PDA

View Full Version : Leuke solo basstukjes



Jurgen Neele
6 maart 2004, 13:45
Ik ben op zoek naar leuke solobasstukjes dus, geen loopjes waarbij nog meer muziek mee speelt maar echt solo!

Fred at the Bass
6 maart 2004, 13:57
Cliff Burton - Anesthesia (Pulling Teeth)

Staat op Kill 'Em All van Metallica...

guitartub
6 maart 2004, 14:55
Continuum - Jaco Pastorius

ToolRulez
6 maart 2004, 16:00
Jaco - Portrait of Tracy
Level 42 (Mark King) - Dune Tune
Marcus Miller - Mr. Pastorius

Dit waren wat dingen die ik speel/luister. Als je meer van deze mensen zoekt kom je nog veel meer tegen.

Clunk
6 maart 2004, 17:07
jaco pastorius - donna lee.

daar ben je nog wel even mee zoet :)

ow wacht.. er zit wel zon vaag percussiepartijtje onder.. dus dat mag cker niet? :-?

Attempted
6 maart 2004, 18:51
Jason Newsted (Metallica) Live in Mexico City, speelt ie redelijk wat dingen. My friend of Missery is goeie solo.

http://thetabworld.com/Metallica__Jasons_Bass_Solo_From_Mexico_City_CD_Se t_bass_tab.html

niels_r
6 maart 2004, 20:14
Stu Hamm - Love Thing

(ook een live versie van een aantal jaren terug, staat op een live cd van Satriani).

Horus
6 maart 2004, 20:20
Victor Wooten - vrijwel alles van zijn solo albums, probeer eens "Norwegian Wood" of "Amazing Grace"

en natuurlijk Portrait of Tracy van Jaco Pastorius, zoals al genoemd.

basswasp
6 maart 2004, 20:47
Victor Wooten. Het complete 'A Show Of Hands'-album is alleen bas met zangoverdubs.

Billy Sheehan heeft ook het één en ander gedaan op solo-bas, maar dit vind ik persoonlijk wat minder.

Dan is er inderdaad nog StuHamm... veel tapping.

Michael Manring, ken ik niet zoveel van, maar is zeker een goede bassist. Luister bijvoorbeeld eens Funk & Disorderly.

Cliff Engel (http://www.cliffengel.com). Kijk en luister hier eens naar zijn solo-bas versie van Purple Haze. Verder heeft hij ook andere leuke basstukjes op z'n site staan, voor de leukste heb je wel een Looper nodig.

Als je je nou nog verveelt dan is er altijd nog Pea van Flea (Rhcp) ;)

Attempted
6 maart 2004, 21:04
Als je je nou nog verveelt dan is er altijd nog Pea van Flea (Rhcp)

PEA OWNS :p echt zeer cool nummer.

Clunk
7 maart 2004, 12:00
Victor Wooten - vrijwel alles van zijn solo albums, probeer eens "Norwegian Wood" of "Amazing Grace"

en natuurlijk Portrait of Tracy van Jaco Pastorius, zoals al genoemd.


was het eigenlijk om zelf te spelen of om naar te luisteren?

ik bedoel dingen van jacco zullen we nog wel redden als we onze rechterhand trainen, maar om nou meteen met norwegian wood te beginnen... ehehe :razz:

AntY
7 maart 2004, 14:36
ik ben beszig met prelude in g majeur van bach.

patitucci speelt t op een ken smith 6nnarige. download op basslobster.se geloof ik.

dr staat een powertab ergens via talkbass.

