PDA

View Full Version : Rommelig



Eddie van Halen
8 maart 2002, 21:06
Hej! ff een vraagje: We speelden eerder met de band alleen maar rustige nummertjes (dwz: cleane slagjes, af en toe wat chorus erop enz)
Nu willen we wat ruigere stuff spelen, en hebben 1x geoefend, maar zo gauw ik mijn mooi geprogrammeerde effecten (distortion ala VanHalen, ala Hendrix, ala enz...enz...) aanzet, dan klinkt het behoorlijk rommelig.
Vraag: Waar ligt dit aan, moet ik zachter, moet ik de programmatjes van mijn multi-effect (Korg AX1G) anders programmeren, moet ik hier gewoon aan wennen, of nóg iets anders...

Noctiis
8 maart 2002, 21:09
zorg vooral dat je distortion niet TE gedetailleerd is! Ik had hetzelfde. Mn distortion klinkt thuis perfect, maar in de oefenruimte is het 1 grote brij.

Eddie van Halen
8 maart 2002, 21:12
hoe bedoel je? niet te gedetailleerd, sorry maar dat snap ik niet helemaal.

Noctiis
8 maart 2002, 21:15
tsja das moeilijk uit te leggen... Ik bedoel dat je niet teveel effecten erop moet gooien, niet teveel reverb etc.
Probeer anders eens wat minder gain erop te zetten.

Eddie van Halen
8 maart 2002, 21:21
'k heb meestal gewoon een leuke overdrive (value=15 van de 30) veel laag, midden en hoog is gewoon gemiddeld. af en toe een beetje chorus (over de distortion) en een beetje reverb (hall reverb (value=5 van de 30)) dus ook niet echt overtuigend. maar ik zal eens proberen om iets minder laag erin te doen en dan eens kijken.

Het frustrerende is, dat bands zoals VanHalen, AC/DC wel een emmer vol distortion erop hebben, en dat klinkt wél (goed uitgebalanceerd???)

SteavisSmokin
8 maart 2002, 21:51
Waarom het bij AC/DC en van Halen wel goed klinkt is omdat zij buizentops gebruiken om die sound te krijgen, dat klinkt veel beter dan een multieffecten bak. Probeer eens een goed distortion pedaal, denk dat je dan al veel meer in de buurt komt.

gangsta
9 maart 2002, 12:16
steven heeft gelijk die korg ax 1g ofzo is niet echt super, en het hangt ook nog af van welke versterker je hebt.

SteavisSmokin
9 maart 2002, 14:29
Trouwens..ben niet zo'n AC/DC kenner, maar AC/DC gebruikt helemaal niet zo veel distortion als je denkt. Doordat ze een heel droog geluid houden en door de kracht/druk die zo'n buizenbak van nature geeft heb je helemaal geen bakken met distortion nodig om de krachtige en volle sound te krijgen die Angus heeft.

poeyerke
9 maart 2002, 17:20
Ik ga mee met wat hier boven staat.

Probeer eens wat minder distortion! En een buizenversterker scheelt enorm veel....

Eddie van Halen
9 maart 2002, 18:03
Tja, speel nu over een (geleende) transistor-bak...

Outshine
11 maart 2002, 15:08
Je proberen wat je wilt maar uit die Korg ax1g zul je nooit een echte lekkere distortion kunnen krijgen.

sebass
11 maart 2002, 20:21
Ik heb de korg ax1500g het kost echt veel tijd om het perfecte geluid te krijgen wat je wilt en dan ook nog eens de versterker die elke keer weer anders klinkt. Dus als ik jou was zou ik er even een avondje voor gaan zitten en een geluidje tweaken met de versterker die je gebruikt. Ook is de techniek heel belangrijk probeer de snaren die je niet gebruikt te dempen als je distortion gebruikt. Dus met je linker hand de snaren er onder en met je rechterhand de snaren boven de snaar die je speelt (vanuit een rechtsspelend persoon gezien dus gitaarhals wijst naar links als je zelf speelt).

gangsta
11 maart 2002, 21:32
ja dat zal ook helpen.

Nocki
11 maart 2002, 23:06
bij mij klonk het ook altijd anders thuis dan bij het oefenen.
ik heb geleerd om vooral toh wat midden mee open te draaien zoidat jejezelf beter hoort.
ook is minder distortion inderdaad beter. moet je zelf maar even naar kijken wat je wilt maar een mooi geluid thuis is in de band niet het zelfde.
probeer ook zoveel mogelijk om een vast geluid te houden.
bijvoorbeeld de instellingen van je clean (treble, mid & bass)ook te gebruiken voor je overdrive patch. en daaran af te gaan tweaken.

succes.

nocki

pimmetje
12 maart 2002, 12:46
Ff simpel gesteld: hoe harder je gaat staan, des te beter laag en hoog hoorbaar worden. Mid is altijd het gemakkelijkst voor het menselijk oor.

Als je thuis dus op laag volume oefent, zet je je laag en hoog dus relatief hard om ze goed te kunnen horen. Zodra je bij oefenen met band of bij optredens het volume omhoog gooit, zul je dus je hoog en laag iets terug kunnen draaien voor dat geluid van thuis.

Listig detail hierbij is dat veel versterkers zo werken dat bij terugdraaien van laag automatisch het hoog iets meer open wordt gedraaid en vice versa...

Ibanez2001
21 mei 2002, 11:06
Volgens mij gebruikt Angus alleen twee Marshall buizentops en twee 4#12 kasten, das alles, en dan weinig scheur erin maar wel een vet geluid. Zo moet het eigenlijk vind ik, geen gezeur met effecten maar puur het geluid van je versterker. Wel een iets duurdere oplossing zo'n echt goede buizentop.