PDA

View Full Version : vd Haar guitars ?



Zondervan
7 maart 2004, 15:56
Heeft iemand hier ervaring met vdHaar gitaren ? Of zijn er vergelijkbare danwel betere bouwers ? Heeft iemand hier er weleens op gespeeld ?

Groeten,

Hessel

stewartfan
7 maart 2004, 19:16
maakt mooie gitaren hor slecht is ie niet

ieme
7 maart 2004, 20:56
ik heb er op gespeeld (op meerdere) en ze zijn beter dan standard usa strats... (teles heb ik geen ervaring mee)

stringer
7 maart 2004, 21:55
Mijn taktische antwoord luidt: ja, helaas zijn er vergelijkbare bouwers en gelukkig zijn er ook betere bouwers. :wink:

sash
8 maart 2004, 00:20
Ik ga met Stringer mee. V/d Haar z'n gitaren zijn niet van topkwaliteit (maar wel goed) die je zou verwachten , er zijn betere bouwers en het feit dat ie alleen Strats of Tele's bouwt zegt genoeg over een bouwer.

Voor dat geld kan het elders veel beter gedaan worden.

ieme
8 maart 2004, 08:43
nou 1300 euro kost een strat, dat kost een fender ook... En deze is een stuk beter als een fender. Waarom hij alleen strats en teles bouwt heb ik hem laatst gevraagd (wou namelijk info voor Jazzmaster). Hij zei dat hij daar voorlopig geen tijd voor zou hebben omdat er toen nog minstens 25 backorders lagen voor strat's en tele's
Maar goed...
T zijn gewoon goede gitaren, ik heb meer dan 1 strat bespeeld en ik vind het precies een fender customshop reissue

The Thumb
8 maart 2004, 09:35
Ik heb er een aantal kunnen bespelen. Wat mij opviel is dat de kwaliteit van de onderdelen erg goed is, de constructie in de exemplaren die ik gezien heb echter wat minder. Maar ja, 1300 voor een handgebouwde gitaar is natuurlijk niet echt veel, vgl maar eens met de De Gier custom in deze rubriek. Fender customshop kwaliteit is het zeker niet, naar mijn idee is het eerder vergelijkbaar met de usa reissues.

Het feit dat een bouwer alleen teles en strats maakt zie ik trouwens niet noodzakelijk als diskwalificatie. Daarnaast heeft hij toch ook Les Pauls gemaakt?

ieme
8 maart 2004, 10:05
ja ook 2 lp's en wat van die musicman modellen, maar die zijn niet meer te bestellen...
Het is idd meer zoals de reissue modellen van fender

Stratman70
8 maart 2004, 18:40
Een plaatselijke gitaarbouwer liet mij een hals zien van het merk Haar (of waar in ieder geval de naam Haar op stond). Het zag er mooi uit! Zondermeer. Flamed maple enzo. Maar helaas was deze hals zo getordeerd als het maar zijn kon. Je kon er niks meer mee beginnen. het bleek gewoon veel te jong hout te zijn, dat dus nog niet was uitgewerkt. Tja...dat kan natuurlijk niet.

Diedo
8 maart 2004, 19:14
ja die hals stond op marktplaats voor een euro! ik meteen gemaild: ja, stuur maar op, ik betaal de verzendkosten" helaas nooit meer iets van gehoord, want ik had er wel een aan de muur willen hebben, of als deurklink ofzo 8-)

Mitch
8 maart 2004, 19:15
Laat die man lekker pedalen en amps importeren, dat doet -ie goed :D

En ja, alleen Strats en teles maken klinkt niet echt indrukwekkend. :-?

Zondervan
8 maart 2004, 21:05
Maar in wat voor opzicht zijn dit dan mindere of slechte gitaren ?

Stratman70
8 maart 2004, 22:06
Ik weet het niet. Als ik op de site lees dat de gitarist van Marco Borsato op Haar gitaren speelt, zal het best goed zijn. Ik kan alleen spreken over die hals en dat was natuurlijk om te janken. Zo'n mooi stuk hout, maar gewoon niet geschikt om als hals te verwerken. Dat zijn natuurlijk fouten denk ik dan.

taylor
9 maart 2004, 11:35
Maar in wat voor opzicht zijn dit dan mindere of slechte gitaren ?

dat is niet te zeggen dan moet je gewoon zelf gaan bekijken/spelen maar zoals iemand al zei die gast van borsato speelt er op die gitarist van anouk ook, nog wel wat lui.

zulke allround gitaristen gaan niet voor slecht spul.

heb wel eens een 75 stratbody(was al refinish) laten refinishen door vd haar de afwerking was niet 100 % zeg maar 99% maar dat maakt mij niet veel(niks) uit.

