PDA

View Full Version : Fender Camp ( 5F1) zelf bouwen?



Kees1
6 maart 2004, 00:18
Fender Camp zelf bouwen? Heeft iemand er wel eens een gemaakt?

PeeVee
7 maart 2004, 09:33
Fender Champ zelf bouwen? Heeft iemand er wel eens een gemaakt?

Yes... Nico Verduin is de grote zelfbouwer hier in 't forum... Ik heb zelf ook een DIY ampje gebouwd met een single ended 6V6 maar die heeft nu een EF86 in de preamp!

Dit is Nico's pagina:
http://home.wanadoo.nl/nico.verduin/

En dit is de mijne:
http://pleun.tiscaliweb.nl
(click op Tech knop en dan PeeVee Six Amp)

Kees1
7 maart 2004, 15:25
Mooie site PeeVee!

Op zoek naar een Fender Champ kwam ik op zelfbouw sites in de USA, dus dichter bij huis zijn er ook Fender bouwers zie ik nu.

Vandaag een Champ gekocht, maar ook nog eentje zelf bouwen om wat mee te experimenteren lijkt mij wel wat.

Waar ik wat tegen op zie is oa het verschil in voltage met Amerika, en het handgeschreven schema dit ben ik niet gewend. Wel wat gitaar effecten gesoldeerd ed.

Weet jij wat nog ongeveer de electronica kosten zijn om een Champ 5F1 te bouwen?

nicoverduin
7 maart 2004, 19:02
Kees,

De kosten in een buizenversterker zitten 'm voornamelijk in de Transformatoren, de buizen, de speakers en de kast. De weerstanden en de kondensatoren is relatief weinig:

13 weerstanden +/- 5 euro
6 elco's +/- 12,50 euro (3 x HSP elcos')
4 kondensatoren +/- 5 euro
3 buisvoeten +/- 7,50 euro
3 switchcraft jacks +/- 7,50 euro
6V6 +/- 15 euro
12AX7 +/- 12 euro
5Y3 +/- 15 euro
3 potmeters +/- 10 euro
voedingstrafo +/- 50 euro
Uitgangstrafo +/- 40 euro
Schakelaar +/- 5 euro

Kleine 200 euro dus. Voor alles nieuw.

Komt dan bij:
- chassis
- frontplaat
- kast (+bekleding en luidsprekerdoek)
- speaker
- kleinmateriaal (draad, schroeven, aansluitklemmen etc)
- 220 snoer + stekker

Robbert
7 maart 2004, 19:02
Wil je het maken van nieuwe, of ook gebruikte onderdelen? Maakt een groot verschil.

Ik wil wel een gokje wagen. Ik denk dat de amp van Nico, met nieuwe onderdelen, ongeveer 300 Euro zou kosten.

Wel een leuk project!

Robbert
7 maart 2004, 19:07
Wat een timing! ;)

qwerty
8 maart 2004, 14:25
5F1 lijkt me niet echt moeilijk om te bouwen. Weinig onderdelen en relatief simpel schema ( www.ampwares.com/ffg) Laat de vorderingen weten!

Heb net een beetje de plannen van mijn eigen champ project uitgewerkt, binnen een maand of 3 zal ie gebouwd zijn.
Gaat om een 5f1 cirquit, maar met enkele aanpassingen:

Schakelbare kathodeweerstand op 1e voorversterkertrap om van std champ naar een iets meer marshall georienteerde sound te gaan. (tevens +/- 3 dB extra)

Met voetschakelaar te bedienen kathode-bypass weerstand op 2e voorversterkertrap (dacht iets van 6 dB)

Inschakelbare diodegelijkrichting voor gebruik met 6L6 (*meer headroom / volume)

simpele treble-bleed

12" neodynium speaker van celestion (103 dB/W/M) om het geheel een beetje gig-vriendelijker te maken.

Als ie af is zal er wel een mooie reportage komen.

qwerty
8 maart 2004, 14:26
oops

nicoverduin
8 maart 2004, 20:22
Als je hem nou toch schakelbaar maakt. waarom dan niet gelijk een keuze schakeling voor een 6V6, 6L6 en El84. Met dit vermogen kun je dezelfde OT gebruiken. Je krijgt dan dus vier verschillende keuze schakelpunten:

- Input naar 6V6 of El84
- G2 naar 6V6 of EL84
- Plaat naar 6V6 of EL84
- Kathode naar 6V6 of EL84

Met die EL84 krijg je dan een meer scheur geluid. De spanningen zullen geen echte schade aan de eindbuizen brengen. De voorversterkers geven toch al teveel signaal af waardoor de eindbuizen bij voluit toch al ruim oversturen. Desnoods voor die EL84 een wat hogere kathode weerstand gebruiken om het gedissipeerde vermogen wat te beperken.

Gewoon een 12 standen draaischakelaar nemen met 6 moederpunten. Daar moet je het mee redden.

Nico

Kees1
8 maart 2004, 22:29
Bedankt voor de info iedereen.


In het nummer 2 van 'Glass Audio' 1992 heeft iemand de Champ opnieuw beken en het concept aangepast in de huidige tijd. Voor mij nog te hoog gegrepen maar misschien wel interessant voor jullie zelfbouwers om te lezen.

Nico,
Ik heb je site bekeken ziet er goed uit! Jij ben al 'iets' verder dan de Champ zie ik. Bevalt jouw schakelbare Champ versie nog steeds?

nicoverduin
8 maart 2004, 23:39
Het is tegenwoordig meer een sleutel versterker om eens iets uit te proberen. Verder ach, ik bouw zo weer een nieuwe. Wou iemand hem kopen dan?
NIco

Kees1
9 maart 2004, 00:03
Kopen? daar had ik nog niet aan gedacht, dat lijkt mij wel wat maar ik ben pas begonnen met het verdiepen in de 5F1.

Heb jij ook de AX84P1 wel eens gemaakt, gebruikt maar twee buizen is ook 6 watt.

nicoverduin
9 maart 2004, 00:29
Was mijn eerste versterker weer na zo'n 30 jaar.

Nico

Kees1
9 maart 2004, 10:15
"Heb net een beetje de plannen van mijn eigen champ project uitgewerkt, binnen een maand of 3 zal ie gebouwd zijn."

Is het toch veel werk querty om er een zelf te bouwen?

nicoverduin
9 maart 2004, 16:15
In feite ben je meestal meer tijd kwijt met het verzamelen van de onderdelen en de voorbereidingen dan de feitelijke bouw zelf. Die Deluxe van mij had zo'n 6 maanden doorlooptijd gewoon voor het verzamelen van de onderdelen (mag bij mij nooit veel kosten, dus vandaar). De bouw was in een weekend (3-daags) gerealiseerd.

De kast zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Je bent namelijk een middag kwijt aan trippen (nadat je een paar uur boven de Bison Tix hebt gehangen :-D :-D :-D ).

Die SR in het verleden kostte bijna 3/4 jaar voorbereiding omdat ik de weg nog niet zo goed wist. Inmiddels wel.

De Champ ontstond bij toeval omdat ik een keer een 6SJ7 vond bij de legerdump. Dus daar een prototype omheen gebouwd. En uiteindelijk de Champ zoals die nu is.

Resumerend:
Als je alles kant en klaar koopt (chassis, kast, frontplaat) dan kun je een Champ bouwen in een weekend.
Ga je zelf het ijzer en houtwerk doen (is veel leuker) dan moet je gewoon meer tijd uittrekken. Moeilijk is een Champ bouwen echter niet.

Voorzichtigheid is de belangrijkste faktor.

En verder.... Zorg dat je eerst alles bij elkaar hebt. Dat werkt veel prettiger.

Nico

youngcoby
9 maart 2004, 22:05
Jongens,

geinig. Ik speel ook met het idee om iets zelf te maken. Eerst nog een beetje elektronica leren. Ik ken er helemaal niets van.

Misshien kunnen jullie de vorderingen/problemen ook nog in dit topic zetten?

Kees1
9 maart 2004, 22:21
Wat is het verschil eigenlijk in het schema 5E3 en 5F1?

Je raakt er verslaafd aan! het lijkt mij bereleuk om er een te maken.

nicoverduin
9 maart 2004, 22:26
Een van de verschillen is dat de 5E1 gebruik maakte van een smoorspoel en de 5F1 niet. Je moet gewoon beide schema's naast elkaar leggen en de verschillen bepalen.
Als je toch aan het leren bent, zou ik daar gewoon eens mee beginnen.
Nico

Kees1
9 maart 2004, 22:29
"De Champ ontstond bij toeval omdat ik een keer een 6SJ7 vond bij de legerdump. Dus daar een prototype omheen gebouwd. En uiteindelijk de Champ zoals die nu is."

Lachen, dus een buisje van een paar euro koste je eigelijk 3/4 van een jaar.

Ik zie wel op het internet, opzoek naar een champ, dat je bijna altijd in Amerika terecht komt. Ik kan me voorstellen dat je lang heb moeten zoeken, ik heb nu al een cm of 4 aan 'Champ' papier uitgeprint en moet alle informatie nog op mij in laten werken.

Voor een beginner heb ik nog niet een heel duidelijk schema kunnen vinden, het gaat snel over in elektronica taal.

nicoverduin
9 maart 2004, 22:38
Alles over de fendes kan je o.a. vinden op www.ampwares.com/ffg

Ik heb niet 3/4 jaar lopen zoeken. Maar verkijk je niet als je technische tekeningen moet maken van het chassis, de kast, de frontplaat.

De frontplaat vervolgens laten lasergraveren in de states. Wachten op de levering, etc. etc.

Daarnaast heb ik ook nog een gezin die ook zijn aandacht vergt. :-D

Nico

qwerty
11 maart 2004, 10:43
Als je hem nou toch schakelbaar maakt. waarom dan niet gelijk een keuze schakeling voor een 6V6, 6L6 en El84. Met dit vermogen kun je dezelfde OT gebruiken. Je krijgt dan dus vier verschillende keuze schakelpunten:

- Input naar 6V6 of El84
- G2 naar 6V6 of EL84
- Plaat naar 6V6 of EL84
- Kathode naar 6V6 of EL84

Met die EL84 krijg je dan een meer scheur geluid. De spanningen zullen geen echte schade aan de eindbuizen brengen. De voorversterkers geven toch al teveel signaal af waardoor de eindbuizen bij voluit toch al ruim oversturen. Desnoods voor die EL84 een wat hogere kathode weerstand gebruiken om het gedissipeerde vermogen wat te beperken.

Gewoon een 12 standen draaischakelaar nemen met 6 moederpunten. Daar moet je het mee redden.

Nico
Hoi Nico, dank voor je advies, maar een EL84 eindpit hoeft voor mij niet zo nodig. Heb alleen een paar simpele mods op het oog, later misschien meer. Sowieso is de kathode-weerstand van 1.5 K met een schakelaar om te ruilen voor 2.7K met .68uf plastic condensator, waarmee je een wat meer marshall-achtige sound krijgt, en 3 db extra gain.
Daarnaast neemt een voetschakelbare bypass-condensator van 25uF over de kathode-weerstand van de 2e voortrap de functie van de neg feedback weg en levert ongeveer 6dB extra. daarmee moet ik toch voldoende scheur kunnen krijgen....

nicoverduin
11 maart 2004, 18:30
Mijn ervaring met de champ is dat meer versterking niet echt een extra effect heeft. Alleen dat hij eerder overstuurt. Hierdoor heb je eigenlijk minder speel ruimte.
Zelf heb ik liever een versterker die opbreekt bij 7-8 dan eentje op 3-4.
Soms kan een beetje clean prettig klinken.
Wat ik wel zeggen is dat ondanks dat je meer gain hebt, je krijgt de versterker er niet harder door.
Zelf wil ik nog eens experimenteren met m'n champ om hem zo te krijgen dat als hij volluit staat, hij net effe clipt. Wordt dus scope werk en rekenen.
Nico

qwerty
12 maart 2004, 00:10
@nico:
Daarmom maak ik zoveel functies schakelbaar, heb in principe standaard 5f1 cirquit, dus standaard tweed champ. Plan is om een schakelaar te monteren waardoor diodegelijkrichting ingeschakeld wordt ( en de extra dempings elco die daarbij nodig schijnt te zijn.), zodat ik de gelijkrichterbuis kan trekken. Dit geeft een wat hogere B+ spanning en met een 5881 ipv de 6v6 zou ik dan wat meer cleane headroom hebben.
dit met een 103 dB/W/M speaker zou het geheel toch ongeveer een volume moeten geven wat hem geschikt maakt voor kroeg en kleine club gigs.

voetschakelbare bypass-res. op de tweede voorversterkertrap moet enkel fungeren als overdrive boost, ik weet dat een overstuurde buis niet echt meer volume gaat produceren. ik creeer daarmee een soort van pseudo 2e kanaal zodat ik wat cleaner kan spelen bij rythm, en wat meer od heb in solo's.

Idee voor jouw project: maak een blackface eq sectie in je champ, dat moet toch genoeg verlies geven om hem een tijd clean te houden.....

gr, Jazz

Kees1
12 maart 2004, 08:30
Mooi overzicht op de Amppage, bedankt voor de tip.

Er zijn nogal wat modellen die langs elkaar heen genoemd worden, naast de 5F1 (Champ) heb je de 5F2A (Princeton) deze is volgens de maker dezelfde als de Champ maar met toonregeling.

De 5E3 (Tweed Deluxe) is de meest populaire, deze kom ik het meest tegen, er is zelfs een apart forum voor deze amp, maar voor thuis gebruik misschien wat heftig want hij is 15-22 watt.

Volgens 'Angela Instruments' is de originele Fender Princeton de best klinkende versie, volgens zeggen heeft hij honderden Champs en Princeton's in huis gehad en vond deze laatste er bovenuit steken. Reden: in de Princeton werd oa een betere voeding gebruikt.

Heb je nog een Blackface versie, op het AX84 forum de California Dreamer deze vind ik zeer goed goed klinken maar heeft wel 5 buizen dus zal wel voor thuis gebruik te hard klinken en is daarbij geen beginners project, helaas kon ik het wattage niet achterhalen.

Als mijn toekomstige 6 watt amp betreft sound in de buurt komt van de California Dreamer dan zou ik dat geweldig vinden.

Ik ga wat meer proberen uit te vinden over de Princeton 5F2A, extra toonregeling is altijd handig en als het verhaal van Angela Instruments klopt lijkt mij dat een leuk uitgangspunt.

Klopt het een beetje dit overzichtje?

nicoverduin
12 maart 2004, 10:11
Je overzicht zal wel kloppen. Echter het aantal buizen bepaalt niet het vermogen. De eindbuizen geven je wel een richting. 15-22 watt is vrij hard voor thuis. M'n Deluxe zal zoiets zijn en die is nog vrij hard.

We horen het wel.

Succes
Nico

Kees1
12 maart 2004, 10:19
Hi Nico,

De Champ die jij gemaakt heb klink vrij clean, althans de sound files op je site. Is dit een bewuste keuze? omdat de meeste mp3 die ik gehoord heb van ander Champs tot nu toe warmer klinken, meer blues.

nicoverduin
12 maart 2004, 16:59
Nou ik kon dat niet echt clean noemen. Zeker niet die op vol volume. @ zijn er bewust wat zachter opgenomen.

Nico

PeeVee
14 maart 2004, 12:59
Ik speel ook met het idee om iets zelf te maken. Eerst nog een beetje elektronica leren. Ik ken er helemaal niets van
Dan zou ik nog maar even niet aan buizen denken... Is best link als je niet goed weet waar je mee bezig bent, de hoogspanning in een buizenversterker kan een hartstilstand veroorzaken (zelfs als de stekker uit het stopcontact is). Mijn tip: begin met eenvoudige effect pedaaltjes! Er zijn tal van leuke boost schakelingen te vinden (Jimi Hendrix Fuzzface is easy!) op internet. Ook een leuke eerste is het modificeren van een (reissue) TS9 naar TS808 specs etc.

Kees1
25 maart 2004, 22:59
Bedankt voor jullie reacties.

Oei oei al dagen zitten spitten op het internet er zijn leuke zelfbouw setjes in de USA te koop van de 5F1 en de 5E3 ongeveer 300$- 375$, echt Hollands om te kijken of het goedkoper kan natuurlijk.

In Duitsland zit ook een zaak die alles heeft, ik heb ondertussen besloten de 5E3 maken. Alles bestellen en op vakantie soldeerbout mee en er eentje in elkaar solderen.

Alle tips betreft componenten keuze voor de 5E3 zijn welkom!

PeeVee
26 maart 2004, 22:29
In Duitsland zit ook een zaak die alles heeft, ik heb ondertussen besloten de 5E3 maken.

