PDA

View Full Version : wie heeft er (goede) ervaring met ENGL versterkers?



BLOK182
8 maart 2002, 14:37
Heeft iemand hier van mijn mede-gitaristen
nog goede raad of advies over ENGL amps?

PeArLjAm
8 maart 2002, 22:08
Heb laatst bij dirk witte (ging een gitaar met texas specials testen) en speelde even over een engl fireball geloof ik. Klonk zeer vet en vind dat engl goed waar voor je geld geeft. Zeer goede clean en de scheur kan op tegen mesa boogie enzo.. K zou zeggen probeer er eens eentje uit, vind ze zelf goed klinken,

Avbommel
11 maart 2002, 12:57
Prijs/kwaliteitsverhouding is uitstekend. Heb het eenvoudigste combo Thunder 50. Voll. 50 Watt buizen 21/2 kanaals, reverb gekocht voor Fl. 1.450,= NIEUW met een helder mooi clean en een prima overstuurd kanaal. Nog net geen Mesa/Boogie, maar wat wil je voor de helft van het geld!

LordRiffenstein
11 maart 2002, 13:39
Ben al 18 maanden de gelukkige eigenaar van een Engl Savage 120 en zou absoluut geen andere willen. Doet van Fender-achtig clean tot mega-heavy, 4 kanalen met meerdere schakel mogelijkheden die prachtig klinken. Heb ook regelmatig gespeeld op een Screamer 50 en ook die is heel erg goed. Ik heb bijna alle modellen van Engl geprobeerd en er is geen enkele bij die niet de moeite is, zeer ondergewaardeerd merk zeker als je de prijs vergelijkt. Kwa klank kan die zeker mee met de allerbeste op aarde!

Yoeri

roger
19 maart 2002, 22:07
Ik heb onlangs een Engl thunder 50 combo gekocht (3kanaals zonder reverb) Het basisgeluid is erg goed, vooral clean. Toonregeling is gedeeld, maar als je niet te extreem wilt voldoet 'ie prima. Is ook hard zat voor op 't podium en met een hand te tillen!

Ga kijken op http://www.roger.speeltgitaar.nl

Gr Roger

diciple of darkness
20 maart 2002, 20:24
en voor extreme music toch een messa?

poeyerke
20 maart 2002, 20:52
Op 2002-03-20 20:24, schreef diciple of darkness:
en voor extreme music toch een messa?



Hmmm... voor extreme muziek......

een Engl Fireball (super high gain) en een 4x12 cabinet met Celestion Vintage 30's. Denk dat je dan een aardig extreem geluid kunt creeeren.

Mahja als je geld hebt voor een Mesa dan....

LordRiffenstein
21 maart 2002, 11:20
Op 2002-03-20 20:24, schreef diciple of darkness:
en voor extreme music toch een messa?


NO WAY, de nieuwste Engl, de Powerball peuzelt elke Mesa met wat zout en peper met veel plezier op. Dit is DE metal bak bij uitstek!!

Yoeri

Nimpf
23 maart 2002, 17:55
Engl? Verschrikkelijk. Vies schel iel geluidje. Ok was een combootje .. weet niet precies welk typer, misschien zijn de tops wel beter.

diciple of darkness
23 maart 2002, 19:23
ja heb zelf een screamer 50 uit geprobeert en dat was echt goed en het geluid was echt strak te houden ik ben echt in de indruk.

Sj03rd
24 maart 2002, 20:35
ENGL's zijn inderdaad mooie scheurbakken. Maar ik heb op die nieuwe gespeeld (die qua looks behoorlijk gejat is van de triple rect.) en met de toonregelingsknoppen kon ik weinig verschillende geluiden krijgen. Een standaard geluid en dat was het.

maar verder een vet ding.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sj03rd op 2002-03-24 20:36 ]</font>