SteavisSmokin
9 maart 2004, 13:06
Ik heb afgelopen zaterdag een body opgehaald bij v.d. Haar die hij heeft gespoten voor mij en het spuitwerk is echt erg goed. SUPER dun zoals ik
gevraagd had en verder ziet het er gewoon goed uit, niets op aan te merken.
Ik heb toen ik de body daar afleverde ook op HAAR gitaren gespeeld, en het zijn wel goede gitaren. Het is niet precies wat ik zoek in gitaren maar dat is een kwestie van smaak (en ook een kwestie van een bouwer duidelijk maken wat je wilt als je er een gitaar laat bouwen).

Ik zie trouwens ook HAAR 335's klonen en jazzgitaren op zijn site staan dus hij bouwt dus niet alleen tele's en strats.

The Thumb
9 maart 2004, 13:10
Ik zie trouwens ook HAAR 335's klonen en jazzgitaren op zijn site staan dus hij bouwt dus niet alleen tele's en strats.

zijn dat niet Heritage gitaren?

ieme
9 maart 2004, 17:37
Ja dat zijn herritage geimporteerd door vd haar maar NIET gebouwd door vd haar

SteavisSmokin
9 maart 2004, 18:06
O.K. dan...foutje! :D

stringer
9 maart 2004, 20:03
Ha stratman70, ik heb die hals ook gezien. dat was echt heel erg. Overigens was het fretwerk ook niet echt goed.

Natuurlijk is het allemaal heel persoonlijk wat je goed of beter fijn vindt. Maar mijn mening is dat steeds meer mensen in Nederland beweren dat ze "gitaarbouwer" zijn terwijl ze in veel gevallen het niveau van hobbyknutselaar niet ontstijgen. Je ziet dan ook vaak behoorlijk wat nevenhandel (importjes en handeltjes) om de eurootjes aan het rolen te houden. Hat is makkelijk en ook gitaristen eigen om hoog van de toren te blazen, maar er zijnmaar weinig echte bouwers die topprodukten bouwen die ook het vele geld waard zijn.

taylor
10 maart 2004, 10:58
van de haar kan echt wel bouwen!

veel van de vintage(fender) freaks laten het refret werk ook door hem doen.en dat doet die super goed dus

die hals waar jij het over hebt is volgens mij zo'n ding die op marktplaats rondzweeft.da's gewoon zo'n afgekeurd ding die iemand heeft opgekocht.

bedoel fender of gibson of weet ik veel wie maken ook wel is 1 foute hals of iets dan zijn het niet gelijk hobbybouwers of wel?

Stratman70
10 maart 2004, 16:03
Kent iemand Hans Maust in Breda? Ik ken geen betere! Hij repareert volgens mij alleen maar en daar heeft hij het erg druk mee. dat is een echte vakman. Ik heb ooit mijn strat laten refretten en gelijk een plattere radius laten maken. Het is echt geweldig! De afwerking is echt van het hoogste niveau! Elk fretje was precies gelijk als elk ander fretje afgewerkt. Zowel bovenkant als de zijkant, waar je ze in de toets ziet duken. Zo netjes!

ieme
10 maart 2004, 16:14
http://www.realguitars.de/git/haarstrataged2.JPG
Is wel erg mooi gemaakt, alleen jammer dat ie gerelict is door realguitars

ieme
10 maart 2004, 16:33
Ik zit al langere tijd serieus te denken aan t aanschaffen van een vd haar stratocaster...

Mitch
10 maart 2004, 16:39
Lees het topic nog eens door en blijf denken zou ik zeggen :D

The Mule
10 maart 2004, 20:19
Kent iemand Hans Maust in Breda? Ik ken geen betere! Hij repareert volgens mij alleen maar en daar heeft hij het erg druk mee. dat is een echte vakman. Ik heb ooit mijn strat laten refretten en gelijk een plattere radius laten maken. Het is echt geweldig! De afwerking is echt van het hoogste niveau! Elk fretje was precies gelijk als elk ander fretje afgewerkt. Zowel bovenkant als de zijkant, waar je ze in de toets ziet duken. Zo netjes!

Jazeker, Hans Moust is bv. ook de wereldwijd erkende deskundige/autoriteit op het gebied van Guild. Heeft ook een prachtig overzichtsboek geschreven. Toen ik m'n oude Guild-bas had gekocht heb ik van Hans Moust veel informatie gekregen, en uiteindelijk ook zijn boek rechtstreeks van hem gekocht (gesigneerd). Heel aardige vent in elk geval...

gibls6
11 maart 2004, 06:47
Doet hij alleen maar reparaties of ook gitaar afstellen e.d.
Heb het idee dat de halspen van mijn gitaar los zit en was niet van plan daar zelf aan te gaan morrelen, wil dit toch een beetje vakkundig laten doen. Heb je ook een adres van deze Hans Maust ?

fred dons
11 maart 2004, 07:42
ik heb een aantal van de haar strats, en wat losse nekken en bodies
van hem ( + een les paul model die hij dus ook bouwt!)
de kwaliteit is net zo goed (of slecht) als Fender of Gibson, inclusief wat teveel ruimte in de neckpockets (zoals de originele strats). Alleen is het hout dat Erik gebruikt wel wat beter dan dat van Fender en Gibson (+ hij geeft garantie op zijn gitaren dus mocht er wat mis gaan dan vervangt hij de nek zonder morren)
Als je de prijs/kwaliteit verhouding bekijkt dan ga ik persoonlijk liever voor een Van de Haar dan een Fendercustomshop (waar dus ook regelmatig getordeerde nekken voorkomen, ik heb er nog 1 liggen voor de liefhebber :wink: )

sash
11 maart 2004, 14:50
Fender customshop kwaliteit is het zeker niet, naar mijn idee is het eerder vergelijkbaar met de usa reissues.



Het punt is dat CustomShop kwaliteit van een andere bouwer misschien 1800 Euro kost en als ze vergelijkbaar zijn met USA reissues geef ik liever iets meer uit voor een echte Fender.

sash
11 maart 2004, 14:52
Kent iemand Hans Maust in Breda? Ik ken geen betere! Hij repareert volgens mij alleen maar en daar heeft hij het erg druk mee. dat is een echte vakman. Ik heb ooit mijn strat laten refretten en gelijk een plattere radius laten maken. Het is echt geweldig! De afwerking is echt van het hoogste niveau! Elk fretje was precies gelijk als elk ander fretje afgewerkt. Zowel bovenkant als de zijkant, waar je ze in de toets ziet duken. Zo netjes!

Wat kost een refret daar? Ik wil binnenkort dikkere frets op m'n Strat laten zetten.

gibls6
12 maart 2004, 18:45
Doet hij alleen maar reparaties of ook gitaar afstellen e.d.
Heb het idee dat de halspen van mijn gitaar los zit en was niet van plan daar zelf aan te gaan morrelen, wil dit toch een beetje vakkundig laten doen. Heb je ook een adres van deze Hans Maust ?

Niemand het adres??????

Stratman70
12 maart 2004, 23:15
Even wat info over Hans Moust:

Ik ga hier aan niemand zijn adres geven. Ik weet niet of hij mij dat in dank zou afnemen. Wat je wel kunt doen is contact opnemen met muziekhandel SOL in Breda. Als je je instrument daar ter reparatie wegbrengt, wordt hij door Hans Moust gerepareerd. Hans doet eigenlijk doorgaans alleen zaken met professionele muzikanten. Het feit dat hij niet adverteert en toch overvol zit, zegt genoeg over zijn vakmanschap binnen het gitaristenwereldje. Hij doet refretjobs, maar maakt onderscheid tussen maple en rosewood toetsen. Bij een maple toets heb je volgens mij weinig kans, omdat hij die niet snel aanneemt, i.v.m. spuitwerk en als je hem nu belt, kom je heel misschien dit jaar nog wel ergens aan de beurt.

Afstelwerk doet hij ook wel, dus ook halspennen etc.

Hij is echt de allerbeste en hij weet echt alles, maar dan ook alles over (vintage) Fenders en natuurlijk Guild, waar hij inderdaad een boek over schreef. Hij heeft een database van hier tot Tokyo van allerlei interessante vintage gitaren.

@sash: ik weet eigenlijk niet hoeveel hij vraagt voor een refretjob. Zo'n vijf jaar geleden betaalde ik Fl. 450,00 (guldens dus), waarbij ik een hoop extra's kreeg als service (o.a. een hapje uit mijn toets wegwerken/ herstellen, enne...ONZICHTBAAR HE!, + het vlakken voor een plattere radius: a la gibson Les Paul op mijn strat). Wat hij ook vraagt: het is je geld dubbel en dwars waard als je gitaar je vanalles waard is. Als je je gitaar wil refretten: bel Sol in Breda en vraag evt. naar hem.

Als ik nu weer naar mijn toets kijk: echt elk fretje is een kunstwerk apart, echt waar!

The Mule
13 maart 2004, 10:58
Ik heb destijds contact met Hans Moust gekregen via de Fender Discussion Page (FDP), en wat e-mailtjes heen en weer gestuurd met foto's, vragen etc. Hij heeft z'n e-mailadres op 'openbaar' staan in dat forum, dus hij zal geen bezwaar hebben tegen serieuze vragen per e-mail...

e-mail: guitarchives@wxs.nl

Succes!

gibls6
13 maart 2004, 19:45
Even wat info over Hans Moust:

Ik ga hier aan niemand zijn adres geven. Ik weet niet of hij mij dat in dank zou afnemen. Wat je wel kunt doen is contact opnemen met muziekhandel SOL in Breda. !

OK, begrijp ik, SOL weet ik wel te vinden, dus dat moet gaan lukken, thanks!

ieme
13 maart 2004, 19:48
Maar ff back on topic, er zijn best veel "grote" nederlandse gitaristen die een VD haar strat bespelen...

Rob winter
Leendert Haaksma
Dennis van Leeuwen

(om maar een paar te noemen)

ieme
13 maart 2004, 19:49
En ik koop er deze zomer ook 1tje!

The Mule
13 maart 2004, 19:59
Maar ff back on topic, er zijn best veel "grote" nederlandse gitaristen die een VD haar strat bespelen...

Rob winter
Leendert Haaksma
Dennis van Leeuwen

(om maar een paar te noemen)

En ik koop er deze zomer ook 1tje!



Aha, maar dat verandert de zaak, dan moeten het wel goede gitaren zijn... :wink:

:-D

Mitch
13 maart 2004, 22:30
Twee darvan (Haaksma en van Leeuwen) gebruiken ook amps en cabs via Van der Haar, dus er zal ook wel enige zakelijke band zijn lijkt me.
Niks mis mee hoor, en ze zullen er vast niet op spelen als het brakgitaren zouden zijn, maar het blijft wel zo dat qua diversiteit van bouwen Van de Haar niet echt opzienbarend is.
Ook niks mis mee, maar het maakt op mij geen indruk.

ieme
13 maart 2004, 23:13
Tsja, zn kwaliteiten liggen bij fenderclonen... dus zou zeggen doe waar je goed in bent!
die 7 snaar (silversparkle prs singlecut achtige) die hij voor Haaksma gebouwt heeft is wel erg mooi! (en lijkt niet eens op fender :P)

maylingjv
14 maart 2004, 11:14
bij de gitaar van... op gitaarnet hier is er een kerel die speelt op een van de haar stratocaster met een mp3 tje erbij,wel ik vind dat hij wel tone heeft hoor,

sash
14 maart 2004, 13:06
bij de gitaar van... op gitaarnet hier is er een kerel die speelt op een van de haar stratocaster met een mp3 tje erbij,wel ik vind dat hij wel tone heeft hoor,

Met een squier heb ik door mijn Plexi ook een mega toon... Wil dus weinig zeggen.

sash
14 maart 2004, 13:07
dan ga ik persoonlijk liever voor een Van de Haar dan een Fendercustomshop (waar dus ook regelmatig getordeerde nekken voorkomen, ik heb er nog 1 liggen voor de liefhebber :wink: )

HEBBEN HEBBEN :D

niels5150
14 maart 2004, 13:45
van der haar bouwd het liefst gitaren met een vintage karakter, en gaat dus geen superstrat of zoiets in elkaar zetten. Ik vind daar wel wat voor te zeggen. Als je ziet wat sommige bouwers voor lelijke eigen modellen maken.
Ik heb trouwens zelf een haar stratocaster waar ik waanzinnig blij mee ben. Het is een hele mooie en goed klinkende gitaar, en zeker niet van te jong hout gemaakt. Ik vind het al helemaal onzin dat je volgens jullie geen goede bouwer kunt zijn als je alleen strats en teles maakt. Hij maakt trouwens ook les pauls, en dat zijn echt niet de makkelijkste gitaren om te bouwen!

