PDA

View Full Version : Boss Heil Talk Box



jeroenvanlankveld
11 maart 2002, 15:38
Kent iemand dit vage, maar uiterst vette effect... ik hep er namelijk een paar vraagjes over...

- Is het moeilijk te gebruiken het effect?
- Hoe werkt het precies?
- Hoe duur zijn ze?

Dirk_Hendrik
11 maart 2002, 15:53
Ten eerste is het ding bij mijn allerbeste weten niet van Boss maar van Dunlop.
Hoe werkt het:
In de doos zit een speaker die in een trechter blaast. Die trechter komt uit in een "tuinslang" die je met het uiteinde net voor je zangmicrofoon laat uisteken. De doos wordt aangesloten op de speakeruitgang van je gitaarversterker. Het uiteinde van de slang zit in je mondhoek en "blaast" daar dus gluid in. Dit vang je op met je zangmicrofoon die je via de PA uitversterkt. Met verschillende mondbewegingen kun je het geluid dus akoustisch filteren.

Bekende voorbeelden:
Show me the way -Peter Frampton
Livin' on a prayer- Bon Jovi
The Zoo -Scorpions

jeroenvanlankveld
11 maart 2002, 16:06
jah... da bedoel ik dunlop...

exqueeze me

jeroenvanlankveld
11 maart 2002, 16:10
luister maar eens naar Rocket Queen van Guns n' Roses (vooral die versie op "Live Era")

Echt geweldig vinnik da klinken
ik meende dak ze voor 216 dollar had zien staan op internet, iets wat iets te duur is voor mijn doen... en daarbij komt dus ook nog de microfoon en pa.... dus da zit er voorlopig niet in

mischien als ik later een beroemd en berucht gitarist ben :wink:

Dirk_Hendrik
11 maart 2002, 16:58
Er heeft iets van 10 jaar geleden een ontwerp van zo'n ding in elex, het toenmalige kleine broertje van elektuur (tijdschrift) gestaan. Ik vermoed dat even googelen met "talk box" (met "" want het is een string) en DIY (Do it yourself) ook nog wel wat zal opleveren.

koen1111
11 juni 2002, 21:23
Jeroen,

volgens mij bedoel je "anything goes" van GNR.
Maakt ook nie uit, 't zijn allebei topnummers uit ver vervlogen tijden.....

piezo
20 juli 2002, 17:28
Er zijn talkboxes (Heil) die tussen versterker en luidspreker worden aangesloten en talkboxes die je opneemt in je effectpedaalketen.

srv-man
21 juli 2002, 22:10
Je hebt er ook een van Rocktron, die wordt ook wel eens tweedehands aangeboden, zie ebay in Duitsland, http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=894752084
Wel even de tube omspoelen, tongzoenen met een andere gitarist is minder.... :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: srv-man op 2002-07-21 22:10 ]</font>

wanna1
22 juli 2002, 20:49
Rocket Queen is Heel goed
Super