PDA

View Full Version : Snaren vervangen?



paul15
4 maart 2004, 23:06
Effe een klein vraagje (waarschijnlijk is ie al eerder gesteld maar goed) na hoe lang moet je de snaren van je bas vervangen? Ik speel vrij vaak, minimaal een half uurtje per dag. Bij gitaren moet je ze dan geloof ik na een half jaartje vervangen. Hoe zit dat bij een bas?

Primitive
5 maart 2004, 08:36
ja ligt aan kwalitieit en hoe je ze zelf vind klinken, sommige moeten ze denk ik wel eens in de2 maanden en de ander kan er een half jaar dus gewooon kijken wat je zelf het mooiste vind en hoeveel geld je er voor over hebt:) :-D

Phyrexian
5 maart 2004, 09:41
Het hangt ook een beetje van muziekstijl af... rock vind'k goed klinken met oudere snaren (6 maand, soms meer). Slappers zullen meer baat hebben met de betere hoge tonen van nieuwe(re) snaren.

Ik speel in een rock/metal band met minimum 3 uur repetitie per week en daarnaast voldoende thuis-oefening. Persoonlijk verander ik de snaren elke drie à vier maanden. Nu er wat meer optredens in't vooruitzicht staan, ga'k ook sneller nieuwe snaren zetten (al dat zweten op't podium hé ;) ).

Clunk
5 maart 2004, 17:38
ik vind het best raar dat ze voor slappers altijd hele lichte snaren adviseren, en brights enzo

ik bedoel, als ik slap, vin dik het al gauw wat te klinken,
teveel mids enzo.
dus dan gooi ik meestal mn compressor erop, en dan klinkt het al beter,
zal wel weer aan mij liggen :-? :o

Bastijn
5 maart 2004, 18:02
ik vervang mn snaren wanneer ik niet meer tevreden ben over mn geluid, niet eerder, niet later.
komt voor mij ook meestal neer op een maandje of 3, 4.

bassopotmus
5 maart 2004, 21:04
mischien eens een leuke tutorial met pic, het vervangen van snaren :wink:

basswasp
5 maart 2004, 21:05
Bassmagazine?

AntY
6 maart 2004, 00:24
http://archive.bassplayer.com/gear/install.shtml

paul15
6 maart 2004, 23:11
Bedankt voor die site, zonder had ik waarschijnlijk nooit die snaren er op gekregen. :D

Enig idee wat een setje snaren nieuw minimaal kost?

MuNKeY
6 maart 2004, 23:27
Bedankt voor die site, zonder had ik waarschijnlijk nooit die snaren er op gekregen. :D

Enig idee wat een setje snaren nieuw minimaal kost?

30 euro ongeveer , mijn ernie balls waren 33 en mn d'addario's iets duurder

basswasp
7 maart 2004, 12:33
Het kan natuurlijk altijd goedkoper, maar meestal krijg je kwaliteit naar wat je betaald.

basbeest
8 maart 2004, 17:03
Zelf vervang ik mijn snaren als ik weer geld heb maar toch ongeveer wel 1 keer per maand. Speel dan ook wel ongeveer 30 uur per week waaronder twee repetities en een optreden per week. Belangrijk is om je snaren altijd goed schoon te maken zeker na optredens in rokerige dampende kroegen. Meestal vind ik dat het mooie er na een week al af is maar ik ben wel een voorstander van uitkoken. Beetje soda in een pan vieze schuim afscheppen goed afspoelen ff aan de waslijn en klinkt weer als een klok.

basbeest
8 maart 2004, 17:04
Zelf vervang ik mijn snaren als ik weer geld heb maar toch ongeveer wel 1 keer per maand. Speel dan ook wel ongeveer 30 uur per week waaronder twee repetities en een optreden per week. Belangrijk is om je snaren altijd goed schoon te maken zeker na optredens in rokerige dampende kroegen. Meestal vind ik dat het mooie er na een week al af is maar ik ben wel een voorstander van uitkoken. Beetje soda in een pan vieze schuim afscheppen goed afspoelen ff aan de waslijn en klinkt weer als een klok. Speel zelf met DR fatbeams 43 euro per set (veel te veel)

Laus
8 maart 2004, 20:37
juist.

nou 1x per jaar hooguit is voldoende.

en dat met 20 tot 30 optredens per jaar.

basbeest
9 maart 2004, 07:43
met vooreen snaren speel je dan die van mij zijn na twee maanden echt helemaal 'dood'

Laus
9 maart 2004, 09:30
gewoon de ene keer met DR´s of met d´addario´s.

volgende keer elixers proberen.

ook een tijdje GHS gehad. Altijd dunste type.

heb nu ook een setje R.Cocco´s, als je wil funken en eens iets anders wilt proberen moet je die zeker eens nemen.

Venomer
9 maart 2004, 16:31
Het moment van vervangen hangt af van
- hoe vaak je speelt
- hoe je speelt
- of je van nature "vette" handen hebt
- wat voor snaren je hebt
- wat je zelf leuk vindt klinken (sommigen gaan juist voor een wollige sound)
- hoe goed je je snaren schoonmaakt na het spelen
- ...

Dit kan dus heel verschillend uitpakken.

Uitkoken is inderdaad een optie, maar na een of twee keer is het toch vaak wel afgelopen.

Venomer
9 maart 2004, 16:32
Het moment van vervangen hangt af van
- hoe vaak je speelt
- hoe je speelt
- of je van nature "vette" handen hebt
- wat voor snaren je hebt
- wat je zelf leuk vindt klinken (sommigen gaan juist voor een wollige sound)
- hoe goed je je snaren schoonmaakt na het spelen
- ...

Dit kan dus heel verschillend uitpakken.

Uitkoken is inderdaad een optie, maar na een of twee keer is het toch vaak wel afgelopen.

Venomer
9 maart 2004, 16:32
Het moment van vervangen hangt af van
- hoe vaak je speelt
- hoe je speelt
- of je van nature "vette" handen hebt
- wat voor snaren je hebt
- wat je zelf leuk vindt klinken (sommigen gaan juist voor een wollige sound)
- hoe goed je je snaren schoonmaakt na het spelen
- ...

Dit kan dus heel verschillend uitpakken.

Uitkoken is inderdaad een optie, maar na een of twee keer is het toch vaak wel afgelopen.

Venomer
9 maart 2004, 16:33
Het moment van vervangen hangt af van
- hoe vaak je speelt
- hoe je speelt
- of je van nature "vette" handen hebt
- wat voor snaren je hebt
- wat je zelf leuk vindt klinken (sommigen gaan juist voor een wollige sound)
- hoe goed je je snaren schoonmaakt na het spelen
- ...

Dit kan dus heel verschillend uitpakken.

Uitkoken is inderdaad een optie, maar na een of twee keer is het toch vaak wel afgelopen.