PDA

View Full Version : hoe werken scales?



semt-x
9 maart 2004, 20:06
ik heb het programma Guitar Pro 4 geinstalleerd, maar snap niet hoe scales werken, is er iemand die dit kan uitleggen?

Blijepanda
9 maart 2004, 21:18
Bedoel je de scales optie in GP4 zelf?

semt-x
9 maart 2004, 21:25
o.a. uberhaupt als ik bijv. naar een site ga waar scales staan, snap ik er niets van.

Ik zie bijv. in GP4 een fretboard met onwijs veel nummers erop.
Wat moet ik hiermee??

Blijepanda
9 maart 2004, 23:07
Als je begint met soleren kan je je in het begin maar beter beperken tot de minor pentatonic (mineur pentatonisch in goed Nederlands) scale. De bedoeling van een scale is dat je hem gebruikt om over een bepaalde akkoordenprogressie heen te soleren (meestal).

Maar hoever ben je qua theorie? Als je niet uitkijkt dan worden er aan alle kanten met de in jou oren misschien meest vage termen en voorbeelden gestrooid om jou uit leggen wat een scale precies is.

semt-x
9 maart 2004, 23:23
Laat ik het zo zeggen, ik weet dat er verschillende zijn, maar hoe ik ze moet pakken enz. GEEN IDEE.

Met andere woorden, onderaan de ladder.....

Iced Dragon
10 maart 2004, 08:12
Bedoel je tablatuur?
een nummer staat voor een fret.
een 0 staat voor een open snaar, een 1 voor het eerste 'hokje' na de open snaar, dan 2...

de bovenste lijn met nummers is de hoge mi, of de dunste snaar, en de onderste lijn is de dikste snaar, dus eigenlijk precies het omgekeerde van hoe de snaren zich in werkelijkheid op je gitaar bevinden, nl. de dikste bovenaan en de dunste onderaan.

dit zijn de snaren zoals ze in tablatuur geschreven zijn

E (dunne snaar)
B
G
D
A
E(dikke) snaar

semt-x
10 maart 2004, 23:12
Het idee achter tablatuur snap ik.
Maar ik snap niet hoe ik toonladder moet lezen op internet?
Bijvoorbeeld:
http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html

Hier snap ik echt niets van.
Als ik C aanklik en dan zeg bijv. Major scale, dan krijg je op een fretbord een enorm aantal nummers te zien, maar ik snap niet welke voororde er is om een toonladder te pakken.
Ik wil met toonladder gaan beginnen aangezien een aantal mensen mij hebben vertelt dat ik hiermee eens moet gaan beginnen, naast het kopieeren van bestaande liedjes.
Het is goed voor de vingers en eenmaal in het hoofd kan je alles pakken.
Zijn hier toevallig ook nog goede boeken van te koop?
Om eigenlijk beetje blues en rock te pakken, waarin alles gewoon duidelijk vermeld en het liefst NIET in noten, maar bijv. in tablatuur.

Ik hoop dat ik zo iets duidelijker ben geweest, maar in ieder geval al bedankt voor jullie reacties

Iced Dragon
11 maart 2004, 08:48
het zijn de posities van de noten van je toonladder, niet welke vinger of welke fret het is.
alleen
do=1
re=2
mi=3
...

Iced Dragon
11 maart 2004, 08:59
wat je kunt doen is patroontjes leren, vb C majeur, je begint op de A snaar en met je middelvinger op de 1 (do) dan met je pink de 2 dan op de D-snaar met je wijsvinger de 3 enz...
probeer om te beginnen met je vier vingers elk een fret toe te wijzen, zodat als je de toonladder opgaat eigenlijk binnen de zelfde vier frets blijft (als je uiteindelijk niet anders kunt, dan ga je een stapje verder natuurlijk)
Oefen eerst op die positie, waarbij dus je wijswinger alle noten op de 2e fret speelt, middelvinger 3e fret, ringvinger 4e fret en pink de 5e fret.
als je uiteindelijk aan de hoge Fa komt (4 op de E of de B snaar) kun je dus 2 kanten uit. kijk wat je het meest ligt. Om F op de E te spelen zal je je wijsvinger naar de 1st fret moeten brengen (stretchen) of je verschuift alles 1 (of meerdere) positie(s) en speel je verder op de B.
Hopelijk heb je er iets aan?

Iced Dragon
11 maart 2004, 09:06
ah nog even iets wat IK belangrijk vind...theorie
leer waarom iets majeur, mineur, harmonisch..is. zowel toonladders als akkoorden en probeer uw noten te localiseren. Ik bedoel leer uw noten van buiten op de nek en als je dan nog 's de noten leert van 'elke' toonladder dan kun je gewoon vericaal, horizontaal, diagonaal spelen zonder vast te moeten hangen aan posities en patronen.
heb je helemaal geen notenleer voor nodig (wel interessant hoor :roll: :razz:)
Je ziet maar

veel plezier
Bjorn

Desperado
12 maart 2004, 22:03
http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html

Hier snap ik echt niets van

Dit zijn de toontrappen van het akkoord,een akkoord is opgebouwd uit tertsen dus 1,3 en 5 bv(drieklank)
kijk maar naar de onderste E snaar waar de 1 staat (dat is dus de C) daarboven zie je nog een 1 en een 5 dit is de barre rechts daarvan de 3 (grote terts dus majeur) en weer rechts daarvan nog eens de 1 en de 5, pak je die allemaal heb je de C majeur in de E vorm.
Je kan er ook een vierklank van maken door die laatste 5 weg te laten (zit er immers 2x in) en de laatste 1 te verlagen naar een 7 (vorige snaar onder de 3) en nu heb je C majeur 7 (C7)

Als je nu naar de C op de A snaar kijkt (de 1 dus) zie je weer hetzelfde verhaal maar nu in de A vorm, al die cijfers zijn dus de toontrappen van C majeur op elke positie tm de 12e fret.

dit zijn echter maar 3 toontrappen van de betreffende toonladder,hoop dat je weet welk (diatonisch of pentatonisch) patroon hoort bij bv de Cmajeur in de E vorm,maar zoniet dat kan je dat op de site die je noemde allemaal makkelijk uitzoeken.

freddietjetje
14 maart 2004, 10:40
ik denk dat je het meer moet zien als 1 grote toonladder, maar dan over je hele gitaar.

amon
24 maart 2004, 21:37
heb je de full versie van gtp4? zoja, van welke site?
of heb je de demo? zoja, laat dan maar...