ieme
23 maart 2004, 12:17
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/paulie%20.jpg
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/paulie%203.jpg
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/15%20maart%20paula%20sparkle%202%20medium.jpg
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/25%20ferb%20%20music%20man%20blue.jpg
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/Figured_Maple_Front.JPG
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/Light_Flame_Maple.jpg
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/junior%2027%20nov.jpg

Hoorde ik nou iemand zeggen dat vd haar alleen strats en tele's kan maken?

sash
23 maart 2004, 16:51
Nee, maar wel dat ie niets anders dan Strats en Teles WIL maken (behalve natuurlijk dan voor die beroemde gasten).

Lui zijn heet dat.

ieme
23 maart 2004, 21:03
Nee, maar wel dat ie niets anders dan Strats en Teles WIL maken (behalve natuurlijk dan voor die beroemde gasten).
Lui zijn heet dat.

Ik weet niet of dat zozeer met luiheid te maken heeft...
hij heeft zn handen op t moment gewoon vol aan tele en strat copietjes op het moment....

nocaster
23 maart 2004, 21:11
Nee, maar wel dat ie niets anders dan Strats en Teles WIL maken (behalve natuurlijk dan voor die beroemde gasten).

Lui zijn heet dat.
Als je het niet kan betalen moet je niet zo zeiken.

nocaster
23 maart 2004, 21:12
Sash, als je het niet kan betalen moet je niet zeuren.

nocaster
23 maart 2004, 21:14
Nee, maar wel dat ie niets anders dan Strats en Teles WIL maken (behalve natuurlijk dan voor die beroemde gasten).

Lui zijn heet dat.
Als je het niet kan betalen moet je niet zo zeiken

nocaster
23 maart 2004, 21:17
Nee, maar wel dat ie niets anders dan Strats en Teles WIL maken (behalve natuurlijk dan voor die beroemde gasten).

Lui zijn heet dat.
als je het niet kan betalen moet je niet zo zeiken man, je wilde er nog een daphne blue laten maken !!!!!!!!!!

nocaster
23 maart 2004, 21:52
Nee, maar wel dat ie niets anders dan Strats en Teles WIL maken (behalve natuurlijk dan voor die beroemde gasten).

Lui zijn heet dat.
als je het niet kan betalen, moet je er ook niet op afgeven, voor 4 maanden wilde je er nog 1 laten bouwen, daphne blue als ik me goed kan herinneren

ieme
27 maart 2004, 12:45
Nee, maar wel dat ie niets anders dan Strats en Teles WIL maken
Lui zijn heet dat.

Euhmm om misverstanden te voorkomen! hij maakt ook les pauls, ik heb gister bij hem geweest en heb een les paul junior gekocht..
Hij bouwt momenteel een aantal ("echte") les paul modellen die hij bewust niet op zn site zet om problemen met gibson te voorkomen...

ieme
27 maart 2004, 12:46
Nee, maar wel dat ie niets anders dan Strats en Teles WIL maken
Lui zijn heet dat.

Euhmm om misverstanden te voorkomen! hij maakt ook les pauls, ik heb gister bij hem geweest en heb een les paul junior gekocht..
Hij bouwt momenteel een aantal ("echte") les paul modellen die hij bewust niet op zn site zet om problemen met gibson te voorkomen...

ieme
27 maart 2004, 12:47
Nee, maar wel dat ie niets anders dan Strats en Teles WIL maken
Lui zijn heet dat.

Euhmm om misverstanden te voorkomen! hij maakt ook les pauls, ik heb gister bij hem geweest en heb een les paul junior gekocht..
Hij bouwt momenteel een aantal ("echte") les paul modellen die hij bewust niet op zn site zet om problemen met gibson te voorkomen...

ieme
27 maart 2004, 14:47
Ik ben gister bij erik vd haar thuis geweest en heb daar lang met hem zitten praten over verschillende gitaren.

@ sash: hij maakt wel degelijk Gibson Les Pauls na maar zet ze niet op de site om problemen met gibson te voorkomen!

Verder heb ik een aantal gitaren kunnen bespelen en bekijken (waaronder een Suhr strat!) en heb zelf een gitaar bij hem gekocht, niet een fender copie maar een GIBSON

Het is een Gibson les paul junior model (singlecut met 1 P-90) sunburst en ge-aged...
Klinkt erg goed!

Groet,
ieme