PDA

View Full Version : gillend geluid



acsnaterse
7 maart 2002, 12:35
stomme vraag mmisschien..
maar hoe kan je zo'n gillend geluid uit je gitaar krijgen (bij bijv. een solo)
kan dat op elke toon?

Joey
7 maart 2002, 13:14
Jij bedoelt pinch harmonics... dat lukt mij ook nog steeds niet.

Zhou
7 maart 2002, 13:15
Gebruik een wahwah ofzo, met een boost erover heen

Zhou
7 maart 2002, 13:16
ooohwww. op die fiets,

pak em ff boven je fret zodat je een boventoon krijgt en buig em een paar keer

Cannibal corpse is de meester daarin

Whatever
7 maart 2002, 13:28
Als je een vet overdrive geluid hebt, probeer dan een snaar aan te slaan met je plectrum en in dezelfde beweging de snaar nog even aan te raken met je duim.

BRiet
7 maart 2002, 17:02
Inderdaad, aanslaan, en heel licht schapen met je duim. Vraagt veel oefenen om dit echt te kunnen toepassen. Met distortion klinkt 'ie het lekkerst.

Peter_1
7 maart 2002, 18:05
Jongens het kan ook veel simpeler.
Ik weet niet wat jullie zo moeilijk vinden aan pinch harmonics. De makkelijkste manier om ze te krijgen is gewoon je plectrum op een bepaalde manier vast te houden.

Houdt het plectrum tussen duim en wijsvinger en zorg dat er ter hoogte waar je plectrum de snaar raakt een heel klein stukje duim buiten het plectrum valt, zodat wanneer het plectrum de snaar heeft aangeraakt direct daarna automatisch je duim ook contact maakt met de snaar. Voila, daar is je pinch harmonic al! eitje!

http://www.shimmyo.com/graphics/pinch.gif

blimb
7 maart 2002, 18:42
ik dacht dat die dingen ghost notes heete...

Rectifier
7 maart 2002, 18:57
Je verkrijgt em het makkelijkst door je brugelement te gebruiken.
Je hoeft niet perse veel gain en overdrive te hebben, maar het helpt wel.

Met een Telecaster zonder overdrive wil het nl. ook wel. Vb.Roy Buchanon.

lupoloco
8 maart 2002, 14:08
pinch harmonics en dan met de tremolo diven (floyd rose preferably)

BRiet
8 maart 2002, 17:19
Op 2002-03-07 18:05, schreef Peter_1:
Jongens het kan ook veel simpeler.
Ik weet niet wat jullie zo moeilijk vinden aan pinch harmonics. De makkelijkste manier om ze te krijgen is gewoon je plectrum op een bepaalde manier vast te houden.

Houdt het plectrum tussen duim en wijsvinger en zorg dat er ter hoogte waar je plectrum de snaar raakt een heel klein stukje duim buiten het plectrum valt, zodat wanneer het plectrum de snaar heeft aangeraakt direct daarna automatisch je duim ook contact maakt met de snaar. Voila, daar is je pinch harmonic al! eitje!

http://www.shimmyo.com/graphics/pinch.gif


Klinkt inderdaad heel simpel en logisch, maar dat wil niet zeggen dat het gelijk lukt, en ook belangrijk, nooit meer mislukt! Hoelang heb jij er al op geoefend voordat je het zo simpel vond als nu?

Peter_1
8 maart 2002, 18:42
Niet echt lang, het is ook echt simpel.

Alle manieren die ik hier lees zijn allemaal te gecompliceerd.
Bijvoorbeeld: De snaar aanslaan en daarna heel voorzichtig met een vinger aanraken. Dat is echt moeilijk!. negen van de tien keer doof je de snaar uit ipv een harmonic te creëren op deze manier.

Ik probeer niet opscheppen, dat het voor mij makkelijk is en voor iemand anders niet. Ik probeer alleen uit te leggen dat de techniek die jullie omschrijven vrij lastig is en niet echt veel wordt toegepast. In bijna alle lesprogramma's van amerikaanse rockgitaristen, en dat zijn er een hoop, wordt een pinch-harmonic op dezelfde manier uitgelegd zoals ik het doe. Als je eenmaal weet hoe je het plectrum moet vashouden komen de harmonics vanzelf. Misschien het enige voordeel dat ik heb is dat ik les heb gehad van een aantal professionele rock-gitaristen vroeger. Maar pinch-harmonics kan iedereen in een dag leren, het heeft alles met techniek te maken.

Ray
8 maart 2002, 18:48
Op 2002-03-07 18:57, schreef Rectifier:
Je verkrijgt em het makkelijkst door je brugelement te gebruiken.
Je hoeft niet perse veel gain en overdrive te hebben, maar het helpt wel.

Met een Telecaster zonder overdrive wil het nl. ook wel. Vb.Roy Buchanon.



inderdaad het meest snerpend puur gillende geluid haal je nog wel uit een telecaster, en Roy Buchanan was de koning,
kwas toevallig net op een site met foto's van Buchanan in paradiso volgens mij vlak voor zijn dood, je zou er bij geweest zijn....

http://www.home.ch/~spaw1203/Music/rbuch_gallery_001.html

pimmetje
9 maart 2002, 13:17
Je kan de toon van die pinch harmonics ook beïnvloeden door de flagiolet-punten (ik weet niet of 't een juiste term is) te zoeken.