Andrewski
25 maart 2002, 10:35
Ik heb zelf al een jaar de Savage 120.
Vette scheur eerste klas.
Alle Engl producten zijn top.
Het geluid van je gitaar (lees kwaliteit )wordt genadeloos weergegeven, bij sommige versterkers hoor je alleen het verschil tussen een single coil of een humbucker als je mazzel hebt. Bij Engl hoor je duidelijk het verschil tussen de verschillende gitaren uit je collectie. Ik heb alleen maar positieve reacties op mijn versterker.

lomat
2 april 2002, 12:43
De Fin Ben Granfelt is de nieuwe gitarist van de toch wel legendarische formatie Wishbone Ash. Hij is een Engl gebruiker pur sang. Stel hem gerust je vraag. Hij is niet te beroerd om te beantwoorden. je zou ook naar hun optredens kunnen gaan (kan ik van harte aanbevelen als je van GITAAR houdt).
Zijn site is http://www.bengranfelt.com en/of
http://www.wishboneash.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lomat op 2002-04-02 12:45 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lomat op 2002-04-02 12:45 ]</font>

xystus
5 april 2002, 00:49
Op 2002-03-21 11:20, schreef LordRiffenstein:

NO WAY, de nieuwste Engl, de Powerball peuzelt elke Mesa met wat zout en peper met veel plezier op. Dit is DE metal bak bij uitstek!!


1. Je bedoeld waarschijnlijk de FIREball, de powerball is nergens op de engl-site te bekennen :smile:

2. Die top is maar 60W man! Dat is dus echt helemaal niks. Een buizen-top moet min. 100W zijn wil het goed functioneren op hoge volumes.

is er geen hogere W. uitvoering?

poeyerke
5 april 2002, 08:20
Op 2002-04-05 00:49, schreef xystus:


Op 2002-03-21 11:20, schreef LordRiffenstein:

NO WAY, de nieuwste Engl, de Powerball peuzelt elke Mesa met wat zout en peper met veel plezier op. Dit is DE metal bak bij uitstek!!


1. Je bedoeld waarschijnlijk de FIREball, de powerball is nergens op de engl-site te bekennen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

2. Die top is maar 60W man! Dat is dus echt helemaal niks. Een buizen-top moet min. 100W zijn wil het goed functioneren op hoge volumes.

is er geen hogere W. uitvoering?


1. de powerball staat nog niet op de site, en is ook nog niet in produktie, maar alleen geintroduceerd volgens mij!

2. Een waar heb jij de moeglijkheid 100 watt open te zetten, zonder permanent je gehoor kwijt te raken? Ik durf overigens te beweren dat jij het verschil in volume nauwelijks waarneemt, dat verschil is zo klein.

LordRiffenstein
5 april 2002, 10:12
Op 2002-04-05 00:49, schreef xystus:

1. Je bedoeld waarschijnlijk de FIREball, de powerball is nergens op de engl-site te bekennen
2. Die top is maar 60W man! Dat is dus echt helemaal niks. Een buizen-top moet min. 100W zijn wil het goed functioneren op hoge volumes.

is er geen hogere W. uitvoering?


Bwahahahahaha, nee ik bedoelde de POWERball. Pas voorgesteld op de Musikmesse en pas in produktie binnen enkele maand.

60Watt lampen versterker niet genoeg?? Jij speelt waarschijnlijk enkel in Ahoy, Wembley, Pinkpop, Werchter.....

Yoeri

xystus
5 april 2002, 11:51
Op 2002-04-05 08:20, schreef poeyerke:
1. de powerball staat nog niet op de site, en is ook nog niet in produktie, maar alleen geintroduceerd volgens mij!

2. Een waar heb jij de mogelijkheid 100 watt open te zetten, zonder permanent je gehoor kwijt te raken? Ik durf overigens te beweren dat jij het verschil in volume nauwelijks waarneemt, dat verschil is zo klein.


1. Hmmm, interessant. Toch vreemd dat er niets over die versterker op de ENGL website staat.

2. Ik heb nu een Marshall JCM 800 50W buizen, en die trekt het niet op de grotere podia/openlucht zonder een fatsoenlijke PA versterking. Ik vind 60W voor een top erg weinig. Té weinig. Ik heb liever een 100W/120W top, met een powersoak ernaast.

