PDA

View Full Version : typisch stratprobleem?



mr. Marc
7 maart 2002, 15:22
Ligt het aan mij of is dit nou een typisch stratocaster-probleem?
Ik heb een strat uit '78/'79, speelt heerlijk en heeft een prachtig geluid maarrrr... hoe ik hem ook afstel, op sommige posities (vooral op de lage E en G snaar) klinkt ie net niet helemaal zuiver. Scheelt maar een fractie maar toch. Heeft nog iemand die ervaring? Of nog liever, die ervaring gehad en hoe heeft ie dat opgelost?

SteavisSmokin
7 maart 2002, 16:24
De lage E en G snaar zijn de snaren die meestal met de brugzadels het verst naar achter moeten...kan het zijn dat deze snaren net niet helemaal octaaf-zuiver zijn doordat de zadeltjes al helemaal naar achter zitten en niet verder kunnen terwijl dat wel nodig zou moeten zijn voor een perfecte octaaf zuiverheid? Daarnaast kan string-pull/stratitis een probleem zijn, check of je elementen niet te dicht op je snaren staan. Op de site http://www.kinman.com kan je bij Tone Workshop ook een hoop info vinden om je gitaar zo goed mogelijk af te stellen.
Steven

ekkerman
8 maart 2002, 09:41
echt zuiver bestaat niet bij de gitaar ,het blijft een compensatie instrument helaas..

Peter_1
8 maart 2002, 10:00
Wat ekkerman zegt klopt, helaas.

Een gitaar kan nooit echt zuiver zijn in alle posities.

Wanneer je wat wiskundige berekeningen op je gitaar loslaat kom je erachter dat alle kwinten 1.5% en alle tertsen zelfs 2.5% onzuiver zijn Het probleem is vooral te horen bij het spelen van accoorden op de eerste 3 frets

De plaatsing van frets op een gitaar is altijd een afweging tussen welke toonladders het meest gespeeld worden en de zuiverheid van de tonen. Het komt weleens voor jazz-gitaristen die vaak andere toonladders gebruiken een iets andere fret-setup hebben op hun custom gitaren

Op de frank gambale gitaar heeft yamaha dit probleem proberen op te lossen met het zogenaamde fret-wave systeem waarbij de 2e en 3e fretdraad niet gewoon recht is maar een golfvorm heeft om de intonatie te corrigeren.

Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat je een redelijk accuraat gehoor moet hebben om de intonatie-onzuiverheden vast te stellen en als irritant te ervaren. Maar sommige mensen hebben hier inderdaad last van. Wanneer je er echt aan twijfelt zou je misschien je gitaar kun laten intoneren door iemand met een strobe-tuner (peterson VS-1, wanneer hij dan nog steeds te onzuiver is, zo erg dat het irritant klinkt, is er waarschijnlijk een probleem met de gitaar.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter_1 op 2002-03-08 09:02 ]</font>

mr. Marc
8 maart 2002, 14:27
Nog maar eens gaan sleutelen en ik heb het redelijk kunnen oplossen. Ik heb de (behoorlijk uitgesleten) topkam vervangen en de snaren iets hoger gezet. Hele vooruitgang, geen gerammel meer en hij klinkt net effe iets krachtiger.

ekkerman
9 maart 2002, 14:49
buzz feiten heeft ook een top kam ontworpen die "zuiver "schijnt te zijn maar volgens zeggen klinkt de gitaar daardoor nogel doods...

Peter_1
9 maart 2002, 17:35
NxT-nut op catalyst nxt doet hetzelfde en werkt goed.

ekkerman
9 maart 2002, 19:58
is waar...

sash
11 maart 2002, 23:26
Maar hoe zou je zo'n kam op een gewone strat krijgen? Want zoals ik het op de Catalyst site zie, staat ie een beetje schuin ofzo...

mr. Marc
12 maart 2002, 13:11
Inderdaad een heel slimme oplossing van Buzz Feiten en Catalyst. Maar je zou eigenlijk verwachten dat de kam in tweeën is gesplitst, zeg maar van E schuin naar D, stukje terug en dan van G schuin naar e net als bij de brug. Maar ík durf het niet aan om de uitsparing op m'n strat verder uit te (laten) fresen. Gitaristen hebben toch al decenia lang met dit "probleempje" kunnen leven...

sash
12 maart 2002, 16:24
Op 2002-03-12 12:11, schreef mr. Marc:
Maar ík durf het niet aan om de uitsparing op m'n strat verder uit te (laten) fresen.


Zelf zou ik het ook niet doen, maar een professionele gitaarbouwen/reparateur kan je het met een gerust hart laten doen.