Ik heb ook op het punt gestaan om zo'n Tweed Deluxe kitje in USA te bestellen maar komt toch nog aardig wat bij kijken m.b.t. invoer. Het gaat vaak goed, maar het kan flink fout gaan als de douane kwaad wil (en ze gaan er meer op letten). Het bedrijfje in USA kan straffeloos versturen naar Nederland, maar jij als koper bent "importeur" en moet zorgen dat de invoer papieren in orde zijn, o.a. een invoice in 6-voud, declaration of conformity, de commity formuleren etc. Als dat niet voor elkaar komt (en dat is jouw verantwoordelijk) dan houden ze 't pakkie vast en heb je 100 dagen om 't te regelen. Krijg je het niet voor elkaar dan sturen ze het (op kosten van de importeur: jij dus!) terug naar de afzender indien waarden > ong. €1000 (niet het geval dus), indien waarde lager dan (niet schrikken) wordt het artikel vernietigd... da's lullig he? Daarom was ik ook wel benieuwd...

Waar zit die zaak in Duitsland? (Europa is "free trade block", dan heb je dat gezeur niet).

Kees1
27 maart 2004, 00:02
Schrik niet zo van de Douane, ik bestel wel 50 keer per jaar iets uit de USA gewoon legaal. Waar jij op doel is illegaal meen ik. Kosten komen op ruwweg +24%, (over verzekering en verzendkosten worden ook belasting gerekend). Eigenlijk is door de stand van de Dollar het bedrag wat je invoer nu gelijk aan de Euro.

En bestellen duurt vaak heel lang, je betaal voor UPS maar ze versturen vaak met ground service oftewel 6-7 weken wachten.

Lastiger is dat de Trafo op 110 volt gaat in een kit, dus daar heb ik niet veel aan.

Ga jij er ook een bouwen?

Antoon
27 maart 2004, 01:15
Meestal is het zo dat bij zelfbouw hoe meer spullen je kant en klaar koopt hoe mooier het resultaat is.. Maar in ieder geval zou ik proberen een goede voedingstrafo te vinden, met de goede (lage!) 5e3 spanningen. Een standaard kleine fender uitgangstrafo voldoet al snel heel aardig is mijn ervaring. Ik heb zelf een tijdje geleden voor de lol een Marshall 18 watt combootje gebouwd (zie http://www.18watt.com/modules.php?set_albumName=album38&op=modload&name=Gallery&file=index&include=view_album.php

Maar verkijk je niet. De schema's van die oude fenders lijken heel simpel maar als je gewoon wat standaard onderdelen op een printje soldeert heb je vrijwel zeker NIET het geluid waar de NP Deluxe beroemd om is. Als je echt kritisch bent dan komt het nauw: juiste elco's en filmcondensatoren, de correcte trafo's, goede CC weerstanden, goede buizen en met name een goede speaker. Zelfs het kastje maakt uit. Als je al die dingen precies goed wilt hebben en je zoekt en koopt al die individuele onderdelen los is een originele vinden vaak goedkoper. Plus je hebt een goede weder-verkoopwaarde.

Maar niettemin blijft zelf bouwen erg leuk ;-)

Antoon
27 maart 2004, 01:20
Meestal is het zo dat bij zelfbouw hoe meer spullen je kant en klaar koopt hoe mooier het resultaat is.. Maar in ieder geval zou ik proberen een goede voedingstrafo te vinden, met de goede (lage!) 5e3 spanningen. Een standaard kleine fender uitgangstrafo voldoet al snel heel aardig is mijn ervaring. Ik heb zelf een tijdje geleden voor de lol een Marshall 18 watt combootje gebouwd (zie http://www.18watt.com/modules.php?set_albumName=album38&op=modload&name=Gallery&file=index&include=view_album.php

Maar verkijk je niet. De schema's van die oude fenders lijken heel simpel maar als je gewoon wat standaard onderdelen op een printje soldeert heb je vrijwel zeker NIET het geluid waar de NP Deluxe beroemd om is. Als je echt kritisch bent dan komt het nauw: juiste elco's en filmcondensatoren, de correcte trafo's, goede CC weerstanden, goede buizen en met name een goede speaker. Zelfs het kastje maakt uit. Als je al die dingen precies goed wilt hebben en je zoekt en koopt al die individuele onderdelen los is een originele vinden vaak goedkoper. Plus je hebt een goede weder-verkoopwaarde.

Maar niettemin blijft zelf bouwen erg leuk ;-)

Antoon
27 maart 2004, 01:42
Meestal is het zo dat bij zelfbouw hoe meer spullen je kant en klaar koopt hoe mooier het resultaat is.. Maar in ieder geval zou ik proberen een goede voedingstrafo te vinden, met de goede (lage!) 5e3 spanningen. Een standaard kleine fender uitgangstrafo voldoet al snel heel aardig is mijn ervaring. Ik heb zelf een tijdje geleden voor de lol een Marshall 18 watt combootje gebouwd (zie http://www.18watt.com/modules.php?set_albumName=album38&op=modload&name=Gallery&file=index&include=view_album.php

Maar verkijk je niet. De schema's van die oude fenders lijken heel simpel maar als je gewoon wat standaard onderdelen op een printje soldeert heb je vrijwel zeker NIET het geluid waar de NP Deluxe beroemd om is. Als je echt kritisch bent dan komt het nauw: juiste elco's en filmcondensatoren, de correcte trafo's, goede CC weerstanden, goede buizen en met name een goede speaker. Zelfs het kastje maakt uit. Als je al die dingen precies goed wilt hebben en je zoekt en koopt al die individuele onderdelen los is een originele vinden vaak goedkoper. Plus je hebt een goede weder-verkoopwaarde.

Maar niettemin blijft zelf bouwen erg leuk ;-)

Antoon
27 maart 2004, 01:57
Meestal is het zo dat bij zelfbouw hoe meer spullen je kant en klaar koopt hoe mooier het resultaat is.. Maar in ieder geval zou ik proberen een goede voedingstrafo te vinden, met de goede (lage!) 5e3 spanningen. Een standaard kleine fender uitgangstrafo voldoet al snel heel aardig is mijn ervaring. Ik heb zelf een tijdje geleden voor de lol een Marshall 18 watt combootje gebouwd (zie http://www.18watt.com/modules.php?set_albumName=album38&op=modload&name=Gallery&file=index&include=view_album.php

Maar verkijk je niet. De schema's van die oude fenders lijken heel simpel maar als je gewoon wat standaard onderdelen op een printje soldeert heb je vrijwel zeker NIET het geluid waar de NP Deluxe beroemd om is. Als je echt kritisch bent dan komt het nauw: juiste elco's en filmcondensatoren, de correcte trafo's, goede CC weerstanden, goede buizen en met name een goede speaker. Zelfs het kastje maakt uit. Als je al die dingen precies goed wilt hebben en je zoekt en koopt al die individuele onderdelen los is een originele vinden vaak goedkoper. Plus je hebt een goede weder-verkoopwaarde.

Maar niettemin blijft zelf bouwen erg leuk ;-)

Antoon
27 maart 2004, 01:58
Meestal is het zo dat bij zelfbouw hoe meer spullen je kant en klaar koopt hoe mooier het resultaat is.. Maar in ieder geval zou ik proberen een goede voedingstrafo te vinden, met de goede (lage!) 5e3 spanningen. Een standaard kleine fender uitgangstrafo voldoet al snel heel aardig is mijn ervaring. Ik heb zelf een tijdje geleden voor de lol een Marshall 18 watt combootje gebouwd (zie http://www.18watt.com/modules.php?set_albumName=album38&op=modload&name=Gallery&file=index&include=view_album.php

Maar verkijk je niet. De schema's van die oude fenders lijken heel simpel maar als je gewoon wat standaard onderdelen op een printje soldeert heb je vrijwel zeker NIET het geluid waar de NP Deluxe beroemd om is. Als je echt kritisch bent dan komt het nauw: juiste elco's en filmcondensatoren, de correcte trafo's, goede CC weerstanden, goede buizen en met name een goede speaker. Zelfs het kastje maakt uit. Als je al die dingen precies goed wilt hebben en je zoekt en koopt al die individuele onderdelen los is een originele vinden vaak goedkoper. Plus je hebt een goede weder-verkoopwaarde.

Maar niettemin blijft zelf bouwen erg leuk ;-)

Kees1
27 maart 2004, 08:05
Hi PeeVee,

Het is de tubeampdokter.shop deze heeft alle onderdedelen om er een te maken behalve het chasis en de bekasting.

Verkopen ook Hammond 220v trafo's.

Kees1
27 maart 2004, 08:11
Hi Antoon,

Ziet er goed uit je 18 watter!

Die oker kleurige condensatoren heb ik ook nog liggen, maar die weerstanden zie ik zijn echt oud, waar heb jij je onderdelen vandaan?

Kees1
27 maart 2004, 10:47
Hier de 5E3 (amerikaanse) lijst:
Alle tips en aanvullingen welkom zoals waar moet ik op letten, goede adressen, merk buisvoeten, luidspreker etc.

250 Ohm Resistor, 5 Watt cement *
1 820 Ohm Resistor, 1/2 Watt carbon composition *
4 1.5K Ohm Resistor, 1/2 Watt carbon composition *
1 5K Ohm Resistor, 1/2 Watt carbon composition *
1 22K Ohm Resistor, 1/2 Watt carbon composition *
2 56K Ohm Resistor, 1/2 Watt carbon composition *
4 68K Ohm Resistor, 1/2 Watt carbon composition *
3 100K Ohm Resistor, 1/2 Watt carbon composition *
2 220K Ohm Resistor, 1/2 Watt carbon composition *
3 1M Ohm Resistor, 1/2 Watt carbon composition *
*
1 0.0005 uF (500 pF) @ 500V Capacitor, ceramic disk *
1 0.005 uF @ 600V Capacitor, Film type 0.0047 uF @ 600V Capacitor, Sprague Orange Drop
1 0.05 uF @ 600V Capacitor, Film type 0.047 uF @ 600V Capacitor, Sprague Orange Drop
4 0.1 uF @ 200V or 400V Capacitor, Film type 0.1 uF @ 600V Capacitor, Sprague Orange Drop
3 16 uF @ 450V Capacitor, Electrolytic 16 uF @ 475V Capacitor, Sprague TVA Atom
3 25 uF @ 25V Capacitor, Electrolytic 25 uF @ 50V Capacitor, Sprague TVA Atom
*
3 1M Ohm Potentiometer, Audio Taper *
*
1 Power Transformer w/ HT, 5V, 6V secondary *
1 Output Transformer, 8 Ohm secondary *
*
1 12" Speaker, 8 Ohm Jensen P12R or C12R
*
1 12AX7 *
1 12AY7 *
2 6V6GT *
1 5Y3 *
*
1 Power cord *
1 Power cord strain relief bushing *
1 SPST Toggle Switch *
1 SPDT Toggle Switch *
1 Fuse Holder *
1 2 Amp Slow Blow Fuse *
3 Black "Chicken Head" Control Knob *
2 9 Pin Tube Socket w/ Shield *
3 Octal Tube Socket *
1 Pilot Lamp Assembly *
1 #47 Lamp *
1 Red Pilot Lamp Jewel *
5 1/4" Shorting Jack Switchcraft #12A Jack
1 1/4" Nonshorting Jack Switchcraft #11 Jack
1 1/4" Phone Plug Switchcraft #280 1/4" plug
~8 ft. Cloth jacket hookup wire, assorted colors *

Antoon
27 maart 2004, 13:51
.. sorry voor de threadvervuiling..

Dit was een Marshall, vandaar dat ik oude Philips en Radio Spares componenten heb geprobeerd te gebruiken: oude zooi die ik gaandeweg verzameld heb. De onderdelen die je nodig hebt kun je op heel veel plekken kopen: Tube amp doctor in duitsland, FNS in Renkum, Angela, gewoon waar het het goedkoopste is. Webervst in de VS heeft ook goede en goedkope trafo's, condensatoren, chassis etc, en vooral goede speakers. Hun 'signature' serie is goed en goedkoop. Misschien dat ik daar wel alles zou bestellen (goedkoop en goed).

Probeer alles vooral goed voorbereid en netjes te doen, als alles er naderhand goed uitziet heb je veel meer plezier van je versterker.

succes

Antoon
27 maart 2004, 15:01
Hm, krijg het virus al te pakken..

Bij Weber:
12A100T of de 12A125 12" speaker $90-95
5e3 chassis kit $90
WY3GT copper cap gelijkrichter $15
Polyprops, ceramics en elytics condensatoren $20
Allerlei frutsels zoals buisvoeten, jacks, lampjes, schakelaars etc. $25
Pots $5
de geschikte trafo's zitten er bij weber nog niet bij

Totaal ca. 200 euro plus verzendkosten

Bij FNS:
130 euro voor trafo's (vraag wel naar lage spanning voor de PT)
5 euro voor juiste draad (groene 6.3V en gele andere, cloth covered)

Bij PeeVee:
mooie set (evt. gebruikte) 6v6, 50 euro

verder:
ecc83 en 12ay7 buisjes, 30 euro
hout en cabinetbekleding, ??

Totaal richting 500 euro.. Naja een vergelijkbare Marble is al gauw meer dan het dubbele, plus je hebt een betere speaker

houd ons op de hoogte!

Dylan61
29 maart 2004, 14:24
Bij FNS:
130 euro voor trafo's (vraag wel naar lage spanning voor de PT)

Toeval wil dat ik ook plannen heb om een Deluxe te bouwen, verder zoek ik nog een '65 Deluxe Reverb Reisue maar dat is een ander verhaal.

Overal wat op het internet gezocht maar betreft de Trafo's is het mij nog niet duidelijk, in de USA hebben ze 110V welke trafo's zijn dan geschikt voor de 5E3?

Ik heb een keer een transistorversterker gebouwd, that's it.

Dylan61
29 maart 2004, 20:52
Heb ook wel zin in het bouwen van een Deluxe!

Wat voor transformator gaat er in een 5E3? dat begrijp ik niet geheel.

PeeVee
29 maart 2004, 22:14
Schrik niet zo van de Douane, ik bestel wel 50 keer per jaar iets uit de USA gewoon legaal. Waar jij op doel is illegaal meen ik.
Nee hoor, gewoon legaal. Het GING inderdaad altijd vlotjes omdat men de regels niet strikt handhaafde. Juist omdat de dollar nu laag is, gaat men dat weer doen. Ik zit zelf in Express/Logistiek branche dus is echt geen "roddel".

Als je als particulier iets laat komen uit USA dan ben jij de importeur en dus ook de persoon die verantwoordelijk is voor de correcte import papieren. Zelfs als het gaat om een "gift" zou er een "Pro forma invoice" bij moeten zitten; een soort rekening die de waarde aangeeft, en vervolgens een "korting" van hetzelfde bedrag. Over de waarde moet nl. wel degelijk invoerrechten + BTW worden betaald, of je het nu gratis krijgt of niet. Ook heb je, per commodity (en dat zijn er een hoop, geloof me) een high en low value class, afhankelijk daarvan betaal je je percentage invoerrechten en moet je evt. nog andere papieren regelen b.v. declaration of conformity, of invoice in zesvoud, dat soort ongein.

Ik weet dat het in de de praktijk allemaal nog goed gaat, zeker als het particuliere zendingen naar particulier adres is. Maar van USA bedrijf naar particulier in NL zal dit jaar steeds strenger worden, daar staat het Nederlandse bedrijfsleven op b.v. m.b.t. CD's, DVD's etc. Ik goedkoper om uit USA te laten komen dan hier in een shop te kopen, vandaar

PeeVee
29 maart 2004, 22:23
Bij PeeVee:
mooie set (evt. gebruikte) 6v6, 50 euro
Eeeeh... Ze zullen nog wel op mijn site staan, maar ik wil ze denk ik niet meer kwijt hoor...

Hmmm... ik zal eens moeten kijken wat ik nog over heb. Heb nu 1 goed gematched (in rust, deellast en vollast!!) setje in mijn eigen Prinston, moet eens kijken wat ik nog over heb, heb een stuk of 5 (goeie!) setjes weggedaan, wil zelf ook nog wat goeie koppetjes houden anders zit ik straks met koppeltjes die niet matchen. die RCA-tjes en Hytrons (zelfde?! ook blackplates) zijn echo zooooooooooo lekker! Onbegrijpelijk trouwens dat er niemand zo'n enkel buissie in z'n (Vibro)Champ wil(de).

Hytrons en RCA's doe ik denk ik niet meer weg, heb nog wel wat andere setjes (goeie UOS) USA b.v. nog setje Kenrad, ik zal eens kijken, misschien kan er nog één setje RCA's gaan.

Antoon
31 maart 2004, 10:30
Vergeleken bij de 1965 Deluxe Reverb is bij de 5e3 de hoogspanning op de anodes van de 6v6 buizen volgens mij ongeveer 50v lager (ca. 360V tov ca. 415V). Dit lagere voltage is één van de redenen voor het verschil tussen het geluid van een tweed en een latere blackface. Ik begreep dat AJ van FNS maar één voedingstrafo voor een "deluxe" verkoopt. Maar je kunt hem vragen één te leveren met het correcte (lage) voltage voor een 5e3.

groetjes

Antoon
31 maart 2004, 10:30
Vergeleken bij de 1965 Deluxe Reverb is bij de 5e3 de hoogspanning op de anodes van de 6v6 buizen volgens mij ongeveer 50v lager (ca. 360V tov ca. 415V). Dit lagere voltage is één van de redenen voor het verschil tussen het geluid van een tweed en een latere blackface. Ik begreep dat AJ van FNS maar één voedingstrafo voor een "deluxe" verkoopt. Maar je kunt hem vragen één te leveren met het correcte (lage) voltage voor een 5e3.

groetjes

Antoon
31 maart 2004, 14:54
Vergeleken bij de 1965 Deluxe Reverb is bij de 5e3 de hoogspanning op de anodes van de 6v6 buizen volgens mij ongeveer 50v lager (ca. 360V tov ca. 415V). Dit lagere voltage is één van de redenen voor het verschil tussen het geluid van een tweed en een latere blackface. Ik begreep dat AJ van FNS maar één voedingstrafo voor een "deluxe" verkoopt. Maar je kunt hem vragen één te leveren met het correcte (lage) voltage voor een 5e3.

groetjes

Kees1
31 maart 2004, 21:42
'Hou ons op de hoogte"

Bij deze, ik heb wat prijzen opgevraagd:

Tube Amp doctor heeft 5E3 kits met cabinet ( €269) en chassis (€ 109)en luidspreker( €135) 870€ ex verzenden, incl € 915
Zonder cabinet en chassis maar met luidspreker dus zelf een lijst opstellen 377€.

Dezelfde set bij Bruce Amppage: 790$ inclusief verzenden en verzekering komt dus nog wel een kleine 23% bij aan invoerrechten ed.
Zonder cabinet maar met chassis en Europa trafo 385€, alleen shipping en handling is veel, 145$. geen luidpreker kost echter maar 65$.

Het kabinet en chassis is het eerste waar je op kan bezuinigen maar het blijven toch pittige bedragen, zeker als je naar het lijstje met onderdelen kijkt drie keer niks.

Kees1
31 maart 2004, 21:45
'Hou ons op de hoogte"

Bij deze, ik heb wat prijzen opgevraagd:

Tube Amp doctor heeft 5E3 kits met cabinet 725€ ex verzenden,
Zonder cabinet en chassis maar met luidspreker dus zelf een lijst opstellen ongeveer 377€.

Dezelfde set bij Bruce Amppage: 790$ inclusief verzenden en verzekering komt dus nog wel een kleine 23% bij aan invoerrechten ed.
Zonder cabinet maar met chassis en Europa trafo 385€, alleen shipping en handling is veel, 145$. geen luidpreker kost echter maar 65$.

Het kabinet en chassis is het eerste waar je op kan bezuinigen maar het blijven toch pittige bedragen, zeker als je naar het lijstje met onderdelen kijkt drie keer niks.

Mr.Jay
1 april 2004, 18:45
[quote="Antoon"]Vergeleken bij de 1965 Deluxe Reverb is bij de 5e3 de hoogspanning op de anodes van de 6v6 buizen volgens mij ongeveer 50v lager (ca. 360V tov ca. 415V). Dit lagere voltage is één van de redenen voor het verschil tussen het geluid van een tweed en een latere blackface. Ik begreep dat AJ van FNS maar één voedingstrafo voor een "deluxe" verkoopt. Maar je kunt hem vragen één te leveren met het correcte (lage) voltage voor een 5e3.

Ik heb al een tijd geleden een 5E3-kloon gebouwd. Zit ook een FNS-PT in > correcte spanningen, geen punt, maakt ie zo voor je. Echter geheel zecuur is Ariejan hier nooit in. De gloeispanning is te laag, en de rectifierspanning te hoog. "wikkeltje teveel" is zijn motto.
Heb echter wel gevraagd om een HV spanning te maken voro zowel 5Y3 en 5V4 te kunnen gebruiken, klopt prima!

Als OT heb ik een '78DLXREV erin zitten.

Als jullie nog wat willen weten lees ik het wel weer.

JaY

EdJ
1 april 2004, 22:07
Ik heb ook een klein beetje ervaring met bouwen en wat tips.Mischien heb je er wat aan,kijk maar.
een chassis kun je voor een paar tientjes laten maken bij elk rvs/alu bedrijf.Ook bedrijven die plaatwerk voor auto`s doen nemen zo`n klusje wel eens aan.In mijn ervaring maakt de hoogte van de prijs het al dan niet laten lassen van het aluminium.Ik heb 3mm gebruikt maar dat hoeft echt niet volgens mij,2mm lijkt mij dik zat.Koop een paar goede boren en boor alles klein voor;gebruik iets om het boren te smeren ik gebruik altijd gewone spiritus gaat prima.
Bij AE Europe in Schagen maken ze prima transformatoren voor een schappelijke prijs bovendien zijn ze snel want het is niet leuk als je alleen nog de transformatoren moet plaatsen en daar vervolgens weken op moet wachten.
Ga in eerste instantie uit van een versterkertje zonder al te veel toeters en bellen dat je goed vind klinken en zet met de voet omschakelbare condensatoren uit je hoofd.
Gebruik de kennis die voorhanden is en ga niet opnieuw het wiel uitvinden
www.ax84.com
vind ik een hele goede site met behulpzame mensen van over de hele wereld.Dat is makkelijk als je met iets bezig bent en je snapt het even niet meer,er is altijd wel iemand wakker.
Maak het jezelf makkelijk en koop een eyelet of turret board. het is niet moeilijk om zelf te maken maar ik ben eens een paar dagen bezig geweest om de juiste eyelets te vinden.Verzendkosten van zo`n ding zijn zo`n 6 dollar en je hebt het binnen een week in huis.
Gebruik stargrounding of een dergelijk solide aarde systeem.
Isoleer je pluggen van het chassis of gebruik kunststof.
Neem niet de eerste keer dat je zoiets doet een krap bemeten chassis zoals ik.Bouw iets wat goed is gebleken en waar voldoende documentatie van op het web is oals de voltages op diverse punten.
Hou in je achterhoofd dat hoe goed je je best ook doet je versterker het waarschijnlijk niet doet als je hem de eerste keer aanzet.Leer eerst waar je moet gaan zoeken als dat zo is.Koop een redelijke multimeter.
Maak een audioprobe.
Er is nog veel meer maar dit schiet me in eerste instantie te binnen.
Mocht het wat rottig overkomen sorry daavoor;ik heb het gauwgauw geschreven en is alleen bedoeld om te helpen.
Veel plezier bij het bouwen!
Ed

nicoverduin
1 april 2004, 22:23
De voedingstrafo's van AE zijn prima. Daarnaast oversized Wil ze altijd een beetje. Dus de trafo die je krijgt, kan meestal meer aan dan waar je om gevraagt heb.
Over zijn OT's heb ik geen ervaring. Wel zeer goede berichten.
Nico

Kees1
2 april 2004, 18:09
Bij Mission Amp hebben ze een 5E3 set die overal geprezen wordt vanwege de goede onderdelen, luidspreker is een Jensen C12Q, OT standaard een Mojo.

De gehele set kost 650$ met chassis en cabinet. Dit lijkt mij wel wat maar je kunt de set opgraden met een OT Mercury Magnetics '59 kost 40$ extra.

Het is mij niet geheel duidelijk wat deze OT doet aan het geluid en of ik het moet doen?

Set: www.missionamps.com

Graag jullie advies!

nicoverduin
2 april 2004, 18:46
ik ben wel nieuwsgierig wat de uiteindelijke prijs is als hij op de stoep staat.
Nico

Kees1
2 april 2004, 20:11
650€

nicoverduin
2 april 2004, 20:14
Heb je hem dan al binnen? Of ga je er vanuit dat alles meezit?
NIco

Kees1
2 april 2004, 22:45
Ik sta op het punt vanavond te bestellen maar weet nog niet goed wat ik met de Mercury Magnetics '59 aanmoet. Ik ga maar uit van Bruce zijn expertice uit, de man is bijna een legende op het gebied van de Deluxe.

Heb ik hem over .... dagen binnen.

Al
2 april 2004, 23:22
Ik ga maar uit van Bruce zijn expertice uit, de man is bijna een legende op het gebied van de Deluxe.

Klopt, Bruce is al de 5E3-legende en daarbij uiterst behulpzaam en toeschietelijk met prima tips. Misschien overbodige vraag maar je weet dat 5E3 forum te vinden op Ampage?

Succes en houdt ons vooral op de hoogte! Wie weet houden we eens een 5E3-dag.

Al

SteavisSmokin
3 april 2004, 00:01
Ik heb hier ook nog een 5E3 deluxe chassis liggen met bijbehorende onderdelen (trafos, board, onderdelen, etc) ben er nooit toe gekomen hem in elkaar te zetten. Misschien doe ik dat ook nog eens (in de naam der 5E3 club) of ik gooi het in de verkoop. Ben benieuwd hoe jouw 5E3 uitpakt, kees.

Kees1
3 april 2004, 00:51
Een 5E3 dag zou leuk zijn, ik heb plek genoeg voor zo'n dag een ruimte vrij van 4.50 bij 10 meter kunnen we ook wat verschillende andere versterkers op een rijtje zetten en proberen.

Bruce feitigheitje: Er was een Vintage club in Amerika die iemand zochten om de Deluxe 5E3 zo natuurgetrouw mogelijk na te maken met hoge kwaliteits onderdelen, Bruce Collins gaf zich op als vrijwilliger zijn achtergrond was versterker klusjesman, 50 leden schreven in en Bruce heeft het project begeleid, hierna kwam er nog veel meer belangstelling zodat dat hij een bedrijf is begonnen.

Blijven natuurlijk amerikanen met oh en ah maar ik heb tenminste mp3 gehoord die echt steengoed waren. Zoek maar eens naar Fender Blues Junior mp3 files ontzettend veel gelul op het internet over hoe goed hij klinkt maar nergens te horen.

(Zo even die 'Hannibal' film van mij afgetikt, wat een film zeg..)

Mr.Jay
3 april 2004, 17:24
[quote="Kees1"]Ik sta op het punt vanavond te bestellen maar weet nog niet goed wat ik met de Mercury Magnetics '59 aanmoet. Ik ga maar uit van Bruce zijn expertice uit, de man is bijna een legende op het gebied van de Deluxe.

Ik zou die MM OT erbij doen voor die meerprijs. Merk heeft goeie naam op gebied van OT's.
En Bruce is nr. 1 m.b.t. 5E3's. Hij is ook zéér behulpzaam op forum over die amp en privé beantwoord hij ook bijna alles.

JaY

Mr.Jay
3 april 2004, 17:29
[quote="Kees1"]Bij Mission Amp hebben ze een 5E3 set die overal geprezen wordt vanwege de goede onderdelen, luidspreker is een Jensen C12Q, OT standaard een Mojo.

De C12Q is wel een echte low-budget speaker. In een Tweed hoort eigenlijk een alnico, maar goed......over smaak valt natuurlijk niet te twisten zal ik er maar even bijzeggen voordat ik weer commentaar krijg. :lol:

JaY

EdJ
3 april 2004, 22:16
Het is inderdaad een erg mooi setje wat hij levert.
Persoonlijk vind ik het een hoop geld.Ik zeg niet dat ik het te duur vind,alleen dat ik het een hoop geld vind.Het voordeel is natuurlijk dat je in een keer klaar bent.Het nadeel is natuurlijk dat je nogal zwaar gebonden zit aan die versterker;veel ruimte om er bv.een extra voorversterker voor een tweede kanaal in te bouwen is er niet om nog maar te zwijgen over extra potmeters voor een uitgebreide toonregeling,een effectsloop en andere leuke dingen.
Aan de andere kant blijft door al die *beperkingen*wel een hele toffe versterker over waar je heel veel plezier aan kan hebben.
Ik hoop echt dat je van de extra prijs op de import verschoont blijft.
Als ik jou was zou ik toch maar eens goed kijken op de site van de belastingdienst.Succes!Ed

Kees1
3 april 2004, 22:56
Met nog een beetje ( $40) bijbetalen kun je de P12Q of de P12R kiezen.

Over de douane schreef PeeVee ( bedankt PV) een stukje:

Nee hoor, gewoon legaal. Het GING inderdaad altijd vlotjes omdat men de regels niet strikt handhaafde. Juist omdat de dollar nu laag is, gaat men dat weer doen. Ik zit zelf in Express/Logistiek branche dus is echt geen "roddel".

Als je als particulier iets laat komen uit USA dan ben jij de importeur en dus ook de persoon die verantwoordelijk is voor de correcte import papieren. Zelfs als het gaat om een "gift" zou er een "Pro forma invoice" bij moeten zitten; een soort rekening die de waarde aangeeft, en vervolgens een "korting" van hetzelfde bedrag. Over de waarde moet nl. wel degelijk invoerrechten + BTW worden betaald, of je het nu gratis krijgt of niet. Ook heb je, per commodity (en dat zijn er een hoop, geloof me) een high en low value class, afhankelijk daarvan betaal je je percentage invoerrechten en moet je evt. nog andere papieren regelen b.v. declaration of conformity, of invoice in zesvoud, dat soort ongein.

Ik weet dat het in de de praktijk allemaal nog goed gaat, zeker als het particuliere zendingen naar particulier adres is. Maar van USA bedrijf naar particulier in NL zal dit jaar steeds strenger worden, daar staat het Nederlandse bedrijfsleven op b.v. m.b.t. CD's, DVD's etc. Ik goedkoper om uit USA te laten komen dan hier in een shop te kopen, vandaar
_________________

Mr.Jay
4 april 2004, 09:12
[quote="EdJ"]Het is inderdaad een erg mooi setje wat hij levert.
Persoonlijk vind ik het een hoop geld.Ik zeg niet dat ik het te duur vind,alleen dat ik het een hoop geld vind.
Het voordeel is natuurlijk dat je in een keer klaar bent.Het nadeel is natuurlijk dat je nogal zwaar gebonden zit aan die versterker;veel ruimte om er bv.een extra voorversterker voor een tweede kanaal in te bouwen is er niet om nog maar te zwijgen over extra potmeters voor een uitgebreide toonregeling,een effectsloop en andere leuke dingen.
Aan de andere kant blijft door al die *beperkingen*wel een hele toffe versterker over waar je heel veel plezier aan kan hebben.

Heel faire prijs. Een Marble kost 1100 dacht ik > zelfde idee versterker. Da's dus duurder. En het bouwen m.b.v. zo;n kitje stelt natuurlijk niks voor. De verhouding prijs is prima verder, hetis een bruikbare en volwassen klinkende versterker, echt geen bluesjunioortje o.i.d.
Ruige Tweed sound, op eindeloos veel opnamen te horen.

Minder mogelijheden ? DAAR kies je toch voor als je voor dezeversterker gaat ? het zijn GEEN beperkingen.
Dan kun je wel gaan stellen dat alle vintage amps hun "beperkingen" hebben, want het zijn allemaal one-trick-pony's.

JaY

EdJ
4 april 2004, 14:00
Nee,tuurlijk.
Als je deze versterker wilt en je hebt het geld ben je natuurlijk niet slim als je het niet doet.
Ik vind het eerlijk gezegd ook een van de mooiste versterkers ooit gemaakt.Qua klank EN uiterlijk.
Verder krijg je bij topkwaliteit componenten EN een duidelijke handleiding.
Plus het feit dat er nog het forum is op amage waar men je met raad bij staat.
De argumenten om het niet te doen zullen van vrouw/ouders moeten komen.
Groeten,Ed

Dylan61
6 april 2004, 00:24
Gewoon alles los bestellen! Ik dacht ook eerst een setje te kopen maar je komt toch prijzig uit,( vind ik) heb een beetje zitten rekenen en zoeken alles los kom je met luidspreker op zo'n 250 € maximaal uit, je moet meer in de HiFi richting zoeken en elektronica sites, ik mail je wel wat tips. Zodra je bij die Duitsers of FNS of noem maar alles in de richting van 'Amp' leveranciers komt wordt je gepakt.

Maarre iets anders, dit is het 50 jarig bestaan van Fender, de Bassman en Tweed Twin zijn al uit, 1957 en 1959 Custom series, het gerucht op de beurs in Duisland gaat dat de Deluxe '56 dit jaar uitkomt.....oke als je zelfbouwen leuk vind. :wink:

Dylan61
6 april 2004, 00:25
Gewoon alles los bestellen! Ik dacht ook eerst een setje te kopen maar je komt toch prijzig uit,( vind ik) heb een beetje zitten rekenen en zoeken alles los kom je met luidspreker op zo'n 250 € maximaal uit, je moet meer in de HiFi richting zoeken en elektronica sites, ik mail je wel wat tips. Zodra je bij die Duitsers of FNS of noem maar alles in de richting van 'Amp' leveranciers komt wordt je gepakt.

Maarre iets anders, dit is het 50 jarig bestaan van Fender, de Bassman en Tweed Twin zijn al uit, 1957 en 1959 Custom series, het gerucht op de beurs in Duisland gaat dat de Deluxe '56 dit jaar uitkomt.....oke als je zelfbouwen leuk vind. :wink:

Mr.Jay
6 april 2004, 12:23
Gewoon alles los bestellen! Ik dacht ook eerst een setje te kopen maar je komt toch prijzig uit,( vind ik) heb een beetje zitten rekenen en zoeken alles los kom je met luidspreker op zo'n 250 € maximaal uit, je moet meer in de HiFi richting zoeken en elektronica sites, ik mail je wel wat tips. Zodra je bij die Duitsers of FNS of noem maar alles in de richting van 'Amp' leveranciers komt wordt je gepakt.

en welke parts zijn dat dan ? CC-weerstanden ook b.v. ?
en welke trafoos ? en met CAB+chassis ?

>Maarre iets anders, dit is het 50 jarig bestaan van Fender, de Bassman en Tweed Twin zijn al uit, 1957 en 1959 Custom series, het gerucht op de beurs in Duisland gaat dat de Deluxe '56 dit jaar uitkomt.....oke als je zelfbouwen leuk vind. :wink:

alles uit de Customshop is meestal extreem duur.

JaY

Al
6 april 2004, 14:32
alles uit de Customshop is meestal extreem duur.

JaY

En het schiet tekort in kwaliteit naast het echte oude spul. Fender zal nog wel een tijdje concurrent van zichzelf blijven.

Dan kun je beter zelf bouwen. Leerzaam en je kan het tunen naar wens.

Al

nicoverduin
6 april 2004, 20:28
Gewoon alles los bestellen! Ik dacht ook eerst een setje te kopen maar je komt toch prijzig uit,( vind ik) heb een beetje zitten rekenen en zoeken alles los kom je met luidspreker op zo'n 250 € maximaal uit, je moet meer in de HiFi richting zoeken en elektronica sites, ik mail je wel wat tips. Zodra je bij die Duitsers of FNS of noem maar alles in de richting van 'Amp' leveranciers komt wordt je gepakt.
:wink:

Volgens mij zit je jezelf nu rijk te rekenen. Chassis, faceplate (of ging je die zelf laten verchromen en daarna zeefdruk?). Trafo's, buizen etc . Dat je overal gezocht hebt op de forums, kan ik niet ontkennen. Maar een zelf een kast bouwen, chassis maken, gaten boren/ponsen (moet je ook het juiste gereedschap voor hebben, kast afwerken, Tweed erop, overige onderdelen, boardje maken, draad etc,bestelkosten. Vergeet het maar.

Of ga je nu overal consessies doen? Ik koop gereduceerd in, dan nog kost mij een kast (bijv. voor de Deluxe Reverb) toch nog gauw zo'n 100 euro met alles er op en dr'aan. De kast voor een Tweed Deluxe is lastiger = meerwerk. Het hout zal in prijs niet zo veel verschillen. Tenzij je spaanplaat wilt gebruiken?

En dan heb ik het niet eens over mijn eigen vrije tijd (die is voor mezelf tenslotte gratis)

Nou succes gewenst.

Nico

Kees1
6 april 2004, 21:58
Hi Nico,

Dylan61 doet zijn best, bedankt voor de tips Dylan en het delen van adressen.
Om eerlijk te zijn maak mij, omdat ik niet elke dag een versterker ga bouwen, het mij niet zo uit dat het iets meer kost maar ongeveer 650€ vind ik de grens anders kom je in de buurt van de 'echte' Custom Bassman en Twin ( 1000€) versterkers betreft prijs, en dan wordt het verleidelijk om er zo een te kopen.

Ik kwam zonder cabinet op 370€ uit bij TAD, zelf een lijst opstellen, zonder cabinet maar met een P12Q en Hammond trafo's.

Nou ja zoeken is ook leuk maar ik wil nu wel eens wat gaan bestellen.

Ik heb trouwens nog geboden op een '52 Deluxe uit de USA maar deze ging voor $1950 weg, een '56 5B3 voor $875

Zoals Nico het zegt verkijk je je enorm op bijvoorbeeld even een chassis maken, en plaatje RVS is ook niet meer goedkoop. En haal maar eens wat plankjes en tweed, zal je tegen vallen.

Volgens mij zijn er wel 6 Nederlanders op het moment bezig met gegevens te verzamelen, overal kom ik wel iemand tegen, als we elkaar wat tips geven komen we wel tot iets.

Met Bruce was ik rond maar hij kwam opeens met , gatfer mijn stroopwafel valt in de thee, 145$ voor handeling en verzendkosten..daar moet ik even over denken want dan kom ik dik boven mijn denkbeeldig budget.

Ik ga nu mijn stroopwafel drinken.
Kees

nicoverduin
6 april 2004, 23:01
Ik ga mogelijk dit weekend eens kijken of het eenvoudig is die tweed kast te maken. Eerst maar eens een proefversie.
Nico

Al
7 april 2004, 11:38
Ik heb trouwens nog geboden op een '52 Deluxe uit de USA maar deze ging voor $1950 weg, een '56 5B3 voor $875

Die 56'er er kan geen B zijn geweest. Dat moet een E zijn. Als dat zo is lijkt dat een goede koop.


145$ voor handeling en verzendkosten..daar moet ik even over denken want dan kom ik dik boven mijn denkbeeldig budget.

Yesss, 145,= is redelijk. Denk natuurlijk ook aan de BTW.

Heb je een P12Q geopteerd? Weber? Wat waren de speaker opties precies (kan zijn dat ik niet alles in deze thread gelezen heb.)

Al

Kees1
7 april 2004, 12:08
Welke trafo's zouden jullie gebruiken voor de 5E3 uit de Hammond serie van Tube ampdocter?

(5B3 is het kijk maar op Ebay staat er nog steeds)

Al
7 april 2004, 12:28
Welke trafo's zouden jullie gebruiken voor de 5E3 uit de Hammond serie van Tube ampdocter?

(5B3 is het kijk maar op Ebay staat er nog steeds)

Ik zie alleen een ($898,=) B uit 52 en niet uit 56. Dat zal hem wel zijn dus dat jaartal klopte zoals ik al dacht niet.

Al

Antoon
7 april 2004, 14:27
Kees, als je het mij zou vragen zou ik het in jou geval proberen zo low-budget mogelijk te doen. Aangezien het je eerste is zal je toch niet alles perfect krijgen. Verder heeft ook niet teveel haast en is het eigenlijk zinloos om hem precies op een echte te laten lijken. In dat geval kun je veel meer zelf doen:

Chassis: 2 of 3 mm aluminium in een U-vorm (laten) buigen, de trafo gaten met een figuurzaag (of de trafo's los erop) en de gaten voor de buizen en pots met een boor, een vijl en een ruimer. Als je het gereedschap kan lenen kost het het alleen 5 euro voor plaat aluminium. Belettering hoeft helemaal niet, zitten toch maar drie knoppen op (anders met de computer een een printbaar stickervel of overhead sheet)

Kast: maten opzoeken en bij de Praxis een 15mm plaat berkenmultiplex laten verzagen tot de goede stukken: onderkant, 2 zijplaten en bovenplaat met controlepaneel uitgezaagd. Daarna van 9 mm een voorplaat (rond speakergat met passer en steekzaag of bovenfrees) en twee achterplaatjes. Verder wat vuren 33x33 balkjes om het zooitje aan elkaar te schroeven/lijmen. Als je daarna nog met een bovenfrees de ronde contouren aan iedere rand freest ziet het er al gauw prima uit. Eventueel kun je nog het goedkoopste skai-nepleer erop plakken. De speaker mettertijd met slagmoeren vastzetten. Dat Fender tweed moet je gewoon niet doen (veel te duur)

Trafo's: gewoon de standaard trafo's van FNS gebruiken: niets mis mee en goedkoop

Schakelaars, lampje, jacks, componenten (-plaatje), pots, knoppen, buisvoeten, draad, netsnoer, zekering en alle schroeven uit je eigen onderdelenbak of van vrienden aftroggelen, desnoods bij Weber kopen. Ook hier heeft het geen zin om kopieen van de originele onderdelen te kopen omdat de versterker toch niet origineel is. Dan blijft alleen het zoeken naar een oude speaker over, of koop allleen die bij Weber. Buizen blijven natuurlijk duur maar EI of Sovtek LPS ECC's zijn prima en NOS 6v6 en 5y3 moeten goed te vinden zijn.

300 - 400 euro moet kunnen op die manier.

misundaztood
10 april 2004, 20:01
@ Antoon: heb ff gekeken naar die link op www.18watt.com heb nog nooit een versterker gebouwd, maar zou dat wel graag doen en dat lijkt mij wel nog een leuke versterker. Is dit een goede versterker om mee te beginnen of zou je het mij afraden?
enneuh aan welke prijs lag je ongeveer bij het bouwen van deze schoonheid?

nicoverduin
10 april 2004, 20:49
Als je nog nooit een versterker hebt gebouwd (kijk maar op mijn site http://home.wanadoo.nl/nico.verduin en ga dan naar de link van die 18 watter). Je moet jezelf afvragen of je gelijk aan deze moet beginnen. Ik heb er zelf ook een gebouwd. Deze 18 watters zijn door hun hoge versterking nogal gevoelig voor oscillatie. De ene heeft er wel last van en de ander nooit.
Als je dat probleem zelf krijgt, dan ben je nog wel een tijdje aan het zoeken.
Een kostenschatting is voor mij niet echt te geven omdat ik veel onderdelen al in huis had (incl. de trafo's). De enige echte aanschaf was de faceplate (laten graveren bij www.bnpasers.com) en de knopjes. Kast, chassis ed heb ik zelf gemaakt.
Nico[/url]

misundaztood
11 april 2004, 00:03
Kun je mij soms zeggen wat voor een versterker ik dan beter wel maak, want deze 18 watter leek mij een redelijk simpele amp om mee te beginnen, maar aangezien je mij deze afraadt zou ik deze dus beter niet doen. Ik ben op zoek naar iets wat all-tube is en toch vlug overstuurd, zeker geen fender dus.
Ook vraag ik mij af of er soms geen bedrijven zijn in europa (benelux?) die versterkeronderdelen leveren want alle links naar sites voor onderdelen (behalve de trafo's dan, wat redelijk logisch is) zijn in de states (bv Weber,bnplasers), en ik ben niet erg vertrouwd met dingen te bestellen uit Amerika, oké de dollar staat laag, maar de verzendingskosten en importkosten zijn er toch ook, of is dat niet zo veel? En duurt dat ook niet verschrikkelijk lang?

nicoverduin
11 april 2004, 00:26
Een versterker die wel een beetje power heeft en redelijk overstuurt en eenvoudiger is, zou een Tweed Deluxe 5E3 kunnen zijn, of de 18 watt-lite. Nog eenvoudiger is de AX84-P1. Die is met een EL84 en een 12AX7. Stuurt vrij gauw over. Tenslotte is er ook nog de Champ.

Onderdelen kun je op verschillende plaatsen in Nederland krijgen:
Vanderhaar weet niet waar ze zitten
FNS in Renkum (www.marble-amps.com)
CMWamps in Driebergen (www.cmwamps.nl)
Petervanweelden (maar die houd altijd zijn prijzen geheim)
Trafo's kun je ook krijgen bij AE-Europe in Schagen.

Duitsland:

TubeAmpDocter (www.tubeampdoctor.com)

Mogelijkheden zat. Als je twijfelt om je creditcard gegevens op het net te zetten, kun je deze vaak gewoon doorbellen.

Verzendkosten liggen vaak rond de 20 US$ (zolang je geen echte zware onderdelen als speaker, trafo's ed hebt). Import heffingen gaan pas lopen als je boven de 50 euro (inclusief de porto) laat komen.

Als je enkele onderdelen zoekt, zou je ook nog de vraag op marktplaats kunnen zetten. Misschien is er iemand met reserve onderdelen. Ik vind het wel grappig hoe sommigen vreselijk ingewikkeld doen om aan onderdelen te komen, terwijl ik er van overtuigd ben dat er zat mensen zijn met eigen voorraden.

Nico

Al
11 april 2004, 02:38
Ik ben op zoek naar iets wat all-tube is en toch vlug overstuurd, zeker geen fender dus.
Ook vraag ik mij af of er soms geen bedrijven zijn in europa (benelux?)

Een Deluxe 5E3 (toch een Fender) kan ik je aanraden. Zeker als je een AX (ipv AY) in 1 zet heb je een amp die snel opbreekt.

In België kan je bij Yves van Tube amp service tongeren terecht, ook voor trafo's.

tubeampservice@pandora.be

Al

Al
11 april 2004, 02:40
Onderdelen kun je op verschillende plaatsen in Nederland krijgen:
Vanderhaar weet niet waar ze zitten
Nico

In IJsselstein bij Utrecht

Haar.Guitars@kabelfoon.nl

Al

Kees1
11 april 2004, 08:51
Je kunt wel zeggen alles overal los bestellen maar niet iedereen ,zoals ik, heeft verstand van elektronica onderdelen en is meer muzikant die gewoon graag een Deluxe wil hebben.

Ik had ook graag alles los besteld maar zelfs de simpele vraag wat voor trafo ik moest hebben heb ik hier meerdere keren gesteld en helaas geen antwoord op gekregen. Toen ben ik overstapt naar het Amerikaanse forum met deze vraag en het is grappig om te zien hoeveel de meningen hierover verschillen. Ik bedoel maar te zeggen dat 'los' bestellen handig is als je precies weet waar je het over hebt maar ik weet nu ook dat het al een hele zoektocht is om alles bij elkaar te krijgen.

Betreft de sites in Nederland, die van der Haar daar wordt je toch niet wijzer van?

CMW amps geen idee, niets werkt op die site, Chris zou mij mailen over een 5E3 Kit, niets meer gehoord.

Mr.Jay
11 april 2004, 11:09
[quote="Kees1"]Je kunt wel zeggen alles overal los bestellen maar niet iedereen ,zoals ik, heeft verstand van elektronica onderdelen en is meer muzikant die gewoon graag een Deluxe wil hebben.

Da's dan simpel > koop er gewoon eentje, en ga niet zelf bouwen.

JaY

Kees1
11 april 2004, 11:27
:wink: Of een Kit met goede gebruiksaanwijzing kopen! Ik heb de mijn zaterdag binnen gekregen met UPS, tot vannacht zitten solderen denk dat hij vanmiddag klaar is.

Hele kit incl verzenden met kabinet en Weber chassis, met mercury magenetics OT ( zeg ik het goed) en P12Q en incl verzenden voor 610 $, geschikt voor 220V was 20$ extra.

Voordat ik hem aanzet ga ik naar een audio-fiel die alles ga checken. Ik moet wel zeggen dat het een hele klus was om degene te vinden in de USA, bij Bruce had ik hem graag besteld maar hij rekende helaas 145$ voor shipping en handeling, was hij op 825$ gekomen.

Zo kan het dus ook.

Bedankt iedereen voor de hulp!

nicoverduin
11 april 2004, 11:34
WIe is het geworden? Enne foto's???

Nico

Al
15 april 2004, 12:41
Zo kan het dus ook.

Bedankt iedereen voor de hulp!

Kees, laat ons ook even de updates weten!

Al

Al
14 mei 2004, 21:37
BTTT

Al

EdJ
21 mei 2004, 01:01
Hij zal toch niet?

nicoverduin
21 mei 2004, 07:59
't is wel erg stil.

emeas
2 juni 2004, 21:36
Heb je al eens geken op,de site van tube amp doctor.com
die heeft complete bouwkits in het assortiment voor redelijke prijzen.
versand aus deutschland is mogelijk

nicoverduin
3 juni 2004, 05:29
Het gaat erom dat Kees1 een bouwpakket had gekregen op 19/4 en deze de hele nacht had zitten solderen. Sindsdien horen we niks meer. Als je deze hele post leest, dan weet je dat we TAD al behandeld hadden.
Van Kees horen we niks meer :???: :???: :???:
NIco

emeas
3 juni 2004, 20:22
tja dat heb je vaker met nieuwkomers , nou sorry voor het niet helemaal lezen dan :-?