Andrewski
5 april 2002, 13:54
Op harmony central staat een artikel over de powerbaal (+ foto)
Hij is inderdaad alleen op de Musikmesse geweest. Het schijnt de ultieme metal versterker te zijn.
Maar over mijn Savage 120 hoor je mij niet klagen, verreweg de beste versterker die ik tot nu toe gehoord heb!

xystus
8 april 2002, 14:10
Op 2002-04-05 13:54, schreef Andrewski:
Op harmony central staat een artikel over de powerbaal (+ foto)
Hij is inderdaad alleen op de Musikmesse geweest. Het schijnt de ultieme metal versterker te zijn.
Maar over mijn Savage 120 hoor je mij niet klagen, verreweg de beste versterker die ik tot nu toe gehoord heb!


zou je die review ff kunnen linken? Ik kan em niet vinden op de site van harmony central.

alvast bedankt :smile:

Andrewski
11 april 2002, 11:36
Er staat in het artikel dat de Powerball een ingebouwde noisegate bezit...
Ben benieuwd of die te pruimen is, goedkope noisegates halen vaak te veel van je signaal weg (IMO).
Het is maar afwachten tot ie te koop is.

diciple of darkness
12 april 2002, 17:25
Welke 100 watt top heeft twee gain draaiknoppen voorzowel clean als overdrive en niet als ik de gain opendraai voor overdrive dat ik deze ook deelt met het clean?

SmartyMarti
27 april 2002, 16:06
Ik speel nu naar alle tevredenheid op een Engl Souvereign 50 en heb hiervoor een Screamer Pro Blues en Thunder gehad.
Deze 50 watter geeft me alle geluiden die ik wil van mooi helder clean tot een super strak scheurgeluid. Door met name dit laatste steekt een Engl naar mij idee ver boven bv. Marshall uit.
Ik heb in een muziekwinkel ook een paar keer gespeeld op een savage 120 en dit is de ultieme top. Het basisgeluid (alle toonknoppen op 5) is van alle kanalen (4 of 6 stuks net hoe je het bekijkt) zo goed dat je de toonregeling allen maar nodig hebt voor fijnafstelling voor de ruimte waar je in speelt. Door middel van de verschillende drukknopjes kun je er alle geluiden uithalen die je maar hebben wilt.

Jullie begrijpen het al: dat wordt mijn volgende versterker.

Veel succes

Andrewski
29 april 2002, 09:20
Groot gelijk SmartyMarti!!
De Savage 120 vind ik ook "Je van het"
Ik wil er binnenkort een midi-interface bij kopen om alle functies via midi-pedaal aan te sturen.
Mocht je er een aanschaffen, dan adviseer ik wel een 4x12 kast met Celestion vintage 30 speakers (niet de goedkoopste, helaas), dan komt de ware aard van de versterker naar boven en weet je niet wat je hoort!

LordRiffenstein
29 april 2002, 10:23
Op 2002-04-29 09:20, schreef Andrewski:
Groot gelijk SmartyMarti!!
De Savage 120 vind ik ook "Je van het"
Ik wil er binnenkort een midi-interface bij kopen om alle functies via midi-pedaal aan te sturen.
Mocht je er een aanschaffen, dan adviseer ik wel een 4x12 kast met Celestion vintage 30 speakers (niet de goedkoopste, helaas), dan komt de ware aard van de versterker naar boven en weet je niet wat je hoort!


De midi optie is inderdaad zeer handig wanneer je met een multi-fx wil gaan werken. Wat betreft de 4x12 kan ik je aanraden om gewoon te luisteren wat je het beste vindt. Ik zelf vind de V30 speakers zeker niet de beste en vond/vind de standard cab van Engl met V60-speakers stukken beter klinken. Tja smaken kunnen verschillen!

