PDA

View Full Version : Welk hout ?



Desperado
7 maart 2004, 23:20
Hallo Richard,



Daar ik van plan ben enkele gitaren te gaan bouwen zou ik graag van de mogelijkheid gebruik maken je een enkele vraag te stellen,ook al is dit subforum hier niet voor bedoelt (denk ik?) ,waag ik gezien je antwoorden aan Kjiratsiekoedel toch maar een kansje ;)

Ik heb nog wat stukken hout liggen waarvan ik graag 2 elektrische gitaren wil maken te weten:

Beuken
Bubinga
Essen (olijfessen)
Noten
Kersen
Padoek

Zelf dacht ik aan een doorlopende nek uit lagen bubinga en essen met een essen body om mee te beginnen,en een toets uit padoek of bubinga?,en verder denk ik dat beuken niet echt bruikbaar is ?
Graag zou ik weten wat je van genoemde houtsoorten vind en welke combinaties het best zouden zijn en waarom.
Ook ga ik als vingeroefening misschien een nieuwe nek incl toets voor een oude akoestische basgitaar maken zit er hiervoor bruikbaar hout tussen ?
En tot slot wat voor hout acht je het best los van de houtsoorten die ik noem?

Alvast bedankt !

Kjiratsiekoedel
10 maart 2004, 11:14
"En tot slot wat voor hout acht je het best los van de houtsoorten die ik noem?"

Dit zal heel erg verschillen per gitaar en de daarbij behorende wensen.
bv.
-wil je veel hoog of juist laag
-wil je een mooie tekening
-etc.....

heeres gitaarbouw
10 maart 2004, 13:05
De bodies kun je maken van olijfessen, hoewel dit niet echt een goede toonhoutsoort is.
Noten is geschikt voor gitaren met een strakke toon, met misschien iets minder warmte. Ook de hals kun je van noten maken.
Bubinga is geschikt voor de toets.
Beuken en kersen worden wel gebruikt op goedkopere gitaren. Als dit je eerste schreden op het gitaarbouwerspad zijn kun je hier dus goed mee experimenteren.
Als je wat meer zekerheid van een goed klinkend instrument wilt kun je beter de gebruikelijke toonhoutsoorten zoals moerasessen, mahonie, elzen en esdoorn gebruiken.
Deze houtsoorten zijn te koop bij Texas & Tweed en Vox Humana,. Ze verkopen daar ook boeken over gitaarbouw die dieper op de materie in gaan.

Voor de hals van de bas moet je toch echt op zoek naar een goed stuk esdoorn of mahonie. Voor de toets kun je wel het bubinga gebruiken. Als het een fretloze bas is kun je beter ebben gebruiken i.v.m. slijtage.

Desperado
10 maart 2004, 21:25
Hartelijk dank voor je reactie.
Het wordt mijn eerste gitaar project en dit hout heb ik nog liggen vandaar,ik heb ook al div goede boeken (druk aan het lezen)

Toch nog 1 vraagje het olijfessen wil ik gebruiken ivm de mooie tekening van het hout,ik hoor her en der dat de body geen (bijna geen) invloed heeft op de klank als het een nek trough is waarbij alles (dus ook brug en elementen) op de doorlopende nek zit,klop dit?

Verder hoop ik dat we hier ook foto`s te zien krijgen van je archtop bouwproject ?!

Javaca
14 maart 2004, 14:04
Hé Desperado,
De dubbelposts worden wel door de mod's van dit gedeelte verwijderd hoor. (MichielV en Ikzeidegek)

Desperado
15 maart 2004, 00:36
Hé Desperado,
De dubbelposts worden wel door de mod's van dit gedeelte verwijderd hoor. (MichielV en Ikzeidegek)

Ahhhh redder in nood :P als je na 5 dagen alsnog een dubbelpost krijg durf ik straks niets meer te posten,maar nu ik weet dat er puinruimers zijn durf ik weer :wink:

heeres gitaarbouw
17 maart 2004, 10:05
Over de vraag of het materiaal van de body invloed heeft op het geluid is veel discussie. Er zijn inderdaad mensen die zeggen dat de houtsoort er niet toe doet. Zelf hou ik niet van het geluid van neck-through instrumenten maar laat je hierdoor niet weerhouden. Je zult je eigen waarnemingen en ervaring moeten gebruiken om jouw mening te vormen. M.a.w.: gebruik het olijfessen gewoon en kijk wat er gebeurt.

Foto’s van de archtop zijn te vinden in de tekst van het bouwproces, elders op deze site.