PDA

View Full Version : AFSTELLING????



Gothicmetalguy
9 maart 2002, 19:53
Ik heb net een nieuwe Ibanez GRX40 gekocht maar als ik de snaren een klein beetje hard aansla krijg ik een metaal klank in mijn snaar. Hoort dat of heeft het met afstelling te maken? Zo ja hoe verhelp ik het?

Gothicmetalguy
9 maart 2002, 19:57
Het is overgens alleen als ik een fret indruk en hard aansla.

JV
9 maart 2002, 20:00
is waarschijnlijk omdat de snaren nog helemaal nieuw zijn. ik vind het altijd wel lekker om dat geluid weer eens te hebben als ik nieuwe snaren op me gitaar zet. gaat waarschijnlijk wel weg na een tijdje

Luca P
9 maart 2002, 22:24
Als je hard aanslaat? Misschien kletteren de snaren tegen de volgende fretten aan en moet de hals worden afgesteld.

gangsta
9 maart 2002, 23:37
ja ik denk dat luca p gelijk heeft, had ik ook met mn epi.

Gothicmetalguy
10 maart 2002, 09:52
Hoe stel ik mijn nek af? Kan ik dat zelf doen???

Luca P
10 maart 2002, 10:30
Ja dat kan.
Het is een heel verhaal.
Kijk bij de forum,
-acouschtische gitaren, op pagina 2 staat iets als, "Waar is die inbusbout voor?"
Het hele verhaal staat daar.

Luca P
10 maart 2002, 10:31
hmmmm....acoustische gitaren dus.

Peter_1
10 maart 2002, 10:42
Dat kun jezelf doen, maar wanneer je dit nooit gedaan hebt, raad ik je het niet aan om dit op een nieuwe gitaar te doen.

Als je gitaar nieuw is en niet goed afgesteld denk ik zelfs dat je terug naar de winkel kunt gaan en eisen dat ze hem fatsoenlijk afstellen. Je hebt immers een produkt gekocht wat niet goed werkt.

Het corrigeren van de hals zelf is simpel, gewoon een kwestie van een bout vast of losdraaien. De moeilijkheid is echter het weten wanneer de hals goed is afgesteld.
Ik laat mijn gitaren ook altijd zelf afstellen door een professional. Je moet namelijk op tig dingen tegelijk letten wanneer je een hals goed wilt afstellen.

Veel mensen denken dat wanneer de hals recht is dat deze goed is afgesteld. Dat is echter niet waar, een hals moet enige kromheid bezitten zijn wil hij goed bespeelbaar zijn, zogenaamde relief.

Op het internet is vast wel ergens een artikel te vinden met hoe dit gedaan moet worden, maar ik zou eerst teruggaan naar de winkel waar je de gitaar gekocht hebt en zeggen dat het produkt niet goed is afgesteld.

Wanneer je het toch zelf doet, succes. Vergeet echter niet dat je een hals compleet kunt afschrijven als het echt verkeerd gaat.

Gothicmetalguy
10 maart 2002, 11:30
Het is verholpen een kwart slag was genoeg. Ik heb het nu alleen als ik vet hard aansla maar dan hoor ik het toch nie :smile: