PDA

View Full Version : elektro akoustisch op een 'gewone' versterker?



Merlijn
6 maart 2004, 15:08
Hoi,

Onlangs kocht ik een donkerblauwe Yamaha CPX-5 elektro akoustische gitaar. Omdat ik nog niet zo heel lang speel (0,5 jaar) wilde ik nog even wachten met het kopen van een gitaarversterker.

Het geluid zal wel niet fantastisch zijn maar kan iemand mij vertellen of het mogelijk is mijn gitaar aan te sluiten op de versterker van mijn 'gewone' stereo installatie zonder de elektronica van mijn gitaar te beschadigen?

Merlijn

e_lukather
6 maart 2004, 19:11
Ik denk eerder dat je speakers dan voorgoed met vakantie gaan... Niet doen... ook niet klooien met D.I. boxjes enzo.. Gewoon een echte gitaarversterker kopen.

bert k
6 maart 2004, 19:17
Niet zo panieken... er gaat niks stuk, zeker niet in je gitaar. Maar wel een paar regels: Altijd beginnen met het volume van de versterker dicht. Dan spelen en rustig volume open draaien.
Kijk een beetje uit met de bas; draai die op de versterker een beetje terug. En als je vervorming uit de boxen hoort komen sta je te hard.

Verwacht geen wonderen, het is inderdaad geen gitaarversterker. :)

Mr.Bluesbreaker
7 maart 2004, 12:54
Als je puur je acoustische eens versterkt wil horen, prik hem dan es in je computerboxen. Als je die op zou blazen (de meeste standaard speakers zijn toch spotgoedkoop) maakt het niet zo hel veel uit ipv je stereo installatie. Gewoon een kabel in de line in van je pc. (moet je wel zo'n verloopstukje gebruiken, van groot naar klein zegmaar)

bert k
7 maart 2004, 16:12
Maar dat klinkt dus kut, van die goedkope boxjes. Een Yamaha CPX heeft een grote body, en maakt van zichzelf al flink lawaai, en klinkt akoestisch erg mooi. Als je dat nog harder wil maken moet je dat niet met hele kleine boxjes doen.
Merlijn, waarom wil je hem versterken? Gewoon om te proberen, of is hij te zacht?

Merlijn
7 maart 2004, 20:37
Bedankt voor de reacties en inderdaad Bert, ik wil het gewoon eens proberen, niet omdat hij te zacht klinkt in huis, maar de buren mogen ook wel een meegenieten ;-)

Merlijn
7 maart 2004, 20:38
Bedankt voor de reacties en inderdaad Bert, ik wil het gewoon eens proberen, niet omdat hij te zacht klinkt in huis, maar de buren mogen ook wel een meegenieten ;-)

Mr.Bluesbreaker
8 maart 2004, 16:01
Wil je met dat soort volumes gaan spelen, zal ik toch echt niet je stereo dr voor gebruiken, tenzij je in een flat ofzo woont. Electronica in je gitaar krijg je iig niet stuk hiermee.