PDA

View Full Version : zweetschade?



gust
9 maart 2002, 20:35
Afgelopen zomer een concertje gepleegd in een klein véél te warm cafeetje. Resultaat: zweten dat het niet meer mooi was en 's anderendaags vastgesteld dat mijn gitaar doffer klonk. Heeft hier iemand ervaring mee? thanks

jaccoos
9 maart 2002, 20:44
zweet is een sterke zoutoplossing en dat kan op onbehandelde materialen goed inbijten. Ik heb er alleen last van op snaren en dat is dus over na verwisselen. het zou ook het fretboard kunnnen beschadigen, maar dat weet ik niet. wat denk je zelf wat de oorzaak van de doffe klank is?

gust
9 maart 2002, 21:01
Het was echt héél warm, dus ook een behoorlijke dosis zweet. Als ik de sporen van het zweet volgde kwamen er sporen toe aan de knoppen voor de toonregeling. Ik vermoed dat er een insijpeling heeft plaatsgevonden in één van deze knoppen. Het doffe geluid was weg na een paar dagen. Ik vermoed na opdroging van het vocht. Toch behoed ik me voor de volgende keer. Ik ben niet agressief, maar mijn zweet...

Shinoda-girl
9 maart 2002, 21:03
een tip: neem voortaan gewoon een schoon shirt mee :razz:

JV
9 maart 2002, 21:05
vergeet geen zweetbanden om te doen. lijkt onzin, maar het houdt wel het okselzweet tegen om in je gitaar te komen

gust
9 maart 2002, 21:27
Als je me dan ook nog eens kan zeggen waar ik die banden moet om doen lijkt het wel wat. Goede tip, dank je. serious

Shinoda-girl
9 maart 2002, 21:44
owkee dit klinkt misschien raar maar: doe het om je polsen

JV
9 maart 2002, 22:03
Op 2002-03-09 21:44, schreef Shinoda-girl:
owkee dit klinkt misschien raar maar: doe het om je polsen


percies, gewoon om je polsen, net als tennissers enzo, daar doen zij het ook voor; zodat het zweet niet in hun racket komt en de griptape zijn grip niet verliest

lupoloco
9 maart 2002, 22:06
bericht nummer 10000!

gust
9 maart 2002, 22:59
Probleem is dat niet mijn pols maar wel mijn onderarm als eerste de body raakt. Maar kom, het zal wel niet altijd zo warm zijn zeker?

gangsta
9 maart 2002, 23:37
zweet kan in ieder geval je snaren dof laten klinken, je ziet het ook, ze gaan er een beetje zwart uitzien.

ekkerman
10 maart 2002, 14:51
ik vind veel erger wat zweet met je brug uithaalt !!

Shinoda-girl
10 maart 2002, 16:16
probeer de polsbanden maar gewoon een keer. ik gebruik ze ook altijd als ik ga tennissen.

gangsta
10 maart 2002, 18:40
Op 2002-03-10 16:16, schreef Shinoda-girl:
ik gebruik ze ook altijd als ik ga tennissen.

ik ook

SteavisSmokin
10 maart 2002, 22:53
Misschien is er zweet in de elementenschakelaar of in 1 van je potmeter van je gitaar terecht gekomen wat dit tot oorzaak kan hebben? Ik weet niet of dat mogelijk is maar wie weet? Ik neem wel aan dat je in de tussentijd een aantal keren van snaren gewisseld hebt want oude snaren = dof geluid.
Steven

sash
10 maart 2002, 23:10
Inderdaad, het zullen je snaren wel zijn, want zweet tast snaren erg aan, dat merk ik vooral als ik net een nieuw setje erop heb zitten. Als ik een uurtje of 2 gespeeld heb, dan zie ik de andere dag er een soort van roest op zitten.

ekkerman
11 maart 2002, 08:45
ik denk dat speciaal voor dit topic gust zijn naam in guts moet veranderen !!!
het gutsent zweet.....

episua
11 maart 2002, 10:12
Beter je handen wassen en meer deo op doen

Echoes
11 maart 2002, 11:34
zie de cd hoes van Money For Nothing (van dire straits)

hartstikke hip :smile:

sleep_to_saturate
11 maart 2002, 11:41
Hmm vaaaaag..
Ik post een tekst getiteld Gust op 6 maart.
En op 7 maart hopla opeens een user die zich als Gust registreerd..
Zeer vaag.. oh well moet kunnen..

pimmetje
11 maart 2002, 12:52
Of je kan de bassisten-manier gebruiken.

Die sparen hun snaren enigszins door iedere zoveel nummers eerst een licht vochtige en daarna een droge doek over hun snaren te halen. Dit kan natuurlijk ook met verdere externe hardware.

Het frettenbord kan je ieder half jaar of zo schoonmaken met blokfluit-olie (of een ander zuurloos olietje).

De interne hardware heb ik geen oplossingen voor.

sash
11 maart 2002, 18:45
Door dat kloterige Ridderkerkse klimaat poets ik m'n fretboard met elk nieuw setje snaren op met die olie, zodat ie weer helemaal top speelt :smile:

gust
11 maart 2002, 20:56
Aan 'sleep to saturate': ik heb de site pas ontdekt op 07-03 dus dat kan je me niet verwijten. Voor de rest bedankt allemaal. Ik ga het wel bij het verwisselen van de setjes houden. Ik heb het echt niet begrepen op zweetbandjes, met alle respect. Dom vraagje nog misschien aan sash: je schrijft dat je je fretboard reinigt, telkens je de snaren vernieuwd. Doe je er dan de volledige set af alvorens je de nieuwe er op plaatst?

JV
11 maart 2002, 21:22
over die zweetbanden

http://www.virtual-festivals.com/festivals/2001/bigdayout/wes.jpg
http://www.laut.de/imperia/md/images/pressefoto/l/limpbizkit/rockamsee/7_150x200.jpg

hier enkele plaatjes van wes borland, ex limp bizkit. kijk maar eens goed wat hij aan zen arm heeft zitten

gust
11 maart 2002, 21:25
Amai, dat het zover stond wist ik niet. Bedankt beste...

sleep_to_saturate
12 maart 2002, 09:25
Ik verwijt je niks hoor, ik vond het alleen een beetje vaag. :smile:

moretel
12 maart 2002, 10:57
Doe je er dan de volledige set af alvorens je de nieuwe er op plaatst?


Snaar voor snaar is beter.
Mijn mede gitarist zat na het verwisselen van snaren altijd te klagen over verloop.
Hoe wissel je je snaren dan? vroeg ik.
Nou alles eraf en lekker poetsen en dan de snaren erop met als gevolg een hele avond vals spelen en bijstemmen. Tevens draaide hij de snaren een stuk of tien keer rond de stemknop, 1/1/2-2 maal is voldoende, scheelt een hoop gedraai.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-03-12 10:58 ]</font>