PDA

View Full Version : Fretbord radius, hoe te maken?



Kjiratsiekoedel
5 maart 2004, 10:00
Hoi,

weet je een handige manier om een schuurblok te maken dat hol is, om een fretboard mooi gelijkmatig rond te krijgen.

ik heb twee manieren gevonden, maar vind ze niet echt ideaal:
1. een frees aan een 13" stok maken en dan heen en weer halen, doordat je het uiteinde van de stok vastzet, daarit hij om dat punt. je hebt dus een cirkel met een straal van 13" (is maar net hoelang de stok is). De frees haal je door een blok hout dat dan dus een hol deel van de cirkel heeft.
2. een rechte balk nemen. links en rechts aan de rand van de balk een strookje hout zetten. dan een dunne plank/plaat op die randjes zetten en dan met schroeven het midden van de plaat tegen de balk aan schroeven.
De zijkanten van de plaat liggen dan hoger dan het midden en heb je dus ook een hol cirkeldeel. Natuurlijk wel je schroeven goed verzinken.

Vervolgens een stuk schuurpapier tegen je verkregen blok aan en schuren maar.
===================
Nu lijkt mij de eerste manier lastig en met de tweede manier lijkt het me lastig om een mooie ronde curve te verkrijgen met de gewenste straal.

Weet jij een andere handige manier?

heeres gitaarbouw
10 maart 2004, 12:29
Beide methodes zijn niet nauwkeurig genoeg.

De blokken om de curve van de toets mee te maken kun je kopen bij Stew-mac(.com), Vox Humana (010 4346628) of Texas & Tweed (0118 470935).

Als je het zelf wilt doen kun je het best een (hele rechte!) profielschaaf maken met de gewenste curve.

Echt nodig zijn de blokken niet. Je kunt ook met een schaaf en een metalen of houten rechthoekig profiel een perfecte curve maken. Zorg dat het profiel goed recht is en plak, met dubbelzijdig klevend tape, schuurpapier aan de rechte kant. Het profiel moet ergens tussen de 35 en 50 cm lang zijn.
Als je het met een schaaf doet, zorg dan dat deze goed scherp is.

De eerste manier die je beschrijft is vooral goed om curves uit plaatjes kunststof te maken die je kunt gebruiken om de curve van de toets te controleren. Ze zijn ook te koop bij bovenstaande adressen.

Kjiratsiekoedel
10 maart 2004, 23:41
Beide methodes zijn niet nauwkeurig genoeg.
-ok

De blokken om de curve van de toets mee te maken kun je kopen bij Stew-mac(.com), Vox Humana (010 4346628) of Texas & Tweed (0118 470935).
-ok, als ik er niet uitkom, zal ik er zeker eentje kopen

Als je het zelf wilt doen kun je het best een (hele rechte!) profielschaaf maken met de gewenste curve.
-hoe dan? of is dat de uitleg hieronder?

Echt nodig zijn de blokken niet. Je kunt ook met een schaaf en een metalen of houten rechthoekig profiel een perfecte curve maken. Zorg dat het profiel goed recht is en plak, met dubbelzijdig klevend tape, schuurpapier aan de rechte kant. Het profiel moet ergens tussen de 35 en 50 cm lang zijn.
Als je het met een schaaf doet, zorg dan dat deze goed scherp is.
-ik snap dit niet helemaal, zou je de stapjes nog meer kunnen uitleggen of weet je ergens een plaatje van deze methode?

De eerste manier die je beschrijft is vooral goed om curves uit plaatjes kunststof te maken die je kunt gebruiken om de curve van de toets te controleren. Ze zijn ook te koop bij bovenstaande adressen.
-dit is dan ook wel uit te printen en op een kartonnetje te plakken, maar dus niet goed genoeg voor een mooie curve

heeres gitaarbouw
17 maart 2004, 10:08
-Het is wat lastig om zonder tekening of foto’s uit te leggen hoe je een schaaf maakt. Zie hiervoor het boek ‘Fine Woodworking on Planes and Chisels’ (ISBN 0-918804-28-0).

-Het profiel dat ik bedoel ziet er uit als een waterpas. In feite kun je die er ook wel voor gebruiken. Zorg wel dat ‘ie goed recht is.
Het dubbelzijdig tape kun je kopen bij een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden.

1. plak een strook op de vlakke kant van de waterpas.
2. haal de rug van het tape
3. plak schuurpapier op de klevende kant.
4. snij het schuurpapier langs de waterpas, waar het nu dus opgeplakt zit, op maat.

Plaatjes van deze manier kun je vinden in Jim William’s boek ‘A Guitar Maker’s Manual’.
Een schaaf werkt sneller maar het is dan iets moeilijker om de radius gelijkmatig te krijgen en tegelijk een rechte lijn te krijgen van de topkam tot de hoogste fret.

jorrit
5 oktober 2004, 18:12
Het dubbelzijdig tape kun je kopen bij een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden.

of bij de gamma :D