PDA

View Full Version : Deskundigen gevraagd over Gibson



matthew
8 maart 2002, 20:38
Ik heb vandaag een Gibson Chet Atkins CEC gekocht voor E 3000,-. Als ik de bijbehorende prospectus lees en de site bekijk begrijp ik al die termen niet. Kan iemand mij helpen. En oh ja, ik meen toch dat ik een acoustische, versterkte gitaar heb gekocht maar op de site van Gibson staat die onder electrische gitaren, en dan de Chet Atkins serie.
Om me echt te kunnen helpen moetje even naar http://www.gibson.com gaan, products kiezen, electrische gitaren en dan de Chet Atkins Series.
Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Matt

BRiet
8 maart 2002, 21:30
Huh, je koopt een gitaar van bijna 7000 piek en weet er amper wat van?

Ben trouwens bang dat ik je weinig verder kan helpen...

gangsta
9 maart 2002, 12:10
welke termen begrijp je niet?

matthew
9 maart 2002, 16:44
Ik begrijp voornamelijk de term ´is equipped with a hex piezo bridge transducer. Ik bedoel, ik heb ook een hele mooie zwarte Crafter met een ingebouwd element. Dat zie je ook duidelijk maar bij deze Gibson zie je het hele element niet zitten. Is dat wat ze er mee bedoelen?

Luca P
9 maart 2002, 23:08
Goede keuze die gitaar. Ik speel er vaak op en hij klinkt altijd goed.

Zo'n "pizza" element zit onder de brug. Dat witte stokje. Die versterkt de trillingen van de brug. Niet van de snaren zoals een gewoon element. Die zet mbv magneten de snaar trillingen om in geluid.
Het is een echte solidbody. Als je er stalen snaren en PAF's op zou zetten heb je bij wijze van spreken een Les Paul.
Dus geen holle klankkast en loodzwaar.
Epiphone heeft ze ook, uiteraard tegen een veel lagere prijs.
Gibson heeft er ook een stalen snarige versie van. Ook peperduur.

matthew
10 maart 2002, 12:59
Bedbkt voor je info Luca. kijk het zit zo, mijn grote idool heeft er een en vandaar dat ik hem heb gekocht, Wellicht kun je nog wat vragen beantwoorden.
1. Wat wordt nu precies bedoeld met een solidbody?
2. Bij Hardware staat omschreven ´Gold´
3, Bij Body staat omschreven Solid Spruce Top, Acoutsically chamberred Mahagony back
4. Bij Neck/Profile staat Mahagony en Modern Classic
5. Bij Fingerboard Inlay staat Ebony en None
6. Bij Bindind staat Multi-ply top
7. Je kunt de snaren ook afzonderlijk per volume instellen, ik zie een klepje wat open kan aan de achterkant, kun je et daarmee doen.

And last but not least, heb ik nu een acoustische western gekocht, een klassieke gitaar of wat? By the way, weet je zeker dat hier stalen snaren op kunnen, gaat de nek dan niet krom trekken.

Ik weet het, een hoop vragen maar ik hoop dat je bereid bent er een paar te beantwoorden.

Thanks,

Mathhew

sebass
10 maart 2002, 16:41
Uh heb jij wel andere gitaren getest of ben je gewoon uitgegaan van de gitaar van je idool?

Maar goed ik zal even wat vraagjes proberen te beantwoorden:
-Solidbody betekend meestal gewoon plank dus massief. Dit is vaak het geval bij electrische gitaren.
-Hardware gold: hardware zijn bijna alle losse onderdelen zoals stemmechanieken, bruggen staartstukken etc. en gold betekend dat ze in het goud zijn :grin:
-solid spruce top: dat is dus het hout waarvan de bovenplaat is gemaakt
-mahoganie back: dat betekend dus dat daar de acterkant van is gemaakt.
-neck is dus van mahonie
-fingerboard ebony dus toets is ebben
-binding multi ply top dat weet ik niet is dat een bepaalde halspen?
-verder zal er wel een equilizer opzitten (ik heb de gitaar nog nooit gezien, weet niet eens of die akoestisch is of neit)

En wat voor gitaar heb je nou gekocht een western of een klassieke. Dat is op zich wel makkelijk om te weten wat voor snaren je erop zet. Bij een klassieke heeft het een roos en bij een western een slagplaat daar kun je het al aan zien meestal.

matthew
10 maart 2002, 19:31
Bedankt voor je reacties!. Ik heb ook wel een andere gitaar, een mooie zwarte crafter. Deze wilde ik gewoon hebben als verzamelitem van mijn idool. En tja, de ene zegt, het is een western, de andere een klassieke gitaar. Welnu, er zitten nulon snaren op en een roos eromheen, dus zal het wel een klassieke Gibson zijn.

Groet,

Matthew

Luca P
11 maart 2002, 00:30
OK, na deze stortvloed van info nog even het volgende.

-Solid spruce top? Vooral dat solid" is belangrijk. Bij deze solid body nog niet zo zeer, maar bij ac. gitaren zeker wel. Duurdere gitaren hebben dus een dun laagje boven blad uit één stuk en niet van triplex. Triplex is goedkoper en heeft een mindere klank.

- acoust. chambered? Hmm.... er zullen wel holle ruimtes in de body zitten voor een betere klank. Wist ik niet.

-Fingerboard inlay none? Geen inleg of positie punten.

-Binding multi ply? De boven kant van de body heeft op de rand een binding van meerdere laagjes ehh....hout of plastic. Hoe meer laagjes, hoe luxer de gitaar. Kijk eens naar een Gibson Super 400, die heeft er wel 6 of zo. Ook op zijn slagplaat.

-Het volume kan je met die kleine "wieltjes' achter het klepje instellen.

Je hebt een massieve klassieke gitaar. Klassieke gitaristen zullen er hoogst waarschijnlijk van walgen. But, screw them!
Enne, dat stalen snaren gedoe was meer om aan te geven dat de gitaar echt massief is als een Les Paul. Of het echt verstandig is weet ik niet.
Vraag het aan Gibson zelf. http://www.gibson.com
Of koop gewoon de stalen snarige uitvoering!