PDA

View Full Version : glaswol/stof in een 2*12 speakerkast nodig?



diengeman
6 maart 2004, 14:25
ik heb een zelfbouw 2*12 kast gekocht die achter de speakers vol met een soort glaswol/stof zit. is dit nodig?
ik heb het eruit gehaald en vind hem wat helderder klinken. of is het beter als ik het terug plaats?

andy
6 maart 2004, 14:30
Ik heb idd ook al het dempingsmateriaal uit de speakerkasten gehaald, voor een helderder geluid. Kan allemaal geen kwaad wel of geen demping. Wat het best klinkt moet je keuze zijn.

diengeman
7 maart 2004, 17:48
voor wat dient het dempingsmateriaal dan? het is toch mooier als het open en helder klinkt?

Negative K3 fan
7 maart 2004, 18:08
vooral de lage tonen veranderen door glaswol enzo.

heeft met geluid in tegenfase enzo te maken.

diengeman
7 maart 2004, 18:15
ik vind hem heel vlak en laag klinken. een beetje laag is wel mooi, maar dan moet er wel wat hoog en mid in zitten wat hij nu niet heeft. en hij moet dan wat strakker klinken. zou dat met het dempingsmateriaal schelen? waar moet het dempingsmateriaal dan komen? tegen de achterkant en zijkanten, of tegen de speakers?

Diedo
7 maart 2004, 18:38
volgens mij worden juist de hoge tonen door dat dempingsmateriaal gedempt, wat ook wel logisch is als je kijkt naar de golflengte van die golven. het is ook zo dat je bij concerten meestal eerst de bas hoort die overal doorheen dreunt terwijl de hoge tonen er juist snel uit worden gefilterd door het publiek en andere "obstakels" voor het geluid.


dat van de lage tonen heeft te maken met de terugkaatsing van het geluid van de speakerkast en met knopen en buiken: als er dempingsmateriaal in zit dan is er minder terugkaatsing in de speakerkast bij bepaalde frequenties. de golven kunnen elkaar niet versterken het is een beetje moeilijk uit te leggen zonder plaatjes, maar kijk maar eens in je natuurkundeboek :)

doncker
7 maart 2004, 19:44
dido you're right

hadv
8 maart 2004, 23:28
tsja, de geleerden spreken elkaar tegen, ook over de plaatsing van het dempingsmateriaal (de een zegt NOOIT tegen de wand maar in het midden, de ander precies andersom, de een wil het nooit in een dichte kast, de ander nooit in een open kast en leuter zo maar door)
ik heb heel wat boxen gebouwd en hanteer als regel dat je boxen van spaanplaat beter wel kan dempen, maar dat dat bij boxen van multiplex (18 mm) niet nodig is
dit komt omdat multiplex sowieso "mooier" klinkt, maar er is nog niemand teruggekomen om het te laten slopen danwel juist in te bouwen

vertrouw op je oren