AntY
7 maart 2004, 17:57
o nee ik vergiste me. ik heb er een midifile van en die heb ik in powertab geimporteerd voor een 5-string. wil je m hebben moet je m aar even roepen

Horus
7 maart 2004, 22:41
Victor Wooten - vrijwel alles van zijn solo albums, probeer eens "Norwegian Wood" of "Amazing Grace"

en natuurlijk Portrait of Tracy van Jaco Pastorius, zoals al genoemd.


was het eigenlijk om zelf te spelen of om naar te luisteren?

ik bedoel dingen van jacco zullen we nog wel redden als we onze rechterhand trainen, maar om nou meteen met norwegian wood te beginnen... ehehe :razz:

Ik weet niet hoe goed jij bent (kan ze zelf ook niet hoor :p) maar toch niet iedereen hier zal van hetzelfd niveau zijn. Maarja, hij vroeg zelf om bassolo's :p

BTW, Norwegian Wood moet wel te doen zijn op een 4 snarige als hem transponeerd, ik vindt portrait of tracy heel wat moeilijker (lijken, heb geen 6 snaar of picolo bas ;))

basswasp
7 maart 2004, 23:24
Portrait Of Tracy is standaard gestemde 4-snaar. Die hoge noten die je hoort, zijn flageoletten :)

Horus
8 maart 2004, 22:25
weet ik wel :) maar Norwegian Wood is eigenlijk gespeeld op een 4 snarige picolo, dus ADGC, maar kan natuurlijk ook op een 6 snaar.

basswasp
8 maart 2004, 23:01
Picolo? Die Wooten-bas is toch juist een tenor-bas? :)


(excuses als ik weer een rare opmerking maak ;))

Clunk
8 maart 2004, 23:06
jep

http://www.victorwooten.com/pics/tenor.jpg





My Fodera Tenor Bass is tuned A-D-G-C.
You can hear it on tunes like "More Love" and
usually in my solo spot during Flecktones shows.


maar wat is het verschil?
aan picollo en tenor dan?

basbeest
9 maart 2004, 07:53
een hele vettesolo die goed te spelen is voor de redelijk gevorderde slapper the awakening van les claypool sowieso het hele album highball with the devil is een must have

Horus
10 maart 2004, 11:06
oh, hehe, ja ik wist eigenlijk ook niet wat nou het verschil tussen een picollo en een tenor bas is (een picollo dan misschien DGCF?)

guitartub
14 maart 2004, 10:32
Over Victor Wooten gesproken,

Heeft iemand zijn solo in Giant Steps ook gehoord?
(Te vinden op Vital Tech Tones= Victor Wooten, drummer Steve Smith en Scott Henderson op gitaar, in alle drie de opzichten voer voor techneuten)

walkin' j. blue
22 juni 2004, 18:11
Donna Lee (charlie parker) is een leuke uitdaging. Luister maar eens naar Jaco Pastorius. Check ook : www.activebass.com

Lazy B.
23 juni 2004, 00:00
Victor Wooten - vrijwel alles van zijn solo albums, probeer eens "Norwegian Wood" of "Amazing Grace"

en natuurlijk Portrait of Tracy van Jaco Pastorius, zoals al genoemd.


was het eigenlijk om zelf te spelen of om naar te luisteren?

ik bedoel dingen van jacco zullen we nog wel redden als we onze rechterhand trainen, maar om nou meteen met norwegian wood te beginnen... ehehe :razz:

jacco? jacco? JACO!!! :D :D :D

MazeMouse
23 juni 2004, 05:20
En in dit hele topic nog geen John Myung genoemd?
Metropolis Pt1
Tapsolo (die mij nog steeds niet lukt :()

Lazy B.
23 juni 2004, 08:41
Ik heb laatst een CD van Victor Wooten en Victor Bailey van de CD-theek geleend. De ene op 6-snarig fretless en de andere op 4-snarig fretted. Die kan ik je in dit verband zeker aanraden. CD heet 'Bass Extremes'.

Clunk
23 juni 2004, 10:32
ken ik, das echt ziekelijk goed spul :D :o

Bigfoot414
23 juni 2004, 16:37
Bassolo van Naked in the Rain van de Peppers is ook wel cool. Kheb geen idee of ie te doen is, maar dat moeten jullie zelf maar uitzoeken. :D