Yoeri

SmartyMarti
1 mei 2002, 09:32
Op 2002-04-29 10:23, schreef LordRiffenstein:


Op 2002-04-29 09:20, schreef Andrewski:
Groot gelijk SmartyMarti!!
De Savage 120 vind ik ook "Je van het"
Ik wil er binnenkort een midi-interface bij kopen om alle functies via midi-pedaal aan te sturen.
Mocht je er een aanschaffen, dan adviseer ik wel een 4x12 kast met Celestion vintage 30 speakers (niet de goedkoopste, helaas), dan komt de ware aard van de versterker naar boven en weet je niet wat je hoort!


De midi optie is inderdaad zeer handig wanneer je met een multi-fx wil gaan werken. Wat betreft de 4x12 kan ik je aanraden om gewoon te luisteren wat je het beste vindt. Ik zelf vind de V30 speakers zeker niet de beste en vond/vind de standard cab van Engl met V60-speakers stukken beter klinken. Tja smaken kunnen verschillen!

Yoeri


Naast mijn souvereign combo gebruik ik al een 4x12 kast met V30 speakers (en ook een midiswitcher). Ik heb de Savage120 bespeeld over zowel dit cabinet als over het 'Standaard'cabinet van Engl en in mijn oren klonk het Vintage cabinet beter. Maar ik ben het helemaal met Yoeri eens dat dit een kwestie van smaak is.

Moonchild
2 mei 2002, 00:50
dit lijkt me allemaal zeer duidelijk, gaan met die banaan (wie zij dit ookalweer?) voor ENGL

PS als je nog niet overtuigd bent: vergeet niet dat ritchie blackmore deze dingetjes in zijn rainbow jaren gebruikte he &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif"> (misschien gebruikt ie ze nog steeds wel)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moonchild op 2002-05-02 00:51 ]</font>

Andrewski
2 mei 2002, 09:42
De Powerball staat op de engl site!!!!
Ben toch benieuwd hoe die klinkt. Als iemand het weet...
Over de speakerkasten nog even dit.
Ik heb zelf een kast met V60 speakers bij de top (savage 120) gekocht. Ik moet zeggen dat deze kast al een stuk beter klinkt dan een hele hoop andere 4 x 12 kasten. Ik had deze gehoord naast een Marshall 1960 TV (die grotere met grijze doek en greenback speakers als ik het juist heb) en de V60's klonken een stuk strakker vooral op hoog volume, en alle noten bleven helder en gedefinieerd, zelfs met gain op 10! Ik heb mijn top later ook een keer in combinatie gebruikt met een kast met Vintage 30's en die vond ik toch iets warmer klinken. Maar gezien het prijsverschil van +/- 600 gulden (1 jaar geleden), heeft de ENGL Standard kast (V60) de beste prijs/kwaliteit verhouding. Zeker in vergelijking met andere merken, want die ENGL kasten zijn super-degelijk (dus ook superzwaar 50KG!!)
Maar gelukkig vershilt men van smaak, anders hadden we allemaal een ENGL!

stomas
2 mei 2002, 18:02
he jongens,

ff een paar vraagjes: heeft die savage 120 op beide/4 kanalen een toonregeling? Dus niet 1 toonregeling voor zowel clean als overdrive?
Is die savage 120 ook als top met ongeveer 50 watt te krijgen?
Enne, hoeveel kost die savage 120 met standard engl kabinet?

mzzl
sjoerd

Andrewski
2 mei 2002, 18:45
stomas,

Kanaal 1 en 2 (clean en crunch 1) hebben een gezamelijke toonregeling.
Kanaal 3 en 4 (crunch 2 en lead) delen ook een toonregeling, maar deze staat los van die van kanaal 1 en 2.
Dus: Ja, clean en overdrive hebben een aparte toonregeling.
Er zitten echter nog allerlei boost-funties per toonregeling zodat je nog meer flexibiliteit met je geluid krijgt.
De Savage 120 heet zo omdat hij een vermogen heeft van 120 WATT. Er bestaat ook een Savage 60 (Jawel, 60 WATT), die volgens mij uit productie is... (als iemand info heeft, graag), maar dat is (naar mijn mening) een totaal andere versterker.
Ik heb er een keer over gespeeld, maar was minder onder de indruk. En lang niet zo veel mogelijkheden!
Ik heb betaald voor de hele zooi (Amp, 4 x 12 kast en bijbehorende footswitch) +/- 7000 gulden.
Je zou het eigenlijk uit moeten proberen om te beoordelen. Er zitten zo veel mogelijkheden op die ik hier niet allemaal uit zal leggen, dan moet je bij harmony-central kijken.
Het is een hoop geld, maar dan heb je iets wat vergelijkbaar is met merken als Bogner, VHT, en andere toppers met een bijna dubbele prijskaart! Heeft Lord Riffenstein nog iets toe te voegen? (of anderen?)

LordRiffenstein
2 mei 2002, 20:06
Heeft Lord Riffenstein nog iets toe te voegen? (of anderen?)


Misschien het volgende. Ik heb letterlijk ELKE versterker geprobeerd die ik kon vinden alvorens mijn Engl te kopen. 2 merken kende ik toen nog niet Diezel en Brunetti maar Bogner, VHT, Mesa, Fender, Marshall.... heb ze allemaal geprobeerd en de Engl was en is gewoon de beste. Let ook op voor de verschillen tussen de Savage 120 en de Savage SE, ze klinken totaal verschillend en naar mijn gevoel is de Savage 120 de beste. Probeer ook de verschillende cabinets uit, daar is ook een duidelijk verschil.

De versterker is niet goedkoop maar ik kan je aanraden om een tripje naar Duitsland te doen, daar is de Engl een stuk goedkoper. Ik betaalde mijn versterker + Standard 4x12 + footswitch net geen 2300 euro in augustus 2000. Het prijsverschil is een uitstapje nr Keulen zeker waard. Ben je van plan een multi-effect te gebruiken denk er dan ook aan dat de midi-module een optie is!! Als je nog vragen hebt mag je ma altijd mailen. Op mijn site staan enkele soundclips van de Engl, die kan je dus ook even beluisteren.

Greetzzz,

Yoeri

Rectifier
2 mei 2002, 20:27
Wat jij vind, vind niet iedereen.
We hebben die discussie al eens eerder gevoerd, en het is nu duidelijk dat jij helemaal ENGL freak bent.
Dat wil nog niet zeggen dat dat het beste is....
In die prijsklasse waar je het over hebt...VHT,Diezel,Bogner,Brunetti etc. praat je niet meer over wat beter is, maar over sound. Deze amps zijn allemaal retegoed en klinken strak. Het is puur een kwestie van voorkeur van smaak, want als je in die prijsklasse kijkt, dan ga je puur voor sound en nergens anders meer voor.
Maar goed, voordat ik weer een preek krijg, ik zeg niet dat ENGL slecht is, alleen doe je net of het de enigste goede amps zijn!

LordRiffenstein
2 mei 2002, 20:53
Op 2002-05-02 20:27, schreef Rectifier:
Maar goed, voordat ik weer een preek krijg, ik zeg niet dat ENGL slecht is, alleen doe je net of het de enigste goede amps zijn!


Ik zeg toch ook niet dat de andere slecht zijn! Helemaal niet maar er werd specifiek gevraagd naar Engl dus antwoord ik er ook zo op. Ben het trouwens helemaal met je eens dat in die prijsklasse alles goed klinkt en het helemaal draait rond PERSOONLIJKE smaak. Voor alle duidelijkheid:

Naar MIJN mening, dus helemaal volgens MIJ, en voor de muziek die IK speel, klinkt de Engl het beste :grin: :grin: :grin:

Maar ik bedoelde eigenlijk gewoon, ALLES proberen tot je weet wat jij het beste vind.

Yoeri

Andrewski
3 mei 2002, 10:29
Laten we nou niet gaan vechten over wat we goed/slecht of mooi/niet mooi vinden!
Er zijn mensen die in dit onderwerp vragen naar ervaringen van mensen met ENGL versterkers. Ik probeer die mensen aan de hand van mijn ervaringen zo goed mogelijk te informeren over mogelijkheden en kwaliteit (degelijkheid dus, niet of ik het geluid mooi vind, want een ander kan het KUT vinden). Als jullie dat ook doen dan hebben de mensen er wat aan i.p.v. discussies
te voeren over smaak. Dank u wel.

Rectifier
3 mei 2002, 21:26
We hebben en maken ook geen ruzie.
T'is een beetje gevoelig om te zeggen dat een bepaalde amp de beste is.
Ik geloof best dat ENGL qua prijs kwaliteit erg veel waar bied voor je geld.

Maar pin je nooit vast op één merk.
Je moet zoveel mogelijk gaan proberen en uiteindelijk kom je toch wel JOUW amp tegen.

BLOK182
13 mei 2002, 18:46
Ik heb nu laatst een Peavey 5150 buizentop geprobeerd. Best vette scheur, maar clean is niet zo bijzonder. Is zo'n Peavey (qua geluid) vergelijkbaar aan Engl? Of is het een heeeeeeel andere versterker?

Andrewski
14 mei 2002, 09:18
Het ligt eraan met welke Engl je de 5150 vergelijkt. In het algemeen wint Engl het ruimschoots van peavey als het op clean aankomt.
De 5150 heeft een heel typisch Lead-geluid, veel boventonen.
Eigenlijk klinkt elke Engl weer anders.
Met de savage 120 kun je (als je wilt) aardig in de buurt komen van het 5150 geluid, maar daar houdt de vergelijking op.
De Ritchie Blackmore heb ik nog niet gehoord.
Verder kan ik zeggen dat zowel Engl (de modellen die ik ken)als de 5150 erg direct en vet klinken.

Ibanez RuleZ
14 mei 2002, 10:39
Ik was woensdag bij POD en die gast speelde de overstuurde dingen volgens mij ook op ENGL. Ik vond het wel aardig klinken, maar had het gevoel dat het wat "glasachtig" klonk.

Harrald

Rectifier
14 mei 2002, 11:17
Het nadeel van de meeste High-gain amps vind ik dat ze clean tekort komen.
De 5150 vind ik weer meer richting de Rectifier en SLO sound, terwijl de 5150 clean eigenlijk niet veel voorstelt.
De 5150 2e uitvoering zou clean beter klinken, maar die heb ik zelf nog niet gehoord.
Ik vind ENGL meer een compromis, goed clean, goed overstuurd. Als je puur en alleen met distortion speelt, zou ik voor de 5150 gaan.
Als je allround bent, voor een ENGL.
Maar ik ben zelf Boogie en Rivera fan dus zou ik zowiezo verder kijken.

taylor
14 mei 2002, 11:30
bijna alle buizen tops zijn clean niet echt mooi vind ik.

veder er zijn zoveel goeie amps eigenlijk worden er geen slechte gemaakt.

ik zelf ben 1 groot van van oudere marshalls
de jmp serie(master volume).

high gain amps spreken mij niet zo aan.

ik heb ook eens 1 hybride amp(top) gehad die klonk zowel met scheur als clean heel erg goed,alleen weinig volume had die.(vergeleken met buizen top)

Rectifier
14 mei 2002, 16:30
De nieuwe Rivera Knuckelhead vind ik clean errug goed klinken. En de high-gain vind ik erg naar Marshall neigen.
Zo'n oude Marshall top klinkt wel mooi, maar moet je'm wel losdraaien.
Wil je een mooie sound, moet je net als Eric Johnson gewoon twee amps nemen.
Een Fender Deluxe-reverb combo en een Marshall Plexi :wink:

Wie een mooie sound wil, moet maar sjouwen :grin:

BLOK182
15 mei 2002, 17:39
De Marshall JCM2000 serie (het dsl100 model) is deze te vergelijken met Engl?