Dit is net als bij open-snaar-flagioletten. Als ik 't goed heb:
- 1/2 vd afstand = octaaf hoger
- 1/3 vd afstand = kwint (octaaf hoger)
- 1/4 vd afstand = 2 octaven hoger

De 'hele' afstand is dan vanaf de brug tot aan de fret waar je de snaar hebt ingedrukt.

Het kan ook op andere punten, dan krijg je andere flagioletten, maar mijn ervaring is dat een goede dosis oversturing dan wél heel handig is.

ekkerman
9 maart 2002, 13:36
misschien komt er in de toekomst nog wel eens een soort van webcam forum dan zouden we het de mensen met vragen zoals over pinched harmonics kunnen voordoen dan kan men zien hoe simpel het eigenlijk is!

sash
10 maart 2002, 23:22
Je kan al met anderen jammen over internet, kijk maar naar die line6 guitarport. Of het werkt op mijn compu van steen valt nog te betwijfelen...

Sandman
11 maart 2002, 00:42
HA! Eindelijk gelukt! Yes u hoort het goed. Zoals de regel gaat: oefening baart kunst. Ik zeg niet dat ik het al 100% beheers, maar de techniek zit er nu in. Via cyberfret ging het best. Misschien dat het tijdstip ook meespeelt :wink:

Sandman
11 maart 2002, 13:04
Nu het toepassen in de praktijk. Ik heb een versie van de Pink panther gevonden, ik vind het wel een goede oefening en er zitten drie pinched harmonics in nl. op de g-snaar: ph1~-ph2~-ph1 http://www.guitartricks.com/2000/trick.php?trick_id=2441
Waar op de g-snaar speel je deze? Gewoon in de 1e en 2e positie?

Joey
13 maart 2002, 14:03
Het lukt mij nu ook wel aardig, alleen hoe weet je nou op welke plek je de snaar moet aanslaan bij de verschillende frets? Ik bedoel, de ene keer klinkt ie het best precies tussen de 2 elementen (heb een Les Paul) en de andere keer moet je boven het nek-element zitten. Is hier een truukje voor ofzo?

pimmetje
14 maart 2002, 11:14
Dat had ik een tijdje terug gepost.
Kijk maar onderaan de vorige pagina van dit onderwerp. Als 't wartaal is, wil ik 't nog wel op een andere manier proberen uit te leggen.

Joey
16 maart 2002, 19:22
Dat zou heel fijn zijn... thnx

Marcel
16 maart 2002, 20:03
Ik kan het, maar heb dan ook al heel lang een lp van Roy Buchanan in huis... bedankt voor de link, Ray!

pimmetje
16 maart 2002, 23:49
Joey, je gebruikt waarschijnlijk al wel eens natuurlijke flagioletten (natural harmonics). Al is het maar bij het stemmen van je gitaar.

Deze flagioletten zitten op bepaalde punten op je snaar. Als je de snaar niet fret, zitten de meest gebruikte flagioletten boven de 5e, 7e, en 12e fret. Als je je hele hals probeert, dan kom je er nog wel meer tegen.

Als je gaat meten vanaf de brug naar de kam (de totale lengte van het trillende stuk snaar) en je meet het punt van kam naar flagiolet-punt, dan zie je het volgende:

- 4e fret zit op 1/5 van de totale lengte (2/5 ofwel 9e fret, 3/5 ofwel 16e fret en 4/5 zijn dezelfde flagiolet)
- 5e fret zit op 1/4 van de totale lengte (3/4 van de lengte / 24e fret is dezelfde flagiolet)
- 7e fret zit op 1/3 van de totale lengte (2/3 van de lengte / 19e fret is dezelfde flagiolet)
- 12e fret zit op 1/2 van de totale lengte

Nu het verhaal vertalen naar kunstmatige flagioletten (artificial of pinch harmonics):
Als je de snaar waarop je de flagiolet wilt laten klinken fret, dan wordt de totale "trillende afstand" kleiner.

De relatieve plek van de flagiolet verhuist mee; je moet nu 1/5, 1/4, 1/2 of wat ook van de afstand tussen de fret en je brug nemen voor het flagioletpunt.

Je slaat dan dus aan op bijvoorbeeld 1/4 van die totale afstand vanaf je brug, want het geluid is hetzelfde op 1/4 van de afstand als op 3/4.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-03-16 23:52 ]</font>

Joey
17 maart 2002, 02:19
Thnx, klinkt logisch. Ik ga het morgen gelijk proberen!

Ic3gl0vE
17 maart 2002, 19:45
Op 2002-03-07 18:42, schreef blimb:
ik dacht dat die dingen ghost notes heete...


dat zijn noten die je niet hoeft te spelen :smile:

Ic3gl0vE
17 maart 2002, 19:48
http://www.cyberfret.com/techniques/harmonics/pinch/index.htm

zo mensen via die site heb ik het ook geleerd :smile: