PDA

View Full Version : Rickenbacker



birt
5 maart 2004, 14:33
Heeft er hier iemand ervaring met ricks?
ik vind de looks echt fantastisch
http://www.rickenbacker.com/images/36012c64.jpg

maar ze bestaan niet met humbuckers denk ik, op hun website zie ik alleen de benaming vintage single coil en hi gain pu (maar dit lijken ook singles)

Javaca
5 maart 2004, 16:02
Ik vind het geluid iig heerlijk.

Alleen de prijs :cry: :cry: :cry:

Funkblaster
5 maart 2004, 17:51
rickenbackers zijn idd prachtige gitaren, heb 1 keer kort op een rick 360 gespeelt en dat speelde erg fijn, er zit een heel fijn, warm geluid in die dingen, luister bijvoorbeeld maar naar nummers van R.E.M., de gitarist (peter buck) speelt meestal op een rickenbacker 360

glacius
5 maart 2004, 19:18
bah ! sorry maar die dingen zijn echt te lelijk !

no offence !

michielv
5 maart 2004, 20:19
Ik vind Rickenbackers echt heel stijlvol. Als die dingen niet zo verschrikkelijk duur waren had ik er allang eentje gekocht, lang lang lang geleden.

Ergens heb ik eens in een interview gelezen dat Peter Buck eerst op een Telecaster (Deluxe of Custom) speelde maar dat die op een gegeven moment gejat is. Toen had hij nog maar 250 dollar oid en het enige wat hij toen kon krijgen (aan beetje kwaliteitsgitaar) was een Rickenbacker....

Fuhgawz
5 maart 2004, 20:40
Ze zijn inderdaad prachtig. Ik ken ze helaas alleen van plaatjes, nog nooit eentje in het echt gezien. :( Is er in Nederland toevallig een gitaarwinkel die ze verkoopt?

Chris Wolstenholme
5 maart 2004, 20:53
maybe dat dirk witte er in heb, hij heb wel een hoop van hun bassen in ieder geval :)

John P
5 maart 2004, 22:00
Onze gitarist heeft er nog een; een plank; zo'n klein ding met inderdaad een enkelspoels element. Lekker halsje, maar niet geschikt als sologitaar. De dunne snaren geven te weinig output. Wel een lekker slaggitaartje. Het ding is verder wel goed gebouwd. Andere elementen erop zetten is ook een probleem, want de elementen van Rickenbacker hebben geen vervangers van DiMarzio o.i.d. Erg jammer, want het is wel een bijdehand ding; lekker licht en klein.

Luca P
5 maart 2004, 22:48
Ik heb er ooit 1 geprobeerd.
Die had volgens mij een gelakte toets!
Daar knapte ik op af want dat vind ik niet lekker spelen.
Hebben ze dat allemaal?
Ik moet gewoon kaal hout aan mijn vingertoppen voelen.

bert k
5 maart 2004, 23:11
http://www.rickenbacker.com/images/36012c64.jpg

maar ze bestaan niet met humbuckers denk ik, )

Op de foto zie ik toch duidelijk humbuckers...

birt
5 maart 2004, 23:50
dat zijn geen hums, bij de specs staat vintage single coil

en wat die prijs betreft, je moet een op ebay kijken, daar gaan ze soms niet zo heel duur :)

bert k
6 maart 2004, 00:24
You are right... dit zijn de singles. De 600 serie heeft humbuckers: http://www.rickenbacker.com/us/600.htm Maar volgens mij nog steeds geen scheurijzers.

andy
6 maart 2004, 00:59
Rickenbachers zijn ook niet gemaakt om mee te scheuren. Het is een fijne gitaar, stevige body, waardoor je de sustain voelt en een lekkere ranke hals. The Beatles speelden er veel mee. Na Gibson en Fender de derde klassieker, vandaar dat de gitaar (TE) duur is. Ik heb JAREN gelden een vriendin gehad die op een Rickenbacher speelde, (lachen, klein meisje ,daardoor leek de gitaar vreselijk groot) het geluid neigde meer naar een Gibson, volle warme sound, dan naar een Fender, koeler, meer attack. Maar ergens bleef die Rickenbacher er toch een beetje tussen in hangen. Maar een mooi ding die Rickenbacher.

