PDA

View Full Version : een 15 ohm en een 8 ohm in 1 speakerkast



diengeman
6 maart 2004, 14:29
ik heb een zelfbouw speakerkast gekocht met een celestion g12 80 15 ohm speaker en een mackenzie 8 ohm speaker. kan dit samen in 1 kast en op hoeveel ohm moet ik m'n versterker dan afstellen?

er lopen 2 draden naar de 1e speaker, en vanaf daar weer 2 draden naar de 2e speaker. (serie/paralel?)

diengeman
6 maart 2004, 14:30
zijn dit eigenlijk goede speakers? ik vind er niet veel karakter inzitten, en vind hem nogal zwaar klinken, en niet strak. of ligt dit an de mackenzie?

andy
6 maart 2004, 14:41
De ohmage laat ik ff aan de wxperts over, ik vergeet dat steeds en mn schema briefje ligt elders. :wink:
Zwaar en niet strak: Dat ligt waarschijnlijk aan die 15 inch. Dat is een bas speaker. Met gitaar gebruik je normaal gesproken 12 inch speakers. En ik weet niet hoe het nu is, maar die Macenzies vond ik idt nogal vlak klinken.

pimmetje
6 maart 2004, 15:46
parallel: 1/R1 + 1/R2 = 1/Rtotaal

Waarbij R1 de impedantie van de ene speaker is, R2 de impedantie van de andere speaker en Rtotaal de totale impedantie.

dus 1/8 + 1/15 = 1/Rtotaal
De impedantie moet dan zo'n 5,2 ohm zijn.

diengeman
6 maart 2004, 15:55
het zijn 2 12 inc speakers.

maar ik kan dus wel gewoon op deze combinatie spelen? en dan met de versterker op 4 ohm toch?

andy
6 maart 2004, 16:17
Ja, dat kan. Ohmage amp moet lager of gelijk zijn aan ohmage box.
Sorry las het verkeerd over de speakers. Maar 15 ohm kom je niet heel vaak tegen. Las inch. Sliep zeker nog half. :wink:

diengeman
7 maart 2004, 17:43
als ik die mckenzie er nou tussenuit haal, en allen over de 15 ohm celestion g12 80 speel kan ik m'n versterker dan op 16 ohm zetten, of moet ik hem op 8 ohm zetten? maakt die ene ohm zoveel uit?

diengeman
7 maart 2004, 17:47
hoe moet ik het snoer dan bevestigen? versterker naar + van speaker, en de _van speaker naar uitgang versterker? dus eigenlijk hetzelfde zoals hij nu is aangesloten maar dan met 1 speaker?

pimmetje
8 maart 2004, 12:38
Zelf zou ik niet zo bang zijn om een 16ohm trafo op een 15ohm speaker. Ik heb een 8ohm buizenbak aangesloten op 4, 8 en 16 ohm... en hij deed 't alledrie de keren en hij doet 't nog steeds (maar nu gewoon op 8ohm). Volgens mij kunnen die dingen heel wat hebben... alleen NOOIT onbelast aanzetten.

Misschien moet ik - om mezelf in te dekken - erbij zeggen dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor resultaten in de toekomst :D.

Die ene speaker aansluiten is idd gewoon een van de twee draadjes van de versterker naar de + van de speaker en het andere draadje naar de -. Je kan dus gewoon die andere ervanaf halen.

Sommige mensen vertellen me zelfs dat 't uitmaakt dat je echt de + van de OT op de + van de speaker doet. Maar volgens mij maakt dat bij 1 speaker niet uit... bij meer speakers wel omdat ze dan elkaars luchtverplaatsing (deels) zouden kunnen opheffen bij tegengesteld aansluiten.

birt
8 maart 2004, 17:44
Sommige mensen vertellen me zelfs dat 't uitmaakt dat je echt de + van de OT op de + van de speaker doet. Maar volgens mij maakt dat bij 1 speaker niet uit... bij meer speakers wel omdat ze dan elkaars luchtverplaatsing (deels) zouden kunnen opheffen bij tegengesteld aansluiten.

als je de + en - omwisselt beweegt je speaker naar binnen ipv naar buiten en dat geet een minder mooi geluid

Negative K3 fan
8 maart 2004, 18:22
Sommige mensen vertellen me zelfs dat 't uitmaakt dat je echt de + van de OT op de + van de speaker doet. Maar volgens mij maakt dat bij 1 speaker niet uit... bij meer speakers wel omdat ze dan elkaars luchtverplaatsing (deels) zouden kunnen opheffen bij tegengesteld aansluiten.

als je de + en - omwisselt beweegt je speaker naar binnen ipv naar buiten en dat geet een minder mooi geluid

volgens klopt dat niet, als je een goede sinusgolf hebt zou het niks uit moeten maken.

aad
8 maart 2004, 22:46
Sommige mensen vertellen me zelfs dat 't uitmaakt dat je echt de + van de OT op de + van de speaker doet. Maar volgens mij maakt dat bij 1 speaker niet uit... bij meer speakers wel omdat ze dan elkaars luchtverplaatsing (deels) zouden kunnen opheffen bij tegengesteld aansluiten.

als je de + en - omwisselt beweegt je speaker naar binnen ipv naar buiten en dat geet een minder mooi geluid

volgens klopt dat niet, als je een goede sinusgolf hebt zou het niks uit moeten maken.

Ja een mooie gave sinus uit een TS9 :-D