Andrewski
16 mei 2002, 09:43
Ik heb in een winkel de Engl Savage direct naast een JCM 2000 TSL (top + 4X12) geprobeerd. Dat is geen vergelijking. De sound van de versterkers zijn totaal verschillend. Misschien dat iemand anders op het forum een Ritchie Blackmore (Engl) top kan vergelijken met die JCM 2000.
Maar nogmaals, Engl maakt verschillende type versterkers die allemaal anders klinken, voor ieder wat wils. Dus is het een beetje moeilijk om een type marshall met het merk Engl te vergelijken wat geluid betreft.

taylor
16 mei 2002, 14:50
wat ik weet over die richie blackmore tops van engl is dat dat dus opgewaarderde master volume marshalls(de 2030 serie geloof ik zo uit mijn hoofd) zijn ,die werden in de tijd ook special door marshall voor hem gebouwd(kleine aanpassingen).

zeg maar 1 high gain versie van de master volume marshall.

BLOK182
16 juli 2002, 21:17
Ik ga binnenkort (hopelijk nog deze week) een fireball testen. Lijkt me een heel fijne versterker en hij valt nog net binnen mijn budget.

signsofzodiac
25 juli 2002, 19:25
Ik heb sinds een aantal weken een Engl Savage Special Edition met bijbehorende 4x12 en midi-interface. Dit is DE beste versterkertop, met de meeste opties die ik ooit heb gehoord en gezien. Ik had een aanzienlijk rek-systeem en heb het allemaal weggedaan op een TC Electronics M-One na. Deze top kan alles wat mijn rek ook kon, maar dan beter. Alleen geen stereo. Prachtig clean, goeie rocksound en WOESTE scheur, zowel slag als solo. Ik vond hem beter dan Bogners en Diezels, en al helemaal beter dan alle MESA's die ik tot nu toe gehoord heb.

signsofzodiac
25 juli 2002, 19:30
Oh ja. De prijs is niet misselijk. 8200 piek voor top, kast en interface. Dat je het ff weet... De Special Edition is dan ook DE top-versterker van Engl....

BLOK182
25 juli 2002, 19:35
Heb in de muziekzaak eventjes over een "gewone" Savage mogen spelen.
mmmmmm lekkere sound, maarre, die zit er voorlopig (lees eerste 7 jaar) niet aan. Eerst maar uns afstuderen en een goeie baan zoeken hehe

BramVersteeg
23 april 2003, 18:49
Er vroeg hier iemand of er iemand was dei een Marshall TSL 100 met een ENGL Richie Blackmore kon vergelijken. Ik heb eerst een Marshall gehad en ben later over gegaan op een ENGL RB. Deze klonk naar mijn mening wat strakker en de ENGL ging wat verder en dieper qua equalizer. Clean klinkt de ENGL ook een stuk helderder. Hij geeft het geluid van je elementen precies weer(bijv. mesa en marshall geven het geluid meer een eigen karakter). Klinkt ook op scheuren mooi, maar niet extreem. Ook wordt ie iets rommelig op hoger volume. Zelf heb ik laats op een VHT Pittbull utralead gespeeld. Deze gaat nog veel extremer maar daar betaal je ook voor :grin:
Als je tussen deze amps zou moeten kieze zou ik voor de ENGL gaan.

gerrekat
25 april 2003, 12:15
Ik heb over de VHT 100 CLx gespeeld dat is de counterpart van de UL, die is idd erg goed, maar veel te duur IMO!

DE ENGL savage 120 of PB komt zeer dicht in de buurt en qua veelzijdigheid zijn ze beter dan de VHT, de VHT aan de andere kant klinkt nog iets strakker (maar geloof me de POWERBALL doet niet veel onder!)

BramVersteeg
25 april 2003, 18:42
Inderdaad, die ENGL is erg veelzijdig qua instellingen op de equalizer(als je dat bedoeld). Die VHT ultralead heeft weer meer mogelijkheden(boost, edge, elk kanaal apparte EQ) en klinkt nog lomper en strakker(in ieder geval in vergelijking met mijn RB). Ik ga ook niet blindelings die VHT kopen want daar is ie te duur voor. Eerst idd een Savage SE en Powerball uitproberen. Er schijnt ook een vervanger te komen vaan de savage SE :grin: Ook ff uitproberen!!
Verder heb ik de versterkers nog niet naast elkaar gehoord.