Globetrotter
7 maart 2004, 17:33
Hebben 2 van die vijzen in de hals zitten om hem 'bij te vijzen', bij te trekken dus. Bij andere gitaren (strats enz) zijn is dat er maar 1. Voordeel van die 2 bouten is dat je er ietwat torsing mee kan rechtrekken, terwijl dit bij een conventionele gitaar sowieso het begin van het einde betekend. Je kan de nek dus in meerdere richtingen bijsturen... Ik weet het ook maar van een gitaarbouwer. Persoonlijk: der zijn der schoon, maar ook lelijke... En ze zijn wel duur denkik hé?

bert k
7 maart 2004, 18:59
WTF zijn vijzen? Bedoel je de trussrod? Wist ik niet, dat daar twee van in zaten. Zou dat voordelen heben?
Edit: ik zie het al: torsie. Goed lezen bert :oops:

Javaca
7 maart 2004, 20:20
Ze zijn inderdaad prachtig. Ik ken ze helaas alleen van plaatjes, nog nooit eentje in het echt gezien. :( Is er in Nederland toevallig een gitaarwinkel die ze verkoopt?

Ga over een paar weken naar Veenendaal. Hele grote kans dat je er een stel tegen het lijf loopt.

Globetrotter
7 maart 2004, 22:25
Juist, nederlands forum: vijzen is belgisch nederlands voor schroeven, die bouten dus. Ken al die termen niet...

bert k
8 maart 2004, 01:58
Maakt niet uit; als we mekaar maar begrijpen :) Lijkt me een dure constructie, twee van die dingen erin. Maar wel mooi idd.

The Mule
8 maart 2004, 18:24
Maakt niet uit; als we mekaar maar begrijpen :) Lijkt me een dure constructie, twee van die dingen erin. Maar wel mooi idd.

Komt inderdaad weinig voor, ik dacht verder alleen in het duurdere c.q. custom segment. Alembic doet het bijvoorbeeld ook al sinds jaar en dag...

Globetrotter
10 maart 2004, 13:34
al eens de prijs van een rickenbacker gezien? denk dat je ze duur mag noemen hoor! :wink:

gerrekat
10 maart 2004, 13:45
Ik vind de bassen mooier dan de gitaren, LEMMY roels met zijn rickenbacker bass!

AntY
10 maart 2004, 17:58
zouden op die beurs in veenendaal ook rick bassen staan?

The Mule
10 maart 2004, 20:22
zouden op die beurs in veenendaal ook rick bassen staan?

Er staan er meestal wel een paar ja, reken wel op zo'n 1200 tot 1600 euro voor een goeie 4001/4003...

The Mule
10 maart 2004, 20:31
al eens de prijs van een rickenbacker gezien? denk dat je ze duur mag noemen hoor! :wink:

Zeker niet goedkoop, maar je hebt nou eenmaal duur, duurder, duurst (helaas)... :-(

Rickenbacker zit in het duurdere segment van met alle respect 'gewone' productie-instrumenten, terwijl je bij de custombouwers zoals Alembic toch wel een aantal treedjes hoger zit.

Nocki
10 maart 2004, 20:54
rick'szijn geweldige gitaren. mooi gedefinieerd geluid en idd vind ik de bsaasen ook mooier. helaas kan ik er niet op spelen. ik kan maar niet wennen aan die gelakte toets...

helaas.

NOcki

birt
12 maart 2004, 15:55
dit is wel een heel exacte kopie :o

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3710422990&category=2384

Javaca
12 maart 2004, 16:11
GAS maar geen geld :cry:

birt
12 maart 2004, 16:18
GAS maar geen geld :cry:

heb ik elke dag :) :(