PDA

View Full Version : Vocal Effecten



poepsnaar
9 maart 2004, 12:52
Laatste tijd beetje bezig met opnamens.
En vocals beetje dynamic geven. Weten jullie nog leuke trucjes die je met effecten kunt doen op vocals, in cubase bijvoorbeeld.

Zijn der geen tutorials hiervoor ?

Ik zelf doe wel eens een highpass filter voor een radio stem

skanky
9 maart 2004, 13:41
Voor een radio-sound kan je beter een bandpass-filter gebruiken dat klinkt beter en realistischer.

Hieronder een paar ideeen. Het beste is gewoon vanalles uitproberen, e komt vanzelf wel wat leuke geluiden tegen.

Voor zang (Algemene tips)
Compressie: Ratio 2:1/4:1 soft knee gemiddelde attack/release
Reverb: Een beetje plate-galm doet wonderen

Effecten:
Distortion op zang blijft leuk, je kan bijna gitaarsolo's zingen. Muse gebruikt dat veel, luister maar eens naar het einde van muscle museum.

Delay: Stereo delay, linker kanaal een andere delaytijd dan het rechter kanaal. En de crossfeed redelijk hoog, dan krijg je hele rare klanken.

Reverb: in wave editor - zang omdraaien(reverse) - galm toevoegen - zang weer terugdraaien. Dan komt de galm voor het orginele signaal. Een andere truc voor reverb is de mix op 100% wet zetten. Dan hoor je alleen de galm, alsof de zanger heel ver weg staat.

jelle
9 maart 2004, 20:26
hee bedankt man!
vooral dat laatste lijkt me erg tof, gauw effe uitproberen... :)

MikeDirnt
10 maart 2004, 12:14
goeie tips!

Als je een zanger hebt die een beetje schreeuwt, is het ook wel leuk om over zn geschreeuw een beetje phaser te doen.

Frits van Mourik
11 maart 2004, 00:47
Stereo pitchshifter met + een paar cents links en - een paar cents rechts;
geeft een heel breed ambient "chorus"-geluid, zònder sweep!
Zang luider zonder echt te veel up-front: par.eq rond de 1k b'tje dimmen.
(idiot part) zet je zangmic op omni, leg vlak achter de mic een zinken emmer op bijv. muzieklessenaar, zodat je zanger ìn de emmer zingt. 8-)
(/idiot part)

Hempo
13 maart 2004, 00:01
Reverb: in wave editor - zang omdraaien(reverse) - galm toevoegen - zang weer terugdraaien. Dan komt de galm voor het orginele signaal. Een andere truc voor reverb is de mix op 100% wet zetten. Dan hoor je alleen de galm, alsof de zanger heel ver weg staat.

Dan komt de galm voor het orginele signaal..
Wat is daar hoorbaar anders aan dan ?

bert k
13 maart 2004, 01:03
Nou, dat de galm er normaal achteraan komt. Bovendien is de galm omgedraaid, dus hij begint heel zacht, en hij zwelt aan. Best wel leuk effect

Hempo
17 maart 2004, 16:58
kheb t ff getest, maar tis niet bruikbaar voor veel dingen denk ik :)
swel geinig, of ik heb wat teveel reverb gebruikt, kan ook natuurlijk.

ReinoutV
17 maart 2004, 18:27
Maar dan begint de galm toch met het einde van het refrein, en wanneer de originele zang klaar is, is de galm net bij de eerste zin aangekomen. Dat klinkt toch niet...? :???:

ReinoutV
17 maart 2004, 18:28
En hoe kan je van de galm (die meestal uit een plugin komt, neem ik aan) een bestandje maken dat je gewoon op kunt slaan? Moet dat met zo'n taper plugin?

Frits van Mourik
18 maart 2004, 00:14
Die reverse galm laat zich moeilijk omschrijven. Toch 'n poging:
Stel, je speelt een korte gitaarnoot: "Ping!"
Met een gewone galm wordt dat: "Piiiiiiingngng"
Met reverse galm hoor je " gngngniiiiPing"
Je noot komt uit de verte aansuizen en stopt vlak voor je.
Neem hiervoor een galm met ietsje predelay, veel eerste reflecties en een lange galmstaart, 8 sec. ofzo.
Opslaan: maak een kopie van je te bewerken track.
Reverse de kopie en pleur de galm erop: 100% wet, 0% dry.
Keer deze weer om, ff saven en voeg 'm in je mix naar smaak toe...

El Capitain
19 maart 2004, 00:10
Het klinkt als een recept :)

Frits van Mourik
19 maart 2004, 01:37
Nou kan ik toevallig ook heel aardig koken... :P

bert k
19 maart 2004, 09:32
+1! Da's zeker waar :) Ossestaartsoep, met omgekeerde ossestaart...

Frits van Mourik
19 maart 2004, 14:16
Hmm, als je je realiseert wat zo'n staart bij z'n leven allemaal langs heeft zien komen ...:stop:
Nee, dan liever 'n stevige gebonden uiensoep met wat (verse) thijm.:dance:
Maar dit wordt toch wel erg OT ...:sneaky:
Voor je het weet staat de NetPolitie op de stoep :wink:

nirvana
27 maart 2004, 15:03
kan iemand me zo'n receptje in cool edit pro taal doorgeven. Stap na stap... welke effectjes gebruiken jullie hier om gitaar, bass en stem mooi op te maken?

bert k
27 maart 2004, 15:22
Dat is nou net de kunst van het opnemen, dat lukt niet in een kort verhaaltje.
Maar een paar tips:
-Galm en chorus en zo moet je zelf maar kijken, gewoon naar smaak toevoegen.

-Na het opnemen van een track altijd normalizen, dat al je levels een beetje gelijk zijn.

-Probeel eens wat uit met de hard limiting. Effects-->Amplitude-->Hard limiting. Vooral nuttig op zang en bas, maar probeer van alles. In het venster moet je vooral spelen met het veld 'Boost input' Hiet gaat alles harder door klinken. Ook lekker over de eindmix.