen van Kryptonite met dat in wezen simpele tokkeltje, maar de timing en overgangen vereisen toch flink wat oefeningen. Dingen als SRV en Hendrix met alle gitaarloopjes etc. lukt me voorlopig nog niet .

Eddie van Halen
12 maart 2002, 19:53
Ik ben nu 'Long Blond Animal' van Golden Earring (drop D tuning) aan het oefenen. Dat is een riffje dat het hele couplet door gaat, en dan moet ik ook nog zingen.
Ik ben gewoon begonnen met lanzaam oefenen, en kijken wanneer het riffje begint (op welk woord het begint zeg maar) en dan het tempo opvoeren. Het gaat vaak wel eens fout, en ik hoop niet dat ik dat in het bijzijn van de andere bandleden ook doe :wink: maar het is soms ook nog wel lachwekkend als je dan wilt beginnen met zingen en dan kapt je gitaarhand er ineens mee :grin: :grin: :grin:

ekkerman
13 maart 2002, 09:02
ja jongens het lijkt allemaal zo makkelijk heh ?
probeer het likkie van walk of life maar eens te spelen en er dan bij te zingen !!!!
zo speel ik ook het toch vrij intensieve slagje van holiday ( madonna ) en zing dan al die tweede stem zinnen en das ook niet zo eenvoudig....

moretel
13 maart 2002, 09:32
Als ik thuis oefen op moeilijke dingen gebruik ik een drumcomputer. Dat gaat dan goed maar met de band is het een ander verhaal. Je hoort jezelf minder en hjet ritme is nooit zo strak. Het kost dan soms veel tijd om in te spelen. Zo hebben we voor sultans of swing, zang en lickjes en solo, de hele avond uitgetrokken.